EÚ dá sedem miliárd eur na bezpečnú a inteligentnú dopravnú infraštruktúru
18. 7. 2024
Európska komisia oznámila, že vybrala 134 dopravných projektov, ktoré získajú viac ako sedem miliárd eur vo forme grantov Európskej únie (EÚ) z Nástroja na prepájanie Európy (NPE), ktorý zaisťuje strategické investície do infraštruktúry. Komisia spresnila, že ide o najväčšiu výzvu v rámci súčasného programu NPE - Doprava.
Približne 83 percent finančných prostriedkov sa použije na podporu projektov, ktoré plnia ciele EÚ v oblasti klímy, čím sa zlepší a zmodernizuje sieť železníc, vnútrozemských vodných ciest a námorných trás v rámci transeurópskej dopravnej siete (TEN-T).
- Železničné projekty získajú 80 percent zo siedmich miliárd eur. Revidované nariadenie o TEN-T nadobudne účinnosť od štvrtka. Finančné prostriedky budú určené na veľké projekty na zlepšenie cezhraničných železničných spojení pozdĺž základnej siete TEN-T - v Pobaltí (železnica Baltica), medzi Francúzskom a Talianskom (Lyon - Turín) a medzi Dánskom a Nemeckom (tunel Fehmarnbelt).
- Približne 20 námorných prístavov v Írsku, Španielsku, Fínsku, Holandsku, Nemecku, na Malte, v Litve, na Cypre, v Chorvátsku, Grécku a Poľsku dostane podporu na modernizáciu infraštruktúry. Niektoré z nich umožnia dodávať pobrežnú elektrickú energiu lodiam alebo prepravovať energiu z obnoviteľných zdrojov.
- Práca na infraštruktúre vnútrozemských vodných ciest zlepší cezhraničné spojenia medzi Francúzskom a Belgickom (Seina - Schelda) a medzi Rumunskom a Bulharskom na Dunaji. Financie získajú aj vnútrozemské prístavy v Rakúsku, Nemecku a Holandsku na podporu európskej siete riek a kanálov pre udržateľnú dopravu.
- Pokiaľ ide o cestnú dopravu, spustenie kooperatívnych inteligentných dopravných systémov a služieb (IDS) a vytvorenie nových, bezpečných a chránených parkovísk zvýši bezpečnosť jednotlivcov aj odborníkov.
- Projekty manažmentu letovej prevádzky budú pokračovať v rozvoji jednotného európskeho neba, aby sa letecká doprava stala efektívnejšou, bezpečnejšou a udržateľnejšou.
- Viaceré projekty umožnia väčšiu kapacitu pozdĺž koridorov solidarity medzi EÚ a Ukrajinou, ktoré boli zriadené s cieľom uľahčiť dovoz a vývoz medzi Ukrajinou a Úniou. Tieto projekty zahŕňajú zlepšenie infraštruktúry na hraničných priechodoch medzi Ukrajinou, Moldavskom a Rumunskom, zvýšenie kapacity na železničnom hraničnom priechode medzi Maďarskom a Ukrajinou, nový úsek cesty v Poľsku na hranici s Ukrajinou a štúdie a práce na integrácii ukrajinského železničného systému do EÚ.
Po schválení zoznamu 134 projektov členskými štátmi Európska komisia oficiálne prijme rozhodnutie o financovaní a agentúra CINEA začne pripravovať dohody o grante. Z celkového počtu 408 žiadostí predložených v rámci tejto výzvy na predkladanie návrhov, ktorá sa skončila 18. januára 2024, bolo vybraných 134 projektov. Financovanie Európskej únie bude mať formu grantov, ktoré sa použijú na spolufinancovanie celkových nákladov na projekt.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Európske prístavy sa bránia voči dlhším kontajnerovým lodiam
4. 8. 2019
Európske prístavy zaujali spoločný postoj proti čoraz väčším kontajnerovým lodiam a ako nástroj použili kartelovú dohodu. „Väčšie lode potrebujú vysoké dodatočné náklady na infraštruktúru prístavov," uviedol Gunther Bonz, prezident podnikateľského združenia Prístavy Hamburg (UVHH). Tieto investície by sa museli financovať z prostriedkov daňových poplatníkov. Súčasné prehlbovanie koryta rieky Labe bude stáť približne 780 miliónov eur.
Terajšie kontajnerové lode sú dlhé do 400 metrov, široké 68 metrov a s ponorom 16,50 metra. Zmestí sa na ne 23-tisíc kontajnerov štandardných rozmerov (TMU). Na týchto rozmeroch kontajnerových lodí by sa nemalo podľa kartelovej dohody nič meniť ani v budúcnosti. Vedenia prístavov sa obávajú, že prevádzkovatelia námorných dopravných spoločností pripravujú výrobu kontajnerových lodí, ktorých dĺžka by mala dosiahnuť 460 metrov a šírka 68 metrov. Mali by odviezť 30-tisíc kontajnerov TMU. Štúdie na takéto plavidlá sú už známe. „A keď takáto štúdie existuje, potom sa lode začnú onedlho aj stavať," povedal Bonz. Na svete sú tri veľké združenia námorných prepravcov. Spolupracujú pri využití svojich prepravných kapacít. Na to potrebujú súhlas hlavných protikartelových úradov v Spojených štátoch, Európe a v Číne. Súčasné povolenia pre námorné dopravné spoločnosti v EÚ skončia platnosť v marci 2020. Bonz je aj šéfom združenia európskych prístavov Feport. Prevádzkovatelia takmer 400 európskych prístavných terminálov v tejto súvislosti vypracovali pre EÚ viaceré požiadavky. Najdôležitejšou je, že v budúcnosti nesmie do európskeho prístavu vplávať nijaká loď, ktorá bude dlhšia, než uvádzajú súčasné predpisy. Spojené štáty na túto cestu už nastúpili. Stanovili dĺžku lodí, ktoré vpustia do svojich prístavov.
Británia zvyšuje financie na tvrdý brexit
2. 8. 2019
Británia urýchľuje prípravy na odchod z Európskej únie bez dohody, súčasťou čoho je aj vyčlenenie ďalších vyše 2 miliárd libier na opatrenia spojené s tvrdým brexitom. Ďalšie financie plánuje použiť na zvýšenie zásob liekov, prijatie väčšieho počtu colných úradníkov či zafinancovanie jednej z najväčších informačných kampaní za posledné desaťročia.
Britský premiér Boris Johnson prisľúbil, že ak Brusel nebude ochotný pristúpiť na novú brexitovú dohodu, je pripravený koncom októbra opustiť EÚ bez dohody. Minister financií Sajid Javid v tejto súvislosti informoval, že vláda plánuje posilniť pasové oddelenia, zaškoliť nových colných úradníkov a skvalitniť infraštruktúru v okolí prístavov. Investori varujú, že prípadný odchod Británie z EÚ bez dohody ovplyvní vývoj svetovej ekonomiky, stlačí Britániu do recesie, otrasie finančnými trhmi a výrazne oslabí pozíciu Londýna ako popredného medzinárodného finančného centra. Podľa stúpencov brexitu však odporcovia odchodu z EÚ preháňajú. Počítajú s určitými ťažkosťami, ktoré však podľa nich budú iba dočasné a v dlhodobom meradle bude na tom Británia podstatne lepšie, než keby v EÚ zostala. Dodatočné financie predstavujú 2,1 miliardy libier (2,29 miliardy eur). Z nich podľa agentúry Reuters 1,1 miliardy vyčlení vláda ihneď, ďalšiu miliardu budú môcť využiť jednotlivé vládne inštitúcie, ako aj úrady v Škótsku, Severnom Írsku a vo Walese neskôr podľa situácie.
Ekonomická nálada eurozóny sa zhoršuje
30. 7. 2019
Ekonomická nálada v eurozóne sa v júli podľa predpokladov ďalej zhoršila. Optimizmus sa vytráca z priemyslu, služieb, maloobchodu aj stavebníctva. Poklesla tiež inflačných očakávaní medzi spoločnosťami aj spotrebiteľmi. Vyplýva to z údajov, ktoré dnes zverejnila Európska komisia.
Index ekonomickej nálady v 19 krajinách platiacich eurom klesol v júli na 102,7 bodu zo 103,3 bodu v júni a 105,2 bodu v máji. Z tohto trendu je zrejmé očakávanie hospodárskeho spomalenia. Ekonómovia oslovení agentúrou Reuters predpovedali zhoršenie na 102,6 bodu. Šéf Európskej centrálnej banky Mario Draghi minulý týždeň naznačil uvoľňovanie menovej politiky pri oslabovanie hospodárskeho rastu a naznačil dokonca prehodnotenie inflačného cieľa ECB. Predstavitelia banky povedali agentúre Reuters, že zníženie úrokových sadzieb v septembri sa zdá byť isté, pravdepodobné sú tiež nákupy dlhopisov.
Tvrdý brexit ohrozuje existenciu britského automobilového priemyslu
29. 7. 2019
Viacero veľkých automobiliek varovalo pred negatívnymi dôsledkami, ktoré by mal brexit bez dohody na ich operácie. Tvrdý brexit ohrozuje výrobu áut vo Veľkej Británii, varoval v piatok (26. 7.) nového premiéra Borisa Johnsona britský zväz výrobcov a predajcov áut SMMT.
Odchod krajiny z Európskej únie (EÚ) bez dohody predstavuje pre britský automobilový priemysel existenčné nebezpečenstvo a riziko pre výrobu áut v Británii, uviedol SMMT. Johnson, ktorý tento týždeň zasadol do premiérskeho kresla, zintenzívňuje prípravy na neriadený brexit, aj keď podľa vlastných slov dúfa v dosiahnutie dohody s EÚ. „Sme vysoko integrovaní s Európou a brexit bez dohody bude mať za následok vysoké colné náklady a rozvrat, čo ohrozí produkciu, a tiež ešte viac zníži dôveru investorov v Britániu,“ uviedol v liste Johnsonovi šéf SMMT Mike Hawes. „Brexit bez dohody predstavuje existenčné ohrozenie nášho odvetvia.“ Viacero veľkých automobiliek varovalo pred negatívnymi dôsledkami, ktoré by mal brexit bez dohody na ich operácie. Nové clá a byrokracia by narušili ich logistické a produkčné reťazce. Zástancovia brexitu tvrdia, že Nemecko, ktoré je najväčšou európskou ekonomikou, a ktoré do Británie vyváža stovky tisíc áut ročne, urobí všetko preto, aby tento obchod ochránilo.