EÚ potenciálne uvalí sankcie na produkty z USA
11. 10. 2019
Francúzsko uviedlo, že Európska únia (EÚ) zavedie sankcie na import z USA, ak sa obe strany nedohodnú na spore týkajúcom sa podpory leteckého priemyslu. Francúzsky minister financií Bruno Le Maire vo štvrtok povedal, že EÚ uvalí sankcie na produkty z USA, ak Brusel s Washington nevyriešia spor týkajúci sa nepovolených subvencií EÚ pre Airbus.
Svetová obchodná organizácia (WTO) minulú stredu povolila Spojeným štátom uvaliť dovozné clá na tovary z EÚ v hodnote 7,5 miliardy amerických dolárov (6,83 miliardy eur) za nelegálne dotácie pre európskeho výrobcu lietadiel Airbus. USA ešte v ten deň ohlásili, že prijmú clá na import produktov z EÚ. Od 18. októbra bude na dovoz lietadiel platiť dodatočné clo vo výške desať percent, na mnohé ďalšie tovary bude platiť clo vo výške 25 percent.
(Zdroj: hnonline.sk)
Libra prudko oslabila
9. 10. 2019
Britská libra v utorok prudko oslabila. Dôvodom boli správy, že britská vláda považuje nádeje na dohodu o odchode z Európskej únie (EÚ) prakticky za nulové. Nemecká kancelárka Angela Merkelová údajne varovala, že dohoda o brexite je vysoko nepravdepodobná. To podporilo obavy z chaotického a nákladného brexitu.
Kurz britskej libry voči euru padol na najnižšiu úroveň za mesiac, keď oslabil o 0,7 percenta na 1,1120 eura za britskú libru. Kurz libry voči doláru klesol o 0,6 percenta na 1,220 amerického dolára za libru. Podľa zdroja z Downing Street Merkelová v telefonickom rozhovore povedala britskému premiérovi Borisovi Johnsonovi, že dohoda je nanajvýš nepravdepodobná a že nie je možná, pokiaľ Londýn nebude súhlasiť s tým, že Severné Írsko zostane v colnej únii. Predseda Európskej rady Donald Tusk vyhlásil, že Johnson a jeho vláda nemajú záujem o dohodu a ich stratégiou je obviniť EÚ zo stroskotania rokovaní o dohode. Na Twitteri tvrdo skritizoval Johnsonovu stratégiu.
EÚ a Francúzsko sú pripravené brániť sa voči clám USA
7. 10. 2019
Francúzsko a Európska únia sú pripravené odpovedať sankciami, ak Spojené štáty v obchodnom spore okolo spoločnosti Airbus odmietnu prijať podanú ruku a zavedú clá. Povedal to dnes francúzsky minister financií Bruno Le Maire. Američania sú oprávnení zaviesť na dovoz z Európy clá vďaka verdiktu Svetovej obchodnej organizácie (WTO). "Ak americká vláda odmietne ruku, ktorú jej podáva Francúzsko a Európska únia, sme pripravení reagovať sankciami," povedal minister. Americké sankcie sú podľa neho hospodárskou a politickou chybou.
WTO v stredu povolila Spojeným štátom uvaliť dovozné clá na tovary z EÚ v hodnote 7,5 miliardy amerických dolárov (6,86 miliardy eur) za nelegálne dotácie pre európskeho výrobcu lietadiel Airbus. Washington ešte v stredu ohlásil nové clá na import produktov z EÚ. Od 18. októbra bude na dovoz lietadiel platiť dodatočné clo vo výške desať percent, na mnohé ďalšie tovary bude platiť clo vo výške 25 percent (na niektoré potraviny a ďalší tovar, ako je francúzske víno, škótska a írska whisky alebo syry). Hovorca francúzskej vlády Sibeth Ndiayeová v rozhovore s televíziou BFMTV a rozhlasovou stanicou RMC uviedla, že Francúzsko je pripravené zaviesť odvetné opatrenia po konzultácii s EÚ.
Spotrebiče musia byť opraviteľné, prikázal Brusel
4. 10. 2019
Európska snaha o znižovanie emisií pomôže domácnostiam s opravami spotrebičov. Európska komisia v utorok rozhodla, že výrobcovia budú nútení od roku 2021 zabezpečiť náhradné diely aj 10 rokov po predaji výrobku.
Ten bude musieť byť ľahko rozmontovateľný a bez rizika poškodenia opäť zložiteľný, ideálne tak, aby to zvládol každý. „Už by sa nemali používať napríklad nity, ale skrutky,“ popisuje Jan Charvát z iniciatívy Opravme Česko.
Volkswagen po USA čelí žalobe aj v Európe
2. 10. 2019
Približne pol milióna zákazníkov dostalo odškodné päť- až 10-tisíc eur. Plus opravu či odkúpenie vozidla. Vlaňajší účet Volkswagenu za dieselgate v USA tak dosiahol po prepočte sumu 10 miliárd eur. A koncern môže zažiť európske „déja vu“. Súd v nemeckom Braunschweigu sa začal zaoberať hromadnou žalobou.
Odškodnenie od výrobcu z Wolfsburgu žiada 470-tisíc zákazníkov. „Podľa nášho názoru Volkswagen podvádzal a musí preto skladať účty,“ povedal Klaus Müller, šéf nemeckého zväzu na ochranu spotrebiteľov VZBV, ktorý zastrešuje žalobcov. O pokračovanie kauzy dieselgate je v Nemecku veľký záujem. Prvé pojednávanie súdu sa kvôli záujmu verejnosti muselo uskutočniť vo viacúčelovej mestskej hale v Braunschweigu, a nie v súdnej sieni.