Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Márnivosť môže byť nebezpečná

Ľahšie je zmeniť výzor sto ľudí ako povahu jedného z nich.

Kto dokáže z vlastného nedostatku urobiť prednosť, neumrie chudobný.

Tým, že sa človek nafúkne, ešte sa nestane balónom a nezačne lietať.

(Murphyho zákony v bájkach)
Život s Murphyho zákonmi

Ak nejde o život, nejde o nič,

Neočakávajte, že tomu, čo sa dá predvídať, sa dá aj zabrániť.

Zákruta na ceste ešte vždy neznamená koniec cesty. Ibaže by ste to nezvládli.

(Murphyho Zbierka zákonov)
Svetlá budúcnosť

Raz po preflámovanej noci sa slord pýta svojho služobníka Ďura: „Ďuro, povedzte mi, má náš záchod dvojkrídlové dvere?“. „Nie, pane.“ „Dofrasa, tak potom som včera použil skriňu.“

Slovenský slord sa rozčuľuje: „A berte na vedomie, doktorko, že len čo sa postavím na nohy, nájdem si iného osobného lekára!“ „Ale prečo, vaše slordstvo_“ „Môjmu sluhovi Ďurovi ste na angínu predpísali tie isté lieky ako mne!“

„Ďuro, slady nepríde ku stolu?“ „Nie pane, dnes ráno ste ju ráčili zastreliť.“ „Ach áno, už si spomínam. Akurát som netušil, že preto bude tak dlho naštvaná.“

(Myšlienky bez cla)
Opatrnosti nie je nikdy dosť

Lož má ešte kratšie nohy ako krtko.

Tí, ktorí sú prvý v rade, sú vždy aj prví na rane.

Pekné prázdne hlavy často využijú tie chytrejšie hlavy.

(Murphyho zákony v bájkach)
Hlúposti sa medze nekladú

Nič tak neškodí zdraviu, ako hlúpe nápady.

Aj malá vec môže byť príčinou veľkej katastrofy. Opatrnosti preto nikdy nie je nazvyš - hlavne vtedy nie, ak má človek dobré miesto.

Spoza dostatočne veľkého oltára nevidieť somára. Preto nikdy nevieš, komu sa práve klaniaš.

(Murphyho zákony v bájkach)

Brexit zdražil obchod a zvýšil náklady firiem

11. 2. 2022 Byrokracia a meškania na hraniciach po odchode Británie z Európskej únie zdražil obchod. Situáciu môže ešte skomplikovať obnovenie cestovania po pandémii ochorenia COVID-19.
Stúpenci brexitu argumentovali, že vystúpenie z EÚ umožní Spojenému kráľovstvu stať sa nezávislým a uniknúť "zo stagnujúceho projektu ovládaného Nemeckom, ktorý výrazne zaostáva za veľkými ekonomikami, ako sú USA a Čína". Odporcovia brexitu zase varovali, že odchod z EÚ je podobný aktu sebapoškodzovania, ktorý spôsobí, že Spojené kráľovstvo bude slabšie, chudobnejšie a izolovanejšie. ​V čase, keď pandémia a globálne obmedzenie dodávok zasiahli obchod, výbor britského parlamentu pre verejné účty zistil, že "vystúpenie z EÚ malo vplyv na obchod a nové hraničné opatrenia zvýšili náklady firiem". Podľa Meg Hillierovej, predsedníčky výboru, stúpenci brexitu sľubovali firmám viac voľnosti, čo im poskytne priestor na maximalizáciu ich produktivity a bude prínosom pre ekonomiku. Ale doposiaľ sú jediným zistiteľným dôsledkom tohto kroku zvýšené náklady, papierovanie a meškanie na hraniciach.
V
(Zdroj: hnonline.sk)

Problémy s implementovaním smernice o službách

24. 7. 2009 Podľa aktuálneho prieskumu Eurochambers pravdepodobne nestihne do konca decembra plne implementovať ustanovenia plynúce zo smernice o službách takmer každá druhá členská krajina Európskej únie. Slovensko v tejto oblasti dosiahlo výrazný pokrok.
Služby tvoria takmer 70 % HDP EÚ a zástupcovia členských štátov a profesijných únií sa nevedeli dlhé roky  dohodnúť ako tento potenciál lepšie využiť na tvorbu vnútorného trhu celého bloku. Pôvodný návrh vyvolal nesúhlasné reakcie v mnohých krajinách. Najproblematickejšou časťou navrhnutej predlohy Komisie bolo tzv. pravidlo zeme pôvodu. Pokiaľ by toto pravidlo prešlo - v praxi by podnikateľovi bolo stačilo získať povolenie prevádzkovať určité činnosti vo svojom domovskom štáte a potom by mohol túto službu ponúkať zákazníkom v celej Únii bez ďalších administratívnych záväzkov.
Návrh ale vzbudil nevôľu najmä v „starých členských štátoch“, ktoré sa obávali sociálneho dumpingu. Ten by umožňoval, aby  podnikatelia využívali nižšie štandardy vo svojich domovských krajinách a (v porovnaní so západom) tak znížili  svoje náklady, čo by viedlo k zníženiu štandárd v celej Únii.

Počas trojročného vyjednávania pred konečným schválením smernice na konci roku 2006 došlo ku značným kompromisom. V dôsledku neho  firmy a živnostníci nebudú musieť žiadať v každej zemi osobitné povolenie k pobytu alebo výkonu činnosti, no budú sa musieť podriadiť pravidlám pre podnikanie v danom odbore, ktoré sa menia  z krajiny do krajiny.

Alarmujúce výsledky prináša najnovší prieskum Eurochambers. Na otázku, či v niektorej členskej krajine prebehne implementácia smernice o službách „včas a korektne“ až 40 % obchodných komôr odpovedalo záporne alebo skepticky. To sú  oveľa horšie výsledky ako podľa januárového skúmania, kedy pesimistické vyhliadky dosahovali len štvrtinu.

Medzi lepšie prípady patrí Slovensko. Slovenská obchodná a priemyselná komora (SOPK) tvrdí, že vláda urobila všetko pre to, aby všetky povinnosti vyplývajúce zo smernice boli implementované  včas a dôkladne. SOPK dúfa,  hospodárska kríza, tento proces nespomalí.
(Zdroj: EURACTIV)

Slovensko v novom EP nemá žiadny vysoký post

23. 7. 2009 Pri rozdeľovaní kresiel v Európskom parlamente ťahali nové členské krajiny za kratší koniec. Slovensko pri prerozdeľovaní postov vo výboroch a predsedníctve skončilo medzi štyrmi krajinami, ktoré nemajú žiadny.
V siedmom legislatívnom období Európskeho parlamentu (2009-2014) Slovensko spolu s Estónskom, Lotyšskom a Slovinskom neobsadilo žiadny z postov predsedu či podpredsedu 22 stálych výborov (každý výbor má 1 predsedu a 4 podpredsedov). Žiadne miesto sa tejto štvorici krajín neušlo ani  v predsedníctve EP (14 podpredsedov) a medzi piatimi kvestormi.
Rokovania o tom, ktorý poslanec akú funkciu dostane tradične prebiehali za zatvorenými dverami a sú výsledkom komplexnej štruktúry hierarchií. Možnými kritériami sú  napríklad pomer malých versus  veľkých krajín, váha politických skupín, postavenie a profil konkrétneho poslanca a rodová rovnosť. Nejedná sa o žiadnu  presnú  matematickú  formulku. Podľa D´Hondtovej metódy sa však počíta to, ktorá frakcia dostane koľko postov predsedov výborov.
(Zdroj: EURACTIV)

Obchod s emisiami je lepší ako emisné dane

22. 7. 2009 Efektívnejším spôsobom boja proti klimatickým zmenám je podľa správy vypracovanej pre britského premiéra obchodovanie s emisiami než emisné dane.
Ak sa chceme vyhnúť katastrofálnym následkom klimatických zmien je globálny systém obchodovania s emisiami nevyhnutný. Píše sa to v správe Global Carbon Trading.
Ani samotné obchodovanie však nebude stačiť. Musí sa spojiť s cieleným znižovaním emisií na národnej úrovni. Emisný trh by mal byť kombinovaný s cielenou reguláciou, zdaňovaním a verejnými financiami na široko zamerané opatrenia. Správa tvrdí, že kľúčové bude dosiahnutie zníženia emisií v rozvojových krajinách.
Dokument britskej vlády sa teda nevyslovuje za zásadnú environmentálnu daňovú reformu.  „Zelené dane“ odvíjajúce sa od znečistenia by mali mať len podpornú úlohu.
Švédske predsedníctvo zasa  tvrdí, že bez zavedenia emisných daní nebude európsky systém obchodovania s emisiami stačiť na také zníženie emisií, aby EÚ splnila svoje záväzky.
Rovnaký  názor zastáva aj popredný environmentálny expert, David Gee z Európskej environmentálnej agentúry.  Podľa jeho slov na nedávnej konferencii v Londýne povedal, že kríza klimatických zmien, lepšie výskumné poznatky a klesajúca popularita trhovej ideológie vytvárajú výbornú príležitosť na zavedenie environmentálnej daňovej reformy.
(Zdroj: EURACTIV)

Všeobecné kritériá na záchranu bánk

21. 7. 2009 Jednou z priorít EÚ by v čase finančnej krízy malo byť definovanie všeobecných kritérií na záchranu bánk. Ich stanovenie by mohlo zabrániť podobnému krachu v budúcnosti. Tvrdí to aliancia najväčších finančních hráčov v dvadsaťsedemčlennom bloku.


Finančná kríza odhalila potrebu sprísniť  európsky  dohľad nad finančnými inštitúciami, ktoré kontrolujú najmä národné autority, a to i napriek tomu, že sú čoraz viac zapojené do cezhraničných aktivít. V Európe je podľa údajov Európskej komisie  viac ako osem tisíc bánk, no dve tretiny ich aktív sú v rukách okolo štyridsiatich medzinárodných inštitúcií.
V októbri 2008 vytvorila EK expertnú skupinu, ktorej úlohou bolo skúmať a navrhnúť reformné opatrenia vo finančnej supervízii. Panel viedol bývalý výkonný riaditeľ Medzinárodného menového fondu. Svoju správu prezentoval vo februári 2009.

V máji Komisia plne podporila návrhy skupiny, pričom predstavila svoj koncept založený na zvýšení právomocí Európskej centrálnej banky pri makrodohľade na prevenciu systémového rizika a podporu spolupráce na národnej úrovni pri mikrodohľade medzinárodných finančných skupín.
(Zdroj: EURACTIV)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Svetozár
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner