EÚ dá sedem miliárd eur na bezpečnú a inteligentnú dopravnú infraštruktúru
18. 7. 2024
Európska komisia oznámila, že vybrala 134 dopravných projektov, ktoré získajú viac ako sedem miliárd eur vo forme grantov Európskej únie (EÚ) z Nástroja na prepájanie Európy (NPE), ktorý zaisťuje strategické investície do infraštruktúry. Komisia spresnila, že ide o najväčšiu výzvu v rámci súčasného programu NPE - Doprava.
Približne 83 percent finančných prostriedkov sa použije na podporu projektov, ktoré plnia ciele EÚ v oblasti klímy, čím sa zlepší a zmodernizuje sieť železníc, vnútrozemských vodných ciest a námorných trás v rámci transeurópskej dopravnej siete (TEN-T).
- Železničné projekty získajú 80 percent zo siedmich miliárd eur. Revidované nariadenie o TEN-T nadobudne účinnosť od štvrtka. Finančné prostriedky budú určené na veľké projekty na zlepšenie cezhraničných železničných spojení pozdĺž základnej siete TEN-T - v Pobaltí (železnica Baltica), medzi Francúzskom a Talianskom (Lyon - Turín) a medzi Dánskom a Nemeckom (tunel Fehmarnbelt).
- Približne 20 námorných prístavov v Írsku, Španielsku, Fínsku, Holandsku, Nemecku, na Malte, v Litve, na Cypre, v Chorvátsku, Grécku a Poľsku dostane podporu na modernizáciu infraštruktúry. Niektoré z nich umožnia dodávať pobrežnú elektrickú energiu lodiam alebo prepravovať energiu z obnoviteľných zdrojov.
- Práca na infraštruktúre vnútrozemských vodných ciest zlepší cezhraničné spojenia medzi Francúzskom a Belgickom (Seina - Schelda) a medzi Rumunskom a Bulharskom na Dunaji. Financie získajú aj vnútrozemské prístavy v Rakúsku, Nemecku a Holandsku na podporu európskej siete riek a kanálov pre udržateľnú dopravu.
- Pokiaľ ide o cestnú dopravu, spustenie kooperatívnych inteligentných dopravných systémov a služieb (IDS) a vytvorenie nových, bezpečných a chránených parkovísk zvýši bezpečnosť jednotlivcov aj odborníkov.
- Projekty manažmentu letovej prevádzky budú pokračovať v rozvoji jednotného európskeho neba, aby sa letecká doprava stala efektívnejšou, bezpečnejšou a udržateľnejšou.
- Viaceré projekty umožnia väčšiu kapacitu pozdĺž koridorov solidarity medzi EÚ a Ukrajinou, ktoré boli zriadené s cieľom uľahčiť dovoz a vývoz medzi Ukrajinou a Úniou. Tieto projekty zahŕňajú zlepšenie infraštruktúry na hraničných priechodoch medzi Ukrajinou, Moldavskom a Rumunskom, zvýšenie kapacity na železničnom hraničnom priechode medzi Maďarskom a Ukrajinou, nový úsek cesty v Poľsku na hranici s Ukrajinou a štúdie a práce na integrácii ukrajinského železničného systému do EÚ.
Po schválení zoznamu 134 projektov členskými štátmi Európska komisia oficiálne prijme rozhodnutie o financovaní a agentúra CINEA začne pripravovať dohody o grante. Z celkového počtu 408 žiadostí predložených v rámci tejto výzvy na predkladanie návrhov, ktorá sa skončila 18. januára 2024, bolo vybraných 134 projektov. Financovanie Európskej únie bude mať formu grantov, ktoré sa použijú na spolufinancovanie celkových nákladov na projekt.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Únia odobrila slovenskú schému pomoci pre športové kluby
9. 8. 2021
Európska komisia v pondelok oznámila, že schválila slovenskú schému štátnej pomoci vo výške 10 miliónov eur na podporu profesionálnych športových klubov postihnutých pandémiou nového koronavírusu.
Schéma bola schválená podľa znenia dočasného právneho rámca štátnej pomoci, ktorý vlani na jar predložila eurokomisia.
Verejná podpora bude mať formu priamych grantov a bude prístupná oprávneným klubom, ktoré v dôsledku pandémie a protipandemických opatrení slovenskej vlády zaznamenali výrazný pokles výnosov.
Cieľom schémy je riešiť potreby likvidity športových klubov a pomôcť im pokračovať v ich aktivitách počas trvania pandémie a po jej skončení.
V
Tovar z Číny narazil na problém. Predajcovia sa preto presúvajú do Európy
9. 8. 2021
Čínske firmy, ktoré chcú preniknúť na svetový trh, narážajú na problémy s prepravou. Napojenie na lacnú domácu výrobu poskytlo čínskym podnikom výhodu v zahraničí, čo sa však teraz mení na nevýhodu.
Pandémia a obchodné napätie totiž ohrozujú medzinárodné dodávateľské kanály, upozornil spravodajský server CNBC.
Množstvo tovaru nie je možné vyviezť, upozornila v nedávnom rozhovore viceprezidentka pre medzinárodný marketing a generálna riaditeľka čínskej firmy Hisense pre Áziu a Tichomorie Fang Süe-jü.
Náklady na prepravný kontajner sa zvýšili päťnásobne zhruba z 3000 dolárov až na 15-tisíc dolárov, pričom cesta do Európy trvá o týždeň dlhšie, dodala. Hisense je výrobcom domácich spotrebičov.
V
Česká národná banka zvýšila úrokové sadzby
6. 8. 2021
Banková rada Českej národnej banky dnes podľa očakávaní opäť zvýšila úrokové sadzby. Základná úroková sadzba, od ktorej sa odvíja úročenie komerčných úverov, stúpla o 0,25 percentuálneho bodu na 0,75 percenta. Informovala o tom hovorkyňa centrálnej banky Markéta Fišerová.
Dôvodom zvýšenia sadzieb sú podľa ekonómov predovšetkým obavy z rastu inflácie súvisiace s oživením ekonomiky. Vo zvyšovaní úrokových sadzieb pritom bude ČNB podľa ekonómov pokračovať.
Na poslednom menovom rokovaní 23. júna rada prvýkrát od februára 2020 zvýšila úrokové sadzby. Základná úroková sadzba, od ktorej sa odvíja úročenie komerčných úverov, vtedy stúpla o 0,25 percentuálneho bodu na 0,5 percenta. Pre toto rozhodnutie hlasovali štyria členovia bankovej rady.
V
Európske mýto aj na Slovensku
26. 7. 2021
Vodič kamióna vyráža s tovarom zo Slovenska do Španielska. Cestou minie niekoľko krajín a v každej z nich platia na diaľniciach iné pravidlá.
Čelné sklo má preto „zalepené“ adekvátnym množstvom rôznorodých palubných jednotiek, ktoré na konci dňa vyčíslia výšku mýtnych poplatkov pre jednotlivé krajiny.
Tento zložitý systém by mal byť čoskoro minulosťou, Európa sa snaží dopravcom situáciu uľahčiť. Vláda preto dnes prijala zákon, ktorý by nám mal umožniť pridať sa zatiaľ k necelej desiatke krajín, ktoré sa už podobnou cestou vybrali.
Patria sem napríklad Španielsko, Portugalsko, Francúzsko či Belgicko. V budúcnosti by to znamenalo, že kamiónom a autobusom, ktoré jazdia po európskych cestách, by mohla stačiť na zaznamenávanie mýtnych platieb jedna „krabička“.
V