Česko je chorý muž Európy. Stav krajiny ukazuje krach plánovanej megainvestície
14. 11. 2023
Hospodársky model Českej republiky je zastaraný, krajina je lapená v priemernosti. Na svojom webe to napísal nemecký denník Die Welt, podľa ktorého je skutočne chorým mužom Európy práve Česko. Západný sused Slovenska je jedinou krajinou Európskej únie, ktorá sa nedokázala zotaviť z ekonomických dopadov pandémie. Česko preto podľa denníka slúži ako varovanie pred tým, čo hrozí aj Nemecku.
Stav českej ekonomiky a jej vyhliadky jasne ukazuje postoj automobilového koncernu Volkswagen, ktorý zatiaľ odložil rozhodnutie o ďalších európskych miestach pre výstavbu obrovskej továrne na batérie do elektromobilov.
Česká republika, ktorá má o takzvanú gigafactory veľký záujem, ponúkala zónu v obci Líně pri Plzni. "Toto rozhodnutie vyvolalo v Česku sklamanie, ale zodpovedá (celkovému) obrazu," napísal Die Welt o projekte, ktorý česká vláda považovala za jeden zo svojich hlavných.
"Po takmer dvoch desaťročiach dobiehania už hospodárstvo mnoho rokov len sotva rastie a ekonómovia varujú, že ekonomika bez zásadných zmien stratí kontakt s ostatnými európskymi krajinami," uviedol denník.
"V skutočnosti je to teraz Česko, kto je skutočne chorým mužom Európy," poznamenal. Termín chorý muž Európy bol dlho spájaný s Nemeckom, ktoré sa v 90. rokoch dlho ekonomicky vyrovnávalo so svojim znovuzjednotením. Toto spojenie v posledných mesiacoch niektoré médiá znovu využili, aby tak poukázali na to, že Nemecku sa teraz v porovnaní s inými štátmi ekonomicky nedarí.
Na predpandemickú úroveň sa Česko podľa ekonómov Medzinárodného menového fondu tento rok nedostane. Odborníci navyše aj na nadchádzajúci rok predpovedajú Česku slabý hospodársky rast. Die Welt vypočítava niekoľko faktorov, ktoré možno pripísať na ťarchu slabého zotavenia z pandémie, ako je okrem iného nedostatočne energeticky efektívna výroba českých firiem a tiež príliš skoré zvýšenie úrokových sadzieb Českou národnou bankou, čo zadusilo ekonomiku. "To všetko sú len prechodné faktory. Narážajú však na hospodárstvo, ktoré už roky bojuje so slabým rastom. Neuspokojivý vývoj posledných rokov ich teraz priviedol do centra pozornosti mnohých pozorovateľov," uviedol nemecký denník.
Upozornil tiež, že podľa Hospodárskej komory ČR hrozí Česku pasca stredných príjmov, keď krajina uviazne medzi konkurenciou chudobnejších štátov s nižšími mzdami a vysoko technologicky vyspelými krajinami typu Nemecka.
"Varovanie pred rastovou pascou znie zatiaľ ako dráma, ktorá sa snaží získať pozornosť. Čína, Brazília alebo Albánsko sú ekonomikami so strednými príjmami. Česko naopak hrá inú ligu. V celosvetovom porovnaní je vysoko rozvinutou a bohatou priemyselnou krajinou s príjmom na hlavu, ktorý dosahuje 87 percent priemeru EÚ," napísal Die Welt.
Odborníci ako Kryštof Kruliš z Asociácie pre medzinárodné otázky sú presvedčení, že varovanie je namieste, pretože česká ekonomika je príliš drahá, aby konkurovala krajinám s lacnejšími mzdovými nákladmi, ale ešte nie je dostatočne technologicky vyvinutá, aby udržala krok napríklad s Nemeckom.
Denník poznamenal, že problémy Českej republiky sú veľmi podobné tým, ktorým čelí aj Nemecko. To podľa ekonómov totiž na udržanie prosperity bude potrebovať štrukturálne zmeny vrátane ukončenia podpory priemyselným odvetviam, ktoré nie sú v tejto krajine dlhodobo životaschopné. "Recepty sú v Nemecku rovnaké ako v Česku. Viac peňazí do školstva, do výskumu a vývoja. Menej byrokracie. Investície do strojov, robotov a softvéru, ktorý nahradí chýbajúcu pracovnú silu," uviedol Die Welt. Dodal, že niektorí ekonómovia vidia aj príležitosti, ako je presun výroby z Číny.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Brusel zvažuje clá na uhlie, lieky a chemické výrobky z USA
20. 7. 2018
Európska únia by mohla zaviesť clá na uhlie, lieky a chemické výrobky zo Spojených štátov. K opatreniam by pristúpila, ak americký prezident Donald Trump zavedie obmedzenia na dovoz európskych áut do USA. Dnes o tom informoval nemecký denník Wirtschaftswoche. Európska komisia (EK) predpokladá, že opatrenie by sa dotklo dovozu tovaru v celkovej hodnote 8,5 miliardy eur.
"Členské štáty rozhodnú o ďalšej stratégii budúci týždeň podľa toho, ako dopadne návšteva šéfa EK Jeana-Claudea Junckera," povedal nemeckému týždenníku nemenovaný európsky diplomat. Potom by členské štáty do augusta vypracovali zoznam protiopatrení. Že EÚ na vyhotovení takéhoto zoznamu už pracuje, dnes potvrdila eurokomisárka pre obchod Cecilia Malmströmová na tlačovej konferencii usporiadanej Nemeckým Marshallovým fondom Spojených štátov v Bruseli. Komisárka dúfa, že plánovaná návšteva najvyššieho predstaviteľa komisie, ktorého ona sama bude v USA doprevádzať, pomôže znížiť napätie. Malmströmová sa dnes takisto vyslovila za reformu Svetovej obchodnej organizácie (WTO) a vyjadrila presvedčenie, že postup Spojených štátov voči Číne problémy svetového obchodu nevyrieši.
Predaj áut v EÚ sa v prvom polroku medziročne zvýšil o tri percentá
18. 7. 2018
Predaj nových áut v Európskej únii vzrástol minulý mesiac o viac než päť percent a prispel k zvýšeniu predaja aj za celý 1. polrok. Ten dosiahol takmer tri percentá. Združenie európskych výrobcov automobilov (ACEA) v utorok oznámilo, že predaj áut v Európskej únii vzrástol v júni medziročne o 5,2 percenta na približne 1,57 milióna. Za šesť mesiacov tohto roka bolo v EÚ predaných celkovo 8,45 milióna áut, čo medziročne predstavuje rast o 2,9 percenta.
Z jednotlivých krajín sa najvýraznejšie zvýšil v júni predaj vo Francúzsku. Rast predaja v tejto krajine dosiahol 9,2 percenta. Výrazne vzrástol aj v Španielsku (8 percent) a v Nemecku predstavoval 4,2 percenta. Naopak, v Británii sa predalo v júni o 3,5 % a v Taliansku až o 7,3 % menej áut než pred rokom. Za 1. polrok najvýraznejší rast predaja zaznamenalo Španielsko. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka sa v Španielsku predaj áut za obdobie január až jún zvýšil o 10,1 percenta. Nasledovalo Francúzsko (+4,7 percenta) a Nemecko (+2,9 percenta). Tak ako v júni, aj za celý 1. polrok sa predaj áut v Británii a Taliansku znížil. V Británii klesol o 6,3 percenta a v Taliansku o 1,4 percenta. Z automobiliek si najväčší podiel na trhu udržal Volkswagen, pričom v porovnaní s 1. polrokom minulého roka ho ešte zvýšil. Za prvých šesť mesiacov 2017 kontrolovala automobilka VW 23,3 percenta trhu EÚ, v 1. polroku 2018 to už bolo 24,4 percenta. Ani na 2. a 3. mieste sa nič nezmenilo. Druhú pozíciu si udržala francúzska spoločnosť PSA so 16,3 percentným podielom a tretiu jej konkurent Renault s 10,7 percentným podielom na trhu. Na ďalších miestach skončili Fiat-Chrysler (6,9 percenta) a Ford (6,4 percenta).
Trump priletel do Helsínk na stretnutie s Putinom
16. 7. 2018
Americký prezident Donald Trump priletel v nedeľu večer do fínskej metropoly Helsinki, kde ho v pondelok čaká stretnutie s ruským prezidentom Vladimirom Putinom. Informovala o tom agentúra DPA.
Na letisko Helsinki-Vantaa priletel Trump s manželkou Melaniou zo škótskeho Glasgowa. Na nedeľný večer nemá americký prezident naplánované žiadne verejné vystúpenie. S ruským prezidentom Vladimirom Putinom sa má stretnúť v pondelok. Trump už skôr vyjadril v súvislosti s nadchádzajúcim summitom len malé očakávania. Povedal to v rozhovore, ktorý počas návštevy Veľkej Británie poskytol americkej spravodajskej televízii CBS News. V Británii bol šéf Bieleho domu na svojej prvej oficiálnej návšteve Spojeného kráľovstva od nástupu do prezidentského úradu. Počas štvordňovej návštevy sa v piatok stretol s britskou premiérkou Theresou Mayovou a s kráľovnou Alžbetou II. Víkend následne strávil vo svojom súkromnom golfovom rezorte Turnberry na západe Škótska. V Londýne i po celom Škótsku sa počas Trumpovej návštevy konali demonštrácie proti jeho politike, ale i menšie akcie, na ktorých mu účastníci vyjadrovali podporu.
Mayová rieši, ako odísť z Únie
13. 7. 2018
Necelých deväť mesiacov. Toľko zostáva premiérke Mayovej na oficiálne vystúpenie Veľkej Británie z Európskej únie. Okrem rokovaní s Bruselom však musí riešiť aj vlastnú vládu, v ktorej sa prejavujú čoraz väčšie nezhody.
Dôkazom toho je minister zahraničných vecí Boris Johnson, ktorý oznámil svoju demisiu. Len deň predtým urobil rovnaký krok aj minister pre brexit David Davis. „Odchod oboch je vyústením dlhodobého problému konzervatívnej strany, ktorá je vnútorne rozdelená v názoroch na to, ako má odchod krajiny z Únie vyzerať,“ vyjadril sa Vladimír Bilčík z Katedry politológie Filozofickej fakulty Univerzity Komenského. HN vám prinášajú možnosti Británie, ktoré má pri vyjednávaní s Bruselom..