Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Veda a omyly

Vedecké experimenty by mali byť ľahko reprodukovateľné - všetky by mali zlyhávať rovnakým spôsobom.

Každý objav si vyžaduje správne prostredie, správnu polohu, správny čas a vedátora so správnym menom.

Čím viac človek vie, tým menej tomu rozumie.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Život je smiešny

„Moja manželka vzala všetky vkladné knižky a ušla.“ „To máš dobré! Moja ich zobrala tiež, išla do obchodu a navyše sa ešte aj vrátila!“

Klient požiada advokáta, aby mu pomohol vymôcť pochybnú pohľadávku. Dohodli sa, že honorárom bude päťdesiat percent z vymáhanej sumy. O týždeň advokát telefonuje klientovi: „Vážený pane! S nadľudskou námahou sa mi podarilo vymôcť polovicu. Žiaľ, vaša polovica je stratená.“

Pýta sa nepodnikateľ svojho priateľa podnikateľa: „Poraď mi, čo mám robiť?! Lekár mi povedal, že mi hrozí úplná strata pamäti.“ „Najlepšie urobíš, ak začneš robiť veľké dlžoby.“

(Myšlienky bez cla)
Murphyho inzeráty

Mladý, dynamický notorik hľadá sponzora. Zn.: Vo dvojici sa to ťahá lepšie.

Stratila sa mi žena. Zn.: Kto ju nájde a privedie mi ju, tomu rozbijem hubu.

Výhodne vymením falošnú päťstokorunáčku za dve pravé dvestokorunáčky. Zn.: Berte, kým je v akcii!

(Murphyho zrnká II)
Murphy o láske

sť kvôli láske na kraj sveta vám ešte nezaručí, že tam budete mať od nej pokoj.

Keby sa všetky styky, aj sexuálne, udržiavali výlučne prostredníctvom advokátov, počet rodinných hádok by značne klesol.

Nedomáhajte sa pravdivých informácií o svojom manželskom partnerovi.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Márnivosť môže byť nebezpečná

Čim je človeku lepšie, tým menej myslí na zadné kolieska.

Kamaráta nepodtrhni skôr, ako si sám v bezpečí.

Mocní si vždy nájdu dôvod, prečo treba potrestať slabšieho. Nezamieňajte si rovnosť pred zákonom s rovnosťou pred korytom.

(Murphyho zákony v bájkach)

Európa by mohla byť od roku 2025 čistým dovozcom automobilov

7. 11. 2022 Európa by od roku 2025 mohla byť čistým dovozcom automobilov, a to v dôsledku rastúceho dovozu elektromobilov z Číny. Predpovedala to podľa agentúry DPA poradenská spoločnosť PwC. Dovoz áut do Európy by podľa štúdie PwC mohol v roku 2025 prevýšiť export o viac ako 221-tisíc vozidiel. V roku 2015 pritom Európa vyviezla o 1,7 milióna vozidiel viac, ako doviezla.
"Kým čínski výrobcovia predávajú v Európe čoraz viac elektromobilov, európski aj americkí výrobcovia čoraz viac presúvajú produkciu elektromobilov do Číny," píše sa v štúdii. Podľa Jörna Neuhausena z PwC teraz európsky automobilový priemysel čelí tlaku z viacerých strán. "Okrem narušených dodávateľských reťazcov musia európski výrobcovia riešiť predovšetkým nárast cien energie," uviedol Neuhausen.
Európski výrobcovia teraz sadia najmä na drahšie elektromobily, zatiaľ čo čínski výrobcovia uvádzajú na európsky trh cenovo výhodné elektromobily s novými technológiami a novými koncepciami. "Výsledkom je, že žiadny európsky model sa nedostal medzi päť najpredávanejších elektromobilov na svete," uviedol Felix Kuhnert z PwC.
V krajinách Európskej únie má byť od roku 2035 prakticky nemožné zaobstarať si nový automobil na benzín či naftu. Štáty Európskej únie vedené českým predsedníctvom koncom októbra dohodli s Európskym parlamentom podrobnosti nových pravidiel, ktoré od spomínaného roka výrazne predražia akékoľvek emisie z nových vozidiel. Dohodu ešte musí schváliť europarlament a Rada Európskej únie zastupujúca štáty.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Takmer štyrom tisíckam aerolínií hrozí zákaz lietať do EÚ

24. 8. 2009 EÚ vo svojom Úradnom vestníku zverejnila v sobotu zoznam skoro štyroch tisícok aerolínií, ktoré budú čeliť zákazu lietať do Európy v prípade, že neobmedzia svoj negatívny vplyv na životné prostredie.
(Zdroj: EURACTIV)

Ďalšie emisné kladivo na automobilky

12. 8. 2009 Malé nákladné autá, ktoré sa budú vyrábať po roku 2013, by na jeden kilometer jazdy nemali produkovať viac ako 175 gramov emisií CO2. Tak si to aspoň predstavuje Európska komisia, ktorá vypracúva nové emisné limity. Výrobcovia automobilov však tvrdia, že ak sa návrh prijme, priemerná cena malého nákladného auta sa zvýši o 6 tisíc €.


V súčasnosti je v platnosti limit, ktorý stanovuje  maximálnu hranicu nad 200 g CO2 na kilometer jazdy. Ak by do platnosti vstúpil nový návrh, výrobcovia malých nákladných áut by museli znížiť produkciu skleníkových plynov vo svojich autách približne o 13 %.  Európska komisia  v dlhodobej perspektíve okrem toho  uvažuje o postupnom znižovaní limitu na úroveň 135 g CO2 na kilometer, čo by sa priblížilo limitu, aký v súčasnosti platí pre prevádzku osobných automobilov.
Výrobcovia tvrdia, že nemajú nič proti rozumnej regulácii, ale tieto  návrhy podľa nich môžu ohroziť konkurencieschopnosť priemyslu.  Peniaze na naplnenie nových štandardov dnes vraj výrobcovia jednoducho nemajú. Čas medzi dizajnovaním a produkciou malého nákladného automobilu sa pohybuje od 7 do 10 rokov. Navrhnutý termín pre rok  2013 je úplne a  totálne nedosiahnuteľný. Pre britský FT to uviedol generálny tajomník ACEA - Asociácie európskych výrobcov automobilov.
Takýto veľký nárast ceny (predpokladá sa zvýšenie v priemere o 6 000 €) je niečo, čo si výroba vo svojej podstate nezaslúži.
Denník FT uzatvára, že najmä automobilky v Nemecku a v Taliansku sa voči novým návrhom  bránia.  Britskí  výrobcovia už EÚ predbehli a v rámci svojej výroby uplatňujú vlastné dobrovoľné emisné štandardy.
(Zdroj: EURACTIV)

Minimálna mzda v EÚ

11. 8. 2009 Nominálna minimálna mzda v Európskej únii sa pohybuje od 123 eur mesačne v Bulharsku po 1642 eur v Luxembursku. Na Slovensku je minimálna mzda druhá najvyššia spomedzi krajín V4 a dosahuje 296 €.
Podľa Inštitútu zamestnanosti (IZ) z pohľadu trhu práce je dôležité zachovať aj nízkoplatené pracovné miesta. Ďalší nárast miery nezamestnanosti by nielenže zvýšil výdavky štátu na nezamestnaných, ale u tejto skupiny obyvateľov by spôsobil aj stratu pracovných návykov. IZ konštatuje, že v čase krízy by zvyšovanie minimálnej mzdy malo odrážať reálnu situáciu v ekonomike.

Z krajín V4 je najvyššia nominálna minimálna mzda v Českej republike, a to 306 €|, nasleduje Slovensko (296 €), potom Poľsko (281€) a Maďarsko (270 €). Z pohľadu PKS je už poradie iné: Poľsko (468 €), Česká republika (443 €), Slovensko (409 €) a tesne za nami Maďarsko (408 €).

Minimálnu mzdu legislatíva stanovuje v dvadsiatich členských krajinách - Belgicku, Bulharsku, Španielsku, Grécku, Francúzsku, Maďarsku, Írsku, Litve, Lotyšsku, Luxembursku, Holandsku, Poľsku, Portugalsku, Rumunsku, Slovinsku, Českej republike, na Malte a Slovensku a vo Veľkej Británii. Najnižšia nominálna minimálna mzda je v Bulharsku (123 €) a najvyššia v Luxembursku (1648 €), vyplýva to z údajov IZ. Po zohľadnení parity kúpnej sily (PKS ) v danej krajine má minimálna mzda v Bulharsku úroveň 240 €  a v Luxembursku je to 1413 €.
(Zdroj: EURACTIV)

Zahraničné talenty by si Briti mali udržať daňami

10. 8. 2009 Pred dôsledkami rozhodnutia zaviesť vyššiu daňovú sadzbu pre tých, ktorí majú ročný príjem vyšší ako 150 tisíc britských libier, v snahe napraviť stav verejných financií varoval britskú vládu Inštitút pre výskum verejnej mienky.

Veľká Británia by sa podľa správy Inštitútu pre výskum verejnej politiky (IPPR) mala pokúsiť udržať si talentovaných migrantov, ktorí ju v čoraz väčšej miere opúšťajú. Snaží sa ich zaujať daňovými  úľavami.
Pred dôsledkami rozhodnutia zaviesť vyššiu daňovú sadzbu pre tých, ktorí majú ročný príjem  vyšší ako 150 tisíc britských libier, v snahe napraviť stav verejných financií varoval IPPR. Pri transformovaní na znalostné hospodárstvo to britskej ekonomike môže skôr uškodiť.
Vyššia daňová sadzba zasiahne najmä talentovaných zahraničných profesionálov, ktorí postupne strácajú záujem pracovať vo Veľkej Británii.  Tí,  ktorí tam pracovali doteraz, vo zvýšenej miere odchádzajú za lepšími podmienkami v iných štátoch. V správe sa uvádza, že Britániu v roku 2007 opustilo viac ako 190 tisíc takýchto „mozgov“ a odhaduje, že v roku 2008 toto číslo bude ešte vyššie.  

Inštitút vládu vyzval, aby urobila viac pre to, aby talenty v Británii ostávali. Napríklad daňovými úľavami či zjednodušením vízového procesu.  Kľúčoví profesionáli budú podľa odborníkov vyhľadávať tie krajiny, ktoré im ponúknu najlepšie podmienky. Tie, ktoré budú mať najmenšie  bariéry  zaujmú nielen kvalifikovanú pracovnú silu, ale aj investorov. IPPR upozorňuje najmä na Francúzsko, Španielsko, Belgicko a Švajčiarsko, ktoré vytvorili pre takýchto migrantov špecifické daňové schémy.
(Zdroj: EURACTIV)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Ingrida
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner