EÚ dá sedem miliárd eur na bezpečnú a inteligentnú dopravnú infraštruktúru
18. 7. 2024
Európska komisia oznámila, že vybrala 134 dopravných projektov, ktoré získajú viac ako sedem miliárd eur vo forme grantov Európskej únie (EÚ) z Nástroja na prepájanie Európy (NPE), ktorý zaisťuje strategické investície do infraštruktúry. Komisia spresnila, že ide o najväčšiu výzvu v rámci súčasného programu NPE - Doprava.
Približne 83 percent finančných prostriedkov sa použije na podporu projektov, ktoré plnia ciele EÚ v oblasti klímy, čím sa zlepší a zmodernizuje sieť železníc, vnútrozemských vodných ciest a námorných trás v rámci transeurópskej dopravnej siete (TEN-T).
- Železničné projekty získajú 80 percent zo siedmich miliárd eur. Revidované nariadenie o TEN-T nadobudne účinnosť od štvrtka. Finančné prostriedky budú určené na veľké projekty na zlepšenie cezhraničných železničných spojení pozdĺž základnej siete TEN-T - v Pobaltí (železnica Baltica), medzi Francúzskom a Talianskom (Lyon - Turín) a medzi Dánskom a Nemeckom (tunel Fehmarnbelt).
- Približne 20 námorných prístavov v Írsku, Španielsku, Fínsku, Holandsku, Nemecku, na Malte, v Litve, na Cypre, v Chorvátsku, Grécku a Poľsku dostane podporu na modernizáciu infraštruktúry. Niektoré z nich umožnia dodávať pobrežnú elektrickú energiu lodiam alebo prepravovať energiu z obnoviteľných zdrojov.
- Práca na infraštruktúre vnútrozemských vodných ciest zlepší cezhraničné spojenia medzi Francúzskom a Belgickom (Seina - Schelda) a medzi Rumunskom a Bulharskom na Dunaji. Financie získajú aj vnútrozemské prístavy v Rakúsku, Nemecku a Holandsku na podporu európskej siete riek a kanálov pre udržateľnú dopravu.
- Pokiaľ ide o cestnú dopravu, spustenie kooperatívnych inteligentných dopravných systémov a služieb (IDS) a vytvorenie nových, bezpečných a chránených parkovísk zvýši bezpečnosť jednotlivcov aj odborníkov.
- Projekty manažmentu letovej prevádzky budú pokračovať v rozvoji jednotného európskeho neba, aby sa letecká doprava stala efektívnejšou, bezpečnejšou a udržateľnejšou.
- Viaceré projekty umožnia väčšiu kapacitu pozdĺž koridorov solidarity medzi EÚ a Ukrajinou, ktoré boli zriadené s cieľom uľahčiť dovoz a vývoz medzi Ukrajinou a Úniou. Tieto projekty zahŕňajú zlepšenie infraštruktúry na hraničných priechodoch medzi Ukrajinou, Moldavskom a Rumunskom, zvýšenie kapacity na železničnom hraničnom priechode medzi Maďarskom a Ukrajinou, nový úsek cesty v Poľsku na hranici s Ukrajinou a štúdie a práce na integrácii ukrajinského železničného systému do EÚ.
Po schválení zoznamu 134 projektov členskými štátmi Európska komisia oficiálne prijme rozhodnutie o financovaní a agentúra CINEA začne pripravovať dohody o grante. Z celkového počtu 408 žiadostí predložených v rámci tejto výzvy na predkladanie návrhov, ktorá sa skončila 18. januára 2024, bolo vybraných 134 projektov. Financovanie Európskej únie bude mať formu grantov, ktoré sa použijú na spolufinancovanie celkových nákladov na projekt.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
04.07.2020, 17:21 Koronavírus povedie k zásadným zmenám ekonomiky
6. 7. 2020
Hospodárska kríza vyvolaná pandémiou choroby Covid-19 povedie k zásadným zmenám svetovej ekonomiky, ktoré budú zahŕňať zvýšenie dôrazu na ekológiu a digitalizáciu a tiež transformáciu systému práce.
Uviedla to dnes podľa agentúry AFP šéfka Európskej centrálnej banky Christine Lagardeová. Dodala, že Európa sa v tejto súvislosti nachádza v "skvelej pozícii", a poukázala okrem iného na vedúce postavenie kontinentu v oblasti ekologických inovácií. "(Táto kríza) je akcelerátorom transformácie, ktorá sa už v našich ekonomikách skrývala," povedala šéfka ECB na ekonomickej videokonferencii v Paríži.
Nemecký magnát kúpil skrachované oceliarne
3. 7. 2020
Nemecký rodinný holding Max Eicher patrí k najväčším európskym producentom ocele. Pred niekoľkými dňami dovŕšil akvizíciu skrachovaných oceliarní Pilsen Steel v Plzni.
Tamojšiu oceliareň a kováčňu spoločne so správcom nehnuteľností v podniku Pilsen Estate začlenil pod hlavičku svojej novej českej filiálky Max Aicher Pilsen. S fabrikou, ktorá má v portfóliu najväčší lis na svete a v minulosti vyrobila napríklad tretie najnavštevovanejšie vyhliadkové koleso sveta London Eye, nemá konkrétne plány.
Nemecké železnice sú v historickej kríze
1. 7. 2020
Nemecký štátny dopravca Deutsche Bahn (DB) v utorok uviedol, že ho pandémia nového koronavírusu uvrhla do najhoršej krízy v histórii aj napriek miliardám eur vládnej pomoci. Dodal, že tento týždeň sa začnú rokovania so zástupcami zamestnancov o hľadaní úspor.
Generálny riaditeľ Richard Lutz v liste zamestnancom napísal, že štátna skupina „finančne krváca“ a každý mesiac prichádza o milióny eur hotovosti, radovo na úrovni trojciferného čísla v miliónoch. Táto situácia bude podľa neho trvať najmenej do decembra. „V súčasnom obchodnom roku to povedie k najväčšej prevádzkovej strate v histórii DB,“ uviedol Lutz, ktorý „v nasledujúcich rokoch očakáva straty z krízy spôsobenej novým koronavírusom radovo v miliardách“.
Dno koronakrízy už máme za sebou, tvrdí EU
29. 6. 2020
Svet má zrejme dno koronakrízy už za sebou, verí šéfa Európskej centrálnej banky (ECB) Christine Lagardová. Varovala však, že veci sa najväčšou pravdepodobnosťou už nevrátia do stavu pred pandémiou.
"Toto zotavenie bude neúplné a môže byť transformačné. Musíme sa starať predovšetkým o tých najzraniteľnejších," povedala Lagardová počas online samitu európskych a globálnych expertov Northern Light Summit. ECB tento mesiac zvýšila objem a predĺžila platnosť núdzového pandemického programu nákupu dlhopisov. ECB sa zaviazala, že bude nakupovať vládne dlhopisy minimálne do konca júna 2021, pričom celkový objem programu bol zvýšený na 1,35 bilióna eur.