Eurozóna vykázala v septembri obchodný prebytok, aj vďaka stabilizácii cien zemného plynu
16. 11. 2023
Eurozóna zaznamenala v septembri tohto roku prebytok v obchode s tovarom vo výške 10 miliárd eur v porovnaní s deficitom 36,6 miliardy eur v septembri 2022. Eurozóna aj celá Európska únia vykázali v septembri 2023 obchodný prebytok, keďže export klesol menej ako import najmä v dôsledku stabilizácie cien zemného plynu a iných významných importných položiek. Na základe predbežných údajov o tom informoval európsky štatistický úrad Eurostat. Podľa prvého odhadu sa hodnota exportu tovarov z eurozóny do zvyšku sveta v septembri 2023 znížila o 9,3 percenta na 235,8 miliardy eur a hodnota importu klesla o 23,9 percenta na 225,8 miliardy eur. V dôsledku toho eurozóna zaznamenala v septembri 2023 prebytok v obchode s tovarom vo výške 10 miliárd eur v porovnaní s deficitom 36,6 miliardy eur v septembri 2022. Vnútorný obchod v rámci eurozóny klesol v septembri 2023 medziročne o 15,5 percenta na 217,3 miliardy eur.
Za deväť mesiacov do konca septembra 2023 zostala hodnota exportu z eurozóny stabilná na úrovni 2,1195 bilióna eur, zatiaľ čo dovoz klesol o 12,2 percenta na 2,1032 bilióna eur.
Výsledkom bol prebytok 16,3 miliardy eur v porovnaní s vlaňajším deficitom 278,3 miliardy eur.
Obchod v rámci eurozóny v januári až septembri 2023 klesol o 3,8 percenta na 1,9893 bilióna eur.
Vývoz tovaru z celej Európskej únie sa podľa prvého odhadu v septembri 2023 znížil o 9,7 percenta na 209,7 miliardy eur a dovoz sa prepadol o 27,6 percenta na 202,5 miliardy eur. EÚ tak zaznamenala v septembri 2023 prebytok v obchode s tovarom vo výške 7,1 miliardy eur, zatiaľ čo pred rokom vykázala deficit 47,4 miliardy eur.
Obchod v rámci EÚ klesol v septembri o 12,7 percenta na 341,9 miliardy eur.
V januári až septembri 2023 vzrástol vývoz tovaru mimo EÚ o 0,7 percenta na 1,9013 bilióna eur a dovoz klesol o 15,2 percenta na 1,905 bilióna eur. EÚ pritom zaznamenala obchodný deficit 3,7 miliardy eur, ktorý však bol oveľa nižší než schodok 358,7 miliardy eur v januári až septembri 2022. Obchod v rámci EÚ za prvých deväť mesiacov 2023 klesol o 2,2 percenta na 3,0912 bilióna eur.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Spoločná bojová skupina
4. 1. 2010
Spoločná bojová skupina štátov Litva, Lotyšsko, Nemecko, Slovensko a Poľsko sa 1. Januára 2010 zaradila do bojovej pohotovosti, teda tzv. stand-by fázy. Bojové skupiny EÚ (Battle Groups) nie sú stálymi jednotkami, ale podobne ako jednotky NRF (NATO Response Forces) sa zakladajú na rotačnom princípe.
Členské štáty svoje jednotky do bojových skupín vyčleňujú postupne. Doba jednej rotácie je šesť mesiacov, pričom v rámci nej má EÚ k dispozícii celkovo dve bojové skupiny.
Bojovú skupinu tvorí malé zoskupenie, spravidla okolo dvetisíc vojakov, ktorého hlavnou zložkou sú pozemné sily. Jednotky v skupine musia byť vybavené a vycvičené tak, aby ich bolo možné prakticky nasadiť do piatich až desiatich dní vo všetkých klimatických pásmach.
Koncept Bojových skupín Európskej únie vznikol v roku 2005 ako reakcia na potrebu moderných vojenských spôsobilostí a novej vojenskej taktiky nevyhnutných v súčasných typoch vojenských operácií.
Spolky, ktoré riadia svet
31. 12. 2009
Moderní diplomati sa dnes sporia o čísle, ktoré má byť za písmenkom G. Do pozície prominentného fóra na rozhovory svetových lídrov sa dnes tlačia viaceré zoskupenia. G20 rok 2009 zakončila rok tým, že vlastne nahradila starú G8. To ale zďaleka nie je Gkoniec. G20 bude mať v roku 2010 konkurenta v podobe G2. Lobbisti sa budú snažiť o formáciu G13 a G3. A bolo by naivné si myslieť, že toto bude konečná debatných krúžkov.
Summit G20 udrží si však pravdepodobne pozíciu najvýznamnejšej globálnej platformy udrží. Presunúť najdôležitejšie rozhodnutia na G2, kde by boli zastúpené iba USA a Čína, sa pravdepodobne nepodarí. Stará G8, tvorená najmä krajinami bohatého Západu, bude postupne upadať do zabudnutia. A taká G13 sa zrejme ani neodlepí od zeme (podobne ako G77).
Formovanie G20 by mohlo byť najtrvalejším inštitucionálnym výsledkom svetového hospodárskeho prepadu, ku ktorému došlo v roku 2008. G20 dávno pred krízou bola bežný spolok pre diplomaciu, keďže inštitúcie globálnej vlády, ako napríklad Bezpečnostná rada OSN alebo G8 (čo je vlastne G7 najbohatších krajín sveta a Rusko), už nepredstavovali realitu rozloženia síl vo svete. Oficiálnu zmenu pomerov priniesla až kríza.
Z presunu svetovej moci, ktorá nastala po prepuknutí krízy, ťažia Číňania. Zároveň však vedia, že vo viacerých smeroch stále nie sú rovnocenný partner na takýto dialóg. USA sú oveľa bohatšia krajina ako Čína, s väčšou a sofistikovanejšou ekonomikou, nehovoriac o vojenskej sile. Americkí predstavitelia sú zasa presvedčení, že ekonomicky aj politicky je výhodnejšie do rozhovorov s Čínou zatiahnuť ďalšie vyspelé demokracie – ako napríklad EÚ či Japonsko. V EÚ sa už s nádejami hovorí o vytvorení G3 – ako platformy Ameriky, Číny a Európskej únie. To je ale zatiaľ predčasné. Aj preto možno očakávať, že „géčkovú“ vojnu v roku 2010 vyhrá práve G20.
Dohoda o jadrovom odzbrojení na dosah
30. 12. 2009
Ruský premiér Putin včera vyhlásil, že americký zámer inštalovať časti protiraketovej obrany v strednej a východnej Európe bol hlavnou prekážkou pre dosiahnutie dohody, ktorá nahradí zmluvu START I o znížení počtu jadrových hlavíc vo svete. Dve najväčšie jadrové mocnosti, USA a Rusko, oznámili, že k dosiahnutiu novej dohody o jadrovom odzbrojení, ktorá má byť nástupcom zmluvy START I z roku 1991 majú blízko. To však neznamená, že sú bezprostredne pred jej podpisom.
Najväčšou prekážkou pre podpísaniu dohody je podľa Putina skutočnosť, že USA stavia protiraketový štít, čo môže naštrbiť rovnováhu dosiahnutú počas studenej vojny, na čo by Moskva musela reagovať vývojom nových útočných zbraní.
Slová najmocnejšieho ruského politika naznačujú, že téma protiraketového štítu sa zásadným spôsobom premieta do vyjednávaní o nástupcovi zmluvy START I. Ilustruje tiež, ako veľmi je Moskva citlivá na túto tému.
USA chcú o téme raketovej obrany diskutovať nezávisle od vyjednávaní o novej zmluve o jadrovom odzbrojení. Vysokopostavený americký zdroj uviedol, že vo vyjednávaniach bol dosiahnutý podstatný pokrok a keď sa bude v januári v rozhovoroch pokračovať, dohodu bude možné finalizovať.
Aj keď pôvodná platnosť zmluvy START I vypršala už 5. decembra 2009, Rusko a USA predĺžili jej platnosť dovtedy, pokiaľ nebude na svete nová dohoda. Tento postup bol dohodnutý na separátnom stretnutí oboch prezidentov v Kodani, kde navštívili svetové klimatické rokovania COP15.
Voľný obchod medzi EÚ a Juhovýchodnou Áziou
30. 12. 2009
Európska únia po kratšej prestávke oznámila obnovenie rokovaní o voľnom obchode s jednotlivými členmi Asociácie krajín juhovýchodnej Ázie (ASEAN). Prvou krajinou na programe rokovaní je Singapur.
ASEAN vznikol v roku 1967 a jeho členskými krajinami sú v súčasnosti sultanát Brunej, Filipíny, Indonézia, Laos, Kambodža, Malajzia, Mjanmarsko, Singapur, Thajsko a Vietnam.
Zoskupenie sa zameriava predovšetkým na ekonomický rast, sociálny pokrok, spoluprácu v oblasti kultúry či udržiavanie stability v regióne. V krajinách združenia žije takmer 600 miliónov obyvateľov.
Európska únia dostala od všetkých 27 členských súhlas na to, aby zintenzívnila svoje snahy o dosiahnutie dohôd o voľnom obchode s jednotlivými krajinami zoskupenia krajín juhovýchodnej Ázie (ASEAN).
Prvé pokusy o podpísanie dohôd o voľnom obchode medzi EÚ a ASEAN-om sa objavovali už v roku 2007, ale postup pri rokovaniach bol pomalý a oba regióny sa preto v marci tohto roku dohodli na prestávke. Tú prerušili až súčasné vyhlásenia oboch strán.