Eurokomisia odhaduje Slovensku lepší hospodársky rast ako vlani
13. 3. 2024
Minister financií Ladislav Kamenický vyjadril nádej, že sa zlepší celková ekonomická situácia v EÚ, rovnako ako aj tá politická. Slovensko je vnímané ako krajina Európskej únie, ktorej hospodársky rast je lepší, ako boli odhady z jesene 2023, uviedol minister financií Ladislav Kamenický (Smer-SD) po dvojdňových rokovaniach v Bruseli. Zúčastnil sa tam zasadnutia Euroskupiny a rokovaní ministrov financií EÚ (Ecofin).
Kamenický pripomenul, že pracovných tém bolo na Euroskupine (ministri financií eurozóny) a Ecofine viacero, za najvýznamnejšie považuje makroekonomický vývoj v eurozóne a EÚ a budovanie únie kapitálových trhov. Upozornil, že pri porovnaní zimnej hospodárskej prognózy Európskej komisie s tou jesennou možno evidovať pokles hospodárskeho rastu eurozóny na úroveň okolo 0,8 percenta, čiže pokles o 0,4 percenta. „Potešiteľné je to, že eurokomisia Slovensku odhaduje nárast o pol percentuálneho bodu, z 1,7 na 2,3 percenta HDP. Neteším sa ale vývoju v Nemecku, kde odhady naznačujú pokles pol percenta, z 0,8 na 0,3 percenta," uviedol minister s odkazom na jedného z hlavných obchodných a exportných partnerov Slovenska.
Úniou kapitálových trhov sa podľa neho Ecofin zaoberá už dlho. Dodal, že EÚ pozorne vníma, že ak sa v Spojených štátoch podnikatelia sami viac odfinancujú a berú si úvery iba na 30 percent svojich potrieb, v EÚ je to naopak, lebo na 70 percent je podnikanie financované z úverov a len 30 % cez kapitálové trhy. „Som rád, že sme sa pohli ďalej, že je tu nejaký plán - 13 bodov, na ktorých sa ministri financií dohodli," opísal situáciu. Vysvetlil, že plán, ktorý táto dohoda pokrýva, bude realizovať budúca Európska komisia, ktorá sa zostaví po júnových voľbách do Európskeho parlamentu.
Na otázku TASR, či ministri financií nevedú diskusie o vstupe ďalších členských krajín EÚ do eurozóny, napríklad Česko alebo Poľsko, ktoré túto povinnosť majú, Kamenický upozornil, že aj toto bude predmetom diskusií ministrov s budúcou eurokomisiou, podobne ako aj tlaky na zvýšenie konkurencieschopnosti EÚ a znižovanie byrokratickej záťaže.
S
(Zdroj: aktuality.sk)
Rekordný rok budú očakávať slovenské automobilky
25. 10. 2012
Nový rekord v tomto roku na Slovensku nastane vo výrobe osobných automobilov
Firmy vyrobia až 850 000 osobných automobilov.
Vlani to bolo o 200 000 menej.
Výroba na Slovensku v posledných rokoch rastie. Vlani sa zvýšila o takmer 14 percent na 639 763 áut, krajina sa tak v tejto kategórii dostala v prepočte na obyvateľa na svetovú špičku. Tento rok bude rast ešte vyšší.
Európsky dohľad nad bankami od januára 2013 nebude
19. 10. 2012
Jednotný dohľad nad bankami nezačne fungovať od 1. januára 2013, ale až v priebehu roku 2013.
Do konca roka sa podľa dohody európskych lídrov len vytvorí právny rámec, aby mohla Európska centrálna banka európske banky kontrolovať.
Jednotný dohľad nad bankami je prvý krok chystanej bankovej únie, ktorá má mať pod kontrolou asi 6000 európskych bánk. Platiť má pre krajiny eurozóny, štáty, ktoré eurom neplatia sa môžu pripojiť.
Súčasťou bankovej únie je okrem jednotného dohľadu aj garančný systém vkladov a fond na riešenie problémov bánk, ale tieto návrhy ešte nie sú rozpracované.
Za poistky si ženy priplatia, muži získajú
18. 10. 2012
Európsky súdny dvor zakázal poisťovniam vypočítavať ceny poistiek na základe pohlavia
Z tohto dôvodu sa ženy musia pripraviť už od 21. decembra na zdvihnutie cien poistiek proti riziku smrti, invalidite, či závažnému ochoreniu. Naopak, mužom poistenie uvedených rizík zlacnie.
U žien je očakávané zdraženie najvýraznejšie pri poistení pre prípad smrti, kde môže dosahovať okolo tridsať percent.
Podľa údajov SŠÚ je pravdepodobnosť smrti ženy v rozmedzí od 20 do 62 rokov deväť percent, kým u mužov až dvadsaťdva percent. Poisťovne tak majú pri mužoch vyššie riziko vyplatenia dohodnutej poistky v prípade smrti pred dosiahnutím dôchodku. Preto dnes muži za životné poistky proti smrti platia výrazne viac ako ženy.
Automobilky čaká drastické prepúšťanie
15. 10. 2012
Po tom, ako agentúra Moody´s znížila rating Peugeotu a Fiatu, prezident Európskeho združenia výrobcov automobilov Sergio Marchionne bije na poplach.
Výroba v automobilkách totiž stráca efektivitu a situácia je neudržateľná, preto vyzýva na zatváranie tovární a prepúšťanie.
Európsky automobilový trh sa už mesiace zmieta v kríze a bojuje so slabnúcim dopytom a znižovaním objemu výroby. Riešením zúfalej situácie je zatváranie tovární, ktoré bežia aj na polovičný výkon, a prepúšťanie nadbytočných ľudí. Situáciu komplikujú lacné ázijské značky, predovšetkým z Kórey.
Aby automobilka dosahovala zisk, musia sa výrobné kapacity využívať minimálne na 80 percent. Značky ako PSA Peugeot Citroën, Fiat či Opel/Vauxhall sa dostali pod túto úroveň, a preto je zatvorenie tovární jediným riešením.
Zatvorenie spomínaných tovární by znamenalo prepustenie vyše 80-tisíc ľudí.