Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphy optimista

Ak ste stratili tvár, nič sa nedeje – môžete si vybrať masku podľa svojho výberu.

Ak vám ušiel vlak, nevadí. Hlavné je, že ste si stihli kúpiť lístok!

Ak sa príliš pretŕčate, prídete o hlavu. Na druhej strane si konečne budete rovný s ostatnými.

(Murphyho zákonník)
Človek a život

Život je veľký vtip, ibaže málokto mu rozumie.

Ak ste už po pás krokodílovi v papuli, sotva vám pomôže fakt, že podľa plánu ten močiar už mal byť dávno vysušený.

Murphy tvrdí, že spravodlivosti je väčšinou učinené za dosť - tri razy zo siedmich.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Kde končí pozemská púť

Smrť sa neriadi našim plánmi. (Moliére)

Kým človek chodí po matičke zemi, robí hlúposti a tára hlúposti. Keď zomrie, píšu mu zasa príbuzní hlúposti na náhrobný kameň. Možno preto, aby nebožtíka trochu pobavili.

Pán Winterstein stretne pohrebný sprievod. Zastane a naraz vidí, že za pohrebným vozom kráča Kohn. Nenápadne sa k nemu pridá a šeptom sa pýta: - Čože Kohn? Manželka? – Nie, svokra, - informuje Kohn. Winterstein pokýva uznanlio hlavou: - Svokra? No – tiež dobré!

(Zrnká úsmevu)
Život treba žiť

Najväčšou kvalitou peňazí je ich kvantita. (Spinoza)

Všetko na svete má, zrejme kvôli zachovaniu rovnováhy, svoj protiklad. Ku hmote dnes máme antihmotu, k peniazom dieru vo vrecku, k ilúziám hrču na hlave, no a k dôvtipu máme ľudskú závisť...

Zvykne sa hovoriť: „Pomôž si človeče a aj boh ti pomôže“. Tí opatrnejší ešte dodávajú „ak si to zaslúžiš“.

(Zrnká úsmevu)
Odvaha tárať

Optimista si myslí, že žijeme v jednom z najlepších svetov. Pesimista sa bojí toho, že naozaj v ňom žijeme.

Na tuctového človeka platia tuctové metódy.

Ak pomôžeš priateľovi, ktorý je v núdzi, spomenie si na teba, keď bude opäť v núdzi.

(Murphyho Zbierka zákonov)

Európsky automobilový priemysel pravdepodobne stratí podiel na globálnom trhu

28. 6. 2023 Poukázala na to analýza konzultačnej spoločnosti Boston Consulting Group (BCG). Európsky automobilový priemysel pravdepodobne stratí podiel na globálnom trhu, z čoho budú profitovať konkurenti z Číny a USA. Pokles podielu na svetovom trhu z 26 % na 24 % do roku 2040 by pre Európu znamenal stratu 300 000 pracovných miest a zníženie hospodárskeho výkonu o 37 miliárd eur, uviedla v piatok BCG. TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA.
Noví konkurenti, ktorí dokážu lacno vyrábať elektrické autá, by mohli získať pozíciu inovatívnych značiek na úkor európskych automobiliek. Tie podľa štúdie zápasia s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily a rastúcimi nákladmi na energie. Okrem základného scenára BCG posudzovala aj najlepšie a najhoršie varianty možného vývoja. Nové technológie a zelená energia sú pre európsky automobilový priemysel obrovskou príležitosťou, uviedol expert BCG na automobilový priemysel Albert Waas. „Do roku 2040 je možné vytvoriť 800.000 nových pracovných miest a dosiahnuť daňové príjmy vo výške 25 miliárd eur," povedal. V najhoršom prípade by sa trhový podiel európskych výrobcov mohol do roku 2040 znížiť na polovicu a ročný hospodársky výkon by mohol klesnúť o tretinu, teda o 145 miliárd eur. To by bolo podľa BCG sprevádzané stratou 1,5 milióna pracovných miest.
S
(Zdroj: aktuality.sk)

Česi strašia Francúzov

18. 3. 2009 Česká republiky sa pre Francúzsko stáva veľkým strašiakom v oblasti priemyslu. Stala sa východoeurópskym symbolom lacnejšej pracovnej sily.
Lacná pracovná sila je pritom jednou z príčin, pre ktoré sa počas pokračujúcej ekonomickej krízy stále viac francúzskych robotníkov ocitá na dlažbe. V porovnaní s východom Európskej únie je ich práca podstatne drahšia. 
Poslednou veľkou ranou pre francúzsky priemysel bolo rozhodnutie nemeckého výrobcu pneumatík a automobilových súčiastok Continental zavrieť továreň, čím došlo k zrušeniu vyše 1100 pracovných miest. Od začiatku krízy je to najväčší závod, ktorý vo Francúzsku uzatvára svoje brány. V oblasti stráca živobytie viac než 1800 ľudí, ktorí sú nepriamo závislí na pôsobení Continentalu.
Od nekompromisného postoja vedenie Continentalu neodradili ani čoraz násilnejšie protesty robotníkov.
Francúzsky priemysel nemôže s českým súperiť vo výrobných nákladoch pri podobnej kvalite. Na českých výrobných linkách sa podľa analýzy Reanaultu vyprodukuje podobné vozidlo o viac než tisíc eur lacnejšie.
Francúzsky prezident oznámil, že zruší podnikateľskú daň. Pri mzdovom porovnaní 32 000 € ročne hrubého ročne vo Francúzsku a 11 300 € ročne v Česku sa však zdá, že dosiahnuť rovnocenné podmienky by znamenalo nielen zrušiť všetky dane, ale aj podstatne znížiť mzdové nároky zamestnancov.
(Zdroj: PRAVDA)

Jednotná kampaň EÚ v eurovoľbách

18. 3. 2009 Kampaň motivujúca k účasti ľudí v eurovoľbách bude po prvýkrát jednotná v celej EÚ. Pritom však bude prihliadať na národné špecifiká. Na Slovensku sa očakáva účasť najnižšia, preto Európsky parlament prispeje aj na rádiospoty.
Keďže podľa prieskumu Eurobarometer je na Slovensku rozhodnutých prísť voliť vo voľbách do Európskeho parlamentu len 15 % opýtaných, kampaň sa chce sústrediť predovšetkým na tých 30 %, ktorí "silno uvažujú, že sa zúčastnia". Riaditeľ informačnej kancelárie EP upozornil na "slovenský paradox", že hoci Európsky parlament požíva v očiach Slovákov najvyššiu  dôveru v rámci EÚ, účasť voličov pred piatimi rokmi bola na Slovensku najhoršia. Slovensko preto z celkového balíčka určeného na voľby dostane viac ako iné štáty.
Kampaň má motivovať ľudí cez konkrétny témy, nie výzvami, aby si ľudia splnili svoju občiansku povinnosť. Má upozorniť na to, že výberom konkrétneho kandidáta na europoslanca dá volič odpoveď napríklad na otázky, ktoré EP rieši, napr.:
- Koľko bezpečnosti je už priveľa?
- Z akých zdrojov by sme mali vyrábať energiu?
- Koľko informácií o výrobkoch naozaj potrebujeme?
- Na čo by sa mali použiť naše peniaze?
Tieto a ďalšie dilemy európskej politiky budú občanom pripomínať trojrozmerné makety inštalované v slovenských mestách.
V EÚ sa veľa diskutuje napr. o otázkach údajov o pasažieroch v leteckej doprave. Nedávny Európsky parlament stopol používanie tzv. skenerov ľudského tela na letickách v EÚ, ktoré de facto zhotovujú obrázok nahého tela kontrolovaného cestujúceho. Tento postup europoslanci zamietli ako narušujúci súkromnie jednotlivca.
V mestách naprieč EÚ budú inštalované tzv. Choice boxy. Ide o multimediálnu "kabínku", v ktorej občania budú môcť na video nahrať svoj odkaz, názor, myšlienku. Slučka zložená z najzaujímavejších príspevkov bude premietaná na LCD obrazovke na vonkajšej strane boxu. Príspevky budú cenzurované  jedine v zmysle zákona, ktorý limituje slobodu prejavu.
Informačné šoty bude na Slovensku bezodplatne vysielať Slovenská televízia. Rádiospoty budú vysielané za odplatu v najpočúvanejších rádiách.
Predvolebnú komunikáciu EP je možné nájsť aj na v januári spustenej webstránke www.volby2009.eu.
Voľby sa v EÚ konajú v rozpätí 4. až 7. júna, na Slovensku je to sobota 6. júna.
(Zdroj: EURACTIV)

Európsky súdny dvor rieši spor medzi Google a Vuitton

18. 3. 2009 Spor medzi Vuitton a vyhľadávačom Google, ktorý obvinili z predávania kľúčových slov luxusných značiek tomu, kto dá najvyššiu ponuku, rieši Európsky súdny dvor.
Ide o dlhoročný spor, v ktorom LVMH (spoločnosť, ktorá zastrešuje Louis Vuitton) a iné luxusné značky obvinila Google z poškodzovania obchodnej značky predávaním kľúčových slov  tomu, kto ponúkol najviac. Užívatelia, ktorí vyhľadávajú luxusné produkty, sa potom dostávajú na stránky konkurentov alebo firiem, ktoré ponúkajú napodobeniny. Informoval o tom spravodajský portál BBC.
(Zdroj: EURACTIV)

OECD uvítala zmiernenie pravidiel o bankovom tajomstve

17. 3. 2009 Na stretnutí skupiny G20 v apríli v Londýne by mala OECD zverejniť list nespolupracujúcich daňových zón. Podľa OECD je zlepšenie výmeny informácií o daniach súčasťou širšej agendy, ktorá prispeje k transparentnosti a znovunadobudnutiu dôvery na finančných trhoch.
Po dosiahnutí dohody s Rakúskom, Luxemburskom a Švajčiarskom sa ostatné jurisdikcie s prísnymi pravidlami o bankovom tajomstve (najmä Monako) dostanú pod oveľa väčší tlak, aby pristúpili k podobnej reforme.
Pravidlá o bankovom tajomstve, ktoré umožňovali daňové úníky, zmiernili Rakúsko, Luxembursko a Švajčiarsko pod vplyvom ostrej kritiky zo strany západných vlád. Výmena informácií garantuje spoluprácu so zahraničnými daňovými úradmi v prípadoch, keď existujú dôkazy o podvode.
Tieto krajiny prijmú  definíciu daňových únikov, ktorú používajú členovia Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD).
Majiteľov účtov, ktorí nie sú podozriví z daňových únikov, podľa asociácie švajčiarskych bankárov SBA zmena pravidiel neohrozí. Asociácia uisťuje, že automatická výmena informácií je vylúčená.
Na londýnskom summite G20 2. apríla sa očakáva zverejnenie "čiernej listiny" daňových podvodníkov, ktorú zostaví OECD. Rakúsko, Luxembursko a Švajčiarsko veria, že sa na tejto listine neobjavia.
(Zdroj: EURACTIV)
jún 2025
T po ut st št pi so ne
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
24 9 10 11 12 13 14 15
25 16 17 18 19 20 21 22
26 23 24 25 26 27 28 29
27 30 1 2 3 4 5 6
Dnes má meniny Margaréta
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner