Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Kolíska práva

Rozoznať pravdu a lož je veľmi ťažké umenie.

Nie je vládca nad zákonmi, ale zákony nad vládcom.

Dôkazy majú väčšiu platnosť ako svedkovia.

(Myšlienky bez cla)
Sláva a peniaze...

Výhodou strednej cesty je, že sa z nej dá uhnúť na obe strany. (Ružička)

Rovnako veľkou chybou je veriť všetkým, ako neveriť nikomu. (Montesquieu)

Zaručený kľúč k úspechu: vedieť si z dvoch možností vybrať tú tretiu. (Rostand)

(Myšlienky bez cla)
Človek a problémy

Keď máte zlý deň, potknete sa aj o tieň posledného vlastného vlasu, ktorý vám práve vypadol.

To, že ste dnes na tom ešte dobre, neznamená, že zatra nebudete mať problémy.

Aj to najväčšie zlo má svoj malý začiatok, nad ktorým vždy pohŕdavo mávnete rukou.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Manželstvo je podnik

Ak sa niekomu nechce pracovať, je lenivec. Na pomenovanie tvora, ktorému sa veľmi chce pracovať, slovenčina nemá – ak vylúčime výraz hlupák – dostatočne expresívne označenie. Musíme si, tak ako sa to stáva tradíciou, požičať od Američanov. Tí namiesto hlupák hovoria workaholic...

Najhoršie je, keď vypukne panika a všetci sa tlačia von. Vtedy žiadne argumenty nezaberajú, ak len za argument nepovažujeme poriadne zaucho.

Pred svadbou maj oči otvorené, po svadbe ich privri. (Fuller)

(Zrnká úsmevu)
Veci sa kazia

Manželská hádka po hodine ustane a rozhostí sa ticho. Do toho ticha manžel prehovorí: Som rád, že som ťa nakoniec presvedčil o tom, že mám pravdu. Aký koniec?! Ja len chytám druhý dych!

Zdravím susedko, kam máte tak naponáhlo? – žoviálne sa pýta sused suseda. Ale, žena ma vydurila s deťmi púšťať šarkana. A kam sa chystáte vy? Ja idem na stanicu čakať šarkana. čakať Príde k nám svokra.

Hlavný rozdiel medzi človekom a strojom je v tom, že dobre namazaný stroj nerobí taký hluk.

(Murphyho zrnká II)

Európsky automobilový priemysel pravdepodobne stratí podiel na globálnom trhu

28. 6. 2023 Poukázala na to analýza konzultačnej spoločnosti Boston Consulting Group (BCG). Európsky automobilový priemysel pravdepodobne stratí podiel na globálnom trhu, z čoho budú profitovať konkurenti z Číny a USA. Pokles podielu na svetovom trhu z 26 % na 24 % do roku 2040 by pre Európu znamenal stratu 300 000 pracovných miest a zníženie hospodárskeho výkonu o 37 miliárd eur, uviedla v piatok BCG. TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA.
Noví konkurenti, ktorí dokážu lacno vyrábať elektrické autá, by mohli získať pozíciu inovatívnych značiek na úkor európskych automobiliek. Tie podľa štúdie zápasia s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily a rastúcimi nákladmi na energie. Okrem základného scenára BCG posudzovala aj najlepšie a najhoršie varianty možného vývoja. Nové technológie a zelená energia sú pre európsky automobilový priemysel obrovskou príležitosťou, uviedol expert BCG na automobilový priemysel Albert Waas. „Do roku 2040 je možné vytvoriť 800.000 nových pracovných miest a dosiahnuť daňové príjmy vo výške 25 miliárd eur," povedal. V najhoršom prípade by sa trhový podiel európskych výrobcov mohol do roku 2040 znížiť na polovicu a ročný hospodársky výkon by mohol klesnúť o tretinu, teda o 145 miliárd eur. To by bolo podľa BCG sprevádzané stratou 1,5 milióna pracovných miest.
S
(Zdroj: aktuality.sk)

Nemci zvýšia daň na uhlík. Zdražie všetko vrátane potravín

6. 8. 2019 Nemecko nestíha plniť ciele znižovania emisií, chce preto znevýhodniť všetky fosílne zdroje. Nová uhlíková daň sa dotkne nielen elektrární, ale aj pohonných látok – nafty, benzínu i zemného plynu. Má to byť motivácia správať sa ekologickejšie. Napríklad na to, aby si ľudia namiesto do auta so spaľovacím motorom radšej sadli do elektromobilu.
Lenže to zdražie väčšinu tovaru vrátane potravín. Rovnako ako pri každej inej dani to nakoniec zaplatia spotrebitelia. Prudký nárast ceny nafty prinesie mnoho negatívnych ekonomických dôsledkov. A to nielen v Nemecku, ale aj v susedných krajinách. „V prvom rade sa zvýšia náklady na dopravu, čo sa prejaví v koncových cenách nemeckého tovaru a služieb. To bude ovplyvňovať cenovú hladinu v Českej republike minimálne pri položkách, ktoré dovážame z Nemecka.
(Zdroj: hnonline.sk)

Európske prístavy sa bránia voči dlhším kontajnerovým lodiam

4. 8. 2019 Európske prístavy zaujali spoločný postoj proti čoraz väčším kontajnerovým lodiam a ako nástroj použili kartelovú dohodu. „Väčšie lode potrebujú vysoké dodatočné náklady na infraštruktúru prístavov," uviedol Gunther Bonz, prezident podnikateľského združenia Prístavy Hamburg (UVHH). Tieto investície by sa museli financovať z prostriedkov daňových poplatníkov. Súčasné prehlbovanie koryta rieky Labe bude stáť približne 780 miliónov eur.
Terajšie kontajnerové lode sú dlhé do 400 metrov, široké 68 metrov a s ponorom 16,50 metra. Zmestí sa na ne 23-tisíc kontajnerov štandardných rozmerov (TMU). Na týchto rozmeroch kontajnerových lodí by sa nemalo podľa kartelovej dohody nič meniť ani v budúcnosti. Vedenia prístavov sa obávajú, že prevádzkovatelia námorných dopravných spoločností pripravujú výrobu kontajnerových lodí, ktorých dĺžka by mala dosiahnuť 460 metrov a šírka 68 metrov. Mali by odviezť 30-tisíc kontajnerov TMU. Štúdie na takéto plavidlá sú už známe. „A keď takáto štúdie existuje, potom sa lode začnú onedlho aj stavať," povedal Bonz. Na svete sú tri veľké združenia námorných prepravcov. Spolupracujú pri využití svojich prepravných kapacít. Na to potrebujú súhlas hlavných protikartelových úradov v Spojených štátoch, Európe a v Číne. Súčasné povolenia pre námorné dopravné spoločnosti v EÚ skončia platnosť v marci 2020. Bonz je aj šéfom združenia európskych prístavov Feport. Prevádzkovatelia takmer 400 európskych prístavných terminálov v tejto súvislosti vypracovali pre EÚ viaceré požiadavky. Najdôležitejšou je, že v budúcnosti nesmie do európskeho prístavu vplávať nijaká loď, ktorá bude dlhšia, než uvádzajú súčasné predpisy. Spojené štáty na túto cestu už nastúpili. Stanovili dĺžku lodí, ktoré vpustia do svojich prístavov.
(Zdroj: hnonline.sk)

Británia zvyšuje financie na tvrdý brexit

2. 8. 2019 Británia urýchľuje prípravy na odchod z Európskej únie bez dohody, súčasťou čoho je aj vyčlenenie ďalších vyše 2 miliárd libier na opatrenia spojené s tvrdým brexitom. Ďalšie financie plánuje použiť na zvýšenie zásob liekov, prijatie väčšieho počtu colných úradníkov či zafinancovanie jednej z najväčších informačných kampaní za posledné desaťročia.
Britský premiér Boris Johnson prisľúbil, že ak Brusel nebude ochotný pristúpiť na novú brexitovú dohodu, je pripravený koncom októbra opustiť EÚ bez dohody. Minister financií Sajid Javid v tejto súvislosti informoval, že vláda plánuje posilniť pasové oddelenia, zaškoliť nových colných úradníkov a skvalitniť infraštruktúru v okolí prístavov. Investori varujú, že prípadný odchod Británie z EÚ bez dohody ovplyvní vývoj svetovej ekonomiky, stlačí Britániu do recesie, otrasie finančnými trhmi a výrazne oslabí pozíciu Londýna ako popredného medzinárodného finančného centra. Podľa stúpencov brexitu však odporcovia odchodu z EÚ preháňajú. Počítajú s určitými ťažkosťami, ktoré však podľa nich budú iba dočasné a v dlhodobom meradle bude na tom Británia podstatne lepšie, než keby v EÚ zostala. Dodatočné financie predstavujú 2,1 miliardy libier (2,29 miliardy eur). Z nich podľa agentúry Reuters 1,1 miliardy vyčlení vláda ihneď, ďalšiu miliardu budú môcť využiť jednotlivé vládne inštitúcie, ako aj úrady v Škótsku, Severnom Írsku a vo Walese neskôr podľa situácie.
(Zdroj: hnonline.sk)

Ekonomická nálada eurozóny sa zhoršuje

30. 7. 2019 Ekonomická nálada v eurozóne sa v júli podľa predpokladov ďalej zhoršila. Optimizmus sa vytráca z priemyslu, služieb, maloobchodu aj stavebníctva. Poklesla tiež inflačných očakávaní medzi spoločnosťami aj spotrebiteľmi. Vyplýva to z údajov, ktoré dnes zverejnila Európska komisia.
Index ekonomickej nálady v 19 krajinách platiacich eurom klesol v júli na 102,7 bodu zo 103,3 bodu v júni a 105,2 bodu v máji. Z tohto trendu je zrejmé očakávanie hospodárskeho spomalenia. Ekonómovia oslovení agentúrou Reuters predpovedali zhoršenie na 102,6 bodu. Šéf Európskej centrálnej banky Mario Draghi minulý týždeň naznačil uvoľňovanie menovej politiky pri oslabovanie hospodárskeho rastu a naznačil dokonca prehodnotenie inflačného cieľa ECB. Predstavitelia banky povedali agentúre Reuters, že zníženie úrokových sadzieb v septembri sa zdá byť isté, pravdepodobné sú tiež nákupy dlhopisov.
(Zdroj: hnonline.sk)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Pankrác
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner