Ceny plynu v Európe naďalej prudko rastú
22. 8. 2022
Ruský Gazprom v piatok oznámil, že od 31. augusta do druhého septembra pre opravu turbíny úplne odstaví plynovod Nord Stream 1.
Ceny zemného plynu v Európe pokračujú v raste aj na začiatku nového týždňa potom, čo v piatok 19. augusta uzavreli na novom rekordnom maxime.
Hlavným dôvodom sú obavy z dlhšieho zastavenia dodávok cez plynovod Nord Stream 1, čo by mohlo stiahnuť ekonomiky regiónu, už aj tak sužované energetickou krízou, do recesie. TASR o tom informuje na základe správy agentúry Bloomberg.
Referenčný kontrakt na plyn s dodávkou v septembri na burze v Amsterdame v pondelok vyskočil až o 13 percent a o 8:16 hodine SELČ sa predával po 275,97 eura za megawatthodinu (MWh). V piatok sa posilnil už piaty deň po sebe a uzavrel na rekordných 244,55 eura za MWh.
Ruský koncern Gazprom v piatok oznámil, že od 31. augusta do druhého septembra pre opravu turbíny úplne odstaví plynovod Nord Stream 1. To zvýšilo obavy, že plynovod by sa nemusel vrátiť do prevádzky v uvedenom termíne.
Odstávka plynovodu, ktorý je aj tak už niekoľko týždňov vyžívaný len na 20 percent maximálnej kapacity, ešte výraznejšie naruší dodávky plynu do Európy sužovanej energetickou krízou.
Takisto podporuje obavy, že Rusko môže pred zimnou sezónou dodávky úplne zastaviť. Pred touto možnosťou opakovane varovali európski politici a inštitúcie, keďže Moskva sa snaží o odvetu za západné sankcie prijaté pre jej útočnú vojnu proti Ukrajine.
V
(Zdroj: hnonline.sk)
Rekordný rok budú očakávať slovenské automobilky
25. 10. 2012
Nový rekord v tomto roku na Slovensku nastane vo výrobe osobných automobilov
Firmy vyrobia až 850 000 osobných automobilov.
Vlani to bolo o 200 000 menej.
Výroba na Slovensku v posledných rokoch rastie. Vlani sa zvýšila o takmer 14 percent na 639 763 áut, krajina sa tak v tejto kategórii dostala v prepočte na obyvateľa na svetovú špičku. Tento rok bude rast ešte vyšší.
Európsky dohľad nad bankami od januára 2013 nebude
19. 10. 2012
Jednotný dohľad nad bankami nezačne fungovať od 1. januára 2013, ale až v priebehu roku 2013.
Do konca roka sa podľa dohody európskych lídrov len vytvorí právny rámec, aby mohla Európska centrálna banka európske banky kontrolovať.
Jednotný dohľad nad bankami je prvý krok chystanej bankovej únie, ktorá má mať pod kontrolou asi 6000 európskych bánk. Platiť má pre krajiny eurozóny, štáty, ktoré eurom neplatia sa môžu pripojiť.
Súčasťou bankovej únie je okrem jednotného dohľadu aj garančný systém vkladov a fond na riešenie problémov bánk, ale tieto návrhy ešte nie sú rozpracované.
Za poistky si ženy priplatia, muži získajú
18. 10. 2012
Európsky súdny dvor zakázal poisťovniam vypočítavať ceny poistiek na základe pohlavia
Z tohto dôvodu sa ženy musia pripraviť už od 21. decembra na zdvihnutie cien poistiek proti riziku smrti, invalidite, či závažnému ochoreniu. Naopak, mužom poistenie uvedených rizík zlacnie.
U žien je očakávané zdraženie najvýraznejšie pri poistení pre prípad smrti, kde môže dosahovať okolo tridsať percent.
Podľa údajov SŠÚ je pravdepodobnosť smrti ženy v rozmedzí od 20 do 62 rokov deväť percent, kým u mužov až dvadsaťdva percent. Poisťovne tak majú pri mužoch vyššie riziko vyplatenia dohodnutej poistky v prípade smrti pred dosiahnutím dôchodku. Preto dnes muži za životné poistky proti smrti platia výrazne viac ako ženy.
Automobilky čaká drastické prepúšťanie
15. 10. 2012
Po tom, ako agentúra Moody´s znížila rating Peugeotu a Fiatu, prezident Európskeho združenia výrobcov automobilov Sergio Marchionne bije na poplach.
Výroba v automobilkách totiž stráca efektivitu a situácia je neudržateľná, preto vyzýva na zatváranie tovární a prepúšťanie.
Európsky automobilový trh sa už mesiace zmieta v kríze a bojuje so slabnúcim dopytom a znižovaním objemu výroby. Riešením zúfalej situácie je zatváranie tovární, ktoré bežia aj na polovičný výkon, a prepúšťanie nadbytočných ľudí. Situáciu komplikujú lacné ázijské značky, predovšetkým z Kórey.
Aby automobilka dosahovala zisk, musia sa výrobné kapacity využívať minimálne na 80 percent. Značky ako PSA Peugeot Citroën, Fiat či Opel/Vauxhall sa dostali pod túto úroveň, a preto je zatvorenie tovární jediným riešením.
Zatvorenie spomínaných tovární by znamenalo prepustenie vyše 80-tisíc ľudí.