Inflácia v eurozóne je na novom rekorde, Slovensko je štvrté najhoršie
4. 7. 2022
Na Slovensku minulý mesiac podľa Eurostatu dosiahla inflácia 12,5 percenta. Ide o nárast oproti májovým 11,8 percentám a zároveň je to štvrtá najhoršia hodnota v rámci 19 krajín eurozóny.
Medziročný rast cien v eurozóne v júni opäť prekonal rekordnú hranicu a zrýchlil na 8,6 percenta. To je o päť desatín percentuálneho bodu viac ako v máji. Vo svojom rýchlom odhade to dnes uviedol európsky štatistický úrad Eurostat.
Rovnako ako v predchádzajúcich mesiacoch prispievalo k rastu inflácie predovšetkým pokračujúce zdražovanie energií. Údaje za celú Európsku úniu odhad neobsahuje.
Na Slovensku minulý mesiac podľa Eurostatu dosiahla inflácia 12,5 percenta. Ide o nárast oproti májovým 11,8 percentám a zároveň je to štvrtá najhoršia hodnota v rámci 19 krajín eurozóny.
Je to najvyššia miera inflácie na Slovensku od júna 2000, čiže za rovných 22 rokov, kedy bola na úrovni 15,7 percenta.
V
(Zdroj: hnonline.sk)
Výnimka v účtovných požiadavkách pre malé a stredné podniky
22. 9. 2009
Ministri zodpovední za oblasť podnikania budú diskutovať o udelení výnimky v účtovných požiadavkách malým a stredným podnikom (MSP). Očakáva sa, členské štáty budú k tejto otázke zaujímať rôzny postoj. Aj keď vo všeobecnosti platí konsenzus, že administratívne zaťaženie MSP je potrebné znížiť, pretrvávajú praktické rozdiely v otázke účtovných požiadaviek.
Jednou z námietok je, že udelenie výnimky od účtovných povinností podľa účtovných smerníc by znamenalo prepad späť k národným zákonom upravujúcim podnikanie. To je však proti širším európskym cieľom snažiacim sa o väčšie využitie vnútorného trhu zo strany MSP. Na druhej strane je to v súlade s cieľom znížiť byrokraciu.
Nájdenie východiska komplikuje aj fakt, že mnohé štáty znižovanie administratívnej záťaže spochybňujú, pretože potom bude ťažšie zbierať štatistické údaje. Zrušenie účtovných požiadaviek by znamenalo obmedzenie transparentnosti a to sa ministrom zdá privysoká cena za obmedzenie byrokracie.
Ročné zúčtovania dávajú vládam jasný obraz o aktivite podnikov v mikrosektore a rovnako sú dôležité aj pre daňové orgány. Preto sa vo štvrtok sa bude hovoriť aj o možných alternatívnych metódach, ako by sa tieto údaje dali získavať, byrokracii sa však bude dať vyhnúť len s ťažkosťami.
Mnohé členské štáty chcú iniciatívu na európskej úrovni podporiť, a to aj napriek tomu, že doma ich neimplementujú. Majú však obavy, že aby dobehli susedov, nakoniec aj tak výnimky budú musieť udeliť.
Komisár zodpovedný za vnútorný trh naznačil, že je nutné zreformovať a aktualizovať aj samotné smernice, čo celú implementáciu návrhov Komisie môže ešte spomaliť.
Administratívna záťaž v EÚ sa zníži o 25 %
21. 9. 2009
Predseda Komisie José Manuel Barroso preberie kontrolu nad implementáciou záväzkov, ktorých cieľom je zjednodušiť a rozvíjať európske regulačné prostredie.
Zníženie administratívnej záťaže je jednou z priorít Barrosovej prvej Komisie a je kľúčovou súčasťou Lisabonskej stratégie a Small Business Actu (Zákona o malých a stredných podnikoch).
Zníženie nákladov pre malé a stredné podniky chce európska exekutíva dosiahnuť najmä redukovaním administratívnych prekážok. Vďaka tejto redukcii by sa byrokracia do roku 2012 mala znížiť o 25 %.
Iniciatíva má názov „Lepšia regulácia“, a aj keď zodpovednosť za ňu nesie komisár pre oblasť podnikania, predseda Barroso vyhlásil, že kontrolu preberie do vlastných rúk.
Zamerať sa chce najmä na oblasť verejného obstarávania, podnikových účtov a finančných služieb.
Revíziu lepšej regulácie by Európska komisia mala prezentovať koncom októbra.
Twitter hľadá inovatívne formy reklamy
15. 9. 2009
Twitter, najrýchlejšie rastúca mikro-blogová služba, hľadá spôsob, ako začať zarábať peniaze. V súlade so zámerom predávať reklamný priestor upravila minulý týždeň vo štvrtok podmienky poskytovania služby. Klasické bannery však predávať nechce, ale hľadá inovatívne formy reklamy.
Nové podmienky používania služby Twitter okrem reklamy prinášajú i zmeny v definovaní vlastníctva, API - aplikácie a SPAMu.
Po dvoch rokoch od svojho založenia teda Twitter vstupuje do fázy, kedy by mal začať prinášať zisk. Služba, ktorá svojim používateľom ponúka možnosť zdieľať neobmedzené množstvo správ v rozsahu 140 znakov, začne predávať reklamný priestor.
Pod otvorenými dverami zakladateľ Twitter myslel zavrhnutie klasického konceptu bannerovej reklamy a skúmanie možností, ako vytvárať relevantné prepojenia medzi užívateľmi Twitteru s obchodnou pridanou hodnotou.
Ak má zostať služba i naďalej bezplatnou pre jej používateľov, prechod k reklame je nevyhnutný. Twitter podľa comScore dosiahol v júni 2009 návštevnosť 44,5 mil. unikátnych prístupov.
Niektorí analytici sú však skeptickí a tvrdia, že reklama na sociálnych sieťach neprináša takú pridanú hodnotu ako v prípade tradičných portálov a webových stránok. Problémom je najmä postoj objednávateľov reklamy, z ktorých mnohí majú k myšlienke, že by sa ich logo alebo značka mali objavovať síce pri kontextovo relevantnom, ale predsa užívateľsky tvorenom obsahu, ktorý je nepredvídateľný a niekedy voči značke i potenciálne ofenzívny, rezervný postoj.
Iná skupina analytikov na druhej strane zdôrazňuje, že používatelia sociálnych médií na nich trávia veľkú časť svojho voľného času, čo vytvára príležitosť pre reklamu.
Hedge fondy sa chcú vyhnúť regulácii EÚ
11. 9. 2009
V snahe vyhnúť sa regulácii správcovia hedge fondov zakladajú vlastné investičné fondy. Začínajú vytvárať nový typ fondov, ktorý nespadá pod nové pravidlá prijaté Európskou úniou.
Európske hedge fondy, ktoré zhodnocujú peniaze odvážnych a bonitných investorov aj prostredníctvom radu rizikových operácií, sa snažia vyhnúť regulácii Európskej únie. Prišli na to, že ak vytvoria iný druh fondov, obmedzenia sa ich nedotknú.
Londýnska spoločnosť Cheyne Capital a spoločnosť Man Group sa rozhodli vytvoriť vlastné investičné fondy, ktoré budú podľa európskych pravidiel spadať pod Podniky kolektívneho investovania cenných papierov (PKIPCP). Investičné fondy PKIPCP boli vytvorené pre drobných investorov.
Fondu Správcovskej spoločnosti stačí zaregistrovať sa v jednej krajine a následne ho môže ponúkať vo všetkých štátoch únie. Tohto typu fondov sa pripravovaná regulácia netýka. Na rozdiel od hedge fondov sa budú nové fondy musieť viac otvoriť aj menším investorom.
Brusel od hedge fondov žiada predovšetkým viac transparentnosti. Predstavitelia fondov sa tomu bránia a tvrdia, že ak budú musieť pravidelne zverejňovať, kam investujú a aké riziko je s tým spojené, prídu o svoje know-how, ktoré ich odlišuje od konkurentov. Po zverejnení prvých návrhov regulácie uvažovali viaceré fondy, že sa presťahujú z krajín Európskej únie do nečlenských štátov, napríklad do Švajčiarska.
Sťahovanie fondov by najviac postihlo Veľkú Britániu. Londýnske firmy spravujú asi 80 % všetkých peňazí, ktoré v hedge fondoch majú Európania. Predstavitelia kráľovstva i mesta preto v Bruseli viackrát lobovali za zmiernenie nových pravidiel. Celkovo spravujú európske hedge fondy asi 300 miliárd eur.