Eurokomisia odhaduje Slovensku lepší hospodársky rast ako vlani
13. 3. 2024
Minister financií Ladislav Kamenický vyjadril nádej, že sa zlepší celková ekonomická situácia v EÚ, rovnako ako aj tá politická. Slovensko je vnímané ako krajina Európskej únie, ktorej hospodársky rast je lepší, ako boli odhady z jesene 2023, uviedol minister financií Ladislav Kamenický (Smer-SD) po dvojdňových rokovaniach v Bruseli. Zúčastnil sa tam zasadnutia Euroskupiny a rokovaní ministrov financií EÚ (Ecofin).
Kamenický pripomenul, že pracovných tém bolo na Euroskupine (ministri financií eurozóny) a Ecofine viacero, za najvýznamnejšie považuje makroekonomický vývoj v eurozóne a EÚ a budovanie únie kapitálových trhov. Upozornil, že pri porovnaní zimnej hospodárskej prognózy Európskej komisie s tou jesennou možno evidovať pokles hospodárskeho rastu eurozóny na úroveň okolo 0,8 percenta, čiže pokles o 0,4 percenta. „Potešiteľné je to, že eurokomisia Slovensku odhaduje nárast o pol percentuálneho bodu, z 1,7 na 2,3 percenta HDP. Neteším sa ale vývoju v Nemecku, kde odhady naznačujú pokles pol percenta, z 0,8 na 0,3 percenta," uviedol minister s odkazom na jedného z hlavných obchodných a exportných partnerov Slovenska.
Úniou kapitálových trhov sa podľa neho Ecofin zaoberá už dlho. Dodal, že EÚ pozorne vníma, že ak sa v Spojených štátoch podnikatelia sami viac odfinancujú a berú si úvery iba na 30 percent svojich potrieb, v EÚ je to naopak, lebo na 70 percent je podnikanie financované z úverov a len 30 % cez kapitálové trhy. „Som rád, že sme sa pohli ďalej, že je tu nejaký plán - 13 bodov, na ktorých sa ministri financií dohodli," opísal situáciu. Vysvetlil, že plán, ktorý táto dohoda pokrýva, bude realizovať budúca Európska komisia, ktorá sa zostaví po júnových voľbách do Európskeho parlamentu.
Na otázku TASR, či ministri financií nevedú diskusie o vstupe ďalších členských krajín EÚ do eurozóny, napríklad Česko alebo Poľsko, ktoré túto povinnosť majú, Kamenický upozornil, že aj toto bude predmetom diskusií ministrov s budúcou eurokomisiou, podobne ako aj tlaky na zvýšenie konkurencieschopnosti EÚ a znižovanie byrokratickej záťaže.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Rokovania o radare opäť stiahnuté z programu ČNR
19. 3. 2009
Český premiér po rokovaní vlády oznámil stiahnutie zmluvy o protiraketovom americkom radare z programu rokovania snemovne. Opätovne sa rozhodne na zaradenie zmluvy na program rokovania až po rokovaniach s novom americkou administratívou.
Nie je tajomstvom, že nový
americký prezident je voči tomuto systému veľmi obozretný. V spoločnosti vládnu
na umiestnenie radaru veľmi rozdielne názory.
Od roku 2007, keď Česko dostalo od USA
oficálnu žiadosť o umiestnenie radaru na svojom území, počet jeho odporcov
neklesol pod 50 %.
Česi strašia Francúzov
18. 3. 2009
Česká republiky sa pre Francúzsko stáva veľkým strašiakom v oblasti priemyslu. Stala sa východoeurópskym symbolom lacnejšej pracovnej sily.
Lacná pracovná sila je
pritom jednou z príčin, pre ktoré sa počas pokračujúcej ekonomickej krízy stále
viac francúzskych robotníkov ocitá na dlažbe. V porovnaní s východom Európskej
únie je ich práca podstatne drahšia.
Poslednou veľkou ranou pre francúzsky
priemysel bolo rozhodnutie nemeckého výrobcu pneumatík a automobilových
súčiastok Continental zavrieť továreň, čím došlo k zrušeniu vyše 1100
pracovných miest. Od začiatku krízy je to najväčší závod, ktorý vo Francúzsku
uzatvára svoje brány. V oblasti stráca živobytie viac než 1800 ľudí, ktorí sú
nepriamo závislí na pôsobení Continentalu.
Od nekompromisného postoja vedenie
Continentalu neodradili ani čoraz násilnejšie protesty robotníkov.
Francúzsky priemysel nemôže s českým súperiť
vo výrobných nákladoch pri podobnej kvalite. Na českých výrobných linkách sa
podľa analýzy Reanaultu vyprodukuje podobné vozidlo o viac než tisíc eur
lacnejšie.
Francúzsky prezident oznámil, že zruší
podnikateľskú daň. Pri mzdovom porovnaní 32 000 € ročne hrubého ročne vo
Francúzsku a 11 300 € ročne v Česku sa však zdá, že dosiahnuť rovnocenné
podmienky by znamenalo nielen zrušiť všetky dane, ale aj podstatne znížiť
mzdové nároky zamestnancov.
Jednotná kampaň EÚ v eurovoľbách
18. 3. 2009
Kampaň motivujúca k účasti ľudí v eurovoľbách bude po prvýkrát jednotná v celej EÚ.
Pritom však bude prihliadať na národné špecifiká. Na Slovensku sa očakáva účasť najnižšia, preto Európsky parlament prispeje aj na rádiospoty.
Keďže podľa prieskumu Eurobarometer je na
Slovensku rozhodnutých prísť voliť vo voľbách do Európskeho parlamentu len 15 %
opýtaných, kampaň sa chce sústrediť predovšetkým na tých 30 %, ktorí
"silno uvažujú, že sa zúčastnia". Riaditeľ informačnej kancelárie EP
upozornil na "slovenský paradox", že hoci Európsky parlament požíva v
očiach Slovákov najvyššiu dôveru v
rámci EÚ, účasť voličov pred piatimi rokmi bola na Slovensku najhoršia.
Slovensko preto z celkového balíčka určeného na voľby dostane viac ako iné
štáty.
Kampaň má motivovať ľudí cez konkrétny témy,
nie výzvami, aby si ľudia splnili svoju občiansku povinnosť. Má upozorniť na
to, že výberom konkrétneho kandidáta na europoslanca dá volič odpoveď napríklad
na otázky, ktoré EP rieši, napr.:
- Koľko bezpečnosti je už priveľa?
- Z akých zdrojov by sme mali vyrábať energiu?
- Koľko informácií o výrobkoch naozaj
potrebujeme?
- Na čo by sa mali použiť naše peniaze?
Tieto a ďalšie dilemy európskej politiky budú
občanom pripomínať trojrozmerné makety inštalované v slovenských mestách.
V EÚ sa veľa diskutuje napr. o otázkach údajov
o pasažieroch v leteckej doprave. Nedávny Európsky parlament stopol používanie
tzv. skenerov ľudského tela na letickách v EÚ, ktoré de facto zhotovujú obrázok
nahého tela kontrolovaného cestujúceho. Tento postup europoslanci zamietli ako
narušujúci súkromnie jednotlivca.
V mestách naprieč EÚ budú inštalované tzv.
Choice boxy. Ide o multimediálnu "kabínku", v ktorej občania budú
môcť na video nahrať svoj odkaz, názor, myšlienku. Slučka zložená z
najzaujímavejších príspevkov bude premietaná na LCD obrazovke na vonkajšej
strane boxu. Príspevky budú cenzurované
jedine v zmysle zákona, ktorý limituje slobodu prejavu.
Informačné šoty bude na Slovensku bezodplatne
vysielať Slovenská televízia. Rádiospoty budú vysielané za odplatu v
najpočúvanejších rádiách.
Predvolebnú komunikáciu EP je možné nájsť aj
na v januári spustenej webstránke www.volby2009.eu.
Voľby sa v EÚ konajú v rozpätí 4. až 7. júna,
na Slovensku je to sobota 6. júna.
Európsky súdny dvor rieši spor medzi Google a Vuitton
18. 3. 2009
Spor medzi Vuitton a vyhľadávačom Google, ktorý obvinili z predávania kľúčových slov luxusných značiek tomu, kto dá najvyššiu ponuku, rieši Európsky súdny dvor.
Ide o dlhoročný spor, v ktorom LVMH (spoločnosť, ktorá zastrešuje Louis
Vuitton) a iné luxusné značky obvinila Google z poškodzovania obchodnej značky
predávaním kľúčových slov tomu, kto ponúkol najviac.
Užívatelia, ktorí vyhľadávajú luxusné produkty, sa potom dostávajú na stránky
konkurentov alebo firiem, ktoré ponúkajú napodobeniny. Informoval o tom
spravodajský portál BBC.