Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Ako si komplikovať život - II. večer

Ak dostatočne dlho trpezlivo niečo opakovane rozoberáš a skladáš, dostaneš nakoniec dve veci.

To, čo by teoreticky malo byť nemenné sa v praxi ukáže byť premenné.

Ak by bolo lacnejšie opraviť staré zariadenie, podnik zo zásady bude kupovať nové.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Manželstvo je podnik

Napriek neodškriepiteľnému pokroku v emancipácii žien, vďaka ktorému už ženy vedia fajčiť ako muži, piť ako muži i nadávať ako muži, sa v jednom pokrok nepohol ani o krok dopredu: mladé dievča treba vydať, zatiaľ čo mladého muža vydávať netreba...

Najhoršie je, keď vypukne panika a všetci sa tlačia von. Vtedy žiadne argumenty nezaberajú, ak len za argument nepovažujeme poriadne zaucho.

Susedov trávnik sa nám vidí vždy zelenší ako náš. (Židovské príslovie)

(Zrnká úsmevu)
Ako bojovať s klebetou

Úspešný človek je ten, kto dokáže o ostatných vymyslieť viac klebiet ako oni o ňom.

Sedem osmín každej klebety je logickými argumentami nevyvrátiteľných.

Žiadna klebeta nie je natoľko malá, aby nedokázala zničiť veľkú lásku.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Prečo máme radi informáciu?

Kto chce prežiť, musí sa správať ako rímske husi – vedieť, kedy zagágať a kedy držať zobák.

Užitočné informácie treba z človeka vytĺkať, neužitočné ho utlčú.

Cena informácie sa mení podľa toho, na ktorej strane kontajnera sa nachádzate.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Murphyho zákony po slovensky

Nešťastie nečaká za rohom, nešťastie ti ide oproti.

Veci zásadne spejú od zlého k horšiemu.

Nešťastie nechodí po horách ale medzi ľuďmi.

(Murphyho Zbierka zákonov)

Európa je pri emisiách radikálna. Ekonomika sa z toho nemusí pozviechať

20. 4. 2023 Čím skôr politici donútia populáciu vymeniť vozidlá so spaľovacími motormi za elektromobily, tým to bude z hľadiska emisií horšie. Odoberať teraz batérie z Číny znamená ďalší podstatný nárast emisií, hovorí odborník na udržateľnú mobilitu.
Vlaňajšok priniesol do Európy veľa neistoty s energiami a pred zimou obavy z ich nedostatku. To sa nakoniec aj vďaka miernej zime podarilo ustáť. No úplne istá energetická budúcnosť nikoho nečaká. Ako chcú európske krajiny zvládnuť prechod na elektromobilitu so značnou záťažou pre elektrickú sieť v najbližších rokoch? Nemecko napríklad v týchto dňoch ukončilo prevádzku posledných jadrových elektrární v krajine a čoraz častejšie hovorí o dovoze elektriny z iných krajín.
Profesor Jan Macek, ktorý pôsobí v Centre vozidiel udržateľnej mobility na ČVUT, v rozhovore pre TREND tvrdí, že ak by teraz Európska únia spomalila veľmi rýchly prechod na elektromobilitu a zaradila by v tomto smere nižšiu rýchlosť, v konečnom dôsledku by tým prírode a klíme pomohla viac.
Celú profesijnú kariéru sa zaoberáte dopravnými prostriedkami a energetickými a environmentálnymi aspektmi dopravy. Ak by sme sa teraz preniesli do roku 2035, keď je naplánovaný koniec pre spaľovacie motory s výnimkami, ako to podľa vás bude vyzerať? Budú si ľudia o dvanásť rokov na sídliskách vo veľkých mestách ráno pred panelákmi spoločne nabíjať elektromobily?
Pevne dúfam, že sa uplatní zdravý rozum a nejaké korekčné mechanizmy. Samozrejme, reguláciou siete sa dá dosiahnuť všeličo. Ak by to fungovalo ako kedysi, tak by bol odber v noci malý. Dnes sa v noci umýva riad v umývačkách, perie sa a mal by sa nabíjať elektromobil. S obnoviteľnými zdrojmi sa to však pri akumulácii energie komplikuje, nehovoriac o zimnom období.
B
(Zdroj: https://www.trend.sk/ekonomika/)

Bezplatné semináre o čerpaní eurofondov

29. 12. 2009 Sociálna implementačná agentúra (SIA) organizuje tri bezplatné informačné semináre o čerpaní prostriedkov na projekty určené na podporu zamestnanosti zvyšovaním adaptability pracovníkov. Zúčastniť sa môžu potenciálni žiadatelia, odborníci, ale aj laici.
V polovici decembra SIA vyhlásila výzvu zameranú na podporu zamestnanosti zvyšovaním adaptability pracovníkov (kód DOP-SIA-2009/1.2.1/02). Podniky môžu využiť až 30 miliónov eur. Projekty by sa mali zameriavať na všeobecné a špecifické vzdelávanie, ktorého výsledkom nemá byť zvýšenie stupňa vzdelania.
Cieľovou skupinou projektov sú osoby, ktoré na základe pracovnej zmluvy so žiadateľom vykonávajú svoju prácu na území Slovenskej republiky, okrem územia Bratislavského samosprávneho kraja. Termín uzávierky prijímania žiadostí o nenávratný finančný príspevok je do 30. apríla 2009 alebo do vyčerpania alokovaných prostriedkov. Nielen potenciálni žiadatelia, ale aj odborná a laická verejnosť sa môžu zúčastniť na troch informačných seminároch súvisiacich s výzvou DOP-SIA-2009/1.2.1/02. Semináre sa uskutočnia sa v Prešove (11. 1. 2010), v Banskej Bystrici (12. 1. 2010) a v Trnave (13. 1. 2010). Účasť na seminároch je bezplatná a potrebné informácie o nich možno nájsť na stránke SIA.
(Zdroj: EURACTIV)

Teroristický útok sprísni kontroly na letiskách

29. 12. 2009 Váhy v spore - bezpečnosť lietania versus ochrana súkromia a pohodlie cestovateľa - sa po vianočnom pokuse o útok na transatlantický let opäť vychýlili na stranu prísnejších kontrol. Hlasy volajúce po uvoľnení letiskových kontrol, ktoré zneli napríklad z Európskeho parlamentu, pravdepodobne aspoň na chvíľu utíchnu.
Každý pokus o teroristický útok na civilné lietadlá doteraz viedol k prehodnoteniu spôsobu, akým sa vykonávali letištné bezpečnostné kontroly pasažierov a batožiny. Napriek osobným kontrolám, zákazu tekutín a obmedzeniam pri palubnej batožine sa na transatlantický let podarilo útočníkovi z Nigérie prepašovať výbušniny. Obmedzenia v lietadlách, ktoré sa týkali objemu tekutín na palube boli navrhnuté tak, aby tekutina nestačila na zhotovenie výbušného zariadenia, ktoré vážnejšie poškodí lietadlo. Posledný pokus o útok na lete Amsterdam-Detroit však ukazuje, že všetky mechanické kontroly majú svoje medzery. Je preto pravdepodobné, že na pretras prídu aj iné formy bezpečnostných opatrení, napríklad také, kde sa väčší dôraz kladie na osobný kontakt a pomerne spoľahlivý psychologický odhad pasažierov. Takáto prax je napríklad na letisku v izraelskom Tel Avive, ktoré na rozdiel od európskych neobmedzuje tekutiny, ktoré si môže zobrať cestujúci na palubu lietadla. Americký Wall Street Journal napríklad cituje bezpečnostného konzultanta z Veľkej Británie Normana Shanksa: „Neexistuje žiadna nepriestrelná technológia, takže potrebujeme používať behaviorálnu analýzu, aby sme vytypovali ľudí pre podrobnejší skríning“. Na starosti by to mali tzv. „Behavior Detecion Offcicers“. V Amerike trénovaný personál imigračných úradníkov aplikuje podobnú metódu. Má právomoc komukoľvek odmietnuť vstup do krajiny bez udania dôvodu. Niečo podobné by sa mohlo teda uplatňovať pri nástupe pasažierov, píše WSJ. Podľa dostupných informácií, atentátnik na lete Amsterdam-Detroit mal časti potrebné na výrobu výbušniny pripevnené na tele. Keďže boli bez kovových častí, na ich odhalenie by bol potrebný špecializovaný detektor. Ukázal by ich ale takzvaný telesný skener. Jeho použitie na európskych letiskách jednoznačne odmietol Európsky parlament. Hlavným argumentom proti použitiu bolo, že ide o prílišný a ponižujúci zásah do telesnej integrity, keďže prístroj vyhotovuje elektromagnetickú 3D snímku „nahého tela“ pasažiera. Prístroj mal pomôcť odhaliť nebezpečné predmety pripevnené na tele, ktoré klasický detektor nemusí odhaliť. Európska komisia zahrnula minulý rok digitálny telesný skener do nového nariadenia o bezpečnostných opatreniach na letiskách v EÚ. Táto technológia mala byť zavedená samostatne alebo v kombinácii s inými technológiami kontroly cestujúcich a za vopred definovaných podmienok. Európsky parlament však zavádzanie tejto technológie na európskych letiskách v hlasovaní v októbri 2008 veľkou väčšinou (361 k 16) stopol. Vyžaduje, aby boli k dispozícii podrobnejšie štúdie o použití digitálneho telesného skenera. Paradoxne túto technológiu testovalo práve amsterdamské letisko Shiropol. Podľa Wall Street Journal incident povedie aj k zvýšenému dôrazu na bezpečnosť na afrických letiskách. Útočník, pôvodom z Nigérie, letel na trase Lagos - Amsterdam - Detroit. Posledný pokus o atentát na transatlantickom lete zavedenie nových ad hoc opatrení už vyvolal. Americké bezpečnostné úrady upozornili, že tieto nebudú na všetkých miestach rovnaké práve preto, aby sa nestali predvídateľnými. Medzi opatrenia budú patriť podrobnejšie osobné kontroly, obmedzenia pre príručnú batožinu vrátane duty-free nákupov, zákaz pohybu po lietadle počas poslednej hodiny letu, neposkytovanie informácií o polohe lietadla a podobne.
(Zdroj: EURACTIV)

Nabucco je synonymom dôležitosti Turecka pre EÚ

24. 12. 2009 Podľa niekdajšieho nemeckého ministra zahraničia k energetickej bezpečnosti EÚ a k diverzifikácii jej dodávok dokáže reálne prispieť projekt Nabucco. Aj tento projekt je dôvodom, pre ktorý je Turecko dôležitou krajinou pre Európsku úniu.
Zásadným bodom obratu pre európske plynárenstvo je minuloročný spor o cenu za plyn medzi Moskvou a Kyjevom a následné prerušenie ruských dodávok v januári 2009. Projekt Nabucco je jednou z významných odpovedí na plynárenské dilemy. Plynovod bude mať po dokončení dĺžku približne 3.300 km a náklady na budovanie sa vyšplhajú na 8 mld. €. Podľa bývalého ministra Fischera bude mať Nabucco reálne dôsledky na zahraničnú politiku EÚ. EÚ plynovod Nabucco označuje za jednu zo svojich priorít v snahách o diverzifikáciu energetických zdrojov a transportných trás. Nad jeho existenciou však stále visí otáznik. Na úspechu plynovodu záleží i Turecku, ktoré ho označuje ako plynovod snov.
(Zdroj: EURACTIV)

Slovenské médiá a EÚ

23. 12. 2009 Portál EurActiv zorganizoval v spolupráci Friedrich Ebert Stiftung a SFPA diskusiu o obraze EÚ v slovenských médiách. V diskusii sa hľadala odpoveď na otázku, či obraz EÚ v slovenských médiách je odrazom ignoranstva, reality jej malého vplyvu na nás alebo prejavom provinčnosti a nepochopenia európskeho projektu.
Od zástupcov médií zazneli názory, že slovenské médiá sú najmenej zastúpené pri európskych inštitúciách. Veľké slovenské denníky preferujú zdieľanie nákladov s českými denníkmi, ktoré tam majú svojich ľudí. Slovenské tlačené médiá píšu o EÚ málo, píšu nezaujímavo a aj dosť nekompetentne. Problém je jednak na strane médií, ale aj v špecifickosti európskej politiky. Zo strany novinárov je to napríklad aj ich nedostatočná jazyková vybavenosť.
(Zdroj: EURACTIV)
jún 2025
T po ut st št pi so ne
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
24 9 10 11 12 13 14 15
25 16 17 18 19 20 21 22
26 23 24 25 26 27 28 29
27 30 1 2 3 4 5 6
Dnes má meniny Laura
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner