EÚ dá sedem miliárd eur na bezpečnú a inteligentnú dopravnú infraštruktúru
18. 7. 2024
Európska komisia oznámila, že vybrala 134 dopravných projektov, ktoré získajú viac ako sedem miliárd eur vo forme grantov Európskej únie (EÚ) z Nástroja na prepájanie Európy (NPE), ktorý zaisťuje strategické investície do infraštruktúry. Komisia spresnila, že ide o najväčšiu výzvu v rámci súčasného programu NPE - Doprava.
Približne 83 percent finančných prostriedkov sa použije na podporu projektov, ktoré plnia ciele EÚ v oblasti klímy, čím sa zlepší a zmodernizuje sieť železníc, vnútrozemských vodných ciest a námorných trás v rámci transeurópskej dopravnej siete (TEN-T).
- Železničné projekty získajú 80 percent zo siedmich miliárd eur. Revidované nariadenie o TEN-T nadobudne účinnosť od štvrtka. Finančné prostriedky budú určené na veľké projekty na zlepšenie cezhraničných železničných spojení pozdĺž základnej siete TEN-T - v Pobaltí (železnica Baltica), medzi Francúzskom a Talianskom (Lyon - Turín) a medzi Dánskom a Nemeckom (tunel Fehmarnbelt).
- Približne 20 námorných prístavov v Írsku, Španielsku, Fínsku, Holandsku, Nemecku, na Malte, v Litve, na Cypre, v Chorvátsku, Grécku a Poľsku dostane podporu na modernizáciu infraštruktúry. Niektoré z nich umožnia dodávať pobrežnú elektrickú energiu lodiam alebo prepravovať energiu z obnoviteľných zdrojov.
- Práca na infraštruktúre vnútrozemských vodných ciest zlepší cezhraničné spojenia medzi Francúzskom a Belgickom (Seina - Schelda) a medzi Rumunskom a Bulharskom na Dunaji. Financie získajú aj vnútrozemské prístavy v Rakúsku, Nemecku a Holandsku na podporu európskej siete riek a kanálov pre udržateľnú dopravu.
- Pokiaľ ide o cestnú dopravu, spustenie kooperatívnych inteligentných dopravných systémov a služieb (IDS) a vytvorenie nových, bezpečných a chránených parkovísk zvýši bezpečnosť jednotlivcov aj odborníkov.
- Projekty manažmentu letovej prevádzky budú pokračovať v rozvoji jednotného európskeho neba, aby sa letecká doprava stala efektívnejšou, bezpečnejšou a udržateľnejšou.
- Viaceré projekty umožnia väčšiu kapacitu pozdĺž koridorov solidarity medzi EÚ a Ukrajinou, ktoré boli zriadené s cieľom uľahčiť dovoz a vývoz medzi Ukrajinou a Úniou. Tieto projekty zahŕňajú zlepšenie infraštruktúry na hraničných priechodoch medzi Ukrajinou, Moldavskom a Rumunskom, zvýšenie kapacity na železničnom hraničnom priechode medzi Maďarskom a Ukrajinou, nový úsek cesty v Poľsku na hranici s Ukrajinou a štúdie a práce na integrácii ukrajinského železničného systému do EÚ.
Po schválení zoznamu 134 projektov členskými štátmi Európska komisia oficiálne prijme rozhodnutie o financovaní a agentúra CINEA začne pripravovať dohody o grante. Z celkového počtu 408 žiadostí predložených v rámci tejto výzvy na predkladanie návrhov, ktorá sa skončila 18. januára 2024, bolo vybraných 134 projektov. Financovanie Európskej únie bude mať formu grantov, ktoré sa použijú na spolufinancovanie celkových nákladov na projekt.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Eurozóna je takpovediac na dne
1. 4. 2019
V svojich komentároch v poslednom období som spomínal, že Európska centrálna banka (ECB) pravdepodobne odloží zvyšovanie sadzieb, a to napriek tomu, že prvotný plán bol zvyšovať sadzby v lete 2019 a následne aj koncom roka.
Zhoršené výsledky a pokračujúce negatívne makroekonomické dáta so stále horšími prognózami dnes ďalej zvýšenie sadzieb znovu odďaľujú. Prezident ECB Mario Draghi spomenul, že ECB spraví všetko pre podporu ekonomiky a stabilitu a že má dostatok nástrojov na efektívnu stimuláciu ekonomiky. Po pokračujúcich negatívnych číslach, najmä z hľadiska HDP a inflácie, je tu skutočne čas na činy. Zvyšovanie sadzieb by sa tým pádom mohlo odložiť. ECB znížila odhad tohtoročného rastu ekonomiky v eurozóne na 1,1 percenta z očakávaných 1,7 percenta. Inflácia je stále na nízkych úrovniach a preto sa popri programe TLTRO, ktorý ECB má v pláne zaviesť, pravdepodobne opäť spustí aj kvantitatívne uvoľňovanie (QE) ako určitý stimul ekonomiky spolu s nízkymi sadzbami. Pokiaľ by bola inflácia konečne vyššia, čiže v blízkosti dlhodobého cieľa pri 2 percentách, až vtedy by sa mohlo začať so zvyšovaním sadzieb (tento fakt spomínala aj Merkelová).
ECB začína pochybovať nad svojou vlastnou politikou
28. 3. 2019
Na konferencii ECB vo Frankfurte v stredu ráno Mario Draghi oznámil, že guvernéri centrálnej banky začínajú mať veľké obavy z toho, že negatívne sadzby v EU nepriniesli požadované účinky a na druhej strane viedli k poklesu marží u väčšiny európskych bánk.
Čistý úrokový diferenciál je totiž v EU pre komerčné banky veľmi nízky – banky platia 0.4 percenta ročne za nadbytočné rezervy v ECB a úroky, ktoré si účtujú na strane pôžičiek sú vďaka rekordne nízkym sadzbám tiež minimálne. Banky preto zápasia s naozaj ťažkou situáciou. Doteraz ECB obhajovala negatívne úrokové sadzby ako podporné pre infláciu a ekonomiku – ako však vidíme z posledných dát z EU, aj ekonomika, aj inflácia začali v posledných kvartáloch výrazne klesať. Pre investorov to môžu byť znaky toho, že ani samotná centrálna banka už si nie je istá svojou vlastnou politikou, čo neznačí nič pozitívne do budúcna. ECB počas marcového zasadnutia znížila odhady rastu ekonomiky, aj inflácie, pričom Draghi a spol. potvrdili, že sadzby tento rok hore nepôjdu. V roku 2018 ešte ECB vehementne tvrdila, že po lete 2019 zvýši sadzby. Trh však aktuálne čaká jedno zníženie sadzieb v EU (podľa derivátových kontraktov), čo by bankám ešte viac znížilo ich marže.
Britániu zrejme čaká v prípade tvrdého brexitu recesia
27. 3. 2019
Tvrdý brexit môže stiahnuť Britániu do recesie, varoval šéf jednej z najväčších investičných skupín na svete Blackstone Steve Schwarzman. Britániu zrejme čaká recesia, ak opustí Európsku úniu bez dohody, povedal Schwarzman v sobotu (23. 3.) v Pekingu na konferencii China Development Forum.
Európski lídri varovali Londýn, že má poslednú šancu na usporiadaný odchod s dohodou. Brusel ponúkol odklad brexitu do 22. mája, ak britskí poslanci schvália dohodu vyjednanú premiérkou Theresou Mayovou. Parlament ju už dvakrát drvivou väčšinou odmietol. Ak dohodu opäť odmietnu, Británia by mala opustiť EÚ bez dohody 12. apríla. „Myslím si, že tvrdý brexit zasiahne Britániu skutočne veľmi tvrdo. Myslím si, že upadne do recesie a že príde k reálnej korekcii hodnoty meny a aktív," povedal Schwarzman. Dodal, že zatiaľ to vyzerá, že Briti na také niečo nie sú pripravení. "A neviem, či to občania skutočne chcú, ak by mali šancu hlasovať o tom v porovnaní s inými alternatívami."
Slovensko si po brexite utiahne opasok, vo fondoch bude menej peňazí
25. 3. 2019
Veľká Británia do kohéznych fondov viac dáva ako dostáva. Jednou z nástrah brexitu je zmena štruktúry v prijímaní a rozdeľovaní európskych fondov. Podľa odborníkov tak krajiny v budúcnosti budú musieť viac prehodnocovať, na aké priority by mali ísť zdroje z eurorozpočtu. V súčasnosti je Veľká Británia čistým prispievateľom do kohéznych fondov Európskej únie (EÚ), teda viac dáva ako dostáva.
Pre krajiny ako Slovensko či Česká republika bude odchod Británie z EÚ podľa analytika Next Finance Jiřího Cihlářa znamenať „utiahnutie opaskov“.“Musíme si uvedomiť, že čerpanie európskych fondov je spojené so spolufinancovaním z rozpočtu danej krajiny. A to i na projekty, ktoré by sa za inej situácie neuskutočnili kvôli ich neefektivite,“ podotkol Cihlář. Prednosťou je najmä voľný trh, hovorí analytik. Podľa neho však nebude tragédia, že vo fondoch bude menej peňazí. „Zásadnou prednosťou EÚ by mal byť voľný trh a nie fondy. Práve voľný trh by mal byť hlavnou devízou európskeho spolku,“ myslí si Cihlář. Reformou eurorozpočtu sa však krajiny budú musieť zaoberať viac. „Nielen brexit, ale aj spoločná obranná politika či migračná politika budú mať pravdepodobne odraz v budúcej rozpočtovej politike EÚ. Tieto dôvody povedú prirodzene k diskusii, ako a načo sa budú v ďalších obdobiach používať obmedzené rozpočtové zdroje. Je pravdepodobné, že rôzne krajiny alebo skupiny krajín budú mať na túto tému odlišné názory a môžeme čakať zaujímavú diskusiu,“ očakáva analytik ČSOB Marek Gábriš. Ministerstvo financií (MF) uviedlo, že diskusia k reforme rozpočtu EÚ už odštartovala dávnejšie, súvisí najmä s minuloročným predložením návrhu Európskej komisie k Viacročnému finančnému rámcu po roku 2020. „Súčasná diskusia o podobe brexitu nemá na túto diskusiu vplyv, keďže rozpočet EÚ po roku 2020 je už nadizajnovaný iba pre 27 štátov,“ vysvetlil tlačový odbor ministerstva financií. Silnie tlak na zrušenie úľav. S odchodom Spojeného kráľovstva z EÚ a automatickým zánikom tzv. britského rabatu však podľa MF SR silnie tlak na zrušenie úľav z odvodov do rozpočtu EÚ aj pre zvyšné štáty, akými sú Nemecko, Holandsko, Švédsko, Dánsko či Rakúsko. „Na druhej strane taktiež silnie tlak o zmodernizovanie výdavkov EÚ. Slovenská republika je otvorená diskusii k reforme rozpočtu EÚ,“ doplnilo MF SR. Podľa Cihlářa by sa mali európski lídri venovať najmä prehodnoteniu cieľov EÚ, na ktoré sa v posledných rokoch zabúda. „Problém je v tom, že reprezentanti EÚ budú chcieť i naďalej sedieť na čo najväčšom rozpočte. Napríklad jednotná mena nezmiernila ekonomické rozdiely centra eurozóny a južnej periférie. Naopak, euro je pre krajiny ako Grécko, Taliansko alebo Španielsko príliš silné a ukrajuje z konkurencieschopnosti týchto ekonomík,“ zdôvodnil Cihlář, prečo by sa mali štáty zaoberať viac cieľmi EÚ.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)