Eurokomisia odhaduje Slovensku lepší hospodársky rast ako vlani
13. 3. 2024
Minister financií Ladislav Kamenický vyjadril nádej, že sa zlepší celková ekonomická situácia v EÚ, rovnako ako aj tá politická. Slovensko je vnímané ako krajina Európskej únie, ktorej hospodársky rast je lepší, ako boli odhady z jesene 2023, uviedol minister financií Ladislav Kamenický (Smer-SD) po dvojdňových rokovaniach v Bruseli. Zúčastnil sa tam zasadnutia Euroskupiny a rokovaní ministrov financií EÚ (Ecofin).
Kamenický pripomenul, že pracovných tém bolo na Euroskupine (ministri financií eurozóny) a Ecofine viacero, za najvýznamnejšie považuje makroekonomický vývoj v eurozóne a EÚ a budovanie únie kapitálových trhov. Upozornil, že pri porovnaní zimnej hospodárskej prognózy Európskej komisie s tou jesennou možno evidovať pokles hospodárskeho rastu eurozóny na úroveň okolo 0,8 percenta, čiže pokles o 0,4 percenta. „Potešiteľné je to, že eurokomisia Slovensku odhaduje nárast o pol percentuálneho bodu, z 1,7 na 2,3 percenta HDP. Neteším sa ale vývoju v Nemecku, kde odhady naznačujú pokles pol percenta, z 0,8 na 0,3 percenta," uviedol minister s odkazom na jedného z hlavných obchodných a exportných partnerov Slovenska.
Úniou kapitálových trhov sa podľa neho Ecofin zaoberá už dlho. Dodal, že EÚ pozorne vníma, že ak sa v Spojených štátoch podnikatelia sami viac odfinancujú a berú si úvery iba na 30 percent svojich potrieb, v EÚ je to naopak, lebo na 70 percent je podnikanie financované z úverov a len 30 % cez kapitálové trhy. „Som rád, že sme sa pohli ďalej, že je tu nejaký plán - 13 bodov, na ktorých sa ministri financií dohodli," opísal situáciu. Vysvetlil, že plán, ktorý táto dohoda pokrýva, bude realizovať budúca Európska komisia, ktorá sa zostaví po júnových voľbách do Európskeho parlamentu.
Na otázku TASR, či ministri financií nevedú diskusie o vstupe ďalších členských krajín EÚ do eurozóny, napríklad Česko alebo Poľsko, ktoré túto povinnosť majú, Kamenický upozornil, že aj toto bude predmetom diskusií ministrov s budúcou eurokomisiou, podobne ako aj tlaky na zvýšenie konkurencieschopnosti EÚ a znižovanie byrokratickej záťaže.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Slovenská ochrana hospodárskej súťaže je už v súlade s pravidlami EÚ
27. 7. 2009
Európska komisia oznámila, že svoje konanie voči Slovensku za porušenie predpisov Európskeho spoločenstva končí.
Exekutíva mala výhrady voči ustanoveniu slovenského zákona o ochrane hospodárskej súťaže, ktoré
obmedzovalo právomoc Protimonopolného úradu Slovenskej republiky uplatniť
antitrustové pravidlá EÚ na odvetvia elektronických komunikácií, energetiky a
pôšt.
V piatok Komisia informovala, že slovenský zákon o ochrane
hospodárskej súťaže je už v súlade s právnymi predpismi EÚ. Podľa Komisie § 2
ods. 6 zákona predtým obmedzoval možnosti Protimonopolného úradu Slovenskej
republiky účinne uplatňovať články 81 (týka sa zákazu kartelov a ďalších
obmedzujúcich podnikateľských postupov) a 82 (týka sa zákazu zneužívania
dominantného postavenia) Zmluvy o ES v prípadoch protisúťažného správania,
ktoré patrí do pôsobnosti regulačného orgánu, napríklad Telekomunikačného úradu
SR.
S platnosťou od 1. júna 2009 bolo sporné ustanovenie zmenené. Komisia preto
konanie v tomto smere ukončila. Protimonopolný úrad Slovenskej republiky teraz
môže uplatňovať pravidlá EÚ týkajúce sa hospodárskej súťaže bez obmedzení.
Problémy s implementovaním smernice o službách
24. 7. 2009
Podľa aktuálneho prieskumu Eurochambers pravdepodobne nestihne do konca decembra plne implementovať ustanovenia plynúce zo smernice o službách takmer každá druhá členská krajina Európskej únie. Slovensko v tejto oblasti dosiahlo výrazný pokrok.
Služby tvoria takmer 70 % HDP EÚ a zástupcovia členských
štátov a profesijných únií sa nevedeli dlhé roky dohodnúť ako tento potenciál lepšie využiť na tvorbu vnútorného
trhu celého bloku. Pôvodný návrh vyvolal nesúhlasné reakcie v mnohých
krajinách. Najproblematickejšou časťou navrhnutej predlohy Komisie bolo tzv.
pravidlo zeme pôvodu. Pokiaľ by toto pravidlo prešlo - v praxi by podnikateľovi
bolo stačilo získať povolenie prevádzkovať určité činnosti vo svojom domovskom
štáte a potom by mohol túto službu ponúkať zákazníkom v celej Únii bez ďalších
administratívnych záväzkov.
Návrh ale vzbudil nevôľu najmä v „starých členských štátoch“, ktoré sa obávali
sociálneho dumpingu. Ten by umožňoval, aby
podnikatelia využívali nižšie štandardy vo svojich domovských krajinách
a (v porovnaní so západom) tak znížili
svoje náklady, čo by viedlo k zníženiu štandárd v celej Únii.
Počas trojročného vyjednávania pred konečným schválením smernice na konci roku
2006 došlo ku značným kompromisom. V dôsledku neho firmy a živnostníci nebudú musieť žiadať v každej zemi osobitné
povolenie k pobytu alebo výkonu činnosti, no budú sa musieť podriadiť pravidlám
pre podnikanie v danom odbore, ktoré sa menia
z krajiny do krajiny.
Alarmujúce výsledky prináša najnovší prieskum Eurochambers. Na otázku, či v
niektorej členskej krajine prebehne implementácia smernice o službách „včas a
korektne“ až 40 % obchodných komôr odpovedalo záporne alebo skepticky. To
sú oveľa horšie výsledky ako podľa
januárového skúmania, kedy pesimistické vyhliadky dosahovali len štvrtinu.
Medzi lepšie prípady patrí Slovensko. Slovenská obchodná a priemyselná komora
(SOPK) tvrdí, že vláda urobila všetko pre to, aby všetky povinnosti vyplývajúce
zo smernice boli implementované včas a
dôkladne. SOPK dúfa, hospodárska kríza,
tento proces nespomalí.
Slovensko v novom EP nemá žiadny vysoký post
23. 7. 2009
Pri rozdeľovaní kresiel v Európskom parlamente ťahali nové členské krajiny za kratší koniec. Slovensko pri prerozdeľovaní postov vo výboroch a predsedníctve skončilo medzi štyrmi krajinami, ktoré nemajú žiadny.
V siedmom legislatívnom období Európskeho parlamentu (2009-2014) Slovensko
spolu s Estónskom, Lotyšskom a Slovinskom neobsadilo žiadny z postov
predsedu či podpredsedu 22 stálych výborov (každý výbor má 1 predsedu a 4 podpredsedov).
Žiadne miesto sa tejto štvorici krajín neušlo ani v predsedníctve EP (14 podpredsedov) a medzi piatimi
kvestormi.
Rokovania o tom, ktorý poslanec akú funkciu dostane tradične
prebiehali za zatvorenými dverami a sú výsledkom komplexnej štruktúry hierarchií.
Možnými kritériami sú napríklad pomer
malých versus veľkých krajín, váha
politických skupín, postavenie a profil konkrétneho poslanca a rodová
rovnosť. Nejedná sa o žiadnu presnú matematickú formulku. Podľa D´Hondtovej metódy sa však počíta to, ktorá
frakcia dostane koľko postov predsedov výborov.
Obchod s emisiami je lepší ako emisné dane
22. 7. 2009
Efektívnejším spôsobom boja proti klimatickým zmenám je podľa správy vypracovanej pre britského premiéra obchodovanie s emisiami než emisné dane.
Ak sa chceme
vyhnúť katastrofálnym následkom klimatických zmien je globálny systém
obchodovania s emisiami nevyhnutný. Píše sa to v správe Global Carbon
Trading.
Ani samotné
obchodovanie však nebude stačiť. Musí sa spojiť s cieleným znižovaním emisií na
národnej úrovni. Emisný trh by mal byť kombinovaný s cielenou reguláciou,
zdaňovaním a verejnými financiami na široko zamerané opatrenia. Správa
tvrdí, že kľúčové bude dosiahnutie zníženia emisií v rozvojových krajinách.
Dokument britskej
vlády sa teda nevyslovuje za zásadnú environmentálnu daňovú reformu. „Zelené dane“ odvíjajúce sa od znečistenia by
mali mať len podpornú úlohu.
Švédske
predsedníctvo zasa tvrdí, že bez
zavedenia emisných daní nebude európsky systém obchodovania s emisiami
stačiť na také zníženie emisií, aby EÚ splnila svoje záväzky.
Rovnaký názor zastáva aj popredný environmentálny
expert, David Gee z Európskej environmentálnej agentúry. Podľa jeho slov na nedávnej konferencii v Londýne
povedal, že kríza klimatických zmien, lepšie výskumné poznatky a klesajúca
popularita trhovej ideológie vytvárajú výbornú príležitosť na zavedenie
environmentálnej daňovej reformy.