Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Parkinsonove zákony - V. večer

Práca sa roztiahne vždy tak, aby vyplnila čas, ktorý je na jej vykonanie k dispozícii.

Nikdy nedaj najavo svojim nadriadeným, že si lepší ako oni.

Tímová práca je dôležitá tým, že dáva možnosť za neúspech obviniť druhých.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Deti naše poklady

Prvú polovicu nášho života nás ruinujú naši rodičia, druhú naše deti. (Darrow)

Ak sa človek chce dožiť vysokého veku, musí sa v mladosti šetriť a nesmie sa umývať. Prečo sa nesmie umývať? Preto, lebo ľudová múdrosť hovorí, že čistota je pol života. Kto teda chce život celý, nesmie byť čistý, ergo – nesmie sa umývať...

Ak je mladosť chybou, tak sa jej veľmi skoro zbavíme. (Goethe)

(Zrnká úsmevu)
O manželstve a veciach s tým súvisiacich

Ak si neviete rady, nechajte si poradiť. Pomôcť vám to nepomôže, ale aspoň sa budete mať na koho vyhovoriť.

Najprv povedzte nie, na zmenu názoru máte čas aj potom!

V okamihu, keď sa začnete o niekoho zaujímať, začne on prejavovať priazeň inému.

(Murphyho zákonník)
Oheň a voda

Stretli sa dvaja židia v zákopoch a začali si rozprávať, ako sa dostali na vojnu. Vyšlo najavo, že sa obaja dali na vojnu dobrovoľne. Ja som slobodný, nikoho nemám, vojna sa mi páči... A tak som teda tu. A čo ty? – Čo ti budem rozprávať? Ja som ženatý a mám rád svätý pokoj, tak som tu.

Poznanie je poklad, ale kľúčom k nemu je prax. (Fuller)

Prebieha zákopová vojna. Priateľský vojak Kohn každé ráno vystrčí zo zákopu na palici svoju prilbu a nepriateľský vojak zo zákopu naproti do nej celý deň strieľa. Aj dnes Kohn vystrčí prilbu – a nič – streľba žiadna. – Hej, prečo nestrieľaš – kričí na nepriateľa vojak Kohn. – Minuli sa mi náboje, - kričí naspäť nepriateľský vojak. – Predám za dolár kus. Ak vezmeš celú tisícku, dám ti päť percent zľavu, - ponúka vojak Kohn.

(Zrnká úsmevu)

EÚ dá sedem miliárd eur na bezpečnú a inteligentnú dopravnú infraštruktúru

18. 7. 2024 Európska komisia oznámila, že vybrala 134 dopravných projektov, ktoré získajú viac ako sedem miliárd eur vo forme grantov Európskej únie (EÚ) z Nástroja na prepájanie Európy (NPE), ktorý zaisťuje strategické investície do infraštruktúry. Komisia spresnila, že ide o najväčšiu výzvu v rámci súčasného programu NPE - Doprava. Približne 83 percent finančných prostriedkov sa použije na podporu projektov, ktoré plnia ciele EÚ v oblasti klímy, čím sa zlepší a zmodernizuje sieť železníc, vnútrozemských vodných ciest a námorných trás v rámci transeurópskej dopravnej siete (TEN-T).
- Železničné projekty získajú 80 percent zo siedmich miliárd eur. Revidované nariadenie o TEN-T nadobudne účinnosť od štvrtka. Finančné prostriedky budú určené na veľké projekty na zlepšenie cezhraničných železničných spojení pozdĺž základnej siete TEN-T - v Pobaltí (železnica Baltica), medzi Francúzskom a Talianskom (Lyon - Turín) a medzi Dánskom a Nemeckom (tunel Fehmarnbelt).
- Približne 20 námorných prístavov v Írsku, Španielsku, Fínsku, Holandsku, Nemecku, na Malte, v Litve, na Cypre, v Chorvátsku, Grécku a Poľsku dostane podporu na modernizáciu infraštruktúry. Niektoré z nich umožnia dodávať pobrežnú elektrickú energiu lodiam alebo prepravovať energiu z obnoviteľných zdrojov.
- Práca na infraštruktúre vnútrozemských vodných ciest zlepší cezhraničné spojenia medzi Francúzskom a Belgickom (Seina - Schelda) a medzi Rumunskom a Bulharskom na Dunaji. Financie získajú aj vnútrozemské prístavy v Rakúsku, Nemecku a Holandsku na podporu európskej siete riek a kanálov pre udržateľnú dopravu.
- Pokiaľ ide o cestnú dopravu, spustenie kooperatívnych inteligentných dopravných systémov a služieb (IDS) a vytvorenie nových, bezpečných a chránených parkovísk zvýši bezpečnosť jednotlivcov aj odborníkov.
- Projekty manažmentu letovej prevádzky budú pokračovať v rozvoji jednotného európskeho neba, aby sa letecká doprava stala efektívnejšou, bezpečnejšou a udržateľnejšou.
- Viaceré projekty umožnia väčšiu kapacitu pozdĺž koridorov solidarity medzi EÚ a Ukrajinou, ktoré boli zriadené s cieľom uľahčiť dovoz a vývoz medzi Ukrajinou a Úniou. Tieto projekty zahŕňajú zlepšenie infraštruktúry na hraničných priechodoch medzi Ukrajinou, Moldavskom a Rumunskom, zvýšenie kapacity na železničnom hraničnom priechode medzi Maďarskom a Ukrajinou, nový úsek cesty v Poľsku na hranici s Ukrajinou a štúdie a práce na integrácii ukrajinského železničného systému do EÚ.
Po schválení zoznamu 134 projektov členskými štátmi Európska komisia oficiálne prijme rozhodnutie o financovaní a agentúra CINEA začne pripravovať dohody o grante. Z celkového počtu 408 žiadostí predložených v rámci tejto výzvy na predkladanie návrhov, ktorá sa skončila 18. januára 2024, bolo vybraných 134 projektov. Financovanie Európskej únie bude mať formu grantov, ktoré sa použijú na spolufinancovanie celkových nákladov na projekt.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Koľko míňajú Európania na dovolenky?

27. 8. 2018 Európania míňajú na výlety a dovolenky miliardy eur. V roku 2016 to bolo presne 428 miliárd. Vyplýva to z údajov, ktoré zverejnil Eurostat. Až 45 percent z tejto sumy minuli na dovolenky vo svojej domovskej krajiny, zvyšných 55 percent zhltli výlety do zahraničia. 79 percent výdavkov Európanov však bolo v destináciách v rámci EÚ.
Vo väčšine štátov prevládali dlhšie dovolenky - štyri a viac nocí. Tieto predstavujú takmer 71 percent výdavkov. Jedine Švédi minuli viac na kratšie výlety. Na každý výlet minuli Európania priemerne 355 eur. Najviac míňali na dovolenky Nemci, Francúzi a Briti. Ich výdavky predstavujú 59 percent celkových výdavkov Európanov. Na jednotlivé výlety však míňali najviac Luxemburčania, Malťania a Rakúšania. Dovolenkové výdavky Slovákov sa nachádzajú pod priemerom EÚ (212, 59 eur za výlet). Najmenej však míňajú Lotyši (107,62 eura) a Rumuni (124,76 eura). Držgrošmi sú v tomto ohľade aj Česi, ktorí sú tretí v najmenšom míňaní na dovolenky. Priemerne za výlet minú len 129,62 eura. Poliaci (191,9 eura) a Maďari (139,63 eura) míňajú len o málo viac.
(Zdroj: hnonline.sk)

Tureckom otriasa kríza

24. 8. 2018 Turecká kríza otriasla burzami, bankami, menovou politikou krajiny i celým podnikateľským prostredím. Nepriaznivú situáciu naznačuje aj devalvácia domácej meny a zajačie úmysly domácich podnikateľov, ktorí sa boja o svoj biznis.
„Komplikovaná politicko-ekonomická situácia v Turecku priniesla rastúci záujem tureckých podnikateľských subjektov o investovanie na Slovensku, ktoré by sa tak mohli do istej miery vyhnúť problémom na domácom trhu,“ uvádza za rezort hospodárstva Maroš Stano. Problémy sa dosiaľ prejavili hlavne na finančných trhoch, ktoré sú na podobné výkyvy citlivé. Čoskoro však môžu utrpieť aj menej volatilné segmenty, ako napríklad automobilový priemysel. Turecko je totiž pre Európu významným hráčom v rámci importu a exportu automobilov. Slovensko je práve vďaka automobilkám silno orientovanou exportnou krajinou. Ťahúň ekonomiky, ktorý v krajine zamestnáva zhruba 200-tisíc pracovníkov, sa podieľa na celkovom exporte viac ako tretinou, čo je v prepočte zhruba 25 miliárd eur.
(Zdroj: hnonline.sk)

Technologickým gigantom hrozia regulácie

23. 8. 2018 Aplikácie a ich distribúcia sú pre IT giganty významnou súčasťou ich celkových tržieb. V súčasnej situácii je možné, že táto časť značne utrpí. Čoraz viac vývojárov sa stavia proti vysokým províziám, ktoré spoločnosti za distribúciu v ich obchodoch požadujú. So sťažnosťami chodia priamo za regulátormi.
Monopolné postavenie spoločností Google a Apple si pritom všíma čoraz viac z nich. Európska únia v poslednom čase dáva technologickým spoločnostiam jasne najavo, že ich správanie už nebude naďalej tolerované. Vidieť to môžeme na rekordnej pokute, ktorú protimonopolný úrad udelil pred mesiacom Googlu. Podobná situácia je aj v Spojených štátoch, kde Apple čelí pokute od najvyššieho súdu za neakceptovateľnú výšku provízie za distribúciu aplikácií. Vývojári sa sťažujú, že monopolné postavenie spoločností spôsobuje, že musia akceptovať ich vysoké ceny len preto, aby sa dostali priamo k zákazníkom.
(Zdroj: hnonline.sk)

Rozdiely v platoch od zjednotenia Nemecka stále pretrvávajú

22. 8. 2018 Aj 28 rokov po znovuzjednotení Nemecka majú ľudia v jeho východnej časti výrazne nižšie platy než obyvatelia západu krajiny. Navyše o poznanie dlhšie pracujú. Vyplýva to z dát nemeckého i jednotlivých krajinských štatistických úradov. Ľudia pracujúci v krajinách bývalej Nemeckej demokratickej republiky si podľa dát, ktoré vyhodnocovali poslanci opozičnej frakcie Ľavica, ročne zarobia v priemere 30 172 eur hrubého.
Ich spoluobčania žijúci v krajinách bývalého západného Nemecka sú na tom o takmer päťtisíc eur lepšie - ich priemerný hrubý plat je 35 084 eur. Značný rozdiel pretrváva napriek tomu, že ľudia na východe krajiny - ku ktorému štatistika počíta celý Berlín - pracujú v priemere 1346 hodín ročne, zatiaľ čo obyvatelia západu spolkovej republiky 1279 hodín ročne, teda o 67 menej. Najviac hodín v práci vlani v priemere strávili ľudia žijúci v Durínsku (1371), Sasku-Anhaltsku (1362) a Meklenbursku-Predpomoransku (1353), najmenej naopak obyvatelia Porýnia-Falcka (1255), Sárska (1259) a Severného Porýnia-Vestfálska (1261). S platmi sú na tom v priemere najlepšie ľudia v Hamburgu (40 771 eur), Hesensku (37 832 eur) a Bádensku-Württembersku (36 786 eur). Najnižšie platy majú ľudia žijúci v Meklenbursku-Predpomoransku (27 520 eur), Sasku-Anhaltsku (28 607 eur) a Brandenbursku (28 715 eur).
(Zdroj: hnonline.sk)
jún 2025
T po ut st št pi so ne
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
24 9 10 11 12 13 14 15
25 16 17 18 19 20 21 22
26 23 24 25 26 27 28 29
27 30 1 2 3 4 5 6
Dnes má meniny Norbert
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner