Európa je pri emisiách radikálna. Ekonomika sa z toho nemusí pozviechať
20. 4. 2023
Čím skôr politici donútia populáciu vymeniť vozidlá so spaľovacími motormi za elektromobily, tým to bude z hľadiska emisií horšie. Odoberať teraz batérie z Číny znamená ďalší podstatný nárast emisií, hovorí odborník na udržateľnú mobilitu.
Vlaňajšok priniesol do Európy veľa neistoty s energiami a pred zimou obavy z ich nedostatku. To sa nakoniec aj vďaka miernej zime podarilo ustáť. No úplne istá energetická budúcnosť nikoho nečaká. Ako chcú európske krajiny zvládnuť prechod na elektromobilitu so značnou záťažou pre elektrickú sieť v najbližších rokoch? Nemecko napríklad v týchto dňoch ukončilo prevádzku posledných jadrových elektrární v krajine a čoraz častejšie hovorí o dovoze elektriny z iných krajín.
Profesor Jan Macek, ktorý pôsobí v Centre vozidiel udržateľnej mobility na ČVUT, v rozhovore pre TREND tvrdí, že ak by teraz Európska únia spomalila veľmi rýchly prechod na elektromobilitu a zaradila by v tomto smere nižšiu rýchlosť, v konečnom dôsledku by tým prírode a klíme pomohla viac.
Celú profesijnú kariéru sa zaoberáte dopravnými prostriedkami a energetickými a environmentálnymi aspektmi dopravy. Ak by sme sa teraz preniesli do roku 2035, keď je naplánovaný koniec pre spaľovacie motory s výnimkami, ako to podľa vás bude vyzerať? Budú si ľudia o dvanásť rokov na sídliskách vo veľkých mestách ráno pred panelákmi spoločne nabíjať elektromobily?
Pevne dúfam, že sa uplatní zdravý rozum a nejaké korekčné mechanizmy. Samozrejme, reguláciou siete sa dá dosiahnuť všeličo. Ak by to fungovalo ako kedysi, tak by bol odber v noci malý. Dnes sa v noci umýva riad v umývačkách, perie sa a mal by sa nabíjať elektromobil. S obnoviteľnými zdrojmi sa to však pri akumulácii energie komplikuje, nehovoriac o zimnom období.
B
(Zdroj: https://www.trend.sk/ekonomika/)
MMF zmiernil odhad strát bánk
1. 10. 2009
Svoj odhad strát bánk za uplynulých šesť mesiacov MMF zmiernil. Budúci rok však vidí negatívne. Od roku 2010 by európske banky mali prísť o 400 miliárd €. Týmto problémom sa budú na dnešnom stretnutí zaoberať ministri financií.
Súčasné a potenciálne straty z toxických aktív klesli za uplynulých šesť mesiacov o 600 miliárd USD. Priaznivejšie vyhliadky v porovnaní s aprílovými odhadmi najhoršieho možného vývoja uvítali finanční operátori. Nové údaje však nie sú len pozitívne.
Podľa odhadov fondu straty európskych bánk v dôsledku toxických aktív a zlých pôžičiek budú v najbližších mesiacoch rásť a v roku 2010 by mali dosiahnuť až 420 miliárd €.
Daňová amnestia v Taliansku
30. 9. 2009
Pripravovaná daňová amnestia v Taliansku by do štátnej pokladnice mohla priniesť približne 300 miliárd €. Taliani podľa daňových úradov majú len na kontách švajčiarskych bánk uložených okolo 125 miliárd €.
Amnestia, ktorú by mal taliansky parlament tento týždeň schváliť, Talianom umožní vyhnúť sa trestnému stíhaniu za pôvodné zatajenie časti príjmov, ak zaplatia pokutu vo výške 5 % z týchto príjmov.
Českí senátori spochybňujú Lisabonskú zmluvu ako celok
30. 9. 2009
Sedemnásť českých senátorov podalo na Ústavný súd ČR novú sťažnosť na Lisabonskú zmluvu. Spochybňujú v nej ústavnosť Lisabonskej zmluvy ako celku, nielen jej časti, ako to bolo v prípade prvého podania, kde súd nekonštatoval nesúlad.
Vynesenie rozhodnutia môže Ústavnému súdu trvať až šiesť mesiacov. Český minister pre európske záležitosti tvrdí, že tento vývoj aspoň odstráni pochybnosti o tom, či je Lisabonská zmluva kompatibilná s českým ústavným poriadkom.
Ak ústavný súd povie, že Lisabonská zmluva nie je protiústavná, prezidentovi Václavovi Klausovi by už nič nemalo brániť v podpise dokumentu.
Český premiér priznal, že zo zahraničia cítiť rastúcu nervozitu.
Intenzita zvuku v MP3 prehrávačoch bude limitovaná na 80 decibelov
30. 9. 2009
Nové MP3 prehrávače budú mať pravdepodobne limitovanú hlasitosť. Intenzita zvuku by v nich mala byť limitovaná na 80 decibelov. Výrobcovia by mali povinne upozorňovať zákazníkov, že si poškodia sluch, ak zvuk nestlmia.
Pritom niektoré MP3 môžu vylúdiť až 115 alebo 124 decibelov. Napriek tomu, že únosná hranica je oveľa nižšia.
Hladiny hluku nad 80 a viac decibelov sú z hľadiska poškodenia sluchu škodlivé. Akútne vystavenie sluchu vysokým hladinám hluku - nad 120 decibelov – prekračuje mechanickú odolnosť ušných tkanív, čoho následkom dochádza k trvalému poškodeniu sluchu. Hladina zvuku nad 120 decibelov sa rovná hluku vydávanému lietadlu pri štarte.
Návrh nových noriem v spolupráci s výrobcami prehrávačov by mali experti únie vypracovať v budúcom roku.