Európsky automobilový priemysel pravdepodobne stratí podiel na globálnom trhu
28. 6. 2023
Poukázala na to analýza konzultačnej spoločnosti Boston Consulting Group (BCG). Európsky automobilový priemysel pravdepodobne stratí podiel na globálnom trhu, z čoho budú profitovať konkurenti z Číny a USA. Pokles podielu na svetovom trhu z 26 % na 24 % do roku 2040 by pre Európu znamenal stratu 300 000 pracovných miest a zníženie hospodárskeho výkonu o 37 miliárd eur, uviedla v piatok BCG. TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA.
Noví konkurenti, ktorí dokážu lacno vyrábať elektrické autá, by mohli získať pozíciu inovatívnych značiek na úkor európskych automobiliek. Tie podľa štúdie zápasia s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily a rastúcimi nákladmi na energie. Okrem základného scenára BCG posudzovala aj najlepšie a najhoršie varianty možného vývoja. Nové technológie a zelená energia sú pre európsky automobilový priemysel obrovskou príležitosťou, uviedol expert BCG na automobilový priemysel Albert Waas. „Do roku 2040 je možné vytvoriť 800.000 nových pracovných miest a dosiahnuť daňové príjmy vo výške 25 miliárd eur," povedal. V najhoršom prípade by sa trhový podiel európskych výrobcov mohol do roku 2040 znížiť na polovicu a ročný hospodársky výkon by mohol klesnúť o tretinu, teda o 145 miliárd eur. To by bolo podľa BCG sprevádzané stratou 1,5 milióna pracovných miest.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Priemerná hektárová úroda obilnín v EÚ tento rok stúpne
19. 8. 2010
Podľa prognózy Európskej komisie dosiahne v tomto roku priemerná hektárová úroda obilnín spolu (pšenica, jačmeň, kukurica a ostatné obilniny) v EÚ-27 5,1 t/ha, čo je o 0,7 % viac ako minulý rok.
Tohtoročná úroda obilnín bude však o 5 % vyššia ako bol priemer za posledných päť rokov. Vyplýva to zo správy Agrárnych trhových informácií Slovenska. Celková osevná plocha obilnín v EÚ sa v roku 2010 podľa prognózy EK oproti roku 2009 pritom zníži o 3 %.
Slovensko Grécku nepožičia
12. 8. 2010
Po včerajšom hlasovaní v parlamente, poslanci SR neschválili poskytnutie finančnej pomoci zadlženému Grécku.
Na druhej strane však Národná rada SR súhlasila, aby sa krajina zapojila do tzv. záchranného fondu eurozóny na pomoc štátom vo finančných ťažkostiach. Proti pôžičke Grécku hlasovalo 69 Z 84 poslancov a to všetci poslanci trojice vládnych strán SDKÚ-DS, SaS a Most-Híd, pridala sa tiež pätica zákonodarcov opozičnej SNS. Pomoc Aténam podporil iba A.Marcinčin z koaličného KDH, zvyšní členovia hnutia sa zdržali. Poslanci opozičného Smeru-SD nehlasovali. Bratislava mala pôvodne požičať Aténam 817,85 milióna eur.
Európska únia uvažuje o zavedení úniovej dani
11. 8. 2010
Všetky európske štáty sú v súčasnej dobe pod finančným tlakom, štátne pokladne sú prázdne a dlhy vysoké.
Európska komisia sa snaží nájsť optimálne riešenie a preto pripravuje návrh celoúniovej dane. Na stôl by ho výkonný orgán bloku mal položiť na konci septembra.
Vďaka nej a škrtom vo výdavkoch by sa potom mohli znížiť príspevky, ktoré do rozpočtu EÚ dávajú členské krajiny. Eurokomisár Janusz Lewandowski, ktorý má na starosti rozpočet EÚ, sa vyjadril, že možnosťou, čoho by sa daň mohla týkať je viacero. Ide napríklad o zavedenie priamej dane pre poplatníkov v EÚ alebo o zdanenie finančných transakcií, leteckej prepravy alebo príjmov, ktoré vznikajú z obchodov z emisnými kvótami na vypúšťanie CO2.
Grécki vodiči ukončili štrajk
2. 8. 2010
Vodiči nákladných áut a cisterien v Grécku sa rozhodli ukončiť štrajk, ktorý minulý týždeň výrazne narušil zásobovania v krajine.
Majitelia a vodiči viac ako 30 tisíc nákladných áut a cisterien v pondelok minulý týždeň vstúpili do štrajku na protest proti plánom na zmenu licenčných pravidiel, ktorá má posilniť konkurenciu v odvetví. Zmena pravidiel je súčasťou podmienok pre pôžičku v objeme až 110 miliárd eur, ktorú Grécku sľúbili krajiny eurozóny a Medzinárodný menový fond. Štrajk narušil dodávky pohonných hmôt a tovaru do obchodov. Problémy so zásobovaním sa však cez víkend výrazne zmiernili, keď dodávky zaistila armáda.