Česko je chorý muž Európy. Stav krajiny ukazuje krach plánovanej megainvestície
14. 11. 2023
Hospodársky model Českej republiky je zastaraný, krajina je lapená v priemernosti. Na svojom webe to napísal nemecký denník Die Welt, podľa ktorého je skutočne chorým mužom Európy práve Česko. Západný sused Slovenska je jedinou krajinou Európskej únie, ktorá sa nedokázala zotaviť z ekonomických dopadov pandémie. Česko preto podľa denníka slúži ako varovanie pred tým, čo hrozí aj Nemecku.
Stav českej ekonomiky a jej vyhliadky jasne ukazuje postoj automobilového koncernu Volkswagen, ktorý zatiaľ odložil rozhodnutie o ďalších európskych miestach pre výstavbu obrovskej továrne na batérie do elektromobilov.
Česká republika, ktorá má o takzvanú gigafactory veľký záujem, ponúkala zónu v obci Líně pri Plzni. "Toto rozhodnutie vyvolalo v Česku sklamanie, ale zodpovedá (celkovému) obrazu," napísal Die Welt o projekte, ktorý česká vláda považovala za jeden zo svojich hlavných.
"Po takmer dvoch desaťročiach dobiehania už hospodárstvo mnoho rokov len sotva rastie a ekonómovia varujú, že ekonomika bez zásadných zmien stratí kontakt s ostatnými európskymi krajinami," uviedol denník.
"V skutočnosti je to teraz Česko, kto je skutočne chorým mužom Európy," poznamenal. Termín chorý muž Európy bol dlho spájaný s Nemeckom, ktoré sa v 90. rokoch dlho ekonomicky vyrovnávalo so svojim znovuzjednotením. Toto spojenie v posledných mesiacoch niektoré médiá znovu využili, aby tak poukázali na to, že Nemecku sa teraz v porovnaní s inými štátmi ekonomicky nedarí.
Na predpandemickú úroveň sa Česko podľa ekonómov Medzinárodného menového fondu tento rok nedostane. Odborníci navyše aj na nadchádzajúci rok predpovedajú Česku slabý hospodársky rast. Die Welt vypočítava niekoľko faktorov, ktoré možno pripísať na ťarchu slabého zotavenia z pandémie, ako je okrem iného nedostatočne energeticky efektívna výroba českých firiem a tiež príliš skoré zvýšenie úrokových sadzieb Českou národnou bankou, čo zadusilo ekonomiku. "To všetko sú len prechodné faktory. Narážajú však na hospodárstvo, ktoré už roky bojuje so slabým rastom. Neuspokojivý vývoj posledných rokov ich teraz priviedol do centra pozornosti mnohých pozorovateľov," uviedol nemecký denník.
Upozornil tiež, že podľa Hospodárskej komory ČR hrozí Česku pasca stredných príjmov, keď krajina uviazne medzi konkurenciou chudobnejších štátov s nižšími mzdami a vysoko technologicky vyspelými krajinami typu Nemecka.
"Varovanie pred rastovou pascou znie zatiaľ ako dráma, ktorá sa snaží získať pozornosť. Čína, Brazília alebo Albánsko sú ekonomikami so strednými príjmami. Česko naopak hrá inú ligu. V celosvetovom porovnaní je vysoko rozvinutou a bohatou priemyselnou krajinou s príjmom na hlavu, ktorý dosahuje 87 percent priemeru EÚ," napísal Die Welt.
Odborníci ako Kryštof Kruliš z Asociácie pre medzinárodné otázky sú presvedčení, že varovanie je namieste, pretože česká ekonomika je príliš drahá, aby konkurovala krajinám s lacnejšími mzdovými nákladmi, ale ešte nie je dostatočne technologicky vyvinutá, aby udržala krok napríklad s Nemeckom.
Denník poznamenal, že problémy Českej republiky sú veľmi podobné tým, ktorým čelí aj Nemecko. To podľa ekonómov totiž na udržanie prosperity bude potrebovať štrukturálne zmeny vrátane ukončenia podpory priemyselným odvetviam, ktoré nie sú v tejto krajine dlhodobo životaschopné. "Recepty sú v Nemecku rovnaké ako v Česku. Viac peňazí do školstva, do výskumu a vývoja. Menej byrokracie. Investície do strojov, robotov a softvéru, ktorý nahradí chýbajúcu pracovnú silu," uviedol Die Welt. Dodal, že niektorí ekonómovia vidia aj príležitosti, ako je presun výroby z Číny.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
Národné klimatické plány
2. 2. 2010
OSN v pondelok oznámila, že návrhy vlastných národných klimatických plánov jej doteraz predložilo 55 krajín, ktoré spoločne produkujú takmer 80 percent svetových emisií skleníkových plynov. Podľa predsedu UNFCCC Yvo de Boera, ide o dôležitý impulz v diskusiách OSN o klimatických zmenách.
Sekretariátu OSN svoje klimatické národné záväzky predložila už viac ako štvrtina krajín sveta, ktoré sa podieľajú na tvorbe globálnych emisií CO2 takmer štyrmi pätinami.
Yvo de Boer spresnil, že ide o 55 zo 194 krajín, ktoré spoločne produkujú 78 percent emisií CO2 v energetike.
V roku 2010 by mali klimatické vyjednávania vyvrcholiť svetovým summitom COP16, ktorý je naplánovaný na 29. novembra - 10. decembra 2010 v Mexiku.
Na tému klimatických rokovaní by sa malo zamerať i ďalšie zasadnutie Európskej rady v Bruseli.
Modernizácia elektrickej siete v EÚ
1. 2. 2010
Európska komisia vypracúva plán pre rozvoj elektrických sietí. Plán slúži na to, aby siete boli pripravené pre plnohodnotné prenášanie elektriny z obnoviteľných zdrojov, napríklad z pobrežných veterných parkov. Je to súčasť cieľa, aby obnoviteľné zdroje energie tvorili minimálne 20 % mixu do roku 2020.
Koncept Transeurópskych energetických sietí nahradí Komisia novým plánom na rozvoj elektrických prenosových sústav. Pravdepodobne do konca tohto roka Komisia vytvorí infraštruktúrny balík, v ktorom sa zameria na požiadavky na energetickú sieť.
Európske energetické siete by podľa Komisie mali byť oveľa viac prepojené a mali by dokázať plnohodnotne pripojiť i obnoviteľné zdroje, zvlášť veľké veterné parky na pobreží Severného mora.
Posledná veľká modernizácia sa vykonala v 70-tych rokoch. V tomto období sa začali intenzívne stavať jadrové elektrárne.
Neistá budúcnosť platieb cez mobil
29. 1. 2010
Francúzsko tento rok spúšťa prvé európske platby prostredníctvom SIM kariet v mobilných telefónoch, takzvané m-platby. Zdá sa však, že m-platby čelia neistej budúcnosti, keďže operátori sa obávajú o rentabilnosť týchto služieb a spotrebitelia zasa hrozby, kto všetko bude môcť ich operácie sledovať.
Jedným z hlavných vyjednávačov počas rokovaní medzi európskymi bankami a mobilnými operátormi pri aplikovaní pravidiel vyplývajúcich z iniciatívy SEPA (Jednotná platobná oblasť platieb v eurách), ktorá rozširuje pole pôsobnosti aj pre mobilné telefóny bol Nór Dag-Inge Flatraaker.
Zavádza totiž službu bezhotovostných m-platieb prostredníctvom inteligentných SIM kariet s nahratými údajmi o účte a kreditných a debetných kartách. Tie umožnia bezkontaktné platby pri špeciálnych termináloch, ktoré nevyžadujú fyzický kontakt. Francúzske pokusy podľa Flatraakera ukázali, že m-platby sa ujali najviac v prípade služieb verejnej dopravy, no len veľmi málo pri nákupe v obchodoch. Maloobchodníci nebudú mať vôľu inštalovať bezkontaktné terminály, kým nebude takúto formu platby využívať dostatok zákazníkov.
Najväčšou hrozbou pre užívateľov služby môže byť ukradnutie mobilného telefónu. Zlodej by mohol platby uskutočňovať bez toho, aby banka či predajca vedel, že ide o odcudzené zariadenie.
Jednotný spiatočný lístok z Bratislavy do Rakúska
29. 1. 2010
S ďalšou cezhraničnou novinkou prichádza bratislavský dopravný podnik. Spolu s rakúskym železničným dopravcom ponúkne od 1. februára jednotný spiatočný lístok z Bratislavy do rakúskych obcí Petronell-Carnuntum a Fischamend. Lístok bude platiť na medzinárodnej autobusovej linke 901.
Bratislavčanom sa tak priblíži unikátny archeologický park Carnuntum s rímskymi vykopávkami. A vďaka lístku sa dostanú aj k mnohým ďalším výletným cieľom.
Lístky bude možné kúpiť v automatoch na slovenských zastávkach linky 901 (Nový most a Einsteinova). Pre deti od 6 do 14 rokov a psy bude cestovné zľavnené. Pre deti do 6 rokov bude preprava bezplatná, rovnako aj pre detské kočíky a vodiace psy. Pre prepravu bicyklov budú platiť tarifné podmienky jednotlivých prepravcov.