Zmeny v zákone o vodách
26. 3. 2025
Po novom sa v zákone č. 364/2004 Z. z. o vodách povolenie na osobitné užívanie vôd, ktoré možno vykonávať len s užívaním vodnej stavby, je potrebné vydať pred vydaním rozhodnutia o stavebnom zámere alebo súčasne s ním v spoločnom konaní, ak nejde o existujúcu vodnú stavbu alebo povolenú vodnú stavbu.
Povolenie orgánu štátnej vodnej správy sa vyžaduje na zhotovenie vodnej stavby, jej zmenu, zmenu v užívaní, zrušenie alebo odstránenie vodnej stavby; ak tento zákon neustanovuje inak. Povolenie na vodnú stavbu možno vydať len, ak je vydané povolenie na osobitné užívanie vôd, ak sa podľa tohto zákona vyžaduje. Na uskutočnenie stavebných úprav na vodnej stavbe postačuje ohlásenie orgánu štátnej vodnej správy. Ohlásenie obsahuje identifikačné údaje o stavebníkovi a o mieste a druhu stavebných prác; prílohou je jednoduchý technický opis, situácia v území a jednoduché schematické znázornenie. Stavebník môže uskutočniť stavebné úpravy na vodnej stavbe len na základe písomného oznámenia orgánu štátnej vodnej správy, že proti ich uskutočneniu nemá námietky. Lehota na začatie stavebných úprav uplynie po dvoch rokoch odo dňa doručenia oznámenia. Orgán štátnej vodnej správy môže v oznámení určiť, že stavebnú úpravu možno uskutočniť len na základe rozhodnutia o stavebnom zámere. Na uskutočnenie jednoduchého vodného zariadenia sa nevyžaduje rozhodnutie o stavebnom zámere ani ohlásenie orgánu štátnej vodnej správy. V povolení na vodné stavby orgán štátnej vodnej správy určí podmienky a požiadavky na uskutočnenie stavby v rozsahu podľa Stavebného zákona. Pri vodných stavbách je orgán štátnej vodnej správy špeciálnym stavebným úradom. Ak je vodná stavba súčasťou súboru stavieb a k hlavnej stavbe je príslušný na konanie o stavebnom zámere iný stavebný úrad, orgán štátnej vodnej správy má v takomto konaní postavenie dotknutého orgánu a o stavebnom zámere vodnej stavby koná stavebný úrad príslušný na konanie o stavebnom zámere hlavnej stavby; to platí aj ak ide o stavby a stavebné úpravy, pri ktorých postačuje ohlásenie podľa Stavebného zákona. Orgán štátnej vodnej správy, ktorý je príslušný na konanie o stavebnom zámere vodnej stavby, vykoná aj kolaudáciu vodnej stavby. Orgán štátnej vodnej správy nie je orgánom územného plánovania a nekoná vo veciach vyvlastnenia. Povolenie orgánu štátnej vodnej správy na zhotovenie alebo zmenu vodnej stavby je súčasne rozhodnutím o stavebnom zámere. Vodnú stavbu je možné užívať na základe kolaudačného osvedčenia. Podmienkou vydania rozhodnutia o stavebnom zámere pre prevádzkovo súvisiaci verejný vodovod alebo prevádzkovo súvisiacu verejnú kanalizáciu je písomná zmluva podľa osobitného predpisu. Podmienkou vydania kolaudačného osvedčenia pre verejný vodovod alebo verejnú kanalizáciu je písomná zmluva podľa osobitného predpisu. Ustanovuje sa tiež všeobecné pravidlo, že orgán štátnej vodnej správy je špeciálnym stavebným úradom, v rozsahu pôsobností jednotlivých orgánov podľa tohto zákona. Z tejto úpravy špeciálneho stavebného úradu sa ustanovuje výnimka v súlade so Stavebným zákonom v prípadoch, kedy je vodná stavba súčasťou súboru stavieb a nie je hlavnou stavbou. V takom prípade sa orgán štátnej vodnej správy, ktorý by inak konal ako špeciálny stavebný úrad, stane dotknutým orgánom podľa § 21 Stavebného zákona a svoju pôsobnosť v oblasti ochrany vôd vykonáva vydávaním záväzného stanoviska – teda už nekoná v správnom konaní ako špeciálny stavebný úrad, ale vydáva záväzné stanovisko.
K
Nová elektronizácia účtovníctva
3. 1. 2022
Novela zákona o účtovníctve, ktorá nadobudla účinnosť 1. 1. 2022, umožňuje podnikateľom prechod účtovníctva do elektronickej podoby.
K uvedenej elektronizácii dochádza prostredníctvom archivovania účtovnej dokumentácie v elektronickej podobe a zavedenia elektronizácie do jednotlivých procesov pri vedení účtovníctva.
Zákon o účtovníctve zjednocuje a zrovnoprávňuje listinný a elektronický účtovný záznam, ktorým je údaj, ktorý je nositeľom informácie týkajúce sa predmetu účtovníctva alebo spôsobu jeho vedenia. Ide napríklad o účtovný doklad, ktorým je mzdový list, faktúra, zmluva a ďalšie. Listinný účtovný záznam je vyhotovený na papieri alebo vytlačený, zaslaný, prijatý alebo vyhotovený pre interné účely ako listinný. Elektronický účtovný záznam je vyhotovený, prijatý alebo sprístupnený v elektronickom formáte. Môže isť napríklad o prílohu e-mailu. Účtovná jednotka musí od momentu vyhotovenia až do lehoty uchovania účtovného záznamu preukázať vyhotovenie, resp. prijatie účtovného záznamu, ktoré môže zabezpečiť napríklad vnútorným kontrolným systémom účtovných záznamov alebo určením zodpovedných osôb v procese spracovania záznamov. Ďalej musí účtovná jednotka preukázať, že nedošlo k zmene obsahu skutočností v účtovnom zázname, čo môže zabezpečiť napríklad elektronickou výmenou údajov bez možnosti zásahu do obsahu účtovného záznamu. Nakoniec musí účtovná jednotka zabezpečiť čitateľnosť, respektíve obsah účtovného dokladu musí byť čitateľný ľudským okom.
V
Zmeny pri transformácii účtovného záznamu
3. 1. 2022
Novela zákona o účtovníctve prináša od 1. 1. 2022 pozitívne zmeny pri transformácii účtovného záznamu.
Prevod z listinnej podoby do elektronickej sa môže vykonať aj skenovaním. Uvedenú možnosť upravuje ustanovenie § 33 ods. 5 zákona o účtovníctve. Doteraz fungovala výlučná povinnosť transformácie len pomocou zaručenej konverzie, ktorú je možné aj naďalej vykonať. Výstupom skenovania je sken vo formáte PDF, PNG, JPEG, JPG, TIFF. Takýto účtovný záznam bude považovaný za preukázateľný a nie je potrebné uchovávať ho v pôvodnej listinnej podobe. Skenovať je možné všetky druhy účtovných dokladov. Je možné napríklad skenovať aj pokladničné doklady, ktoré boli doteraz typicky listinným účtovným záznamom. Pri transformácii účtovného záznamu musia byť dodržané viaceré všeobecné podmienky. Prvou podmienkou je, že transformovaný účtovný záznam musí byť preukázateľný, na základe čoho je zabezpečená vierohodnosť pôvodu, neporušiteľnosť obsahu a čitateľnosť účtovného záznamu. Druhou podmienkou je, že účtovný záznam môže byť predmetom transformácie len raz, čo znamená, že už raz transformovaný účtovný záznam do elektronickej podoby nie je možné spätne previesť na listinnú podobu. Treťou podmienkou je, že účtovný záznam musí byť uchovávaný v podobe, ktorá je výsledkom transformácie. Ako príklad môžeme uviesť, že faktúra v listinnej podobe sa skenom transformuje do elektronickej podoby, čo znamená, že sa uchováva v elektronickej podobe.
V
Ekonomická nálada na Slovensku sa zhoršila
31. 12. 2021
Dôvera slovenských podnikateľov a spotrebiteľov bola v decembri 2021 najnižšia za posledných deväť mesiacov. Najväčšie obavy panovali na konci roka medzi podnikateľmi v obchode a v službách, mierny pokles dôvery nastal aj v priemysle.
Ekonomická nálada na Slovensku sa v decembri zhoršila. Súhrnný sezónne upravený indikátor ekonomického sentimentu klesol oproti predchádzajúcemu mesiacu o 5 bodov na úroveň 94,8, čo je najnižšia hodnota od marca tohto roka a zároveň výrazne pod úrovňou dlhodobého priemeru (o 7,7 bodu).
Pretrvávajúce problémy s dodávkami v priemysle, ktoré brzdia hospodársky rast, ovplyvnili na konci roka aj náladu podnikateľov v tomto odvetví. Indikátor dôvery po sezónnej úprave v decembri poklesol o 3,3 percentuálneho bodu (p. b.) na hodnotu -3,3.
Vývoj nepriaznivo ovplyvnilo najmä očakávané zníženie produkcie v nasledujúcich troch mesiacoch, a to najmä vo výrobe počítačov, elektronických a optických výrobkov, dopravných prostriedkov a farmaceutických výrobkov.
V
Koronavírus realitnému trhu neuškodil
27. 12. 2021
Obchodovanie s nehnuteľnosťami ovplyvnila pandémia nového koronavírusu tento rok oveľa menej než vlani. Ľudia sa s vírusom naučili žiť a realitný trh bol na vyšších obrátkach ako počas pandemickej jari či jesene 2020.
Pre TASR to skonštatoval analytik Realitnej únie Vladimír Kubrický. Obchodom na realitnom trhu však podľa neho pomohlo aj to, že pandémia bola od apríla do septembra na ústupe. Práve počas týchto mesiacov bývajú realitné transakcie na vzostupe.
Pri pohľade do minulosti analytik poznamenal, že pandémia spôsobila na realitnom trhu presný opak toho, čo sa po jej vypuknutí očakávalo.
"Mal sa znížiť dopyt a zvýšiť ponuka – ako dôsledok vyčíňania nového vírusu a koronakrízy. Predpoklady, že ľudia budú pod ťarchou svojich ekonomických problémov nútení hromadne predávať strechu nad hlavou, sa však nenaplnili," okomentoval analytik.
Ľudia síce od začiatku pandémie zmenu bývania často riešili, ale nie pre zlú finančnú situáciu. Dôvodom bolo podľa analytika to, že byt či dom sa pre nich stal oveľa dôležitejším prvkom než pred pandémiou.
V