Inflácia sa v Únii prvýkrát vyšplhala na dvojcifernú hodnotu
16. 9. 2022
Miera inflácie v Európskej únii v auguste vystúpila na rekordných 10,1 percenta, zatiaľ čo v júli predstavovala 9,8 percenta. Vo svojej konečnej správe to dnes oznámil štatistický úrad Eurostat.
Na Slovensku miera inflácie o sedem desatín percentuálneho bodu stúpla, s hodnotou 13,4 percenta je deviata najvyššia v Únii. Ide o najvyššiu hodnotu od júna 2000, kedy dosiahla 15,7 percenta.
V eurozóne inflácia vystúpila na 9,1 percenta z júlových 8,9 percenta, potvrdil Eurostat svoj predbežný údaj zverejnený pred dvoma týždňami. Vlani v auguste bola miera inflácie výrazne nižšia, v eurozóne predstavovala tri percentá, v celej EÚ potom 3,2 percenta.
Najnižšiu infláciu malo v auguste Francúzsko, a to 6,6 percenta, ďalej Malta (7,0 percenta) a Fínsko (7,9 percenta). Naopak najvyššia zostáva inflácia v trojici pobaltských štátov - v Estónsku predstavovala 25,2 percenta, v Lotyšsku 21,4 percenta av Litve 21,1 percenta.
Výrazne sa zvyšujú ceny aj v Maďarsku, kde miera inflácie vystúpila na 18,6 percenta. To je výrazný skok proti júlu, kedy bola na 14,7 percenta. Maďarsko tak odsunulo na piatu priečku Českú republiku, ktorá sa v minulých mesiacoch držala na štvrtom mieste.
V porovnaní s júlom sa ročná miera inflácie v dvanástich členských krajinách EÚ znížila, vo zvyšných pätnástich vzrástla.
V eurozóne k inflácii najviac prispeli energie, a to podielom 3,95 percentuálneho bodu. Nasledovali potraviny, alkohol a tabak (+2,25 bodu), služby (+1,62 bodu) a neenergetický priemyselný tovar (+1,33 bodu).
V
(Zdroj: hnonline.sk)
Nemecké diaľnice ostanú zadarmo
20. 6. 2019
Nemecko ruší kontrakty s podnikmi, ktoré mali mať na starosti systém mýta pre osobné automobily na nemeckých diaľniciach. Oznámil to dnes podľa agentúry Reuters hovorca nemeckého ministerstva dopravy. Nemecko chcelo mýto spustiť od októbra budúceho roka, Súdny dvor Európskej únie v utorok však dospel k záveru, že mýtny systém diskriminuje majiteľa motorových vozidiel zo zahraničia, a je tak v rozpore s právom Únie.
Kontrakt na výber mýta pre osobné automobily vlani v decembri získalo konzorcium rakúskej spoločnosti Kapsch TrafficCom a nemeckého usporiadateľa koncertov a predajcu lístkov CTS Eventim. Kontrakt v hodnote dvoch miliárd eur bol dojednaný najmenej na 12 rokov s možnosťou predĺženia až na 15 rokov. Kritikom od začiatku prekážalo, že diaľničné poplatky v Nemecku mali fakticky hradiť len zahraniční vodiči. Rakúsko napadlo plán Nemecka zavádzať mýto pre osobné autá v roku 2017. Viedeň poukazovala na diskrimináciu, čo v utorok európsky súd so sídlom v Luxemburgu uznal. Nemecká vláda na súde narazila so súvisiacou daňovou úľavou pre nemeckých vodičov. Systém je podľa európskeho súdu "diskriminačný, pretože finančné zaťaženie, ktoré z neho plynie, ponesú fakticky len vlastníci a vodiči vozidiel registrovaných v iných členských štátoch".
Eurofondy uprednostnia projekty, ktoré sú „smart“
19. 6. 2019
Predstavte si, že developer vo vašom meste ide prerábať hlavnú ulicu či budovať úplne novú biznis štvrť. Ešte pred tým, ako do práce nasadí robotníkov a traktory, sa po nej budete môcť poprechádzať vďaka virtuálnej realite. To, čo znie ako vedecká fikcia, je bežný príklad „smart“ projektov pre inteligentné mestá, ktoré v novom programovom období získajú najväčšiu časť eurofondov. O tom, ako štát a samosprávy uvádzajú plány inteligentnejších miest do praxe a s akými problémami sa pritom stretávajú, diskutovali v utorok hostia HNClubu.
Podľa globálnej štúdie OECD je západ Slovenska jedným z regiónov, kde sú pracovné miesta najviac ohrozené nastupujúcou robotizáciou a automatizáciou. Riešením tejto hrozby môže byť práve implementácia inteligentných riešení, nazdáva sa Radoslav Mizera, zakladateľ sociálnej siete pre odborníkov Solved. „Smart v kontexte regiónov znamená nielen nové technológie, ale aj tvorbu pracovných miest,“ vysvetlil Mizera.
Grécko chce presadiť sankcie voči Turecku pre nepovolenú ťažbu plynu
17. 6. 2019
Grécko a Cyprus budú apelovať na členské krajiny EÚ, aby potrestali Turecko, napríklad možným uvalením sankcií, pokiaľ sa potvrdí, že Ankara začala vykonávať prieskumné vrty západne od Cypru, kde objavili ložiská zemného plynu. Uviedol to v nedeľu grécky premiér Alexis Tsipras.
Objav významného ložiska vo východnej časti Stredozemného mora iba umocnil dlhotrvajúce napätie vo vzťahoch medzi Tureckom a gréckou časťou Cypru. Turecká loď na ťažbu plynu kotví vo vodách západne od Cypru od mája. Cyprus a Grécko zhodne tvrdia, že plavidlo neoprávnene zasahuje do cyperskej výlučnej ekonomickej zóny, v ktorej ťažba a využívanie prírodných zdrojov prináleží výhradne Nikózii. Turecko však tvrdí, že oblasť sa nachádza na jeho kontinentálnom šelfe. "Dohodli sme sa... že budúci týždeň uskutočníme prípravy, aby (EÚ) samit prijal príslušné opatrenia, vrátane sankcií, proti Turecku, pokiaľ sa potvrdí, že sa v cyperskej výlučnej ekonomickej zóne vykonávajú vrty," Tsipras povedal novinárom.
EÚ zatiaľ nemá jasnú stratégiu v oblasti dodávok vzácnych zemín
14. 6. 2019
Európska únia nemá zatiaľ jasnú stratégiu, ako zabezpečiť plynulý prísun kľúčových surovín v prípade, že Čína využije zeminy vzácnych kovov v obchodnom spore s USA a ich export výrazne obmedzí. Povedala to vo štvrtok komisárka Európskej únie pre obchod Cecilia Malmströmová.
"Už sme o tom začali diskutovať. Zatiaľ v tejto oblasti nemáme jasnú stratégiu, pretože ide len o varovania," povedala komisárka na konferencii organizovanej ekonomickým inštitútom Bruegel. "Ide však určite o niečo, k čomu je potrebné mať aj naďalej zabezpečený bezproblémový prístup," dodala s tým, že EÚ dúfa, že obchodná vojna medzi USA a Čínou nakoniec do takéhoto štádia nedospeje. Zvyšujúce sa napätie vo vzťahoch Číny a USA vyvolalo obavy, že Peking by mohol využiť svoju dominantnú pozíciu dodávateľa prvkov vzácnych zemín na posilnenie svojho postavenia v obchodnom spore dvoch najväčších ekonomík.