Európska centrálna banka znížila kľúčové úrokové sadzby
13. 9. 2024
ECB je odhodlaná vrátiť infláciu späť k svojmu cieľu na úrovni 2 %. Európska centrálna banka (ECB) podľa očakávania znížila svoje kľúčové úrokové sadzby o 25 bázických bodov. Inflácia v regióne klesá, a preto chce tak podporiť vlažný rast ekonomiky eurozóny nižšími nákladmi na pôžičky. TASR o tom informuje na základe správ AP a AFP.
Rada guvernérov rozhodla o znížení kľúčovej sadzby z vkladov na 3,5 % z 3,75 %. A zredukovala aj úrokovú sadzbu pre hlavné refinančné operácie na 3,65 % a jednodňové refinančné operácie na 3,90 %. ECB je naďalej odhodlaná vrátiť infláciu späť k svojmu cieľu na úrovni 2 %, pričom úrokové sadzby bude upravovať na základe údajov a podmienok v ekonomike bez toho, aby sa zaviazala ku konkrétnemu smerovaniu sadzieb. Pokiaľ ide o infláciu, ECB potvrdila predchádzajúce prognózy a naďalej predpokladá, že inflácia v eurozóne dosiahne v roku 2024 v priemere 2,5 % a postupne klesne na 2,2 % v roku 2025 a na 1,9 % v roku 2026.
Predpokladá tiež, že jadrová inflácia bez nestálych cien energií a potravín klesne z 2,9 % na 2,3 % v roku 2025 a na 2 % v roku 2026, a to aj napriek mierne vyššej inflácii v sektore služieb.
Banka však mierne zhoršila prognózy pre ekonomiku. Najnovšie predpovedá v roku 2024 rast hospodárstva eurozóny o 0,8 % namiesto o 0,9 % v júnovej prognóze. A v nasledujúcom roku očakáva rast ekonomiky o 1,3 %, a nie o 1,4 %. Len odhad na rok 2026 ponechala bez zmeny na úrovni 1,6 %.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
ECB znižuje úrokové sadzby po prvýkrát za 5 rokov
10. 6. 2024
Úradníci ECB varujú, že ďalšie znižovanie bude závisieť od inflácie. Európska centrálna banka (ECB) znížila úrokové sadzby po prvýkrát za takmer päť rokov, avšak varovala, že ďalšie znižovanie bude závisieť od nasledujúceho zmiernenia cenových tlakov. Štvrtkové zníženie sadzieb zo 4% na 3,75 percenta, ktorý zatiaľ nebol napodobnený centrálnymi bankami v USA a Spojenom kráľovstve, predstavuje míľnik v boji proti inflácii po najväčšom náraste cien za niekoľko rokov.
Prezidentka ECB Christine Lagarde uviedla, že existuje „silná pravdepodobnosť“, že toto rozhodnutie znamená začiatok „znižovania“ sadzieb z ich historického maxima. Dodala však, že ďalšie kroky budú „závisieť od údajov, ktoré dostanú“. Niekoľko členov riadiacej rady ECB uviedlo, že ďalšie zníženie sadzieb na jej najbližšom zasadnutí v júli sa javí ako nepravdepodobné kvôli nedávnemu nárastu inflácie a rastu miezd. ECB varovala, že „nepredpokladá konkrétnu cestu úrokových sadzieb“ a očakáva, že inflácia zostane nad svojím 2-percentným cieľom až do posledného štvrťroka 2025.
Lagardeová uviedla, že ECB sa rozhodla znížiť „pretože celkovo naša dôvera v budúcnosť... sa v posledných mesiacoch zvyšuje“, pričom dodala, že „spoľahlivosť našich prognóz“ sa v posledných štvrťrokoch výrazne zvýšila. ECB zvýšila svoje predpovede pre tento a budúci rok a uviedla, že inflácia bude v priemere 2,5 percenta v roku 2024, 2,2 percenta v roku 2025 a 1,9 percenta v roku 2026.
Jeden guvernér, Robert Holzmann, šéf rakúskej centrálnej banky, nesúhlasil s rozhodnutím o znížení sadzieb. „Rozhodnutia založené na údajoch by mali byť založené na údajoch,“ povedal Holzmann po štvrtkovom zasadnutí.
Ďalší člen stanovujúci sadzby ECB uviedol, že Holzmann argumentoval, že zníženie je nezlučiteľné s nedávnym nárastom inflácie a rastu miezd v eurozóne. Lagardeová predpovedala, že rast miezd sa spomalí a produktivita pracovníkov sa zlepší v priebehu roka, čo pomôže zmierniť tlak na náklady na prácu pre firmy. Štvrtkový krok prišiel deň po podobnom znížení sadzieb Bank of Canada a nasleduje po skorších rozhodnutiach o uvoľnení menovej politiky centrálnymi bankami v Brazílii, Mexiku, Čile, Švajčiarsku a Švédsku tento rok. Naopak, americký Federálny rezervný systém sa očakáva, že budúci týždeň ponechá sadzby na 23-ročnom maxime v rozmedzí 5,25 percenta až 5,5 percenta, po tom, čo sa cenové tlaky v najväčšej svetovej ekonomike ukázali byť vytrvalejšie, než sa očakávalo. ECB zvýšila svoju predpoveď rastu pre tento rok z 0,6 percenta na 0,9 percenta. Očakáva rast 1,4 percenta budúci rok a 1,6 percenta v roku 2026.
S
Európska centrálna banka znižuje úrokové sadzby
29. 5. 2024
Hlavný ekonóm Európskej centrálnej banky potvrdil reguláciu úrokových sadzieb.
Európska centrálna banka (ECB) je pripravená od budúceho týždňa začať s redukciou úrokových sadzieb. Povedal to v rozhovore pre britský denník Financial Times hlavný ekonóm ECB Philip Lane. Informovala o tom agentúra Reuters.
„Údaje, ktoré v súčasnosti máme k dispozícii, stačia na to, aby sme v prípade, že nedôjde k nečakaným prekvapeniam, terajšie úrokové sadzby zmiernili," povedal Lane.
Dodal, že ECB musela doteraz udržiavať úrokové sadzby na vysokej úrovni, aby sa ubezpečila, že inflácia bude pokračovať v spomaľovaní a nezostane zablokovaná nad úrovňou inflačného cieľa.
Ak by sa tak stalo, bolo by veľmi komplikované a pravdepodobne aj bolestivé tento stav zmeniť.
Čo sa týka ďalšieho znižovania úrokových sadzieb počas tohto roka, podľa hlavného ekonóma ECB sa bude rozhodovať na základe ďalších údajov. Ako budú prichádzať, ECB bude situáciu vyhodnocovať a stanoví, či je ďalšia redukcia adekvátna a bezpečná...
B
Obnoviteľné zdroje vyprodukovali vlani takmer tretinu celosvetovej elektrickej energie
17. 5. 2024
K lídrom z pohľadu podielu veternej energie na celkovo vyrobenej elektrine patria najmä krajiny Európskej únie. Obnoviteľné zdroje energie (OZE) vyprodukovali vlani celosvetovo takmer tretinu elektrickej energie alebo 30,3 percenta. Veterné elektrárne zvýšili svoju výrobu o desať percent. V podiele veternej energie na celkovej výrobe elektriny sú lídrom európske krajiny, avšak s výnimkou Slovenska.
Informovala o tom Slovenská asociácia fotovoltického priemyslu a OZE (SAPI) na základe štúdie londýnskeho think-tanku Ember. Veterné elektrárne podľa SAPI zvýšili vlani výrobu v porovnaní s jadrovými elektrárňami desaťnásobne, a to o 206 terawatthodín. Ako dodal člen výkonného výboru SAPI Ján Lacko, súvisí to najmä s tým, že veterné elektrárne sa dajú v prípade štandardných povoľovacích procesov postaviť relatívne rýchlo. "Štát síce ohlásil plán na výstavbu nového jadrového zdroja, ale ten nebude reálne vyrábať elektrinu skôr ako v roku 2040. Už v roku 2030 pritom bude Slovensko riešiť nedostatok vlastnej elektriny," upozornil.
K lídrom z pohľadu podielu veternej energie na celkovo vyrobenej elektrine patria najmä krajiny EÚ. V Dánsku vyrobia veterné elektrárne 58 percent z celkovo vyrobenej elektrickej energie. Nasleduje za ním Írsko s 38 percent a Portugalsko s 29 percent.
"Na Slovensku je to, bohužiaľ, stále blízko nule. Aj vzhľadom na aktuálny návrh na zvyšovanie poplatku tzv. G-komponentu je otázne, či vytvoríme podmienky na to, aby sme ako krajina v dohľadnej budúcnosti začali dobiehať ostatné, aj susedné krajiny," priblížil Lacko. Slovensko s podporou obnoviteľných zdrojov podľa neho zaostáva pre dlhodobo nevyriešené legislatívne bariéry. Dôsledkom toho povoľovacie procesy trvajú dlhé roky. "Naďalej platí, že sa tento rok u nás nepostaví ani jedna veterná elektráreň, kvôli čomu sme už roky z pohľadu výrobnej kapacity elektriny z vetra na chvoste Európy," uzavrel.
S
Mimoriadne opatrenia pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete
13. 5. 2024
Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné. Jednotlivé strategicky významné projekty zamerané na investície v rôznych oblastiach ako sú doprava, hospodárstvo, zdravotníctvo, energetika, obrana a bezpečnosť Slovenskej republiky nie sú uskutočňované v takých časových intervaloch, ktoré sú želateľné a nevyhnutné na riadne plnenie úloh Slovenskej republiky. Jedným z dôvodov je aj to, že povoľovacie procesy a verejné obstarávanie sú neprimerane časovo náročné.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry z uvedených oblastí bráni Slovenskej republike v riadnom zabezpečovaní jej úloh, ako sú zabezpečenie potrebnej dopravnej infraštruktúry, hospodárstva, zdravotníctva, energetickej infraštruktúry, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky na kvalitatívnej a kvantitatívnej úrovni.
Nedobudovanie potrebnej infraštruktúry na území Slovenskej republiky zároveň oslabuje aj záujem investorov investovať na Slovensku, čo neprospieva ekonomike Slovenska a v konečnom dôsledku spomaľuje celkový blahobyt obyvateľstva Slovenska.
Zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete je opatrením, ktoré by malo uľahčiť investorom, ktorými môžu byť len Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom a vybrané subjekty verejnej správy, ako obce, vyššie územné celky, právnické osoby so 100 % majetkovou účasťou štátu, vyššieho územného celku alebo obce, právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom a združenia právnických osôb, ktorého členmi sú výlučne uvedené právnické osoby realizáciu investícií, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Jedným z jeho základných cieľov je urobiť priechodným a efektívnym:
a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,
b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,
c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.
Ukázalo sa totiž, že nevyhnutné majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov, a zdĺhavé povoľovacie procesy a verejné obstarávanie nedovoľujú v rozumnom čase pripraviť a realizovať rozsiahle stavby, prípadne ich rekonštrukcie, ktoré sú strategicky významné pre Slovenskú republiku. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch. Dôsledkom toho je, že sa nezvyšuje v dostatočnej miere blahobyt obyvateľstva Slovenska, čo zároveň odrádza aj zahraničných investorov, ktorí zamýšľané veľké investície umiestňujú v iných krajinách.
K