Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphyho zákony po slovensky

Najhoršie veci najčastejšie postihujú najlepších ľudí.

Nešťastie nechodí po horách ale medzi ľuďmi.

Nešťastie chodí po horách, pomedzi ľudí, čaká na teba za rohom, chodí ti oproti a práve teraz sa ti ide prihodiť.

(Murphyho Zbierka zákonov)
O manželstve a veciach s tým súvisiacich

Aby žena urobila manželstvo šťastným, musí mužovi rozumieť a trochu ho milovať. Aby muž urobil manželstvo šťastným, musí ženu nekonečne milovať a nepokúšať sa ju pochopiť.

Sex je dedičný. Ak ho nepoznali vaši rodičia, máte stopercentnú istotu, že ho ani vy nepoznáte.

Muž je o jednu generáciu jednoduchšie stvorenie ako žena, ba dokonca má aj o jedno rebro menej...

(Murphyho zákonník)
Všetko má svoj koniec

Ak človeku všetko hrá do karát, ide po zlej ceste.

Tajomstvom pružného postoja je nerozhodnosť.

Všetko má svoj koniec, iba veci sa kazia bez konca.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Newtonove zákony

Hocijaké teleso v pohybe má sklon ostať v pohybe, pokiaľ nezaintervenuje iná pevná hmota.

Vec, ktorá je v pohybe, sa určite pohybuje zlým smerom.

Neživé veci sa pohybujú len natoľko, aby sa vám priplietli do cesty.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Otázky na rádio Jerevan

Kto bol prvým podnikateľom? Boh, pretože tiež začínal z ničoho a napriek tomu, že je vševedúci, nevedel, do čoho ide a čo sa z toho vyvrbí. Námietka z daňového úradu: To nie je pravda, pretože: 1. Podnikanie je opakovaná činnosť s cieľom vytvoriť zisk. Nebolo dokázané, že by sa stvorenie opakovalo. Nie je dokázané, že by ku stvoreniu sveta došlo s cieľom vytvorenia zisku. 2. Dodnes sa nenašlo príslušné daňové priznanie. Najstaršie daňové priznanie podal akýsi Judáš Iškariotsky, kde priznal príjem 30 strieborných. Daň nezaplatil, lebo náklady prevýšili výnosy. Námietka voči námietke (Únia tiež podnikateľov): Ako vždy, daňový úrad nevie, o čom je reč. Akt stvorenia sa predsa pravidelne opakuje.

Načo bolo sedem úrodných a sedem neúrodných rokov? Bola to názorná ukážka fungovania trhovej ekonomiky.

Ktorá bola prvý krádež know-how? Evina krádež jablka poznania v raji.

(Myšlienky bez cla)

EÚ dá sedem miliárd eur na bezpečnú a inteligentnú dopravnú infraštruktúru

18. 7. 2024 Európska komisia oznámila, že vybrala 134 dopravných projektov, ktoré získajú viac ako sedem miliárd eur vo forme grantov Európskej únie (EÚ) z Nástroja na prepájanie Európy (NPE), ktorý zaisťuje strategické investície do infraštruktúry. Komisia spresnila, že ide o najväčšiu výzvu v rámci súčasného programu NPE - Doprava. Približne 83 percent finančných prostriedkov sa použije na podporu projektov, ktoré plnia ciele EÚ v oblasti klímy, čím sa zlepší a zmodernizuje sieť železníc, vnútrozemských vodných ciest a námorných trás v rámci transeurópskej dopravnej siete (TEN-T).
- Železničné projekty získajú 80 percent zo siedmich miliárd eur. Revidované nariadenie o TEN-T nadobudne účinnosť od štvrtka. Finančné prostriedky budú určené na veľké projekty na zlepšenie cezhraničných železničných spojení pozdĺž základnej siete TEN-T - v Pobaltí (železnica Baltica), medzi Francúzskom a Talianskom (Lyon - Turín) a medzi Dánskom a Nemeckom (tunel Fehmarnbelt).
- Približne 20 námorných prístavov v Írsku, Španielsku, Fínsku, Holandsku, Nemecku, na Malte, v Litve, na Cypre, v Chorvátsku, Grécku a Poľsku dostane podporu na modernizáciu infraštruktúry. Niektoré z nich umožnia dodávať pobrežnú elektrickú energiu lodiam alebo prepravovať energiu z obnoviteľných zdrojov.
- Práca na infraštruktúre vnútrozemských vodných ciest zlepší cezhraničné spojenia medzi Francúzskom a Belgickom (Seina - Schelda) a medzi Rumunskom a Bulharskom na Dunaji. Financie získajú aj vnútrozemské prístavy v Rakúsku, Nemecku a Holandsku na podporu európskej siete riek a kanálov pre udržateľnú dopravu.
- Pokiaľ ide o cestnú dopravu, spustenie kooperatívnych inteligentných dopravných systémov a služieb (IDS) a vytvorenie nových, bezpečných a chránených parkovísk zvýši bezpečnosť jednotlivcov aj odborníkov.
- Projekty manažmentu letovej prevádzky budú pokračovať v rozvoji jednotného európskeho neba, aby sa letecká doprava stala efektívnejšou, bezpečnejšou a udržateľnejšou.
- Viaceré projekty umožnia väčšiu kapacitu pozdĺž koridorov solidarity medzi EÚ a Ukrajinou, ktoré boli zriadené s cieľom uľahčiť dovoz a vývoz medzi Ukrajinou a Úniou. Tieto projekty zahŕňajú zlepšenie infraštruktúry na hraničných priechodoch medzi Ukrajinou, Moldavskom a Rumunskom, zvýšenie kapacity na železničnom hraničnom priechode medzi Maďarskom a Ukrajinou, nový úsek cesty v Poľsku na hranici s Ukrajinou a štúdie a práce na integrácii ukrajinského železničného systému do EÚ.
Po schválení zoznamu 134 projektov členskými štátmi Európska komisia oficiálne prijme rozhodnutie o financovaní a agentúra CINEA začne pripravovať dohody o grante. Z celkového počtu 408 žiadostí predložených v rámci tejto výzvy na predkladanie návrhov, ktorá sa skončila 18. januára 2024, bolo vybraných 134 projektov. Financovanie Európskej únie bude mať formu grantov, ktoré sa použijú na spolufinancovanie celkových nákladov na projekt.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Európskej centrálnej banke došla trpezlivosť, rozhodla o likvidácii dvoch talianskych bánk

26. 6. 2017 Banková kríza je jedným z najväčších problémov Talianska. Štát už do problémových finančných inštitútov nalial miliardy. Európskej centrálnej banke (ECB) došla trpezlivosť a prijala dôležité rozhodnutie.
Taliansko prispeje na ich likvidáciu sumou 5,2 miliardy eur. Celkové náklady však môžu pre taliansky štát dosiahnuť až 17 miliárd eur. ECB po dlhotrvajúcich rokovaniach o záchrane dvoch talianskych bánk Banca Popolare di Vicenza a Veneto Banca rozhodla, že inštitúty sa nedajú zachrániť a budú zlikvidované podľa talianskeho insolvenčného zákona. Podmienky pre záchranu neexistujú, uviedla ECB v piatok (23.6.) večer. Dôvodom rozhodnutia bol nedostatok vlastného kapitálu. ECB dala obom bankám čas, aby predložili záchranný plán, ale nepodarilo sa im pripraviť "dôveryhodné riešenie". To znamená, že Banca Popolare di Vicenza a Veneto Banca sa rozdelia, zdravé časti finančných inštitútov by mala prevziať druhá najväčšia talianska banka Intesa Sanpaolo. Zvyšné časti sa zlikvidujú. Talianska vláda by mala ešte dnes vydať dekrét týkajúci sa likvidácie oboch finančných inštitútov. Obe banky majú každá približne 500 filiálok a zamestnávajú vyše 5000 ľudí. Podobne ako ďalšie talianske finančné inštitúty majú vo svojom portfóliu vysoký objem zlých úverov a už roky potrebujú peniaze zo záchranných fondov.
zdroj: hnonline.sk

Plzeňská Škoda pomôže čínskej expanzii

15. 6. 2017 Pripravovaný predaj plzenskej Škody Transportation do rúk železničného giganta CRRC je aj v čínskom meradle veľkou udalosťou. Významný denník China Daily o ňom píše ako o jednom z kľúčov ku globálnej expanzii ambicióznej CRRC.
Nie je to prehnané tvrdenie. Už z predchádzajúcich informácií bolo zrejmé, že Škoda je pre China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) dôležitou vstupenkou na európsky trh, pretože má technické know-how aj potrebné úradné povolenia. Teraz význam chystaného obchodu - ktorého hodnota sa pohybuje okolo tridsiatich miliárd korún (viac ako miliarda eur) - podčiarkli samotní Číňania. Konkrétne anglicky písaný denník China Daily. Minulý týždeň podrobne opísal expanzívnu stratégiu CRRC, ako jednu z veľkých udalostí tamojšej biznisovej scény. Najväčší výrobca koľajovej techniky na svete plánuje tento rok uzatvoriť dve veľké zahraničné akvizície, z ktorých China Daily zmieňuje práve nákup Škody Transportation. Vyjednávania už podľa skorších informácií servera Lidovky.cz dospeli do finálnej fázy. Zdá sa, že obchod bude uzatvorený už v júni alebo júli pri príležitosti česko-čínskeho investičného fóra na Pražskom hrade. Denník zdôrazňuje význam kroku pre "zvýšenie podielu na európskom železničnom trhu". Vplyv CRRC na starom kontinente je zatiaľ mizivý. Vlaky firma dodala napríklad do Macedónska, objednávku má zo Srbska. Ďalším zákazníkom je český dopravca Leo Express, ktorý by od CRRC mal budúci rok prevziať tri nové jednotky. Problémom svetovej jednotky sú odlišné predpisy a požiadavky pre Európu. Nestačí len vlaky dopraviť k zákazníkovi, musia vždy zodpovedať miestnym regulám. Zároveň je pre CRRC nutnosťou získať zodpovedajúce výrobné kapacity. Veľké ryby ako francúzsky Alstom alebo nemecký Siemens Číňania s veľkou pravdepodobnosťou neulovia, preto cielia na stredne veľkého výrobcu. Sila Škody spočíva v tom, že jej dcérske firmy ponúkajú širokú škálu výrobkov. Od elektrických motorov, cez vagóny, trolejbusy, električky, lokomotívy až po celé vlaky typu InterPanter.
zdroj: hnonline.sk

Rast tureckej ekonomiky sa zrýchľuje, po pokuse o prevrat sa stavia na nohy

12. 6. 2017 Hrubý domáci produkt (HDP) Turecka sa v tohtoročnom prvom štvrťroku medziročne zvýšil o päť percent. Hospodársky rast tak zrýchlil z 3,5 percenta v závere minulého roka a prekonal očakávania analytikov. Vyplýva to z dnešných údajov tureckého štatistického úradu.
Analytici podľa prieskumu agentúry Reuters odhadovali hospodársky rast v prvom štvrťroku len na štyri percentá. Dnešné údaje podporujú optimizmus ohľadom budúceho vývoja tureckej ekonomiky, ktorej rast vlani podkopal neúspešný pokus o vojenský prevrat. Turecký HDP sa v minulom treťom štvrťroku v dôsledku júlového pokusu o prevrat znížil o 1,3 percenta. Zaznamenal tak prvý štvrťročný pokles za sedem rokov, čo prinútilo vládu k opatreniam na podporu ekonomiky, napísala agentúra Reuters. Turecký minister financií Náci Agbal dnes uviedol, že hospodársky rast by mal byť aj v najbližších štvrťrokoch podporovaný súkromnou spotrebou a daňovými škrtmi. Podľa vicepremiéra Mehmeta Simseka bude rast tureckej ekonomiky v druhom štvrťroku ešte silnejší ako v prvom.
zdroj: hnonline.sk

Prioritou zahraničnej politiky Ukrajiny je členstvo v NATO

8. 6. 2017 Ukrajinský parlament odobril dnes návrh zákona, ktorý stanovuje, že vstup Ukrajiny do Severoatlantickej aliancie je prioritou jej zahraničnej politiky. Informovala o tom agentúra Ukrinform.
Príslušný návrh zákona počas hlasovania podporilo 276 poslancov. Na to, aby zákon prešiel, bolo potrebných 226 hlasov. Ako spresnil Ukrinform, poslanci dnešným hlasovaním schválili zmeny v zákone o základoch vnútornej a vonkajšej politiky Ukrajiny a v zákone o základoch národnej bezpečnosti Ukrajiny, v ktorých potvrdili, že prioritou Ukrajiny je jej vstup do NATO. Agentúra TASS pripomenula, že ukrajinský parlament - Najvyššia rada - prijal 22. marca rezolúciu, ktorou sa obracia na americký Kongres so žiadosťou o podstatné prehĺbenie dvojstranného partnerstva oboch krajín v oblasti bezpečnosti. Ukrajinský parlament vtedy Kongres požiadal, aby Ukrajine udelil štatút hlavného spojenca mimo aliancie. Takýto štatút Spojené štáty poskytli Austrálii, Novému Zélandu i Japonsku, ako aj krajinám, ktoré sú ohrozené vojnovým konfliktom, ako Južná Kórea, Afganistan či Izrael. K nadviazaniu vzťahov medzi Ukrajinou a NATO došlo krátko po rozpade Sovietskeho zväzu. Ukrajina sa stala prvou z krajín Spoločenstva nezávislých štátov, ktoré sa zapojili do programu Partnerstvo za mier. Neskôr vtedajší ukrajinský prezident Leonid Kučma oficiálne oznámil, že Ukrajina má záujem o členstvo v NATO. Intenzívny dialóg s NATO začala Ukrajina viesť za prezidenta Viktora Juščenka, ale k pripojeniu sa k akčnému plánu nedošlo. Po tom, ako sa funkcie hlavy štátu ujal Viktor Janukovyč, Ukrajina 1. júla 2010 vyhlásila svoj mimoblokový status. Za éry súčasného prezidenta Petra Porošenka sa situácia opäť zmenila tak, že ukrajinské vedenie si dáva za cieľ členstvo krajiny v NATO.
zdroj: hnonline.sk
november 2025
T po ut st št pi so ne
44 27 28 29 30 31 1 2
45 3 4 5 6 7 8 9
46 10 11 12 13 14 15 16
47 17 18 19 20 21 22 23
48 24 25 26 27 28 29 30
49 1 2 3 4 5 6 7
Dnes má meniny Imrich
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner