Česko je chorý muž Európy. Stav krajiny ukazuje krach plánovanej megainvestície
14. 11. 2023
Hospodársky model Českej republiky je zastaraný, krajina je lapená v priemernosti. Na svojom webe to napísal nemecký denník Die Welt, podľa ktorého je skutočne chorým mužom Európy práve Česko. Západný sused Slovenska je jedinou krajinou Európskej únie, ktorá sa nedokázala zotaviť z ekonomických dopadov pandémie. Česko preto podľa denníka slúži ako varovanie pred tým, čo hrozí aj Nemecku.
Stav českej ekonomiky a jej vyhliadky jasne ukazuje postoj automobilového koncernu Volkswagen, ktorý zatiaľ odložil rozhodnutie o ďalších európskych miestach pre výstavbu obrovskej továrne na batérie do elektromobilov.
Česká republika, ktorá má o takzvanú gigafactory veľký záujem, ponúkala zónu v obci Líně pri Plzni. "Toto rozhodnutie vyvolalo v Česku sklamanie, ale zodpovedá (celkovému) obrazu," napísal Die Welt o projekte, ktorý česká vláda považovala za jeden zo svojich hlavných.
"Po takmer dvoch desaťročiach dobiehania už hospodárstvo mnoho rokov len sotva rastie a ekonómovia varujú, že ekonomika bez zásadných zmien stratí kontakt s ostatnými európskymi krajinami," uviedol denník.
"V skutočnosti je to teraz Česko, kto je skutočne chorým mužom Európy," poznamenal. Termín chorý muž Európy bol dlho spájaný s Nemeckom, ktoré sa v 90. rokoch dlho ekonomicky vyrovnávalo so svojim znovuzjednotením. Toto spojenie v posledných mesiacoch niektoré médiá znovu využili, aby tak poukázali na to, že Nemecku sa teraz v porovnaní s inými štátmi ekonomicky nedarí.
Na predpandemickú úroveň sa Česko podľa ekonómov Medzinárodného menového fondu tento rok nedostane. Odborníci navyše aj na nadchádzajúci rok predpovedajú Česku slabý hospodársky rast. Die Welt vypočítava niekoľko faktorov, ktoré možno pripísať na ťarchu slabého zotavenia z pandémie, ako je okrem iného nedostatočne energeticky efektívna výroba českých firiem a tiež príliš skoré zvýšenie úrokových sadzieb Českou národnou bankou, čo zadusilo ekonomiku. "To všetko sú len prechodné faktory. Narážajú však na hospodárstvo, ktoré už roky bojuje so slabým rastom. Neuspokojivý vývoj posledných rokov ich teraz priviedol do centra pozornosti mnohých pozorovateľov," uviedol nemecký denník.
Upozornil tiež, že podľa Hospodárskej komory ČR hrozí Česku pasca stredných príjmov, keď krajina uviazne medzi konkurenciou chudobnejších štátov s nižšími mzdami a vysoko technologicky vyspelými krajinami typu Nemecka.
"Varovanie pred rastovou pascou znie zatiaľ ako dráma, ktorá sa snaží získať pozornosť. Čína, Brazília alebo Albánsko sú ekonomikami so strednými príjmami. Česko naopak hrá inú ligu. V celosvetovom porovnaní je vysoko rozvinutou a bohatou priemyselnou krajinou s príjmom na hlavu, ktorý dosahuje 87 percent priemeru EÚ," napísal Die Welt.
Odborníci ako Kryštof Kruliš z Asociácie pre medzinárodné otázky sú presvedčení, že varovanie je namieste, pretože česká ekonomika je príliš drahá, aby konkurovala krajinám s lacnejšími mzdovými nákladmi, ale ešte nie je dostatočne technologicky vyvinutá, aby udržala krok napríklad s Nemeckom.
Denník poznamenal, že problémy Českej republiky sú veľmi podobné tým, ktorým čelí aj Nemecko. To podľa ekonómov totiž na udržanie prosperity bude potrebovať štrukturálne zmeny vrátane ukončenia podpory priemyselným odvetviam, ktoré nie sú v tejto krajine dlhodobo životaschopné. "Recepty sú v Nemecku rovnaké ako v Česku. Viac peňazí do školstva, do výskumu a vývoja. Menej byrokracie. Investície do strojov, robotov a softvéru, ktorý nahradí chýbajúcu pracovnú silu," uviedol Die Welt. Dodal, že niektorí ekonómovia vidia aj príležitosti, ako je presun výroby z Číny.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Volkswagen opäť mieri na Slovensko
16. 12. 2008
Napriek kríze chce nemecká automobilka Volkswagen u nás investovať deväť miliárd korún, ak sa vláda rozhodne poskytnúť jej štátnu pomoc vo výške piatich percent celkovej investície. Investičná pomoc by mala mať formu úľavy na dani z príjmu. Projekt pomoci musí ešte schváliť centrála Európskej únie. Volkswagen, ktorý už na Slovensku vyrába štyri modely áut, by tu mal vyrábať ďalšie dva modely.
Únia vyzvala Turecko na prijatie zákona o CSR
16. 12. 2008
Turecké firmy svojím nezodpovedným podnikaním negatívne ovplyvňujú spoločnosť a životné prostredie.
Preto firmy budú musieť do konca
roku zaviesť pravidlá, ktorými obmedzia škodlivé dôsledky svojho podnikania.
Únia vyzvala krajinu, aby urýchlene prijala potrebné opatrenia v podobe Zákona
o spoločensky zodpovednom podnikaní (CSR).
V oblasti CSR vidí Brusel v čase otrasov na trhoch jeden z
možných nástrojov v boji proti recesii. Čo najrýchlejšia aplikácia zásadných
pravidiel spoločensky zodpovedného podnikania (CSR) pomôže tureckej ekonomike,
ktorú už finančná kríza ovplyvnila, udržať sa medzi konkurenciou na trhu.
Bankrot hrozí každému desiatemu dodávateľovi automobiliek
16. 12. 2008
Kríza nahlodáva nielen stabilitu veľkých závodov ale najmä drobných a zraniteľných dodávateľov a subdodávateľov.
Tvrdí to Európska asociácia automobilových dodávateľov
(CLEPA). Predseda asociácie vyhlásil, že bankrotu čelí približne každý
desiaty dodávateľ, preto žiada rýchlejší zásah vlád a EÚ v podobe rozsiahlej
finančnej podpory. Dôsledky omeškaných platieb sa začnú prejavovať vo februári
alebo marci.
Najmenej mobilov v EÚ majú španielske deti
15. 12. 2008
Prieskum Európskej komisie, zameraný na bezpečnosť detí, ktoré používajú internet a vo všeobecnosti moderné technológie, bol uskutočnený medzi 13 000 náhodne vybranými rodičmi.
Podľa prieskumu iba 47 %
španielských detí vo veku od 6 do 17 rokov má svoj vlastný mobilný
telefón. Európsky priemer je 50 %. Internet v Španielsku používa 70 % detí, v
Rumunsku 70 %, v Portugalsku 68 %, na Cypre a v Grécku 50 %, v Taliansku 45 %
vo Fínsku, Holandsku, Estónsku a Dánsku 94 % .
Približne polovica rodičov sa zvykne so svojimi deťmi
rozprávať o tom, na čo používajú internet. Surfovať pod kontrolou alebo používať ochranné programy umožňuje 59
% rodičov. Ostatní rodičia priznali, že
nevedia ako používať ochranné programy alebo veria svojim deťom.