Elektrina a plyn výrazne zlacneli. Pre Európu to však nie je dobrá správa
28. 2. 2024
Jedným z faktorov, ktoré sa podpísali pod znižovanie cien energií, je mierny priebeh zimy. Podzemné zásobníky po minuloročnej zime zostali naplnené na viac ako 55 percent.
Ceny energií (komodity) na burzách zažívajú neustály pokles. Od svojich maxím v roku 2022 sa prepadli o viac ako 80 percent. Vpád ruských vojsk na Ukrajinu a následné sankcie Západu vyvolali na trhoch paniku, počas ktorej sa elektrina a zemný plyn dostali v Európe na rekordné hodnoty.
Od konca roku 2022 sa však situácia stabilizovala a tieto energetické komodity postupne zlacňujú.
„Faktorov, ktoré to ovplyvňujú, je viacero. V prvom rade podľa môjho názoru je tu priestor na pokles, keďže príčiny vysokých cien energetických komodít z leta 2021 neboli prirodzené. Išlo o premyslenú a koordinovanú snahu zo strany Ruska v predvojnovom období vytvoriť zdanie nedostatku plynu na európskom trhu, aby mohlo z vysokých cien profitovať a financovať prípravu vojnového konfliktu,“ hovorí pre Aktuality.sk Miroslav Rimár, vedúci Katedry procesnej techniky Technickej univerzity v Košiciach.
B
(Zdroj: aktuality.sk)
Za poistky si ženy priplatia, muži získajú
18. 10. 2012
Európsky súdny dvor zakázal poisťovniam vypočítavať ceny poistiek na základe pohlavia
Z tohto dôvodu sa ženy musia pripraviť už od 21. decembra na zdvihnutie cien poistiek proti riziku smrti, invalidite, či závažnému ochoreniu. Naopak, mužom poistenie uvedených rizík zlacnie.
U žien je očakávané zdraženie najvýraznejšie pri poistení pre prípad smrti, kde môže dosahovať okolo tridsať percent.
Podľa údajov SŠÚ je pravdepodobnosť smrti ženy v rozmedzí od 20 do 62 rokov deväť percent, kým u mužov až dvadsaťdva percent. Poisťovne tak majú pri mužoch vyššie riziko vyplatenia dohodnutej poistky v prípade smrti pred dosiahnutím dôchodku. Preto dnes muži za životné poistky proti smrti platia výrazne viac ako ženy.
Automobilky čaká drastické prepúšťanie
15. 10. 2012
Po tom, ako agentúra Moody´s znížila rating Peugeotu a Fiatu, prezident Európskeho združenia výrobcov automobilov Sergio Marchionne bije na poplach.
Výroba v automobilkách totiž stráca efektivitu a situácia je neudržateľná, preto vyzýva na zatváranie tovární a prepúšťanie.
Európsky automobilový trh sa už mesiace zmieta v kríze a bojuje so slabnúcim dopytom a znižovaním objemu výroby. Riešením zúfalej situácie je zatváranie tovární, ktoré bežia aj na polovičný výkon, a prepúšťanie nadbytočných ľudí. Situáciu komplikujú lacné ázijské značky, predovšetkým z Kórey.
Aby automobilka dosahovala zisk, musia sa výrobné kapacity využívať minimálne na 80 percent. Značky ako PSA Peugeot Citroën, Fiat či Opel/Vauxhall sa dostali pod túto úroveň, a preto je zatvorenie tovární jediným riešením.
Zatvorenie spomínaných tovární by znamenalo prepustenie vyše 80-tisíc ľudí.
Rástli európske akciové trhy
12. 10. 2012
Európsky akciový trh vo štvrtok rástol.
Správy z amerického trhu práce ukázali, že počet nových žiadostí o podporu v nezamestnanosti v USA klesol.
Počet nových žiadateľov o podporu v nezamestnanosti v USA minulý týždeň klesol na najnižšiu úroveň za viac ako štyri a pol roka.
Americké ministerstvo práce informovalo, že počet nových žiadateľov o podporu sa zmenšil o 30 tis. na sezónne upravených 339 tisíc.
Japonský akciový trh v piatok poklesol na viac ako dvojmesačné minimum.
Na úkor platov ľudí rastú firmám zisky
12. 10. 2012
Hospodárstvo síce niekoľko rokov rastie takmer najrýchlejšie v Európe, ale ľudia to na platoch nevidia.
Naopak,zárobky firiem prudko rastú.
Výsledkom je, že kým firmy si z vytvoreného hrubého domáceho produktu krajiny berú až 54 percent, ľuďom na platy ide len 37,5 percenta.
V Európe je pomer opačný.