EÚ dá sedem miliárd eur na bezpečnú a inteligentnú dopravnú infraštruktúru
18. 7. 2024
Európska komisia oznámila, že vybrala 134 dopravných projektov, ktoré získajú viac ako sedem miliárd eur vo forme grantov Európskej únie (EÚ) z Nástroja na prepájanie Európy (NPE), ktorý zaisťuje strategické investície do infraštruktúry. Komisia spresnila, že ide o najväčšiu výzvu v rámci súčasného programu NPE - Doprava.
Približne 83 percent finančných prostriedkov sa použije na podporu projektov, ktoré plnia ciele EÚ v oblasti klímy, čím sa zlepší a zmodernizuje sieť železníc, vnútrozemských vodných ciest a námorných trás v rámci transeurópskej dopravnej siete (TEN-T).
- Železničné projekty získajú 80 percent zo siedmich miliárd eur. Revidované nariadenie o TEN-T nadobudne účinnosť od štvrtka. Finančné prostriedky budú určené na veľké projekty na zlepšenie cezhraničných železničných spojení pozdĺž základnej siete TEN-T - v Pobaltí (železnica Baltica), medzi Francúzskom a Talianskom (Lyon - Turín) a medzi Dánskom a Nemeckom (tunel Fehmarnbelt).
- Približne 20 námorných prístavov v Írsku, Španielsku, Fínsku, Holandsku, Nemecku, na Malte, v Litve, na Cypre, v Chorvátsku, Grécku a Poľsku dostane podporu na modernizáciu infraštruktúry. Niektoré z nich umožnia dodávať pobrežnú elektrickú energiu lodiam alebo prepravovať energiu z obnoviteľných zdrojov.
- Práca na infraštruktúre vnútrozemských vodných ciest zlepší cezhraničné spojenia medzi Francúzskom a Belgickom (Seina - Schelda) a medzi Rumunskom a Bulharskom na Dunaji. Financie získajú aj vnútrozemské prístavy v Rakúsku, Nemecku a Holandsku na podporu európskej siete riek a kanálov pre udržateľnú dopravu.
- Pokiaľ ide o cestnú dopravu, spustenie kooperatívnych inteligentných dopravných systémov a služieb (IDS) a vytvorenie nových, bezpečných a chránených parkovísk zvýši bezpečnosť jednotlivcov aj odborníkov.
- Projekty manažmentu letovej prevádzky budú pokračovať v rozvoji jednotného európskeho neba, aby sa letecká doprava stala efektívnejšou, bezpečnejšou a udržateľnejšou.
- Viaceré projekty umožnia väčšiu kapacitu pozdĺž koridorov solidarity medzi EÚ a Ukrajinou, ktoré boli zriadené s cieľom uľahčiť dovoz a vývoz medzi Ukrajinou a Úniou. Tieto projekty zahŕňajú zlepšenie infraštruktúry na hraničných priechodoch medzi Ukrajinou, Moldavskom a Rumunskom, zvýšenie kapacity na železničnom hraničnom priechode medzi Maďarskom a Ukrajinou, nový úsek cesty v Poľsku na hranici s Ukrajinou a štúdie a práce na integrácii ukrajinského železničného systému do EÚ.
Po schválení zoznamu 134 projektov členskými štátmi Európska komisia oficiálne prijme rozhodnutie o financovaní a agentúra CINEA začne pripravovať dohody o grante. Z celkového počtu 408 žiadostí predložených v rámci tejto výzvy na predkladanie návrhov, ktorá sa skončila 18. januára 2024, bolo vybraných 134 projektov. Financovanie Európskej únie bude mať formu grantov, ktoré sa použijú na spolufinancovanie celkových nákladov na projekt.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
EÚ a Francúzsko sú pripravené brániť sa voči clám USA
7. 10. 2019
Francúzsko a Európska únia sú pripravené odpovedať sankciami, ak Spojené štáty v obchodnom spore okolo spoločnosti Airbus odmietnu prijať podanú ruku a zavedú clá. Povedal to dnes francúzsky minister financií Bruno Le Maire. Američania sú oprávnení zaviesť na dovoz z Európy clá vďaka verdiktu Svetovej obchodnej organizácie (WTO). "Ak americká vláda odmietne ruku, ktorú jej podáva Francúzsko a Európska únia, sme pripravení reagovať sankciami," povedal minister. Americké sankcie sú podľa neho hospodárskou a politickou chybou.
WTO v stredu povolila Spojeným štátom uvaliť dovozné clá na tovary z EÚ v hodnote 7,5 miliardy amerických dolárov (6,86 miliardy eur) za nelegálne dotácie pre európskeho výrobcu lietadiel Airbus. Washington ešte v stredu ohlásil nové clá na import produktov z EÚ. Od 18. októbra bude na dovoz lietadiel platiť dodatočné clo vo výške desať percent, na mnohé ďalšie tovary bude platiť clo vo výške 25 percent (na niektoré potraviny a ďalší tovar, ako je francúzske víno, škótska a írska whisky alebo syry). Hovorca francúzskej vlády Sibeth Ndiayeová v rozhovore s televíziou BFMTV a rozhlasovou stanicou RMC uviedla, že Francúzsko je pripravené zaviesť odvetné opatrenia po konzultácii s EÚ.
Spotrebiče musia byť opraviteľné, prikázal Brusel
4. 10. 2019
Európska snaha o znižovanie emisií pomôže domácnostiam s opravami spotrebičov. Európska komisia v utorok rozhodla, že výrobcovia budú nútení od roku 2021 zabezpečiť náhradné diely aj 10 rokov po predaji výrobku.
Ten bude musieť byť ľahko rozmontovateľný a bez rizika poškodenia opäť zložiteľný, ideálne tak, aby to zvládol každý. „Už by sa nemali používať napríklad nity, ale skrutky,“ popisuje Jan Charvát z iniciatívy Opravme Česko.
Volkswagen po USA čelí žalobe aj v Európe
2. 10. 2019
Približne pol milióna zákazníkov dostalo odškodné päť- až 10-tisíc eur. Plus opravu či odkúpenie vozidla. Vlaňajší účet Volkswagenu za dieselgate v USA tak dosiahol po prepočte sumu 10 miliárd eur. A koncern môže zažiť európske „déja vu“. Súd v nemeckom Braunschweigu sa začal zaoberať hromadnou žalobou.
Odškodnenie od výrobcu z Wolfsburgu žiada 470-tisíc zákazníkov. „Podľa nášho názoru Volkswagen podvádzal a musí preto skladať účty,“ povedal Klaus Müller, šéf nemeckého zväzu na ochranu spotrebiteľov VZBV, ktorý zastrešuje žalobcov. O pokračovanie kauzy dieselgate je v Nemecku veľký záujem. Prvé pojednávanie súdu sa kvôli záujmu verejnosti muselo uskutočniť vo viacúčelovej mestskej hale v Braunschweigu, a nie v súdnej sieni.
Nálada v ekonomike eurozóny je najhoršia za päť rokov
30. 9. 2019
Nálada v ekonomike eurozóny klesla a je najhoršia za takmer päť rokov. Obchodné spory totiž znížili dôveru v priemysle. Nálada v službách sa však zlepšila, čo znížilo obavy z preliatia negatívneho vývoja do najväčšieho sektora ekonomiky eurozóny.
Index ekonomického sentimentu Európskej komisie (EK) pre eurozónu v septembri padol takmer na päťročné minimum 101,7 bodu zo 103,1 bodu v auguste. Ekonómovia počítali s poklesom len na 103 body. Index sa aktuálne nachádza len tesne nad svojím dlhodobým priemerom a je najnižší od februára 2015. Dôvodom zhoršenie nálady v eurozóne bolo "výrazné zníženie" dôvery v priemysle, uviedla EK. Exportne orientované firmy totiž zápasia s dôsledkami globálnych obchodných sporov. Index dôvery v priemysle v septembri padol na -8,8 bodu z -5,8 bodu v auguste a dostal sa najnižšie za viac ako 6 rokov (od júla 2013). Hlavným dôvodom bol pokles dôvery v nemeckom priemysle, príslušný index sa znížil na -15,6 bodu (najmenej od októbra 2012) z -11,2 bodu.