Eurokomisia odhaduje Slovensku lepší hospodársky rast ako vlani
13. 3. 2024
Minister financií Ladislav Kamenický vyjadril nádej, že sa zlepší celková ekonomická situácia v EÚ, rovnako ako aj tá politická. Slovensko je vnímané ako krajina Európskej únie, ktorej hospodársky rast je lepší, ako boli odhady z jesene 2023, uviedol minister financií Ladislav Kamenický (Smer-SD) po dvojdňových rokovaniach v Bruseli. Zúčastnil sa tam zasadnutia Euroskupiny a rokovaní ministrov financií EÚ (Ecofin).
Kamenický pripomenul, že pracovných tém bolo na Euroskupine (ministri financií eurozóny) a Ecofine viacero, za najvýznamnejšie považuje makroekonomický vývoj v eurozóne a EÚ a budovanie únie kapitálových trhov. Upozornil, že pri porovnaní zimnej hospodárskej prognózy Európskej komisie s tou jesennou možno evidovať pokles hospodárskeho rastu eurozóny na úroveň okolo 0,8 percenta, čiže pokles o 0,4 percenta. „Potešiteľné je to, že eurokomisia Slovensku odhaduje nárast o pol percentuálneho bodu, z 1,7 na 2,3 percenta HDP. Neteším sa ale vývoju v Nemecku, kde odhady naznačujú pokles pol percenta, z 0,8 na 0,3 percenta," uviedol minister s odkazom na jedného z hlavných obchodných a exportných partnerov Slovenska.
Úniou kapitálových trhov sa podľa neho Ecofin zaoberá už dlho. Dodal, že EÚ pozorne vníma, že ak sa v Spojených štátoch podnikatelia sami viac odfinancujú a berú si úvery iba na 30 percent svojich potrieb, v EÚ je to naopak, lebo na 70 percent je podnikanie financované z úverov a len 30 % cez kapitálové trhy. „Som rád, že sme sa pohli ďalej, že je tu nejaký plán - 13 bodov, na ktorých sa ministri financií dohodli," opísal situáciu. Vysvetlil, že plán, ktorý táto dohoda pokrýva, bude realizovať budúca Európska komisia, ktorá sa zostaví po júnových voľbách do Európskeho parlamentu.
Na otázku TASR, či ministri financií nevedú diskusie o vstupe ďalších členských krajín EÚ do eurozóny, napríklad Česko alebo Poľsko, ktoré túto povinnosť majú, Kamenický upozornil, že aj toto bude predmetom diskusií ministrov s budúcou eurokomisiou, podobne ako aj tlaky na zvýšenie konkurencieschopnosti EÚ a znižovanie byrokratickej záťaže.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Švajčiarski voliči v referende pretlačili cyklistiku do ústavy
28. 9. 2018
Švajčiarsko sa možno v budúcnosti stane zasľúbenou krajinou pre cyklistiku. Tamojší voliči totiž v referende prijali ústavný dodatok, ktorý zakotví podporu pre rozvoj cyklodopravy v spolkovej ústave. Cyklotrasy majú po novom rovnaké postavenie ako chodníky alebo turistické chodníky.
Návrh podporilo 73,6 percenta voličov a za bola aj väčšina zo švajčiarskych kantónov, čo je podmienkou pre to, aby bol ústavný dodatok prijatý. V jeho prospech sa tak vyslovili aj hornaté kantóny, pre ktoré by väčší rozvoj cyklotrás znamenal vzhľadom na náročnosť terénu výrazné investície. A podporil ho aj najväčší švajčiarsky automotoklub TCS. Po oznámení výsledkov hlasovania jeho zástupcovia uviedli, že uznanie bicyklov ako rovnocenného dopravného prostriedku prispeje k zvýšeniu plynulosti dopravy a bezpečnosti.
Nový zákon o výbere kandidátov na funkciu európskeho prokurátora
27. 9. 2018
Nový právny predpis, ktorý nadobúda účinnosť 1. novembra 2018, stanovuje predpoklady pre výber kandidátov na európskeho prokurátora a európskeho delegovaného prokurátora a upravuje postup orgánov Slovenskej republiky pri výbere slovenských kandidátov na funkciu európskeho prokurátora a európskeho delegovaného prokurátora.
Vzhľadom k tomu, že na pozíciu hlavného európskeho prokurátora a administratívneho riaditeľa budú výberové konania organizované Európskou komisiou, nie je ani jedna z týchto pozícii súčasťou nového zákona.
Nový právny predpis sa odvíja od nariadenia, ktoré je súčasťou komplexnejšej reformy, ktorá má posilniť ochranu finančných záujmov EÚ, a to jednak vytvorením spoločného hmotnoprávneho rámca na trestnoprávnu ochranu. Nariadenie zvýši efektivitu postihovania tejto trestnej činnosti v rámci EÚ najmä v cezhraničných (a teda významnejších) prípadoch.
Európska prokuratúra bude vytvorená ako nedeliteľný orgán Únie, ktorý koná jednotne na základe decentralizovanej štruktúry. Centrálna úroveň je tvorená kolégiom, stálymi komorami, hlavným európskym prokurátorom a jeho zástupcami, európskymi prokurátormi a administratívnym riaditeľom. Decentralizovaná úroveň je vytvorená z európskych delegovaných prokurátorov, ktorí vykonávajú svoju činnosť v ich členskom štáte. Predpokladá sa, že v každom členskom štáte budú pôsobiť najmenej dvaja EDP.
Za činnosť Európskej prokuratúry ako celku bude zodpovedný hlavný európsky prokurátor a jeho dvaja zástupcovia. Európskeho hlavného prokurátora bude menovať spoločne Európsky parlament a Rada EÚ. Dvaja zástupcovia hlavného prokurátora budú zvolení kolégiom z európskych prokurátorov. Činnosť európskych delegovaných prokurátorov v konkrétnych prípadoch budú monitorovať a riadiť tzv. stále komory, ktoré budú zložené z európskych prokurátorov. Právnym zástupcom Európskej prokuratúry na administratívne a rozpočtové účely bude administratívny riaditeľ.
Ochranné známky – novela zákona
26. 9. 2018
Novelou zákona o ochranných známka, ktorá bola schválená dňa 12. 9. 2018, dochádza k novelizácii štyroch zákonov z oblasti priemyselného vlastníctva.
Ťažiskovou časťou je novelizácia zákona o ochranných známkach. Predmetná novela účinná od 14. 1. 2019 zákona zabezpečí prostredníctvom transpozície smernice nielen modernizáciu právneho rámca ochranných známok, ale aj väčšie zblíženie národných systémov členských štátov EÚ a súčasne aj zosúladenie so systémom ochrannej známky EÚ. Cieľom je posilnenie inovácií a hospodárskeho rastu uľahčením prístupu osôb k systémom zápisu ochranných známok v celej EÚ a zvýšením ich efektívnosti z hľadiska nižších nákladov a nižšej miery zložitosti, rýchlejších postupov, väčšej predvídateľnosti a právnej istoty.
Aj v podmienkach národných ochranných známok SR sa predovšetkým otvára klientom úradu priestor pre zápis nových druhov ochranných známok (vrátanie nových možností ich vyjadrenia), posilňujú sa práva majiteľov ochrannej známky a prehlbuje sa zásada poskytovania ochrany len ochranným známkam skutočne používaným relevantným spôsobom. Je potrebné zdôrazniť objektívnu potrebu rovnakého prístupu národných systémov ochranných známok členských štátov EÚ a systému ochrannej známky EÚ k viacerým inštitútom práva ochranných známok, najmä však k druhom ochranných známok, k ich definíciám a k spôsobom ich vyjadrenia, vrátane určenia vybraných formátov súborov a ich špecifikácií pre vyjadrenie konkrétnych druhov ochranných známok. Dosiahnutie uvedeného je zásadným momentom pre interoperabilitu systémov národných úradov EÚ a EUIPO a pre bezproblémové fungovanie rešeršných nástrojov, a teda významným prínosom pre používateľov systémov ochranných známok v rámci EÚ, predvídateľnosť týchto systémov a pre právnu istotu. EUIPO a národné úrady priemyselného vlastníctva členských štátov EÚ deklarovali potrebu a snahu o dosiahnutie harmonizovaného prístupu v tejto oblasti v právne nezáväznom dokumente Spoločné oznámenie o vyjadrení nových druhov ochranných známok.
Porsche už viac nebude vyrábať dieslové aut
25. 9. 2018
Nemecká automobilka Porsche nebude viac vyrábať dieselové vozidlá. Povedal to generálny riaditeľ Oliver Blume v rozhovore pre nemecké noviny Bild am Sonntag.
Hoci spoločnosť ani v súčasnosti nevyrába dieselové modely, Blume vyhlásil, že chce, aby bolo jasné, že už takéto autá v ponuke viac mať nebude. No aj napriek tomu, že nevyrába dieselové autá, emisný škandál materského koncernu Volkswagen (VW) poškodil aj povesť spoločnosti Porsche. VW sa pod tlakom dôkazov na jeseň 2015 priznal, že do dieselových modelov namontoval softvér, ktorý počas testovania maskoval skutočné hodnoty emisií nebezpečných oxidov dusíka. Aj ďalšie nemecké značky čelia podobným obvineniam. "Odteraz nebude žiadny diesel od Porsche," povedal Blume novinám. Namiesto toho sa automobilka sústredí na to, v čom je najlepšia. A to sú výkonné benzínové a hybridné autá. A od roku 2019 aj čisto elektrické vozidlá. Ďalším dôvodom sľubu, že spoločnosť nikdy nevyrobí dieselové auto, je, že sa chce vrátiť k svojim športovým koreňom. V budúcnosti, na rozdiel od minulosti, bude podľa šéfa firmy Porsche viac "Porsche", čo znamená, že sa zameria na výkon a efektivitu. Blume dodal, že automobilka bude aj naďalej poskytovať službu pre dieselové modely Porsche, ktoré už jazdia po cestách. Emisný škandál zanechal nielen "škvrnu" na povesti nemeckých automobiliek, ale tiež inšpiroval niektoré mestá, aby zakázali naftovým autám vjazd do ulíc. Nemecká vláda sa tiež zaoberá myšlienkou, že bude vyžadovať úpravu starších dieselových vozidiel, aby znížili produkciu škodlivých emisií.