EÚ dá sedem miliárd eur na bezpečnú a inteligentnú dopravnú infraštruktúru
18. 7. 2024
Európska komisia oznámila, že vybrala 134 dopravných projektov, ktoré získajú viac ako sedem miliárd eur vo forme grantov Európskej únie (EÚ) z Nástroja na prepájanie Európy (NPE), ktorý zaisťuje strategické investície do infraštruktúry. Komisia spresnila, že ide o najväčšiu výzvu v rámci súčasného programu NPE - Doprava.
Približne 83 percent finančných prostriedkov sa použije na podporu projektov, ktoré plnia ciele EÚ v oblasti klímy, čím sa zlepší a zmodernizuje sieť železníc, vnútrozemských vodných ciest a námorných trás v rámci transeurópskej dopravnej siete (TEN-T).
- Železničné projekty získajú 80 percent zo siedmich miliárd eur. Revidované nariadenie o TEN-T nadobudne účinnosť od štvrtka. Finančné prostriedky budú určené na veľké projekty na zlepšenie cezhraničných železničných spojení pozdĺž základnej siete TEN-T - v Pobaltí (železnica Baltica), medzi Francúzskom a Talianskom (Lyon - Turín) a medzi Dánskom a Nemeckom (tunel Fehmarnbelt).
- Približne 20 námorných prístavov v Írsku, Španielsku, Fínsku, Holandsku, Nemecku, na Malte, v Litve, na Cypre, v Chorvátsku, Grécku a Poľsku dostane podporu na modernizáciu infraštruktúry. Niektoré z nich umožnia dodávať pobrežnú elektrickú energiu lodiam alebo prepravovať energiu z obnoviteľných zdrojov.
- Práca na infraštruktúre vnútrozemských vodných ciest zlepší cezhraničné spojenia medzi Francúzskom a Belgickom (Seina - Schelda) a medzi Rumunskom a Bulharskom na Dunaji. Financie získajú aj vnútrozemské prístavy v Rakúsku, Nemecku a Holandsku na podporu európskej siete riek a kanálov pre udržateľnú dopravu.
- Pokiaľ ide o cestnú dopravu, spustenie kooperatívnych inteligentných dopravných systémov a služieb (IDS) a vytvorenie nových, bezpečných a chránených parkovísk zvýši bezpečnosť jednotlivcov aj odborníkov.
- Projekty manažmentu letovej prevádzky budú pokračovať v rozvoji jednotného európskeho neba, aby sa letecká doprava stala efektívnejšou, bezpečnejšou a udržateľnejšou.
- Viaceré projekty umožnia väčšiu kapacitu pozdĺž koridorov solidarity medzi EÚ a Ukrajinou, ktoré boli zriadené s cieľom uľahčiť dovoz a vývoz medzi Ukrajinou a Úniou. Tieto projekty zahŕňajú zlepšenie infraštruktúry na hraničných priechodoch medzi Ukrajinou, Moldavskom a Rumunskom, zvýšenie kapacity na železničnom hraničnom priechode medzi Maďarskom a Ukrajinou, nový úsek cesty v Poľsku na hranici s Ukrajinou a štúdie a práce na integrácii ukrajinského železničného systému do EÚ.
Po schválení zoznamu 134 projektov členskými štátmi Európska komisia oficiálne prijme rozhodnutie o financovaní a agentúra CINEA začne pripravovať dohody o grante. Z celkového počtu 408 žiadostí predložených v rámci tejto výzvy na predkladanie návrhov, ktorá sa skončila 18. januára 2024, bolo vybraných 134 projektov. Financovanie Európskej únie bude mať formu grantov, ktoré sa použijú na spolufinancovanie celkových nákladov na projekt.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Európa stratila jeden zo svojich piliérov
30. 3. 2017
Francúzsky Le Monde hovorí o "skoku do neznáma". "Ak ekonomika doteraz prekonávala neistotu, rokovania medzi Bruselom a Londýnom môžu situáciu zmeniť," varuje denník s tým, že "protichodné požiadavky" Britov hrozia tým, že rokovania môžu stroskotať. Pripomína, že Briti si chcú niektoré výhody členstva ponechať a toho, čo považujú za nevýhodné, ako voľný pohyb osôb, sa plánujú zbaviť.
Podľa talianskeho denníka La Repubblica sa Británia a Európska únia nikdy veľmi nemilovali, takže odchod je rovnako prirodzený ako v každom manželstve, ktoré končí rozvodom. "Európa, ktorá sa zjednotila po druhej svetovej vojne, včera (v stredu) stratila jeden zo svojich pilierov," uvádza denník a pripomína slová predsedu Európskej rady Donalda Tuska, ktorý v stredu povedal: "Už teraz nám chýbate. Ďakujem a dovidenia!" "Znie to skôr ako zbohom, než ako dovidenia," poznamenáva La Repubblica. Španielsky denník El País dnes napísal, že "nepredstaviteľné sa stalo skutočnosťou". Zároveň označil za iróniu osudu, že Británia ohlasuje odchod z EÚ v čase, keď si spoločenstvo pripomína 60. výročie podpísania rímskych zmlúv, teda zakladajúcich dokumentov terajšej únie. Tiež kritizoval "byrokratický, studený a umelý obraz" EÚ vzdialený od záujmov európskych občanov, ktorý je zneužívaný populistickými politikmi.
zdroj: hnonline.sk
Chystá sa veľká legislatíva pre roboty
28. 3. 2017
Poslanci Európskeho parlamentu vo februári vyzvali Európsku komisiu, aby vytvorila legislatívu pre roboty. Upravovať má prípadné škody, ktoré by roboty spôsobili a dotknúť sa má aj umelej inteligencie. Na úrovni Únie sa právnym otázkam robotiky venuje pozornosť už takmer dva roky. Vtedy Výbor Európskeho parlamentu pre právne záležitosti zriadil pracovnú skupinu pre robotiku a umelú inteligenciu.
Europoslanci teraz navrhujú napríklad povinné poistenie za škodu a vytvorenie doplnkového fondu, z ktorého by sa vyplácali kompenzácie obetiam nehôd spôsobených autonómnymi vozidlami. „Oblasť robotiky je jedným z najrýchlejšie sa rozvíjajúcich odvetví. Novou legislatívou chceme zabezpečiť, aby boli novo vyvíjané roboty bezpečné a nemohli slúžiť na kriminálne účely alebo na ubližovanie ľuďom. Človek musí byť vždy ten, kto rozhoduje nad robotmi,“ tvrdí na margo požadovanej legislatívy slovenský poslanec Ivan Štefanec. Vo februárovom uznesení sa tiež navrhlo vytvorenie etického kódexu pre výskumníkov a dizajnérov, aby boli roboty a ich využitie v súlade s ľudskou dôstojnosťou. Keďže europoslanci schválili legislatívne uznesenie, eurokomisia sa ním musí zaoberať. Otázne však stále ostáva to, aké právne postavenie sa robotom prizná. V hre je status takzvanej e-osoby s e-subjektivitou, čo by mohlo znamenať, že robot bude považovaný za akúsi právnickú osobu s právami aj povinnosťami.
Zatiaľ čo v Európe sa veľká robolegislatíva ešte len chystá, v americkom štáte Virginia bude prvý takýto zákon platiť už v júli. Historicky prvý robotický zákon na svete určuje firmám podmienky na použitie takzvaných donáškových robotov. Tie začínajú byť atraktívnou voľbou pre rôzne stravovacie prevádzky. Podľa zákona rýchlosť takéhoto „nosiča pizze“ nesmie presiahnuť 16 km za hodinu a jeho celková hmotnosť nemôže prekročiť 23 kilogramov. Pohyb robotov bude v štáte možný len po chodníkoch, prechodoch pre chodcov a cestách určených pre ľudí či cyklistov. Robot musí byť ovládateľný človekom, ktorý zaň bude niesť aj zodpovednosť.
zdroj: hnonline.sk
Nemeckým firmám chýbajú IT špecialisti
21. 3. 2017
Problém s nedostatkom odborníkov v oblasti informačných technológií sa v Nemecku priostril. Nová štúdia na tému digitalizácie zistila, že kým doteraz mali tento problém najmä malé a stredné podniky, najnovšie s ním zápasia aj veľké spoločnosti.
DI podľa vlastných výpočtov uvádza, že vlani bolo pre informatikov k dispozícii celkovo 28-tisíc voľných pracovných miest, čo je medziročne o 23 percent viac. "To znamená, že na každého nezamestnaného informatika pripadá 3,5 voľného miesta," tvrdí Westerkamp. Mnohí odborníci počítajú so zhoršením situácie. To prináša riziko zintenzívnenia trendu, keď sa IT služby presúvajú do zahraničia, alebo sa firmy týchto činností úplne zbavujú. Najväčšou výzvou pre firmy už nie je technologické zvládanie procesov, ale vývoj a implementácia vhodných nových podnikateľských modelov. Z medzinárodného hľadiska tu Nemecko výrazne zaostáva. "Musíme začať v oveľa väčšej miere rozmýšľať v medziach digitálnych podnikateľských modelov," hovorí Westerkamp. Tohtoročný päťdňový CeBIT sa zameria najmä na prezentáciu konkrétnych spôsobov použitia nových technológií, napríklad robotov, umelej inteligencie a dronov. Na veľtrhu sa zúčastňuje vyše 3-tisíc vystavovateľov zo 70 krajín a organizátori očakávajú zhruba 200-tisíc návštevníkov.
zdroj: hnonline.sk
Štáty únie nemusia udeliť humanitárne víza všetkým
7. 3. 2017
Členské štáty EÚ nemajú povinnosť udeliť humanitárne víza osobám, ktoré chcú potom na ich území podať žiadosť o azyl, rozhodol dnes Európsky súdny dvor (ESD). Verdikt zaznel v rámci sporu sýrskej rodiny s Belgickom, ktoré jej odmietalo vydať víza argumentujúc, že by tým vznikol precedens a stratilo by kontrolu nad svojimi hranicami.
ESD sa vyjadril v spore medzi sýrskou rodinou z Aleppa a belgickým štátnym tajomníkom pre migráciu a azyl Théom Franckenom. Sýrska rodina požiadala v libanonskom Bejrúte na belgickej ambasáde o humanitárne víza s cieľom dostať sa do Belgicka, kde jej rodina v meste Namur sľúbila poskytnúť útočisko. Proti udeleniu víz sa ale postavil Théo Francken, hoci mu to po sťažnosti rodiny prikázal súd. Belgický štátny tajomník tvrdil, že udelenie víz by bolo "nebezpečným precedensom" a inšpirovalo by ďalších ľudí na Blízkom východe, ktorí by začali hromadne žiadať o víza na belgických ambasádach v Bejrúte a Ankare. Po príchode na územie Belgicka by mohli požiadať o azyl, čím by podľa neho krajina stratila kontrolu nad svojimi hranicami. Po niekoľkomesačnom právnom spore sa spor dostal až na ESD, ktorý dnes rozhodol, že štáty nemajú povinnosť v podobných prípadoch udeliť víza. Dal teda za pravdu Franckenovi. Jeho úrad tvrdil, že členské štáty nie sú povinné pustiť na svoje územie všetky osoby, ktoré sú v kritickej humanitárnej situácii.
zdroj: hnonline.sk