Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Nevytesané pravdy - I. večer

Nechoďte hlavou proti múru! Postavte sa vždy tak, aby si ju otrieskali iní.

Hmota sa ničí priamoúmerne k svojej hodnote. Preto sa zničí vždy to, čo je pre vás najcennejšie.

Aj keď sa zdá, že sa už nemá čo pokaziť, ono sa nakoniec vždy niečo nájde.

(Murphyho zákony po poslednej novele)
Murphyho múdre pravdy

Fakty sú názory, ktoré medzičasom skameneli.

Skúsenosť je čosi, čo človek získa zásadne až chvíľu po tom, ako to práve potreboval.

Čas schôdzovania rastie kvadraticky s počtom zúčastnených.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Manželstvo a rodina

Sedadlo, z ktorého sa najlepšie ovláda vozidlo, je to vedľa šoféra. Každý, kto práve nešoféruje, je viac kvalifikovaný na vedenia auta ako šofér.

Muž obyčajne vďačí za svoj úspech prvej manželke. A za druhú manželku vďačí svojmu úspechu.

Ak dnes hovorí muž žene vulgárnosti, je to sexuálne obťažovanie a stojí ho to pár sto tisíc. Ak hovorí žena vulgárnosti mužovi, tak je to iba za stovku za minútu.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)
Mnoho je na svete mocného...

Kto chce dôjsť k cieľu, ktorý si stanovil, nech neblúdi po mnohých cestách, ale nech sleduje cestu jedinú. (Seneca)

Kým niekomu venuješ dôveru, pozri sa najskôr na jeho spôsob života a jeho charakter. (Demosthenes)

Život je ako divadelná hra. Vôbec nezáleží na tom, ako dlho trvalo predstavenie. Podstatné je to, ako dobre bolo odohrané. (Seneca)

(Myšlienky bez cla)
Človek a úspech

Kto chce mať úspech, musí postupovať v úplnom rozpore s očakávaniami o správaní sa úspešnej osoby.

Ranné vtáča pochytá viac červíkov. Ranný červík bude zjedený.

To, že ste dnes mali pekelnú smolu, ešte neznamená, že zajtra budete mať svätý pokoj.

(Murphyho zákony - úplné znenie s komentárom)

Česko je chorý muž Európy. Stav krajiny ukazuje krach plánovanej megainvestície

14. 11. 2023 Hospodársky model Českej republiky je zastaraný, krajina je lapená v priemernosti. Na svojom webe to napísal nemecký denník Die Welt, podľa ktorého je skutočne chorým mužom Európy práve Česko. Západný sused Slovenska je jedinou krajinou Európskej únie, ktorá sa nedokázala zotaviť z ekonomických dopadov pandémie. Česko preto podľa denníka slúži ako varovanie pred tým, čo hrozí aj Nemecku.
Stav českej ekonomiky a jej vyhliadky jasne ukazuje postoj automobilového koncernu Volkswagen, ktorý zatiaľ odložil rozhodnutie o ďalších európskych miestach pre výstavbu obrovskej továrne na batérie do elektromobilov.
Česká republika, ktorá má o takzvanú gigafactory veľký záujem, ponúkala zónu v obci Líně pri Plzni. "Toto rozhodnutie vyvolalo v Česku sklamanie, ale zodpovedá (celkovému) obrazu," napísal Die Welt o projekte, ktorý česká vláda považovala za jeden zo svojich hlavných.
"Po takmer dvoch desaťročiach dobiehania už hospodárstvo mnoho rokov len sotva rastie a ekonómovia varujú, že ekonomika bez zásadných zmien stratí kontakt s ostatnými európskymi krajinami," uviedol denník.
"V skutočnosti je to teraz Česko, kto je skutočne chorým mužom Európy," poznamenal. Termín chorý muž Európy bol dlho spájaný s Nemeckom, ktoré sa v 90. rokoch dlho ekonomicky vyrovnávalo so svojim znovuzjednotením. Toto spojenie v posledných mesiacoch niektoré médiá znovu využili, aby tak poukázali na to, že Nemecku sa teraz v porovnaní s inými štátmi ekonomicky nedarí.
Na predpandemickú úroveň sa Česko podľa ekonómov Medzinárodného menového fondu tento rok nedostane. Odborníci navyše aj na nadchádzajúci rok predpovedajú Česku slabý hospodársky rast. Die Welt vypočítava niekoľko faktorov, ktoré možno pripísať na ťarchu slabého zotavenia z pandémie, ako je okrem iného nedostatočne energeticky efektívna výroba českých firiem a tiež príliš skoré zvýšenie úrokových sadzieb Českou národnou bankou, čo zadusilo ekonomiku. "To všetko sú len prechodné faktory. Narážajú však na hospodárstvo, ktoré už roky bojuje so slabým rastom. Neuspokojivý vývoj posledných rokov ich teraz priviedol do centra pozornosti mnohých pozorovateľov," uviedol nemecký denník.
Upozornil tiež, že podľa Hospodárskej komory ČR hrozí Česku pasca stredných príjmov, keď krajina uviazne medzi konkurenciou chudobnejších štátov s nižšími mzdami a vysoko technologicky vyspelými krajinami typu Nemecka.
"Varovanie pred rastovou pascou znie zatiaľ ako dráma, ktorá sa snaží získať pozornosť. Čína, Brazília alebo Albánsko sú ekonomikami so strednými príjmami. Česko naopak hrá inú ligu. V celosvetovom porovnaní je vysoko rozvinutou a bohatou priemyselnou krajinou s príjmom na hlavu, ktorý dosahuje 87 percent priemeru EÚ," napísal Die Welt.
Odborníci ako Kryštof Kruliš z Asociácie pre medzinárodné otázky sú presvedčení, že varovanie je namieste, pretože česká ekonomika je príliš drahá, aby konkurovala krajinám s lacnejšími mzdovými nákladmi, ale ešte nie je dostatočne technologicky vyvinutá, aby udržala krok napríklad s Nemeckom.
Denník poznamenal, že problémy Českej republiky sú veľmi podobné tým, ktorým čelí aj Nemecko. To podľa ekonómov totiž na udržanie prosperity bude potrebovať štrukturálne zmeny vrátane ukončenia podpory priemyselným odvetviam, ktoré nie sú v tejto krajine dlhodobo životaschopné. "Recepty sú v Nemecku rovnaké ako v Česku. Viac peňazí do školstva, do výskumu a vývoja. Menej byrokracie. Investície do strojov, robotov a softvéru, ktorý nahradí chýbajúcu pracovnú silu," uviedol Die Welt. Dodal, že niektorí ekonómovia vidia aj príležitosti, ako je presun výroby z Číny.
S
(Zdroj: hnonline.sk)

EK stiahla žalobu proti Slovensku

11. 4. 2011 Komisia Európskeho spoločenstva stiahla žalobu na Slovenskú republiku, vo veci neprijatia národnej stratégie pre redukciu biologicky odbúrateľného odpadu. Žalobu na Súdny dvor EÚ proti Slovensku podala Európska komisia v máji 2010.
Slovenku hrozila pokuta vo výške 725 -tisíc eur. Od roku 2013 by sa mal zvýšiť podiel obcí, v ktorých sa bude separovať biologicky rozložiteľný odpad. Podľa plánov envirorezortu by sa do kompostovania malo zapojiť 40 % obcí. Bioodpad tvorí podľa posledných štúdií Európskej únie 40 % z celkovej produkcie komunálnych odpadov, čo predstavuje asi 60 miliónov ton ročne.

Najviac ochranných známok má EÚ, Čína jej ale dýcha na chrbát

7. 4. 2011 Európska únia podala v roku 2010 najviac žiadostí o ochrannú známku, vyplýva to zo správy Svetovej organizácie duševného vlastníctva (WIPO).
Do prvej pätice vpustili iba USA a Čínu spolu s Japonskom a Ruskom. Počet žiadostí reflektuje zotavenie z globálnej finančnej a ekonomickej krízy rokov 2008-2009. Kým v roku 2009 žiadosti poklesli o 16 %, v roku 2010 sa zvýšili o 12,8 %. Predstavitelia WIPO tvrdia, že žiadosti o ochranné známky odrážajú predstavenie nových produktov a služieb na trhu, a reagujú aj na hospodárske cykly.

Z eurofondov sa doteraz vyčerpalo 16 %

6. 4. 2011 Z aktuálneho programového obdobia 2007 - 2013 vyčerpalo Slovensko z fondov Európskej únie ku koncu marca 2011 viac ako 16 %.
V druhom programovom období môže SR čerpať celkovo takmer 11,5 miliardy eur, a to zo Štrukturálnych fondov,Kohézneho fondu a Európskeho fondu pre rybné hospodárstvo.

Výhľadový plán EK na zníženie emisií

30. 3. 2011 Európska komisia chce do roku 2050 vyhnať všetky tradičným spôsobom poháňané autá z miest. Toto a ďalších viac ako 30 opatrení predstavila EK v rámci plánovacieho dokumentu Doprava 2050 v Bruseli.
Zatiaľ to síce nie je legislatívny návrh, ale ak by členské štáty nezáväzný plán nakoniec realizovali, emisie z dopravy by mali do polovice storočia klesnúť o 60 %. Brusel totiž počíta s tým, že za 39 rokov sa bude väčšina cestujúcich na vzdialenosť väčšiu ako 300 kilometrov presúvať po koľajniciach.
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Zina
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner