Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Odvaha tárať

Ak lekár určí diagnózu, to ešte neznamená, že ju vie aj liečiť.

Ešte aj pivo má zlú chuť, ak ho predpisuje lekár.

Skutočnosť, že sa operácia dá vykonať, ešte neznamená, že sa aj musí vykonať.

(Murphyho Zbierka zákonov)
O podnikaní a vede - VII. večer

Dobré riešenie je aplikovateľné prakticky na každý problém.

Postupy vedy sú jednoduché: Meraj mikrometrom! Znač kriedou! Rež sekerou!

Každý zákon je len napodobením skutočnosti.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Prečo máme radi informáciu?

Užitočné informácie treba z človeka vytĺkať, neužitočné ho utlčú.

Cena informácie sa mení podľa toho, na ktorej strane kontajnera sa nachádzate.

Kto chce prežiť, musí sa správať ako rímske husi – vedieť, kedy zagágať a kedy držať zobák.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Ako sa správajú veci - VIII. večer

Ak nebudete na seba náročný, tak zakrpatiete.

Je prekvapujúce, ako dlho trvá dotiahnuť niečo do konca, ak človek na tom pracuje.

Ak na vedúce miesto posadíte správneho človeka, tak budú musieť priemerní pridať, aby si zachovali pôvodný odstup.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Murphyho inzeráty

Vymením muža za staré husle.: Zn.: Drevo ako drevo.

Stratila sa mi žena. Zn.: Kto ju nájde a privedie mi ju, tomu rozbijem hubu.

Hľadáme analfabeta na prácu s prísne tajnými dokumentmi. Zn.: Úrad vlády.

(Murphyho zrnká II)

Európska Únia investuje 1,23 miliardy eur na podporu duševného zdravia

13. 6. 2023 Európska komisia (EK) v stredu oznámila, že dopĺňa európsku zdravotnú úniu o ďalší pilier: o nový, komplexný prístup k duševnému zdraviu. Na rôzne súvisiace iniciatívy vyčlení až 1,23 miliardy eur. Podľa Komisie ide o o prvý krok k tomu, aby sa duševné zdravie kládlo na rovnakú úroveň ako fyzické zdravie a aby sa v tejto oblasti zaistil nový, medziodvetvový prístup.
Nová stratégia EÚ sa zameria na primeranú a účinnú prevenciu, prístup k vysokokvalitnej a cenovo dostupnej zdravotnej starostlivosti a liečbe, ako aj na opätovné začlenenie do spoločnosti po uzdravení. Pred pandémiou koronavírusu čelil problémom s duševným zdravím v EÚ každý šiesty človek (84 miliónov ľudí), v posledných rokoch sa táto situácia ešte zhoršila.
Celkové náklady na problémy v oblasti duševného zdravia sa v krajinách EÚ odhadujú na vyše štyri percentá HDP, čo predstavuje viac ako 600 miliárd eur ročne. Tieto náklady zahŕňajú výdavky na zdravotnícke systémy a programy sociálneho zabezpečenia, ale aj nižšiu zamestnanosť a produktivitu pracovníkov.
B
(Zdroj: www.aktuality.sk/)

Európsky rozpočet je aj v čase krízy stabilný

24. 9. 2009 Vo svojej aktuálnej finančnej správe Európska komisia deklaruje, že v roku 2008, kedy Úniu zasiahla hospodárska turbulencia, bol rozpočet schopný poskytovať stabilné financovanie bez toho, aby zaťažil členské štáty.
Komisia vo svojej správe uvádza, že 40 % z celkového rozpočtu vo výške 116,5 miliardy € bolo vynaložených na opatrenia zamerané na zamestnanosť, rast a konkurencieschopnosť. Komisár zodpovedný za rozpočet a finančné plánovanie zdôraznil, že Únia sa aj v neistých časoch usilovala stabilizovať svoje prostriedky a udržala ich na úrovni 0,94 % hrubého národného dôchodku (v roku 2007 to bolo 0,93 % - 114 miliárd eur).
Rozpočet na rok 2008 bol zameraný na podporu rastu a inovácií. Na nové výskumné projekty bolo vyčlenených 6 miliárd €, kým rok predtým to bolo len 500 miliónov €. Financovanie opatrení zameraných na zvyšovanie konkurencieschopnosti v roku 2008 vzrástlo o takmer 50 %. Pozornosť bola venovaná najmä oblasti vzdelávania (miliarda € na programy študentskej mobility) či projekt európskeho systému satelitnej navigácie Galileo (miliarda €).
Znížili sa kritizované dotácie poľnohospodárskeho sektora (43,3 miliardy €) a na rozvoj vidieka, environmentálne projekty a rybolov (z 10,5 % na 10 % - 11,5 miliardy €). V ostatných sektoroch bolo financovanie stabilné.
Správa poukázala aj na skutočnosť, že viac ako polovica členských štátov nedokázala využiť plný potenciál európskych štrukturálnych a kohéznych fondov z predchádzajúceho programového obdobia (2000 – 2006). Pokiaľ nie sú zmluvné záväzky vykázané v priebehu dvoch rokov ako platby, podľa pravidiel prepadnú. Objem takto stratených peňazí vzrástol z 227 miliónov € v roku 2007 na 267 miliónov € v roku 2008.
(Zdroj: EURACTIV)

Európska komisia posilňuje dohľad vo finančnom sektore

24. 9. 2009 Európska komisia schválila v stredu návrh legislatívnych opatrení na posilnenie dohľadu vo finančnom sektore v Európe.
Na základe týchto opatrení má vzniknúť Európsky výbor pre systémové riziká na odhaľovanie rizík v oblasti finančného systému ako celku a Európsky systém orgánov pre finančný dohľad, ktorý sa skladá z vnútroštátnych orgánov dohľadu, ako aj tri nové európske orgány dohľadu pre oblasť bankovníctva, cenných papierov a poisťovníctva a dôchodkového poistenia. Navrhované opatrenia podľa komisie majú zabrániť zopakovaniu finančnej krízy, ktorá zasiahla globálnu ekonomiku na jeseň minulého roka. Ako uviedol predseda EK José Manuel Barroso, cieľom týchto opatrení je ochraňovať európskych daňových poplatníkov pred tým, aby sa opakovala situácia z jesene roku 2008, keď vlády museli do bánk naliať miliardy eur. Tento európsky systém môže byť aj inšpiráciou pre globálny systém a na summite skupiny krajín G20 v Pittsburghu ho EK bude obhajovať. Európsky výbor pre systémové riziká má riziká v oblasti stability finančného systému ako celku monitorovať a vyhodnocovať a v prípade potreby preložiť návrhy opatrení na ich riešenie. Európsky systém orgánov pre finančný dohľad by mal združovať vnútroštátne orgány finančného dohľadu a nové európske inštitúcie, ktoré vznikli transformáciou existujúcich výborov pre oblasť bankovníctva, cenných papierov, poisťovníctva a dôchodkového poistenia. V právomoci ESRB bude tiež vydávanie odporúčaní a varovaní pre členské štáty (vrátane vnútroštátnych orgánov dohľadu) a európske orgány dohľadu, ktorými sa tieto štáty a orgány budú musieť riadiť. V prípade, že tieto odporúčania členské štáty nedodržia, budú musieť vysvetliť, prečo tak neurobili. Zriadenie ESRB je v súlade s niekoľkými iniciatívami na multilaterálnej úrovni alebo mimo EÚ vrátane Rady pre finančnú stabilitu vytvorenej predstaviteľmi G20.
(Zdroj: AKTUALNE)

Európsky exekučný titul

23. 9. 2009 Prostredníctvom Európskeho exekučného titulu, ktorý funguje na základe nariadenia EÚ, je možné akékoľvek súdne rozhodnutie, súdny zmier alebo verejnú listinu, dať osvedčiť orgánom, ktoré tento titul vydali. Rozhodnutie, zmier alebo verejnú listinu je potrebné na základe vlastnej žiadosti podanej v ľubovoľnom čase dať osvedčiť tomu súdu či orgánu, ktorý príslušné rozhodnutie alebo listinu vydali, či zmier schválili. Súd dokument osvedčí na vzorových tlačivách, ktoré sú pripojené ako prílohy k nariadeniu, a to v jazyku rozhodnutia, zmieru či listiny.
Pri súdnom rozhodnutí súd navyše musí pred osvedčením skúmať, či súdne konanie, z ktorého osvedčované rozhodnutie vzišlo, splnilo určité procesné požiadavky, týkajúce sa spravodlivého súdneho procesu. Konkrétne ide o požiadavku doručovania a poskytnutia informácií dlžníkovi o procesných možnostiach potrebných na napadnutie nároku. Takéto rozhodnutie či listinu možno následne uznať a vykonať v ktoromkoľvek inom členskom štáte EÚ bez možnosti podať námietky proti jeho uznaniu. Zjednodušene možno povedať, že príslušné orgány všetkých členských štátov zaobchádzajú s týmto titulom ako s vlastným právoplatným a vykonateľným rozhodnutím, ktorého výkon sa riadi rovnakými pravidlami toho členského štátu, kde sa vykonáva, ako ktorýkoľvek iný exekučný titul tohto štátu. Európsky exekučný titul môžu využiť tak Slováci v zahraničí, ako aj cudzinci u nás. Európsky exekučný titul môže využiť ktorákoľvek fyzická či právnická osoba na území členského štátu v EÚ (okrem Dánska) v akomkoľvek občianskom alebo obchodnom spore. Európskym exekučným titulom môžu byť: - Zmluvy o prevode nehnuteľností, spotrebiteľské zmluvy, kúpne zmluvy, zmluvy o dielo, autorské zmluvy. - Rozhodnutia, ktoré sa týkajú výživného a vyživovacej povinnosti. - Trestný rozsudok o náhrade škody, ktorý bol vydaný v adhéznom konaní. Európskym exekučným titulom nemôžu byť: - Vysporiadania bezpodieového spoluvlastníctva manželov a dedenia zo závetu a zo zákona. - Konkurz a konanie súvisiace so zrušením obchodných spoločností v platobnej neschopnosti. - Dávky v hmotnej núdzi, prídavky na dieťa, dôchodky, nemocenské dávky, materské a sociálne štipendiá študentov. - Rozhodcovské konanie. - Súdne rozhodnutia daňových či colných sporov. - Súdne rozhodnutia vo veciach zodpovednosti štátu za konanie alebo nečinnosť pri výkone štátnej moci.
(Zdroj: HNONLINE)

Výnimka v účtovných požiadavkách pre malé a stredné podniky

22. 9. 2009 Ministri zodpovední za oblasť podnikania budú diskutovať o udelení výnimky v účtovných požiadavkách malým a stredným podnikom (MSP). Očakáva sa, členské štáty budú k tejto otázke zaujímať rôzny postoj. Aj keď vo všeobecnosti platí konsenzus, že administratívne zaťaženie MSP je potrebné znížiť, pretrvávajú praktické rozdiely v otázke účtovných požiadaviek.
Jednou z námietok je, že udelenie výnimky od účtovných povinností podľa účtovných smerníc by znamenalo prepad späť k národným zákonom upravujúcim podnikanie. To je však proti širším európskym cieľom snažiacim sa o väčšie využitie vnútorného trhu zo strany MSP. Na druhej strane je to v súlade s cieľom znížiť byrokraciu. Nájdenie východiska komplikuje aj fakt, že mnohé štáty znižovanie administratívnej záťaže spochybňujú, pretože potom bude ťažšie zbierať štatistické údaje. Zrušenie účtovných požiadaviek by znamenalo obmedzenie transparentnosti a to sa ministrom zdá privysoká cena za obmedzenie byrokracie. Ročné zúčtovania dávajú vládam jasný obraz o aktivite podnikov v mikrosektore a rovnako sú dôležité aj pre daňové orgány. Preto sa vo štvrtok sa bude hovoriť aj o možných alternatívnych metódach, ako by sa tieto údaje dali získavať, byrokracii sa však bude dať vyhnúť len s ťažkosťami. Mnohé členské štáty chcú iniciatívu na európskej úrovni podporiť, a to aj napriek tomu, že doma ich neimplementujú. Majú však obavy, že aby dobehli susedov, nakoniec aj tak výnimky budú musieť udeliť. Komisár zodpovedný za vnútorný trh naznačil, že je nutné zreformovať a aktualizovať aj samotné smernice, čo celú implementáciu návrhov Komisie môže ešte spomaliť.
(Zdroj: EURACTIV)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Ferdinand
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner