Česko je chorý muž Európy. Stav krajiny ukazuje krach plánovanej megainvestície
14. 11. 2023
Hospodársky model Českej republiky je zastaraný, krajina je lapená v priemernosti. Na svojom webe to napísal nemecký denník Die Welt, podľa ktorého je skutočne chorým mužom Európy práve Česko. Západný sused Slovenska je jedinou krajinou Európskej únie, ktorá sa nedokázala zotaviť z ekonomických dopadov pandémie. Česko preto podľa denníka slúži ako varovanie pred tým, čo hrozí aj Nemecku.
Stav českej ekonomiky a jej vyhliadky jasne ukazuje postoj automobilového koncernu Volkswagen, ktorý zatiaľ odložil rozhodnutie o ďalších európskych miestach pre výstavbu obrovskej továrne na batérie do elektromobilov.
Česká republika, ktorá má o takzvanú gigafactory veľký záujem, ponúkala zónu v obci Líně pri Plzni. "Toto rozhodnutie vyvolalo v Česku sklamanie, ale zodpovedá (celkovému) obrazu," napísal Die Welt o projekte, ktorý česká vláda považovala za jeden zo svojich hlavných.
"Po takmer dvoch desaťročiach dobiehania už hospodárstvo mnoho rokov len sotva rastie a ekonómovia varujú, že ekonomika bez zásadných zmien stratí kontakt s ostatnými európskymi krajinami," uviedol denník.
"V skutočnosti je to teraz Česko, kto je skutočne chorým mužom Európy," poznamenal. Termín chorý muž Európy bol dlho spájaný s Nemeckom, ktoré sa v 90. rokoch dlho ekonomicky vyrovnávalo so svojim znovuzjednotením. Toto spojenie v posledných mesiacoch niektoré médiá znovu využili, aby tak poukázali na to, že Nemecku sa teraz v porovnaní s inými štátmi ekonomicky nedarí.
Na predpandemickú úroveň sa Česko podľa ekonómov Medzinárodného menového fondu tento rok nedostane. Odborníci navyše aj na nadchádzajúci rok predpovedajú Česku slabý hospodársky rast. Die Welt vypočítava niekoľko faktorov, ktoré možno pripísať na ťarchu slabého zotavenia z pandémie, ako je okrem iného nedostatočne energeticky efektívna výroba českých firiem a tiež príliš skoré zvýšenie úrokových sadzieb Českou národnou bankou, čo zadusilo ekonomiku. "To všetko sú len prechodné faktory. Narážajú však na hospodárstvo, ktoré už roky bojuje so slabým rastom. Neuspokojivý vývoj posledných rokov ich teraz priviedol do centra pozornosti mnohých pozorovateľov," uviedol nemecký denník.
Upozornil tiež, že podľa Hospodárskej komory ČR hrozí Česku pasca stredných príjmov, keď krajina uviazne medzi konkurenciou chudobnejších štátov s nižšími mzdami a vysoko technologicky vyspelými krajinami typu Nemecka.
"Varovanie pred rastovou pascou znie zatiaľ ako dráma, ktorá sa snaží získať pozornosť. Čína, Brazília alebo Albánsko sú ekonomikami so strednými príjmami. Česko naopak hrá inú ligu. V celosvetovom porovnaní je vysoko rozvinutou a bohatou priemyselnou krajinou s príjmom na hlavu, ktorý dosahuje 87 percent priemeru EÚ," napísal Die Welt.
Odborníci ako Kryštof Kruliš z Asociácie pre medzinárodné otázky sú presvedčení, že varovanie je namieste, pretože česká ekonomika je príliš drahá, aby konkurovala krajinám s lacnejšími mzdovými nákladmi, ale ešte nie je dostatočne technologicky vyvinutá, aby udržala krok napríklad s Nemeckom.
Denník poznamenal, že problémy Českej republiky sú veľmi podobné tým, ktorým čelí aj Nemecko. To podľa ekonómov totiž na udržanie prosperity bude potrebovať štrukturálne zmeny vrátane ukončenia podpory priemyselným odvetviam, ktoré nie sú v tejto krajine dlhodobo životaschopné. "Recepty sú v Nemecku rovnaké ako v Česku. Viac peňazí do školstva, do výskumu a vývoja. Menej byrokracie. Investície do strojov, robotov a softvéru, ktorý nahradí chýbajúcu pracovnú silu," uviedol Die Welt. Dodal, že niektorí ekonómovia vidia aj príležitosti, ako je presun výroby z Číny.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Porsche už viac nebude vyrábať dieslové aut
25. 9. 2018
Nemecká automobilka Porsche nebude viac vyrábať dieselové vozidlá. Povedal to generálny riaditeľ Oliver Blume v rozhovore pre nemecké noviny Bild am Sonntag.
Hoci spoločnosť ani v súčasnosti nevyrába dieselové modely, Blume vyhlásil, že chce, aby bolo jasné, že už takéto autá v ponuke viac mať nebude. No aj napriek tomu, že nevyrába dieselové autá, emisný škandál materského koncernu Volkswagen (VW) poškodil aj povesť spoločnosti Porsche. VW sa pod tlakom dôkazov na jeseň 2015 priznal, že do dieselových modelov namontoval softvér, ktorý počas testovania maskoval skutočné hodnoty emisií nebezpečných oxidov dusíka. Aj ďalšie nemecké značky čelia podobným obvineniam. "Odteraz nebude žiadny diesel od Porsche," povedal Blume novinám. Namiesto toho sa automobilka sústredí na to, v čom je najlepšia. A to sú výkonné benzínové a hybridné autá. A od roku 2019 aj čisto elektrické vozidlá. Ďalším dôvodom sľubu, že spoločnosť nikdy nevyrobí dieselové auto, je, že sa chce vrátiť k svojim športovým koreňom. V budúcnosti, na rozdiel od minulosti, bude podľa šéfa firmy Porsche viac "Porsche", čo znamená, že sa zameria na výkon a efektivitu. Blume dodal, že automobilka bude aj naďalej poskytovať službu pre dieselové modely Porsche, ktoré už jazdia po cestách. Emisný škandál zanechal nielen "škvrnu" na povesti nemeckých automobiliek, ale tiež inšpiroval niektoré mestá, aby zakázali naftovým autám vjazd do ulíc. Nemecká vláda sa tiež zaoberá myšlienkou, že bude vyžadovať úpravu starších dieselových vozidiel, aby znížili produkciu škodlivých emisií.
Zmena v našich peňaženkách: Ukázali nové eurobankovky
24. 9. 2018
Európska centrálna banka (ECB) predstavila dve nové bankovky. 100-eurovú a 200-eurovú. Platiť nimi začneme od 28. mája budúceho roka. Tieto bankovky obsahujú nové, inovatívne ochranné prvky.
Podobne ako ostatné nominálne hodnoty, aj tieto nové bankovky sa budú dať jednoducho overiť „hmatom, pohľadom a naklonením“. Informuje o tom Európska centrálna banka. V hornej časti strieborného prúžka sa v satelitnom holograme zobrazujú drobné znaky €. Pohybujú sa okolo čísla nominálnej hodnoty. Pod priamym svetlom sú tieto znaky zreteľnejšie. Prúžok na nich zobrazuje aj portrét Európy, architektonický motív a veľký znak eura. Na nových bankovkách sa nachádza aj zdokonalené smaragdové číslo. Je súčasťou všetkých ostatných bankoviek série Európa, ale v tejto zdokonalenej verzii sa vo vnútri čísla zobrazujú aj znaky €. Bankovky 100 € a 200 € sa oproti starým bankovkám 100 € a 200 € odlišujú veľkosťou. Majú rovnakú výšku ako bankovka 50 €. Ich dĺžka však zostáva nezmenená. Platí, že čím dlhšia bankovka, tým vyššia jej hodnota.
Víťazstvo pre Trumpa, rana pre EÚ
21. 9. 2018
Nemecká automobilka Volkswagen plánuje ukončiť takmer všetky aktivity na iránskom trhu. Informovala o tom agentúra Bloomberg, podľa ktorej tak nemecká firma ustúpila tlaku USA, ktoré sa snažia donútiť zahraničné podniky, aby Irán opustili a Washington si tak vymohol zmeny v medzinárodnej dohode o jadrovom programe s Teheránom.
Prakticky rok po tom, ako sa vrátil na iránsky trh, Volkswagen plánuje ukončiť na ňom takmer všetky svoje aktivity, tvrdí Bloomberg. Podľa agentúry bude VW môcť v Iráne pôsobiť "len v rámci humanitárnej výnimky". Aj keď biznis VW v Iráne nie je rozsiahly, krok firmy znamená symbolické víťazstvo pre amerického prezidenta Donalda Trumpa a na druhej strane, ranu pre Európsku úniu. Tá so sankciami USA voči Teheránu nesúhlasí. Podľa správy Bloombergu americký veľvyslanec v Nemecku Richard Grenell po niekoľko týždňov trvajúcich rokovaniach presvedčil najväčšiu nemeckú automobilku, aby sa prispôsobila americkým sankciám. Tie Trump opätovne zaviedol po tom, ako v máji rozhodol, že USA odstupujú od jadrovej dohody s Teheránom.
Európska komisia vyšetruje obchodné praktiky Amazonu
20. 9. 2018
Európska komisia (EK) otvorila predbežné protimonopolné konanie proti Amazonu. Vyšetrovanie sa týka toho, ako internetový gigant zaobchádza s menšími predajcami na svojich stránkach.
Komisárka pre hospodársku súťaž Margrethe Vestagerová uviedla, že chce preskúmať, ako americký koncern používa dáta, ktoré získa prostredníctvom transakcií na jeho platforme vrátane tých, ktoré sa týkajú konkurenčných predajcov. Kľúčová otázka sa podľa Vestagerovej týka dát. Vyšetrovanie sa má sústrediť na to, či sa dáta získané na legitímne účely nepoužívajú na to, aby Amazon získal konkurenčnú výhodu voči menším predajcom tým, že koncernu umožňujú zistiť, aké veci si ľudia chcú kúpiť. Amazon okrem toho, že predáva vlastné produkty, umožňuje ďalším predajcom, aby ponúkali svoje produkty prostredníctvom jeho stránky. Podľa Vestagerovej je protimonopolné vyšetrovanie obchodných praktík Amazonu ešte vo veľmi rannej fáze. Dodala, že regulačné orgány EÚ začali zhromažďovať informácie týkajúce sa záležitosti a zaslali obchodníkom a ďalším stranám dotazníky.