Inflácia v eurozóne prekonala ďalší rekord
30. 9. 2022
Miera inflácie v eurozóne v septembri rovnako ako v predchádzajúcich mesiacoch prekonala ďalší rekord. Medziročné tempo rastu spotrebiteľských cien v krajinách používajúcich spoločnú menu po prvý raz od jej zavedenia dosiahlo desať percent.
V rýchlom odhade to dnes uviedol európsky štatistický úrad Eurostat. Hlavnou príčinou zrýchľujúcej sa inflácie je stále najmä prudké zdražovanie energií.
tiež očakávania analytikov, ktorí počítali s jej rastom na 9,7 percenta. Údaje za celú Európsku úniu rýchly odhad neuvádza.
Vlani v septembri, keď sa na ekonomike ešte naplno neprejavovalo postpandemické oživenie a energetická kríza, bola miera inflácie 3,4 percenta.
Ceny energií v deviatom mesiaci tohto roka stúpli o 40,8 percenta, čo je zrýchlenie oproti augustovej hodnote 38,6 percenta. Výraznejšie je aj zdražovanie potravín, alkoholu a tabakových výrobkov, ktorých ceny sa zvýšili o 11,8 percenta, zatiaľ čo v auguste to bolo 10,6 percenta.
Ceny neenergetických priemyselných tovarov stúpli v septembri o 5,6 percenta a ceny služieb o 4,3 percenta, oboch prípadov rovnako prekonali augustový rast.
Najvyššie hodnoty inflácie mala podľa dnešného odhadu trojica pobaltských krajín na čele s Estónskom (24,2 percenta). Na Slovensku rast cien zrýchlil na 13,6 percenta, v Nemecku na 10,9 percenta. Najnižšia bola vo Francúzsku, kde inflácia klesla na 6,2 percenta.
Inflácia v eurozóne sa nachádza vysoko nad dvojpercentným cieľom Európskej centrálnej banky (ECB). Tá v reakcii na prudký rast spotrebiteľských cien tento rok prvýkrát od roku 2011 zvýšila základné úrokové sadzby. V septembri úrok zdvihla o bezprecedentných 0,75 percentuálneho bodu na 1,25 percenta.
V
(Zdroj: hnonline.sk)
Nové fiškálne pravidlá EÚ
25. 10. 2010
Prezident Európskej centrálnej banky J.C.Trichet plne nepodporuje nové fiškálne pravidlá EÚ, ktoré presadzujú hlavne Francúzsko a Nemecko.
Ministri financií EÚ sa v pondelok (18.10. 2010) dohodli na sprísnení rozpočtových pravidiel bloku s cieľom zabrániť budúcim krízam štátnych dlhov potom, čo dohoda prezidenta Nicolasa Sarkozyho a kancelárky Angely Merkelovej zmiernila pôvodné návrhy.
Platba kamiónov za hluk a znečistenie?
11. 10. 2010
Krajiny EÚ by sa mali tento týždeň v Luxembursku dohodnúť, že by kamióny mali platiť nad rámec bežného mýta aj za hluk a znečisťovanie životného prostredia.
Európska komisia dúfa, že po 2 rokoch nezhôd sa konečne podarí dosiahnuť v tejto veci dohoda.Dopravcom sa však nové opatrenie nepáči, pretože podľa pôvodných odhadov by za škody na životnom prostredí kamióny platili okolo -4 až 5 eurocentov za kilometer. Nové pravidlá by sa mali vzťahovať na všetky diaľnice v EÚ. Práve tento bod patril v minulosti pri rokovaniach k tým najproblémovejším.
Eurostat zvýšil odhad rastu EU na 2%
8. 10. 2010
Eurostat v stredu mierne zvýšil odhad medziročného rastu ekonomiky EÚ v 2. štvrťroku tohto roku na rovné 2 %, miesto očakávaných 1,9% HDP.
Hospodárstvo eurozóny v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka sa zvýšilo o 1,9% . Európsky štatistický úrad neupravil ani odhady pre medzikvartálny rast krajín platiacich európskou jednotnou menou a celej európskej dvadsaťsedmičky. V oboch prípadoch hrubý domáci produkt v tohtoročnom druhom štvrťroku rástol v porovnaní s predchádzajúcim štvrťrokom o 1,0 %. Mierne sa zvýšil odhad medzikvartálneho rastu ekonomiky EÚ v prvých troch mesiacoch roka, konkrétne z 0,3 % na 0,4 %.
EK chce, aby motorky mali automatické zapínanie svetiel
5. 10. 2010
Brusel chce presadiť, že na nové motocykle budú musieť byť povinne montované vyspelé brzdné systémy a tiež automatické zapínanie svetlometov.
Komisia súčasne chce sprehľadniť zložitý systém asi 15 rôznych noriem, ktoré sa tohto problému týkajú. Miesto 15 noriem potom počíta s tým, že ich zostane v platnosti iba päť. Lepšie systémy bŕzd majú pomôcť predchádzať pádom motorkárov v prípade, že sa dostanú do stresovej situácie a zároveň má pomôcť zmenšiť brzdnú dráhu pri brzdení. Podľa EK zahynulo na cestách v EÚ v roku 2008 viac než 5500 motocyklistov. Práve k zníženiu týchto čísiel by nové bezpečnostné opatrenia mali viesť.