Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphyho zákony a komentáre

Vždy sa vyplatí vopred si zistiť, odkiaľ fúka najsilnejší vietor.

Druhá najhoršia vec na svete je neistota. Tou prvou je istota.

Keď dvaja vidia to isté, nemusí to byť to isté.

(Murphyho zrnká II)
Zákony života

Ľudská predstavivosť má svoje hranice oveľa nižšie, ako sú hranice možností vecí kaziť sa.

Pred ohňom sa dá ujsť, ale nie pred problémom.

Človek tým, že sa narodí, sa automaticky stáva hráčom v hre o život bez nádeje na víťazstvo či aspoň remízu.

(Murphyho zákonník)
Ako bojovať s klebetou

Ak dozrel čas, klebetu nič nezastaví.

Veta, utrúsená v správnom čase pred správnym človekom je účinnejšia ako krabica semtexu.

Ak ste sa už dostali do rečí, tak najlepšie je nerobiť nič a chystať sa na najhoršie.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Murphy v parlamente

Zákon najvyššej priority: Najskôr sa prijímajú zákony, čo ľuďom nič dobré neprinesú, potom zákony, čo sú ľuďom na škodu, a k tým, čo by ľuďom pomohli sa nikdy nedostanú.

Zákon výberu: Zlý zákon poslanci skôr doplnia, ako zrušia. Čím viac času poslanci venujú príprave nového zákona, tým menej bude potrebný.

Ekologický zákon: Každá politická strana po krátkom čase pripomína žumpu. Najväčšie kusy sa dostanú navrch.

(Murphyho zákonník)
Život treba žiť

Všetko na svete má, zrejme kvôli zachovaniu rovnováhy, svoj protiklad. Ku hmote dnes máme antihmotu, k peniazom dieru vo vrecku, k ilúziám hrču na hlave, no a k dôvtipu máme ľudskú závisť...

Najväčšou kvalitou peňazí je ich kvantita. (Spinoza)

Aké je smutné utešovať sa myšlienkou, že iní sú na tom horšie (Wilde)

(Zrnká úsmevu)

EÚ dá sedem miliárd eur na bezpečnú a inteligentnú dopravnú infraštruktúru

18. 7. 2024 Európska komisia oznámila, že vybrala 134 dopravných projektov, ktoré získajú viac ako sedem miliárd eur vo forme grantov Európskej únie (EÚ) z Nástroja na prepájanie Európy (NPE), ktorý zaisťuje strategické investície do infraštruktúry. Komisia spresnila, že ide o najväčšiu výzvu v rámci súčasného programu NPE - Doprava. Približne 83 percent finančných prostriedkov sa použije na podporu projektov, ktoré plnia ciele EÚ v oblasti klímy, čím sa zlepší a zmodernizuje sieť železníc, vnútrozemských vodných ciest a námorných trás v rámci transeurópskej dopravnej siete (TEN-T).
- Železničné projekty získajú 80 percent zo siedmich miliárd eur. Revidované nariadenie o TEN-T nadobudne účinnosť od štvrtka. Finančné prostriedky budú určené na veľké projekty na zlepšenie cezhraničných železničných spojení pozdĺž základnej siete TEN-T - v Pobaltí (železnica Baltica), medzi Francúzskom a Talianskom (Lyon - Turín) a medzi Dánskom a Nemeckom (tunel Fehmarnbelt).
- Približne 20 námorných prístavov v Írsku, Španielsku, Fínsku, Holandsku, Nemecku, na Malte, v Litve, na Cypre, v Chorvátsku, Grécku a Poľsku dostane podporu na modernizáciu infraštruktúry. Niektoré z nich umožnia dodávať pobrežnú elektrickú energiu lodiam alebo prepravovať energiu z obnoviteľných zdrojov.
- Práca na infraštruktúre vnútrozemských vodných ciest zlepší cezhraničné spojenia medzi Francúzskom a Belgickom (Seina - Schelda) a medzi Rumunskom a Bulharskom na Dunaji. Financie získajú aj vnútrozemské prístavy v Rakúsku, Nemecku a Holandsku na podporu európskej siete riek a kanálov pre udržateľnú dopravu.
- Pokiaľ ide o cestnú dopravu, spustenie kooperatívnych inteligentných dopravných systémov a služieb (IDS) a vytvorenie nových, bezpečných a chránených parkovísk zvýši bezpečnosť jednotlivcov aj odborníkov.
- Projekty manažmentu letovej prevádzky budú pokračovať v rozvoji jednotného európskeho neba, aby sa letecká doprava stala efektívnejšou, bezpečnejšou a udržateľnejšou.
- Viaceré projekty umožnia väčšiu kapacitu pozdĺž koridorov solidarity medzi EÚ a Ukrajinou, ktoré boli zriadené s cieľom uľahčiť dovoz a vývoz medzi Ukrajinou a Úniou. Tieto projekty zahŕňajú zlepšenie infraštruktúry na hraničných priechodoch medzi Ukrajinou, Moldavskom a Rumunskom, zvýšenie kapacity na železničnom hraničnom priechode medzi Maďarskom a Ukrajinou, nový úsek cesty v Poľsku na hranici s Ukrajinou a štúdie a práce na integrácii ukrajinského železničného systému do EÚ.
Po schválení zoznamu 134 projektov členskými štátmi Európska komisia oficiálne prijme rozhodnutie o financovaní a agentúra CINEA začne pripravovať dohody o grante. Z celkového počtu 408 žiadostí predložených v rámci tejto výzvy na predkladanie návrhov, ktorá sa skončila 18. januára 2024, bolo vybraných 134 projektov. Financovanie Európskej únie bude mať formu grantov, ktoré sa použijú na spolufinancovanie celkových nákladov na projekt.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

Francúzsko zatiaľ nechce ratifikovať dohodu medzi Úniou a Mercosurom

3. 7. 2019 Francúzsko "ešte nie je pripravené ratifikovať" dohodu o obchode, ktorú minulý týždeň uzavreli Európska únia (EÚ) a juhoamerický blok Mercosur po 20 rokoch rokovaní. Oznámila to v utorok hovorkyňa francúzskej vlády Sibeth Ndiayeová. Poukázala pritom na dlhý proces ratifikácie obchodnej dohody medzi EÚ a Kanadou, ktorá trvala roky.
„Urobíme to isté pri krajinách bloku Mercosuru. Pozrieme sa na to detailne a v závislosti od detailov sa rozhodneme. Francúzsko ešte nie je pripravené (dohodu) ratifikovať," povedala Ndiayeová pre spravodajský kanál BFM. Únia koncom minulého týždňa po dvoch desaťročiach rokovaní uzavrela dohodu o voľnom obchode s juhoamerickým blokom Mercosur alebo Spoločný trh juhu (Mercado Común del Sur), ktorý združuje Brazíliu, Argentínu, Uruguaj a Paraguaj. Patrila k nim aj Venezuela, ktorú pre pár rokmi vylúčili pre porušovanie demokratických princípov. Dohoda povedie k odbúraniu ciel a ďalších obchodných prekážok na oboch stranách Atlantiku. Vzájomné otvorenie trhov umožní Európe zvýšiť vývoz áut a strojov do Južnej Ameriky a štátom Mercosuru zase vyviezť viac poľnohospodárskych produktov na starý kontinent. Veľkí európski producenti poľnohospodárskych komodít, ako je napríklad Francúzsko, však majú strach, že sa to negatívne dotkne ich farmárov.
(Zdroj: hnonline.sk)

Únia a Vietnam podpísali v nedeľu dohodu o voľnom obchode

1. 7. 2019 Vietnam a Európska únia (EÚ) podpísali v nedeľu dlho očakávanú dohodu o voľnom obchode. Ide o jednu z najambicióznejších zmlúv európskeho bloku v Ázii v čase, keď vo svete narastajú obavy z protekcionizmu. Informovali o tom agentúry DPA a AFP. Za prítomnosti vietnamského premiéra Nguynena Xuana Phuca dohodu v kongresovej sále v Hanoji podpísali eurokomisárka pre obchod Cecilia Malmströmová a rumunský minister pre podnikanie a obchod Stefan-Radu Oprea.
Podľa dohody EÚ a Vietnam odstránia 99 percent všetkých ciel. Dohoda tiež zníži necolné prekážky, ktorým čelí EÚ, a zároveň otvorí vietnamský trh služieb a verejného obstarávania spoločnostiam z EÚ. Komisárka Malmströmová ju privítala ako „dôležitý míľnik“ medzi obchodnými partnermi. Dohoda nadobudne platnosť až po jej ratifikácii, ku ktorej by mohlo dôjsť do konca roka. Vietnam označil dohodu známu pod skratkou EVTFA za potenciálne veľmi prínosnú pre jeho ekonomiku. Odhaduje, že v dlhodobom časovom horizonte by mohla zvýšiť rast jeho hrubého domáceho produktu (HDP) o 15 percent.
(Zdroj: hnonline.sk)

Výroba áut sa v Británii prepadla

27. 6. 2019 Produkcia áut v Británii klesla v máji už 12. mesiac po sebe, keďže aj naďalej klesá dopyt na domácom aj zahraničnom trhu. Uviedlo to vo štvrtok britské Združenie výrobcov a predajcov áut (SMMT).
Podľa SMMT sa v Británii vyrobilo minulý mesiac 116 035 áut. Medziročne to predstavuje pokles o 15,5 percenta. Objednávky zo zahraničia klesli o 12,6 percenta a ešte výraznejší prepad zaznamenal dopyt na domácom trhu. Ten sa znížil o 25,9 percenta. Združenie v tejto súvislosti zdôraznilo, že zo všetkých vyrobených áut takmer 81 percent smerovalo na export. Opätovne tak upozornilo na význam udržania voľného a bezproblémového obchodu s ostatnými krajinami, najmä s Európskou úniou. Od začiatku roka dosiahla britská produkcia 557 295 áut. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka sa tak výroba znížila o 21 percent. Výrazne to ovplyvnil mesiac apríl, za ktorý sa produkcia znížila takmer o 45 percent. Dôvodom boli odstávky v závodoch, keďže výrobcovia sa pripravovali na pôvodný termín brexitu stanovený na 29. marca. Odchod krajiny z Európskej únie sa však neskôr odložil na 31. októbra.
(Zdroj: hnonline.sk)

Ktorá z krajín EÚ je najdrahšia a aké sú ceny u našich susedov

25. 6. 2019 Prvú priečku v rebríčku krajín únie s najdrahším jedlom a nealkoholickými nápojmi si drží Dánsko. Spomedzi našich susedov sú najvyššie ceny v tomto odvetví v Rakúsku. Na Slovensku sú ceny nižšie, ako unijný priemer, ale stále vyššie ako vo zvyšných krajinách V4.
Krajiny s najnižšími cenami jedla a nealkoholických nápojov sú Bulharsko, Poľsko a Rumunsko. Aj v rámci porovnávania cien alkoholických nápojov a tabaku a rovnako tak aj pri cenách oblečenia a obuvi vyšlo spomedzi krajín V4 najhoršie Slovensko. Zo všetkých krajín EÚ bol však alkohol a tabak najdrahší vo Fínsku a Írsku a oblečenie s obuvou zasa v Dánsku a Švédsku.
(Zdroj: aktuality.sk )
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Júlia, Juliana
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner