EÚ predpokladá vrchol inflácie v prvom štvrťroku 2023
22. 2. 2023
Ekonomiky v EÚ a v strednej a východnej Európe porastú v roku 2023 približne o 0,5 % a v roku 2024 o 3,3 %.
Inflácia v krajinách Európskej únie (EÚ) by mala dosiahnuť vrchol v prvom štvrťroku 2023. Následne by mali napäté podmienky na trhu práce, fiškálne prevody a vyššie ceny energií a potravín v rokoch 2023 až 2024 udržať infláciu mimo cieľového rozpätia. Vo štvrtok o tom informovala hovorkyňa banky UniCredit Zuzana Ďuďáková na základe vyjadrení ekonómov banky UniCredit.
Krajiny západneho Balkánu môžu zaostávať
„Oživenie nastane pravdepodobne od druhého polroka 2023, ak sa zotaví aj hospodárstvo eurozóny. V prvej polovici roka 2023 nastane mierna a, dúfajme, krátka recesia," uviedol hlavný ekonóm pre strednú a východnú Európu Dan Bucsa počas seminára na fóre The Euromoney CEE Forum 2023 vo Viedni. Dodal, že ekonomiky v EÚ a v strednej a východnej Európe porastú v roku 2023 približne o 0,5 % a v roku 2024 o 3,3 %. „Krajiny západného Balkánu môžu zaostávať za oživením EÚ a SVE z dôvodu horšieho prístupu k trhu a eurofondom," vyjadril sa Bucsa.
Ekonomiky strednej a východnej Európy sú odolnejšie, ako sa očakávalo na začiatku vypuknutia vojny na Ukrajine. Napriek hospodárskemu spomaleniu v Európe boli objednávky a hospodárska činnosť v štvrtom štvrťroku 2022 odolné. Počet voľných pracovných miest v odvetviach s vysokou mierou zamestnanosti, ako napríklad elektronika, strojárstvo či automobilový priemysel, sa mierne znížil z historicky najvyšších úrovní. Nedostatok pracovnej sily vykázali firmy v stavebníctve, službách maloobchodu a v oblasti IT. Domácnosti zvýšili v prvom polroku 2022 svoje výdavky a pôžičky a viaceré vyčerpali úspory, ktoré našetrili v rokoch 2020 až 2021.
B
(Zdroj: aktuality.sk)
Doprava zhltla najviac eurofondov
13. 8. 2018
Tempo zazmluvňovania dopravných projektov za eurofondy sa rapídne zvýšilo. Za sedem mesiacov tohto roka stihol rezort dopravy uzavrieť eurofondové zmluvy, ktorých objem je dvojnásobne väčší ako objem zmlúv uzavretých za celý minulý rok. V absolútnych číslach – ministerstvu sa podarilo tento rok opatriť zmluvou už 690 miliónov eur, zatiaľ čo vlani to bolo 340 miliónov.
Hoci programové obdobie Operačného programu Integrovaná infraštruktúra sa začalo rokom 2014 a potrvá do roku 2020, do veľkého kontrahovania sa rezort pustil až v roku 2016, keď uzatvoril zmluvy dovedna za 880 miliónov eur.
Grécku svitá na lepšie časy
12. 8. 2018
Medzinárodná ratingová agentúra Fitch Ratings dnes zlepšila hodnotenie úverovej spoľahlivosti Grécka o dva stupne na úroveň BB- z doterajšej známky B. Rating však naďalej zostáva vo špekulatívnom pásme. Výhľad ratingu je stabilný, čo signalizuje, že agentúra s jeho ďalšou zmenou v najbližšej dobe nepočíta.
Grécko sa v roku 2010 ocitlo na pokraji štátneho bankrotu a muselo požiadať medzinárodných veriteľov o úverovú pomoc. V súčasnosti krajina prechádza už tretím záchranným programom, ktorý skončí 20. augusta. Atény sú presvedčené, že si potom budú schopné zabezpečovať potrebné finančné prostriedky na dlhopisových trhoch. Úverový rating je dôležitým indikátorom pre investorov, pretože im ukazuje, aká je pravdepodobnosť riadneho splácania pôžičiek. Má významný vplyv na ochotu veriteľov príslušnému štátu alebo inému subjektu požičiavať a tiež na podmienky pôžičky, napríklad na úrokovú sadzbu. Ak sa rating nachádza v špekulatívnom pásme, nemôžu do dlhopisov danej krajiny investovať veľkí inštitucionálni investori, ako sú dôchodkové fondy.
Grécko dostalo zo záchranného balíčka posledné peniaze. 15 miliárd eur
7. 8. 2018
Silne zadlžené Grécko dostalo poslednú pôžičku zo tretieho záchranného programu. O vyplatení dohodnutých 15 miliárd eur dnes informoval Európsky stabilizačný mechanizmus (ESM). Suma 9,5 miliardy eur krajine poslúži ako kapitálová rezerva pre obdobie po skončení záchranného programu, zvyšných 5,5 miliardy eur by sa malo využiť na správu gréckeho dlhu.
Grécko sa v roku 2010 ocitlo na pokraji štátneho bankrotu a muselo požiadať medzinárodných veriteľov o úverovú pomoc. Pôžičky zo záchranných programov však boli podmienené úspornými opatreniami a reformami. V súčasnosti krajina prechádza už tretím záchranným programom, ktorý sa skončí 20. augusta. Atény sú presvedčené, že si potom budú schopné zabezpečovať potrebné finančné prostriedky na dlhopisových trhoch. Kapitálová rezerva by podľa ESM mala vďaka vyplateniu poslednej časti peňazí zo záchranného programu stúpnuť na približne 24 miliárd eur. Táto suma by pokryla finančné potreby Grécka na približne 22 mesiacov. "Koniec programu 20. augusta bude pre túto krajinu medzníkom. Grécko teraz bude musieť svojim partnerom a finančným trhom dokázať, že je odhodlané zachovať uskutočnené reformy a vykonávať udržateľnú hospodársku a rozpočtovú politiku, ktorá je dlhodobo potrebná na vytvorenie silnej ekonomiky generujúcej rast a pracovné miesta," uviedol šéf ESM Klaus Regling.
Neústupnosť Bruselu núti Britániu k odchodu z EÚ bez dohody
5. 8. 2018
Neústupnosť Európskej únie tlačí Britániu k tvrdému brexitu. Povedal to v rozhovore pre nedeľník The Sunday Times britský minister obchodu Liam Fox. Británii zostáva do odchodu z Európskej únie menej než osem mesiacov. Londýn a Brusel pritom zatiaľ stále nedosiahli dohodu o vzájomných vzťahoch po odchode ostrovnej krajiny z EÚ a britská vláda v stále väčšej miere počíta s tým, že k žiadnej dohode nepríde.
"Myslím si, že neústupnosť Európskej komisie nás tlačí do odchodu bez dohody," povedal Fox pre The Sunday Times. V tejto súvislosti uviedol, že riziko odchodu Británie z EÚ bez dohody sa zvýšilo na 60 % a dodal, že "teraz je na Európskej únii, či chce uprednostňovať ideologickú čistotu pred reálnou ekonomikou". Zástupcovia EÚ ale tvrdia, že Británia nedokázala predložiť realistické návrhy o budúcich vzťahoch. Podľa nich si Londýn chce ponechať niektoré výhody spojené s členstvom v Európskej únii, ako je napríklad voľný obchod, zatiaľ čo zároveň odmieta akceptovať pravidlá platné v bloku, ktorých súčasťou je napríklad voľný pohyb osôb. Drvivá väčšina britských firiem sa tvrdého brexitu, teda odchodu Británie bez dohody, obáva. Podľa nich takýto vývoj spôsobí Británii obrovské škody, pričom problémom neunikne prakticky žiadny sektor, od leteckej dopravy až po dodávky liekov.