Zmeny v zákone o vodách
26. 3. 2025
Po novom sa v zákone č. 364/2004 Z. z. o vodách povolenie na osobitné užívanie vôd, ktoré možno vykonávať len s užívaním vodnej stavby, je potrebné vydať pred vydaním rozhodnutia o stavebnom zámere alebo súčasne s ním v spoločnom konaní, ak nejde o existujúcu vodnú stavbu alebo povolenú vodnú stavbu.
Povolenie orgánu štátnej vodnej správy sa vyžaduje na zhotovenie vodnej stavby, jej zmenu, zmenu v užívaní, zrušenie alebo odstránenie vodnej stavby; ak tento zákon neustanovuje inak. Povolenie na vodnú stavbu možno vydať len, ak je vydané povolenie na osobitné užívanie vôd, ak sa podľa tohto zákona vyžaduje. Na uskutočnenie stavebných úprav na vodnej stavbe postačuje ohlásenie orgánu štátnej vodnej správy. Ohlásenie obsahuje identifikačné údaje o stavebníkovi a o mieste a druhu stavebných prác; prílohou je jednoduchý technický opis, situácia v území a jednoduché schematické znázornenie. Stavebník môže uskutočniť stavebné úpravy na vodnej stavbe len na základe písomného oznámenia orgánu štátnej vodnej správy, že proti ich uskutočneniu nemá námietky. Lehota na začatie stavebných úprav uplynie po dvoch rokoch odo dňa doručenia oznámenia. Orgán štátnej vodnej správy môže v oznámení určiť, že stavebnú úpravu možno uskutočniť len na základe rozhodnutia o stavebnom zámere. Na uskutočnenie jednoduchého vodného zariadenia sa nevyžaduje rozhodnutie o stavebnom zámere ani ohlásenie orgánu štátnej vodnej správy. V povolení na vodné stavby orgán štátnej vodnej správy určí podmienky a požiadavky na uskutočnenie stavby v rozsahu podľa Stavebného zákona. Pri vodných stavbách je orgán štátnej vodnej správy špeciálnym stavebným úradom. Ak je vodná stavba súčasťou súboru stavieb a k hlavnej stavbe je príslušný na konanie o stavebnom zámere iný stavebný úrad, orgán štátnej vodnej správy má v takomto konaní postavenie dotknutého orgánu a o stavebnom zámere vodnej stavby koná stavebný úrad príslušný na konanie o stavebnom zámere hlavnej stavby; to platí aj ak ide o stavby a stavebné úpravy, pri ktorých postačuje ohlásenie podľa Stavebného zákona. Orgán štátnej vodnej správy, ktorý je príslušný na konanie o stavebnom zámere vodnej stavby, vykoná aj kolaudáciu vodnej stavby. Orgán štátnej vodnej správy nie je orgánom územného plánovania a nekoná vo veciach vyvlastnenia. Povolenie orgánu štátnej vodnej správy na zhotovenie alebo zmenu vodnej stavby je súčasne rozhodnutím o stavebnom zámere. Vodnú stavbu je možné užívať na základe kolaudačného osvedčenia. Podmienkou vydania rozhodnutia o stavebnom zámere pre prevádzkovo súvisiaci verejný vodovod alebo prevádzkovo súvisiacu verejnú kanalizáciu je písomná zmluva podľa osobitného predpisu. Podmienkou vydania kolaudačného osvedčenia pre verejný vodovod alebo verejnú kanalizáciu je písomná zmluva podľa osobitného predpisu. Ustanovuje sa tiež všeobecné pravidlo, že orgán štátnej vodnej správy je špeciálnym stavebným úradom, v rozsahu pôsobností jednotlivých orgánov podľa tohto zákona. Z tejto úpravy špeciálneho stavebného úradu sa ustanovuje výnimka v súlade so Stavebným zákonom v prípadoch, kedy je vodná stavba súčasťou súboru stavieb a nie je hlavnou stavbou. V takom prípade sa orgán štátnej vodnej správy, ktorý by inak konal ako špeciálny stavebný úrad, stane dotknutým orgánom podľa § 21 Stavebného zákona a svoju pôsobnosť v oblasti ochrany vôd vykonáva vydávaním záväzného stanoviska – teda už nekoná v správnom konaní ako špeciálny stavebný úrad, ale vydáva záväzné stanovisko.
K
Škodové udalosti po živelnej pohrome
11. 9. 2023
Vznik škody je obvykle spojený s konkrétnou udalosťou, má teda konkrétnu príčinu. Škody na majetku, ktoré boli spôsobené za okolností, ktorým podnikatelia nemohli v princípe zabrániť, sú napríklad nečakané prírodnej katastrofy.
Z ich následkami je potrebné sa vysporiadať nielen z hľadiska majetkovo-právneho, ale aj z hľadiska účtovných a daňových predpisov. Z hľadiska právneho sa za škodu považuje majetková ujma, ktorá nastala v majetkovej sfére poškodeného a ktorá je objektívne vyjadriteľná peniazmi ako všeobecným ekvivalentom, v dôsledku čoho je napraviteľná poskytnutím majetkového plnenia. ZDP pojem škody nevymedzuje, ale v § 21 ods.2 písm. e) priamo odkazuje na zákon o účtovníctve. Definícia škody upravená v zákone č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“) platí teda aj pre účely dane z príjmov. Škodou na majetku sa podľa § 26 ods.6 zákona o účtovníctve rozumie neodstrániteľné poškodenie, zničenie, odcudzenie alebo strata majetku. Podľa súčasnej definície škody v zákone o účtovníctve ku škode môže dôjsť na akomkoľvek majetku účtovnej jednotky. Je však potrebné dôsledne rozlišovať odstrániteľné a neodstrániteľné poškodenie alebo zničenie majetku, pretože, ak dôjde k poškodeniu majetku, ktoré účtovná jednotka opravou odstráni, predmetom účtovania nie je účtovanie o škode, ale účtovanie o oprave.
Pri každej škode je dôležité preveriť, či je škoda krytá poistením a teda či vznikla v konkrétnom prípade poistná udalosť. Podľa § 760 Občianskeho zákonníka poistiť možno (okrem iného) majetok pre prípad jeho poškodenia, zničenia, straty, odcudzenia alebo iných škôd, ktoré na ňom vzniknú. Poistnou udalosťou sa pritom rozumie škoda, ktorá je krytá uzavretým poistením.
Ak nastal ich mimoriadny úbytok v dôsledku škody spôsobnej živelnou pohromou, ktorá sa na daňové účely uznáva v plnej výške, výdavky spojené s obstaraním zničených alebo odcudzených zásob, zaúčtované do výdavkov vynaložených na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov pri zaplatení týchto zásob, účtovná jednotka ponechá v daňových výdavkoch bez ohľadu na to, či je alebo nie je v súvislosti s takouto škodou udalosťou prijatá náhrada. To znamená, že účtovná jednotka neupravuje (neznižuje) pri uzávierke výdavky o hodnotu zničených zásob v obstarávacích cenách. Škoda na zásobách sa v jednoduchom účtovníctve uvedie ako úbytok v knihe zásob, resp. na skladových kartách.
K
Vnútropodnikové účtovníctvo v s.r.o.
11. 9. 2023
Aj v prípade spoločnosti s ručením obmedzeným platí, že organizácia vnútropodnikového účtovníctva a spôsob jeho účtovnej aplikácie sú plne v kompetencii samotnej účtovnej jednotky.
Pre účely organizácie vnútropodnikového účtovníctva je nevyhnutné definovať jeho podstatný účel, ktorým môže vo všeobecnosti byť:
- získavanie informácií pre široko zamerané riadenie nákladov a výnosov za s.r.o. ako celok a v rozdelení podľa jednotlivých procesov a činností,
- získavanie informácií pre hodnotenie hospodárnosti a efektívnosti jednotlivých výrobkov, prác a služieb, pričom sa porovnávajú skutočné náklady na jednotlivé výkony s vopred stanovenými nákladmi a prijímajú sa cenové úvahy a rozhodnutia,
- získavanie informácií pre hodnotenie hospodárnosti a efektívnosti v jednotlivých vnútropodnikových útvaroch s.r.o., pričom sa tieto informácie využívajú za účelom vyjadrenia prínosu týchto útvarov k celopodnikovým výsledkom, k odmeňovaniu zamestnancov jednotlivých útvarov a pod.
Vedenie vnútropodnikového účtovníctva je upravené v rámci § 6 Opatrenia MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z.n.p. V zmysle uvedeného ustanovenia možno vnútroorganizačné účtovníctvo organizovať:
a) v rámci analytických účtov k finančnému účtovníctvu, pričom sa využijú účty Vnútroorganizačné náklady a Vnútroorganizačné výnosy, ktoré sa zaradia do účtových skupín 59 a 69,
b) v samostatnom účtovnom okruhu, pre ktorý sa vytvoria účty v rámci voľných účtových tried 8 a 9 a ich obsahová náplň,
c) kombináciou uvedených postupov podľa písmen a) a b).
Platí tiež, že vo vnútroorganizačnom účtovníctve môže byť obdobie účtovania a vykazovania kratšie ako účtovné obdobie. Spojovacie účty preukazujúce nadväznosť medzi finančným účtovníctvom a vnútroorganizačným účtovníctvom pri jeho organizácii v samostatnom účtovnom okruhu sa vytvárajú v rámci účtových tried 8 a 9 alebo ich funkciu nahrádza technické spracovanie dát. Potrebné je tiež poznamenať, že účty vnútroorganizačného účtovníctva je potrebné uviesť v rámci účtového rozvrhu účtovnej jednotky.
Kým u nás ide o biznis v čiernej zóne, na Západe silnie
25. 8. 2023
V Spojenom kráľovstve musíte mať aspoň 55 rokov a v nehnuteľnosti musíte bývať aspoň šesť mesiacov v roku.
Platí, že čím ste starší, tým si môžete požičať viac, maximálne však len 70 percent z ceny nehnuteľnosti.
V minulosti sme snahy o zavedenie spätnej hypotéky zažili aj u nás. Bolo to v roku 2013, no iniciatíva zlyhala.
Alternatívou je americká hypotéka, pri ktorej tiež ručíte nehnuteľnosťou, no peniaze môžete minúť ľubovoľne.
Nemáme si za čo kúpiť byt, no chceme ho mať. To je klasická situácia mladých ľudí. Zoberú si hypotéku a splácajú ju aj desiatky rokov. Naopak v starobe môže byt naopak peniaze priniesť.
Spoza Atlantiku pochádza myšlienka reverznej hypotéky. Vraj sa tak stalo ešte v roku 1961, keď zamestnanec malej banky v Portlande v štáte Maine Nelson Haynes hľadal spôsoby, ako pomôcť starej vdove, ktorá sa ocitla vo finančných problémoch. Išlo o manželku jeho bývalého futbalového trénera, ktorého mal rád, a tak nechcel, aby prišla o svoj domov. Výsledkom bol nápad, ktorý dnes poznáme práve ako reverznú hypotéku.
Napriek tomu, že nápad pochádza zo Spojených štátov, minimálne v Európe je najrozvinutejší vo Veľkej Británii. Na Ostrovy sa produkt dostal v 70. rokoch minulého storočia a aj dnes patrí v krajine medzi tie najobľúbenejšie finančné nástroje.
„V Spojenom kráľovstve je trh s úplne inou históriu ako je ten európsky. Ponúka tiež oveľa prepracovanejšie finančné produkty...
B
Kompenzácie energií mali skončiť o mesiac, rezort ale bude pokračovať
24. 8. 2023
Maximálna suma na kompenzáciu je do výšky 200-tisíc eur za mesiac, to znamená, že za štvrťrok môže jedna firma dostať až 600-tisíc eur.
Ministerstvo hospodárstva predĺži platnosť opatrenia 2.1 na kompenzáciu cien energií až do konca kalendárneho roka. Po stredajšom rokovaní vlády to povedal minister hospodárstva Peter Dovhun. Výzva je určená pre všetky hospodárske jednotky s vlastným identifikačným číslom organizácie a zmluvou s dodávateľom.
"Je to v kompetencii ministerstva hospodárstva, dnes sme sa na vláde zhodli a informovali ostatných členov vlády, že túto schému predĺžime až do konca kalendárneho roka," povedal Dovhun. V rámci tejto výzvy preplatí MH 80 percent nákladov na elektrinu prekračujúcich 199 eur za megawatthodinu a 99 eur za MWh plynu.
Aktuálna výzva zatiaľ platí do konca septembra. Maximálna suma na kompenzáciu je do výšky 200-tisíc eur za mesiac, to znamená, že za štvrťrok môže jedna firma dostať až 600-tisíc eur...
B