Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K
Zmeny v platnosti vodičských preukazov
21. 1. 2013
Z dôvodu zosúlaďovania smerníc s Európskou úniou sa obmedzila platnosť vodičských oprávnení.
Platnosť vodičských preukazov -
do 31. 12. 2023 platia vodičské preukazy vydané od 1. januára 1993 do 30. apríla 2004
do 31. 12. 2032 sú platné vodičské preukazy vydané od 1. mája 2004 do 18. januára 2013
držitelia vodičských preukazov vydaných pred 19. januárom 2013, ktorí vedú motorové vozidlo C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D a DE, sú povinní mať pri vedení motorového vozidla doklad o zdravotnej a psychickej spôsobilosti
vodiči, ktorí sú držiteľmi vodičských preukazov vydaných pred 19. januárom 2013, sú povinní podrobiť sa lekárskej pravidelnej lekárskej prehliadke najskôr dva mesiace pred dosiahnutím veku 65 rokov a najneskôr do dvoch mesiacov po dosiahnutí veku 65 rokov a následne každých päť rokov.
Poplatky za vydanie a výmenu vodičského preukazu -
6,50 eura za vydanie vodičského preukazu alebo medzinárodného vodičského preukazu
3 eurá za vydanie vodičského preukazu z dôvodu jeho výmeny.
Slovensko je piate najhoršie v Únii v nezamestnanosti mladých
21. 1. 2013
Slovensko má v rámci štátov Európskej únie piatu najvyššiu nezamestnanosť mladých ľudí.
Bez práce je každý tretí mladý Slovák vo veku do 25 rokov.
Kým pred piatimi rokmi, v novembri 2007, bol nezamestnaným každý piaty mladý človek, tak dnes sa jedná o každého tretieho.
Problém je v pretrvávajúcom slabom prepojení medzi vzdelávacím systémom a trhom práce.
Vianočné dôchodky za hranice nepošleme
16. 1. 2013
Ministerstvo práce nebude vyplácať Slovákom za hranicami vianočné dôchodky.
Európska komisia vlani vyzvala našu vládu, aby vysvetlila, prečo sa zo Slovenska neposielajú niektoré dávky ľuďom, ktorí síce žijú v inej členskej krajine Únie, ale sú sociálne poistení na Slovensku.
Ministerstvo práce trvá na svojom a tvrdí, že ľudia za hranicami na dávky nemajú nárok. Vianočný príspevok sa považuje za dávku sociálnej pomoci.
Keďže nejde o dávku sociálneho zabezpečenia, nemusia ju vyplácať za hranice.
Výroba áut v Európe sa vrátila do krízy
16. 1. 2013
Predaj áut v Európe klesol minulý rok na najnižšiu úroveň za posledných 18 rokov.
Dôvodom je dlhová kríza v eurozóne, ktorá obmedzila výdavky obyvateľstva.
Podľa združenia klesol počet nových registrácií áut v Európskej únii minulý rok o 8,2 % na 12,05 milióna. Za december sa predaj znížil medziročne o 16,3 % na 799.407 áut, čo predstavovalo najvýraznejší decembrový pokles od roku 2008. V eurozóne klesol predaj o 11,3 % na necelých 9 miliónov vozidiel.