Európska únia chce zrušiť trend neplatených stáží
2. 2. 2024
Neplatené stáže sú dnes pre viacerých mladých ľudí kľúčovou kariérnou možnosťou. Tento trend chce EÚ zminimalizovať.
To, čo sa zdá byť bránou k vzdelávaniu a rastu, však často skrýva krutú realitu – ide o neplatené stáže, ktoré sú formou vykorisťovania. „V mnohých prípadoch neplatené stáže v skutočnosti nahrádzajú najnižšie pracovné pozície,” hovorí Tea Jarc z Európskej konfederácie odborových zväzov.
Táto skutočnosť je pre mladých ľudí čoraz bežnejšia, pretože vo veľkej časti sveta sa rozširujú neplatené programy.
V EÚ, kde ich parlament opakovane označil za „formu vykorisťovania mladých pracovníkov a porušovanie ich práv”. Možno však čoskoro dôjde k zmenám.
V júni poslanci Európskeho parlamentu veľkou väčšinou hlasovali za to, aby Európska komisia zaviedla právne predpisy, ktoré by zakázali väčšinu neplatených stáží v celom bloku. Podľa denníka The Guardian sa očakáva, že návrh bude hotový začiatkom roka 2024.
Nedávny prieskum ukázal, že 78 percent mladých ľudí absolvuje aspoň jednu stáž. V tejto súvislosti však prístup podnikov k stážistom zostáva neregulovaný, na čo v posledných rokoch upozorňujú rôzne organizácie. Poslanci Európskeho parlamentu chcú preto zlepšiť kvalitu tohto prístupu...
B
(Zdroj: aktuality.sk)
Škoda dodala takmer o pätinu vozidiel menej
13. 1. 2021
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dodala v minulom roku kvôli pandémii koronavírusu medziročne skoro o pätinu áut menej. Svojim zákazníkom po celom svete dodala 1 004 800 vozidiel, čo je o 19,1 percenta menej ako v roku 2019, kedy dodala 1 242 800 vozidiel. Automobilka to dnes uviedla v tlačovej správe. Najväčší prepad medzi modelmi nastal u Fabie. Za poklesom dodávok stojí napríklad 39 dní trvajúce zatvorenie prevádzky a dočasné prerušenie predajných kanálov v druhom štvrťroku kvôli pandémii.
Najvyšší medziročný prepad medzi modelmi zaznamenala Fabia, ktorej dodávky klesli o 39 percent na 105 500 vozidiel. Vzrástli naopak dodávky modelov Scala a Kamiq, a to o 61,7 percenta na 63 200 vozidiel, respektíve o 99 percent na 128 500 vozidiel.
"Viac ako jeden milión dodaných vozidiel zákazníkom na celom svete je pre Škoda Auto veľký úspech. Najmä potom v súvislosti s pandémiou koronavírusu as tým spojeným päťtýždňovým prerušením výroby počas prvej vlny na jar uplynulého roka. Rád by som poďakoval celému predajnému tímu, našim importérom a dílerom za toto spoločne vynaložené úsilie. Rovnaká vďaka patrí aj našim kolegyniam a kolegom z výroby, riadenia kvality a všetkým ďalším škodovákom, ktorí bojovali o každý vyrobený automobil," povedal predseda predstavenstva Thomas Schäfer.
V západnej Európe zaznamenala automobilka v roku 2020 celkom 434 500 dodávok zákazníkom, medziročne o 16,5 percenta menej. V Nemecku, na druhom najväčšom trhu značky, bolo zákazníkom za minulý rok dodaných celkovo 161 800 vozidiel, čo predstavuje medziročný pokles o 15,4 percenta.
V strednej Európe dodala Škoda Auto od januára do decembra roku 2020 zákazníkom celkovo 181 900 vozidiel, teda o 15,7 percenta menej.
Vo východnej Európe bez Ruska zaznamenala Škoda prepad o 20,8 percenta na 39 800 vozidiel, v Rusku naopak automobilka posilnila o 6,8 percenta na 94 600 vozidiel.
Najpredávanejším modelom bola tradične Octavia, ktorých firma dodala 257 400, čo predstavuje medziročný pokles o 29,2 percenta. Na druhom a treťom mieste sa umiestnili SUV Karoq a KodiaQ.
Väčšieho modelu KodiaQ dodala Škoda 131 600, medziročne o 23,4 percenta menej. Menšieho SUV Karoq dodala Škoda zákazníkom 137 200 kusov, čo predstavuje v porovnaní s rokom 2019 pokles o 10,1 percenta.
V
Európske akcie otvorili nový rok posilnením
5. 1. 2021
Európske akciové trhy otvorili prvý obchodný deň v novom roku posilnením. Náladu na trhoch podporila obchodná dohoda medzi EÚ a Britániou a optimizmus, že očkovanie proti ochoreniu COVID-19 spustí výrazné oživenie ekonomiky. Kľúčový nemecký index Dax sa v pondelok o 9.55 h SEČ nachádzal s plusom 0,55 percenta na 13 794,18 bodu.
Hlavný francúzsky index CAC 40 vzrástol o 1,18 percenta, taliansky FTSE MIB o 0,15 percenta, španielsky IBEX 35 o 0,87 percenta a britský FTSE 100 o 1,11 percenta na 6602,65 bodu. Index blue-chipov z eurozóny EuroStoxx 50 sa zvýšil o 0,86 percenta na 3583,27 bodu a paneurópsky index STOXX Europe 600 o 1,08 percenta na 403,33 bodu.
V
Podielové fondy: strmý pád, ale rýchly návrat
2. 1. 2021
Keď sa firmy obzrú za končiacim sa rokom, asi najvýraznejšie sa im vryjú do pamäti jarné mesiace. Na Európu v plnej sile udrela koronakríza a mnoho z nich dokonca muselo zatvárať na čas svoje prevádzky. Panika bola logická – nikto nič podobné ešte nezažil. A nastala nielen vo firmách, ale aj medzi investormi. Tými, ktorí majú peniaze uložené v podielových fondoch.
Práve v marci, keď sa na Slovensku objavil koronavírus, sa totiž spustili veľké výbery peňazí. A marec bol zrejme aj najrozkývanejším mesiacom tohto roka. „V priebehu piatich týždňov zaznamenali čisté výbery z podielových a investičných fondov vo výške 130 miliónov eur,“ hovorí Ivan Znášik, výkonný riaditeľ Slovenskej asociácie správcovských spoločností.
V
Začali platiť nové pravidlá medzi Úniou a Britániou
2. 1. 2021
Veľká Británia definitívne . vystúpila z Európskej únie. Vo štvrtok o 23.00 h miestneho času (polnoc SEČ) sa skončilo prechodné obdobie, počas ktorého bola súčasťou jednotného trhu a colnej únie, a začala sa predbežne uplatňovať nová obchodná dohoda medzi Spojeným kráľovstvom a Úniou.
"Svoju slobodu máme v našich rukách a je na nás, aby sme ju čo najlepšie využili," uviedol v novoročnom príhovore predseda britskej vlády Boris Johnson, ktorý pobrexitovú obchodnú dohodu podpísal v stredu. Ratifikačný zákon k dohode následne schválili obe komory britského parlamentu a nakoniec dostal oficiálny súhlas britskej kráľovnej Alžbety II., čím nadobudol účinnosť.
Vyjednávači oboch strán oznámili 24. decembra dosiahnutie dohody na poslednú chvíľu po náročných deväťmesačných rokovaniach.
V