Európska ekonomika stagnuje
13. 12. 2023
Eurozóna vykázala v treťom štvrťroku pokles hrubého domáceho produktu o 0,1 percenta, čo je rovnako ako podľa predchádzajúceho odhadu. Ekonomika Európskej únie v treťom štvrťroku oproti predchádzajúcim trom mesiacom stagnovala. V spresnenej správe to uviedol štatistický úrad Eurostat. Ekonomika nerástla ani v medziročnom porovnaní, hoci odhad zverejnený v polovici novembra uvádzal rast o 0,1 percenta. Slovenská republika je s medzikvartálnym rastom o 1,1 percenta desiata spomedzi členských krajín únie. Eurozóna vykázala v treťom štvrťroku pokles hrubého domáceho produktu o 0,1 percenta, čo je rovnako ako podľa predchádzajúceho odhadu. Medziročne ale tak ako celá EÚ stagnovala, zatiaľ čo novembrový odhad ukazoval rast o 0,1 percenta.
Eurostat zároveň spresnil dáta za druhý štvrťrok. Celá EÚ podľa úradu medzikvartálne vzrástla o 0,1 percenta, zatiaľ čo odhad hovoril o stagnácii. Eurozóna tiež vykázala rast o 0,1 percenta, čo je ale horší vývoj oproti novembrovému odhadu, ktorý za druhý štvrťrok hovoril o raste o 0,2 percenta.
Medziročne bol rast v oboch prípadoch o 0,1 percentuálneho bodu slabší, než uvádzal predchádzajúci odhad. V EÚ rast predstavoval 0,5 percenta a v eurozóne 0,6 percenta.
Na porovnanie - ekonomika Spojených štátov v treťom štvrťroku pri použití porovnateľnej metodiky výpočtu vykázala oproti predchádzajúcim trom mesiacom rast o 1,3 percenta. To je zrýchlenie tempa proti rastu o 0,5 percenta v druhom štvrťroku. Medziročne potom rastu v USA zrýchlil na 3,0 percenta z tempa 2,4 percenta v druhom štvrťroku.
Najvyšší rast v medzikvartálnom porovnaní dosiahla Malta, ktorej ekonomika vzrástla o 2,4 percenta. Nasleduje Poľsko s rastom o 1,5 percenta a Cyprus, kde rast HDP medzikvartálne dosiahol 1,1 percenta. Naopak najvýraznejší prepad registruje Írsko, kde ekonomika klesla o 1,9 percenta, ďalej Estónsko s medzikvartálnym poklesom o 1,3 percenta a Fínsko, kde ekonomika oproti predchádzajúcim trom mesiacom vykázala pokles o 0,9 percenta.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
EÚ odmietla návrh na zmenu
27. 10. 2010
Európska únia (EÚ) nepodporila návrh, ktorý by mal pri vypočítavaní schodku verejných financií zohľadňovať náklady na dôchodkovú reformu.
Návrh podalo a podporilo 9 krajín únie, vrátane Slovenska. Komisára EÚ O.Rehn označil požiadavku za oprávnenú,uviedol však, že ju nemožno prijať v rámci pravidiel vykazovania rozpočtových schodkov. Zmena mala umožniť,aby si krajiny, ktoré zreformovali dôchodkový systém, mohli z deficitu odpočítať časť nákladov spojených s reformou.
MMF varoval Maďarsko
26. 10. 2010
Medzinárodný menový fond (MMF) varoval Maďarsko, ktoré má v pláne zastaviť platby do súkromných penzijných fondov, čo je podľa MMF nežiaduce, pretože takýto zámer by mohol systém v dlhodobom výhľade poškodiť.
Delegácia menového fondu bola v Maďarsku v rámci pravidelných konzultácií, ktoré vykonáva aj s ostatnými krajinami. Súkromné dôchodkové fondy sú v Maďarsku zavedené povinne a Rosenberg povedal, že ak do nich štát prestane posielať peniaze, môže to znamenať zhoršenie likvidity na kapitálových trhoch aj zníženie dôvery investorov.
Nové fiškálne pravidlá EÚ
25. 10. 2010
Prezident Európskej centrálnej banky J.C.Trichet plne nepodporuje nové fiškálne pravidlá EÚ, ktoré presadzujú hlavne Francúzsko a Nemecko.
Ministri financií EÚ sa v pondelok (18.10. 2010) dohodli na sprísnení rozpočtových pravidiel bloku s cieľom zabrániť budúcim krízam štátnych dlhov potom, čo dohoda prezidenta Nicolasa Sarkozyho a kancelárky Angely Merkelovej zmiernila pôvodné návrhy.
Platba kamiónov za hluk a znečistenie?
11. 10. 2010
Krajiny EÚ by sa mali tento týždeň v Luxembursku dohodnúť, že by kamióny mali platiť nad rámec bežného mýta aj za hluk a znečisťovanie životného prostredia.
Európska komisia dúfa, že po 2 rokoch nezhôd sa konečne podarí dosiahnuť v tejto veci dohoda.Dopravcom sa však nové opatrenie nepáči, pretože podľa pôvodných odhadov by za škody na životnom prostredí kamióny platili okolo -4 až 5 eurocentov za kilometer. Nové pravidlá by sa mali vzťahovať na všetky diaľnice v EÚ. Práve tento bod patril v minulosti pri rokovaniach k tým najproblémovejším.