Európa je pri emisiách radikálna. Ekonomika sa z toho nemusí pozviechať
20. 4. 2023
Čím skôr politici donútia populáciu vymeniť vozidlá so spaľovacími motormi za elektromobily, tým to bude z hľadiska emisií horšie. Odoberať teraz batérie z Číny znamená ďalší podstatný nárast emisií, hovorí odborník na udržateľnú mobilitu.
Vlaňajšok priniesol do Európy veľa neistoty s energiami a pred zimou obavy z ich nedostatku. To sa nakoniec aj vďaka miernej zime podarilo ustáť. No úplne istá energetická budúcnosť nikoho nečaká. Ako chcú európske krajiny zvládnuť prechod na elektromobilitu so značnou záťažou pre elektrickú sieť v najbližších rokoch? Nemecko napríklad v týchto dňoch ukončilo prevádzku posledných jadrových elektrární v krajine a čoraz častejšie hovorí o dovoze elektriny z iných krajín.
Profesor Jan Macek, ktorý pôsobí v Centre vozidiel udržateľnej mobility na ČVUT, v rozhovore pre TREND tvrdí, že ak by teraz Európska únia spomalila veľmi rýchly prechod na elektromobilitu a zaradila by v tomto smere nižšiu rýchlosť, v konečnom dôsledku by tým prírode a klíme pomohla viac.
Celú profesijnú kariéru sa zaoberáte dopravnými prostriedkami a energetickými a environmentálnymi aspektmi dopravy. Ak by sme sa teraz preniesli do roku 2035, keď je naplánovaný koniec pre spaľovacie motory s výnimkami, ako to podľa vás bude vyzerať? Budú si ľudia o dvanásť rokov na sídliskách vo veľkých mestách ráno pred panelákmi spoločne nabíjať elektromobily?
Pevne dúfam, že sa uplatní zdravý rozum a nejaké korekčné mechanizmy. Samozrejme, reguláciou siete sa dá dosiahnuť všeličo. Ak by to fungovalo ako kedysi, tak by bol odber v noci malý. Dnes sa v noci umýva riad v umývačkách, perie sa a mal by sa nabíjať elektromobil. S obnoviteľnými zdrojmi sa to však pri akumulácii energie komplikuje, nehovoriac o zimnom období.
B
(Zdroj: https://www.trend.sk/ekonomika/)
Ďalšie podozrenia z emisných podvodov
25. 4. 2017
Francúzska prokuratúra začala vyšetrovanie domácej automobilovej skupiny PSA, ktorú podozrieva z podvodov s testami emisií naftových vozidiel. Agentúre Reuters to dnes oznámil zdroj z justičných kruhov. Výrobca áut značiek Peugeot a Citroën je už štvrtou automobilkou, proti ktorej je vo Francúzsku toto vyšetrovanie vedené.
Skupina je podľa zdroja vyšetrovaná z podvodu na spotrebiteľoch. PSA akékoľvek pochybenia popiera a dnes zopakovala, že dodržiava všetky zákony krajín, v ktorých pôsobí. V marci francúzska prokuratúra začala vyšetrovanie taliansko-americkej automobilovej skupiny Fiat Chrysler Automobiles (FCA), takisto pre podozrenia na podvody s testovaním emisií. Už vlani začala prokuratúra kvôli emisiám naftových vozidiel vyšetrovať nemecký koncern Volkswagen a tento rok v januári začala vyšetrovanie francúzskej automobilky Renault. Dokumenty s poznatkami ohľadom emisií naftových vozidiel týchto firiem odovzdával prokuratúre úrad pre ochranu spotrebiteľov. Emisie z naftových vozidiel sa dostali do centra pozornosti v septembri 2015, kedy Volkswagen v reakcii na obvinenia v USA priznal, že do približne 11 miliónov naftových áut po celom svete nainštaloval softvér umožňujúci manipulovať s testami emisií oxidov dusíka. Škandál sa týka aj približne 1,2 milióna vozidiel Škoda Auto.
zdroj: hnonline.sk
Predčasné voľby v Británii zvýšia neistotu a oslabia ekonomiku
19. 4. 2017
Predčasné voľby v Británii, ktoré prekvapivo ohlásila premiérka Theresa Mayová, môžu ešte viac zvýšiť neistotu. Myslí si to popredný nemecký ekonóm a šéf inštitútu pre výskum ekonomiky DIW Marcel Fratzscher.
"Predčasné voľby sú pre premiérku Mayovú riskantnou hrou," uviedol Fratzscher. Voľby môžu oslabiť jej pozíciu a spôsobiť nárast politickej neistoty namiesto stability. Mayová dnes prekvapivo oznámila, že 8. júna by sa mali konať predčasné voľby. V stredu (19. 4.) by o tom mali rozhodnúť poslanci. Premiérka odôvodnila tento krok tým, že parlament je nejednotný v otázke plánovaného vystúpenia krajiny z Európskej únie (EÚ). Zároveň však zdôraznila, že brexit sa nedá zobrať späť. Fratzscher predpokladá, že predčasné voľby spôsobia výrazné spomalenie rokovaní o brexite a že neposilnia, ale naopak, oslabia pozíciu Británie voči EÚ. "Mayovej rozhodnutie považujem za politickú stratégiu, ktorá má z cesty odstrániť interných konkurentov," myslí si Fratzscher. "Voľby aj ekonomicky povedú ku zvýšenej neistote, čím oslabia hospodárstvo."
zdroj: hnonline.sk
V Európe rástli technológie
11. 4. 2017
Do prestížneho rebríčka sa spomedzi krajín V4 nedostalo len Slovensko. Náš trh je stále malý.
Hoci sa slovenskej ekonomike v posledných rokoch darí, malý trh sa stále nemôže porovnávať s väčšinou tých európskych. Naše firmy rastú, no nie takým tempom, aby sa im podarilo umiestniť v tisícke top najrýchlejšie rastúcich firiem Európy. Slovensko sa ako jediná krajina V4 v rebríčku neumiestnilo. „Rast spoločností však nie je priamo naviazaný na rast ekonomiky. Je pravda, že slovenská ekonomika vykazuje rast, no treba zvážiť hlavne fakt, že stále sme prevažne exportná ekonomika,“ vysvetlil pre HN Matej Krajčovič, analytik Capital Markets. Denník Financial Times zverejnil rebríček tisíc európskych firiem, ktoré dosiahli najvyšší percentuálny rast výnosov v období od roku 2012 do roku 2015. Absolútnou jednotkou Európy sa stala nemecká firma z Berlína Hello Fresh, ktorá sa chytila vlny zdravej stravy a čerstvých potravín a spojila ich s donáškou do domu. Jej tržby sa tak v priebehu štyroch rokov viac ako štvornásobili.
zdroj: hnonline.sk
Intervencie českej centrálnej banky sa skončili
6. 4. 2017
Banková rada Českej národnej banky dnes s okamžitou platnosťou ukončila režim devízových intervencií. Informoval o tom hovorca centrálnej banky Marek Zeman. ČNB tak nebude brániť posilneniu koruny pod hranicu 27 korún za euro. Banka ale zároveň už skôr upozornila, že bude pripravená prípadné nadmerné výkyvy kurzu koruny po ukončení záväzku zmierňovať svojimi nástrojmi.
O nastavení úrokových sadzieb dnes banková rada nerokovala. Tlačová konferencia guvernéra Jiřího Rusnoka je naplánovaná na 14:15. Kurz českej meny je rozkolísaný, momentálne (14:30) sa pohybuje okolo úrovne 26,70 koruny za euro. Analytici však očakávali turbulentnejší priebeh, je možné, že ČNB výkyvy tlmí. Devízové intervencie centrálna banka začala kvôli obavám z deflácie s cieľom oslabiť korunu a držať jej kurz blízko 27 korún za euro na začiatku novembra 2013. Od tej doby do konca tohtoročného januára intervenovala v objeme zhruba 1,3 bilióna korún. Intervencie v rádoch stoviek miliárd korún pokračovali podľa odhadov analytikov aj vo februári a marci. Kurz koruny môže podľa odhadov analytikov bezprostredne po ukončení intervencií pri extrémnych výkyvoch posilniť k hranici 26 korún za euro. Vylúčiť ale podľa nich nejde ani krátkodobé oslabenie až k 29 korún za euro. Dlhodobejšie by však mala česká mena posilňovať. Na konci roka by mohla byť medzi 25,50 až 26,30 korún za euro. Všetko však bude podľa ekonómov záležať na postoji investorov. Zahraniční špekulanti totiž počítajú s tým, že koruna posilní a oni za korunu dostanú viac eur. Otázkou však podľa ekonómov je, či nájdu niekoho, kto im eura predá.
zdroj: hnonline.sk