Európska centrálna banka znížila kľúčové úrokové sadzby
13. 9. 2024
ECB je odhodlaná vrátiť infláciu späť k svojmu cieľu na úrovni 2 %. Európska centrálna banka (ECB) podľa očakávania znížila svoje kľúčové úrokové sadzby o 25 bázických bodov. Inflácia v regióne klesá, a preto chce tak podporiť vlažný rast ekonomiky eurozóny nižšími nákladmi na pôžičky. TASR o tom informuje na základe správ AP a AFP.
Rada guvernérov rozhodla o znížení kľúčovej sadzby z vkladov na 3,5 % z 3,75 %. A zredukovala aj úrokovú sadzbu pre hlavné refinančné operácie na 3,65 % a jednodňové refinančné operácie na 3,90 %. ECB je naďalej odhodlaná vrátiť infláciu späť k svojmu cieľu na úrovni 2 %, pričom úrokové sadzby bude upravovať na základe údajov a podmienok v ekonomike bez toho, aby sa zaviazala ku konkrétnemu smerovaniu sadzieb. Pokiaľ ide o infláciu, ECB potvrdila predchádzajúce prognózy a naďalej predpokladá, že inflácia v eurozóne dosiahne v roku 2024 v priemere 2,5 % a postupne klesne na 2,2 % v roku 2025 a na 1,9 % v roku 2026.
Predpokladá tiež, že jadrová inflácia bez nestálych cien energií a potravín klesne z 2,9 % na 2,3 % v roku 2025 a na 2 % v roku 2026, a to aj napriek mierne vyššej inflácii v sektore služieb.
Banka však mierne zhoršila prognózy pre ekonomiku. Najnovšie predpovedá v roku 2024 rast hospodárstva eurozóny o 0,8 % namiesto o 0,9 % v júnovej prognóze. A v nasledujúcom roku očakáva rast ekonomiky o 1,3 %, a nie o 1,4 %. Len odhad na rok 2026 ponechala bez zmeny na úrovni 1,6 %.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Únia odobrila slovenskú schému pomoci pre športové kluby
9. 8. 2021
Európska komisia v pondelok oznámila, že schválila slovenskú schému štátnej pomoci vo výške 10 miliónov eur na podporu profesionálnych športových klubov postihnutých pandémiou nového koronavírusu.
Schéma bola schválená podľa znenia dočasného právneho rámca štátnej pomoci, ktorý vlani na jar predložila eurokomisia.
Verejná podpora bude mať formu priamych grantov a bude prístupná oprávneným klubom, ktoré v dôsledku pandémie a protipandemických opatrení slovenskej vlády zaznamenali výrazný pokles výnosov.
Cieľom schémy je riešiť potreby likvidity športových klubov a pomôcť im pokračovať v ich aktivitách počas trvania pandémie a po jej skončení.
V
Tovar z Číny narazil na problém. Predajcovia sa preto presúvajú do Európy
9. 8. 2021
Čínske firmy, ktoré chcú preniknúť na svetový trh, narážajú na problémy s prepravou. Napojenie na lacnú domácu výrobu poskytlo čínskym podnikom výhodu v zahraničí, čo sa však teraz mení na nevýhodu.
Pandémia a obchodné napätie totiž ohrozujú medzinárodné dodávateľské kanály, upozornil spravodajský server CNBC.
Množstvo tovaru nie je možné vyviezť, upozornila v nedávnom rozhovore viceprezidentka pre medzinárodný marketing a generálna riaditeľka čínskej firmy Hisense pre Áziu a Tichomorie Fang Süe-jü.
Náklady na prepravný kontajner sa zvýšili päťnásobne zhruba z 3000 dolárov až na 15-tisíc dolárov, pričom cesta do Európy trvá o týždeň dlhšie, dodala. Hisense je výrobcom domácich spotrebičov.
V
Česká národná banka zvýšila úrokové sadzby
6. 8. 2021
Banková rada Českej národnej banky dnes podľa očakávaní opäť zvýšila úrokové sadzby. Základná úroková sadzba, od ktorej sa odvíja úročenie komerčných úverov, stúpla o 0,25 percentuálneho bodu na 0,75 percenta. Informovala o tom hovorkyňa centrálnej banky Markéta Fišerová.
Dôvodom zvýšenia sadzieb sú podľa ekonómov predovšetkým obavy z rastu inflácie súvisiace s oživením ekonomiky. Vo zvyšovaní úrokových sadzieb pritom bude ČNB podľa ekonómov pokračovať.
Na poslednom menovom rokovaní 23. júna rada prvýkrát od februára 2020 zvýšila úrokové sadzby. Základná úroková sadzba, od ktorej sa odvíja úročenie komerčných úverov, vtedy stúpla o 0,25 percentuálneho bodu na 0,5 percenta. Pre toto rozhodnutie hlasovali štyria členovia bankovej rady.
V
Európske mýto aj na Slovensku
26. 7. 2021
Vodič kamióna vyráža s tovarom zo Slovenska do Španielska. Cestou minie niekoľko krajín a v každej z nich platia na diaľniciach iné pravidlá.
Čelné sklo má preto „zalepené“ adekvátnym množstvom rôznorodých palubných jednotiek, ktoré na konci dňa vyčíslia výšku mýtnych poplatkov pre jednotlivé krajiny.
Tento zložitý systém by mal byť čoskoro minulosťou, Európa sa snaží dopravcom situáciu uľahčiť. Vláda preto dnes prijala zákon, ktorý by nám mal umožniť pridať sa zatiaľ k necelej desiatke krajín, ktoré sa už podobnou cestou vybrali.
Patria sem napríklad Španielsko, Portugalsko, Francúzsko či Belgicko. V budúcnosti by to znamenalo, že kamiónom a autobusom, ktoré jazdia po európskych cestách, by mohla stačiť na zaznamenávanie mýtnych platieb jedna „krabička“.
V