Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Murphy o láske

Všetkého moc škodí. Aj lásky. Cnosť potrestá sama seba.

Stredný vek je doba medzi časom, keď nevieš ako, a časom, keď už nemôžeš.

Počet žien, ktoré sa mužovi páčia, rastie úmerne s jeho vekom.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Márnivosť môže byť nebezpečná

Tým, že sa človek nafúkne, ešte sa nestane balónom a nezačne lietať.

Len somár sa snaží o to, na čo nemá, bežať ako kôň.

Ľahšie je zmeniť výzor sto ľudí ako povahu jedného z nich.

(Murphyho zákony v bájkach)
Ja nič, to Murphy

Každý má toľko, koľko si zaslúži.

Keď sa konečne podarí všetko úplne popísať, objaví sa niečo, čo to všetko úplne zmení.

To, že viete, na koho zvalíte vinu, problém nevyrieši, ale človeku to náramne pomôže.

(Murphyho zákony – novela pre XXI. storočie)
Opatrnosti nie je nikdy dosť

Nezáleží na tom, aká je skutočnosť, ale ako sa javí ostatným.

Ani tá najlepšia lesť nefunguje naveky.

Veľké oči vedú k prázdnemu žalúdku.

(Murphyho zákony v bájkach)
Život je smiešny

Hovorí sudca obžalovanému: „Zdá sa, že máte ďaleko vyššiu inteligenciu, ako býva u mužov z vášho prostredia obvyklé.“ „Nebyť pod prísahou, tak by som vám vrátil váš kompliment,“ ospravedlňuje sa obžalovaný.

Sudca: „Slečna, takže vy tvrdíte, že ste prišli do iného stavu na sústredení vášho tanečného suboru a futbalového mužstva. Ďalej tvrdíte, že neviete, kto je otcom. Nechápem, ako je to možné?!“ „Vaša ctihodnosť, keď sa porežete pílou, tak tiež neviete, ktorý zub to bol.“

Potenciálny klient sa v kancelárii pýta advokáta: „Koľko u vás stojí konzultácia?“ „Tisícku za tri otázky.“ „A nemáte pocit, že je to trochu drahé?“ „Áno, to je. A aká je vša tretia otázka?“

(Myšlienky bez cla)

Zmeny v zákone o vodách

26. 3. 2025 Po novom sa v zákone č. 364/2004 Z. z. o vodách povolenie na osobitné užívanie vôd, ktoré možno vykonávať len s užívaním vodnej stavby, je potrebné vydať pred vydaním rozhodnutia o stavebnom zámere alebo súčasne s ním v spoločnom konaní, ak nejde o existujúcu vodnú stavbu alebo povolenú vodnú stavbu.
Povolenie orgánu štátnej vodnej správy sa vyžaduje na zhotovenie vodnej stavby, jej zmenu, zmenu v užívaní, zrušenie alebo odstránenie vodnej stavby; ak tento zákon neustanovuje inak. Povolenie na vodnú stavbu možno vydať len, ak je vydané povolenie na osobitné užívanie vôd, ak sa podľa tohto zákona vyžaduje. Na uskutočnenie stavebných úprav na vodnej stavbe postačuje ohlásenie orgánu štátnej vodnej správy. Ohlásenie obsahuje identifikačné údaje o stavebníkovi a o mieste a druhu stavebných prác; prílohou je jednoduchý technický opis, situácia v území a jednoduché schematické znázornenie. Stavebník môže uskutočniť stavebné úpravy na vodnej stavbe len na základe písomného oznámenia orgánu štátnej vodnej správy, že proti ich uskutočneniu nemá námietky. Lehota na začatie stavebných úprav uplynie po dvoch rokoch odo dňa doručenia oznámenia. Orgán štátnej vodnej správy môže v oznámení určiť, že stavebnú úpravu možno uskutočniť len na základe rozhodnutia o stavebnom zámere. Na uskutočnenie jednoduchého vodného zariadenia sa nevyžaduje rozhodnutie o stavebnom zámere ani ohlásenie orgánu štátnej vodnej správy. V povolení na vodné stavby orgán štátnej vodnej správy určí podmienky a požiadavky na uskutočnenie stavby v rozsahu podľa Stavebného zákona. Pri vodných stavbách je orgán štátnej vodnej správy špeciálnym stavebným úradom. Ak je vodná stavba súčasťou súboru stavieb a k hlavnej stavbe je príslušný na konanie o stavebnom zámere iný stavebný úrad, orgán štátnej vodnej správy má v takomto konaní postavenie dotknutého orgánu a o stavebnom zámere vodnej stavby koná stavebný úrad príslušný na konanie o stavebnom zámere hlavnej stavby; to platí aj ak ide o stavby a stavebné úpravy, pri ktorých postačuje ohlásenie podľa Stavebného zákona. Orgán štátnej vodnej správy, ktorý je príslušný na konanie o stavebnom zámere vodnej stavby, vykoná aj kolaudáciu vodnej stavby. Orgán štátnej vodnej správy nie je orgánom územného plánovania a nekoná vo veciach vyvlastnenia. Povolenie orgánu štátnej vodnej správy na zhotovenie alebo zmenu vodnej stavby je súčasne rozhodnutím o stavebnom zámere. Vodnú stavbu je možné užívať na základe kolaudačného osvedčenia. Podmienkou vydania rozhodnutia o stavebnom zámere pre prevádzkovo súvisiaci verejný vodovod alebo prevádzkovo súvisiacu verejnú kanalizáciu je písomná zmluva podľa osobitného predpisu. Podmienkou vydania kolaudačného osvedčenia pre verejný vodovod alebo verejnú kanalizáciu je písomná zmluva podľa osobitného predpisu. Ustanovuje sa tiež všeobecné pravidlo, že orgán štátnej vodnej správy je špeciálnym stavebným úradom, v rozsahu pôsobností jednotlivých orgánov podľa tohto zákona. Z tejto úpravy špeciálneho stavebného úradu sa ustanovuje výnimka v súlade so Stavebným zákonom v prípadoch, kedy je vodná stavba súčasťou súboru stavieb a nie je hlavnou stavbou. V takom prípade sa orgán štátnej vodnej správy, ktorý by inak konal ako špeciálny stavebný úrad, stane dotknutým orgánom podľa § 21 Stavebného zákona a svoju pôsobnosť v oblasti ochrany vôd vykonáva vydávaním záväzného stanoviska – teda už nekoná v správnom konaní ako špeciálny stavebný úrad, ale vydáva záväzné stanovisko.
K

Oznámenia používané vo verejnom obstarávaní a ich obsah

5. 10. 2023 Od 25. septembra 2023 sa zrušuje vyhláška Úradu pre verejné obstarávanie č. 152/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o oznámeniach používaných vo verejnom obstarávaní a o ich obsahu, a nadobúda účinnosť nová vyhláška Úradu pre verejné obstarávanie č. 367/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o oznámeniach používaných vo verejnom obstarávaní a o ich obsahu, schválená 18. septembra 2023.
Vyhláška nadväzuje na ustanovenie § 186 ods. 1 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Oznámenie o uverejnení predbežného oznámenia v profile, oznámenie o uverejnení pravidelného informatívneho oznámenia v profile, predbežné oznámenie, pravidelné informatívne oznámenie, predbežné oznámenie použité na skrátenie lehoty na predkladanie ponúk a pravidelné informatívne oznámenie použité na skrátenie lehoty na predkladanie ponúk musia obsahovať informácie uvedené v prílohe č. 1. Pravidelné informatívne oznámenie s výzvou na súťaž, predbežné oznámenie o koncesii na sociálne a iné osobitné služby, oznámenie o existencii kvalifikačného systému, oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania, oznámenie o subdodávke a oznámenie o vyhlásení súťaže návrhov musia obsahovať informácie uvedené v prílohe č. 2. Oznámenie o zámere uzavrieť zmluvu musí obsahovať informácie uvedené v prílohe č. 3. Oznámenie o výsledku verejného obstarávania a oznámenie o výsledku súťaže návrhov musia obsahovať informácie uvedené v prílohe č. 4. Oznámenie o zmene zmluvy, rámcovej dohody a koncesnej zmluvy musia obsahovať informácie uvedené v prílohe č. 5. Výzva na predkladanie ponúk, informácia o zadávaní podlimitnej koncesie, oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania pre podlimitné zákazky v oblasti obrany a bezpečnosti a oznámenie o subdodávke pre podlimitné zákazky v oblasti obrany a bezpečnosti musia obsahovať informácie uvedené v prílohe č. 6. Oznámenie o použití priameho rokovacieho konania musí obsahovať informácie uvedené v prílohe č. 7. Oznámenie o výsledku verejného obstarávania musí obsahovať informácie uvedené v prílohe č. 8. Oznámenie o zmene zmluvy a rámcovej dohody musia obsahovať informácie uvedené v prílohe č. 9. Znenie všetkých príloh je súčasťou tejto vyhlášky.
K

Nákupné správanie Slovákov sa mení, častejšie nakupujú v kamenných obchodoch ako online

28. 9. 2023 Trendom je aj osobne prevzatie online objednávky v kamennej predajni.
Nákupné centrá a retailové parky zaznamenali v tomto roku vyššiu návštevnosť aj obrat ako vlani. Návštevnosť nákupných centier aj retailových parkov vzrástla oproti minulému roku o osem percent. Informovala o tom analytička Wood & Company Eva Sadovská s tým, že spotrebitelia sa opäť vrátili k nákupom v kamenných predajniach.
B
(Zdroj: aktuality.sk)

Ceny ropy vzrástli, trhy ovplyvňujú informácie o ruskom obmedzení vývozu pohonných látok

25. 9. 2023 Rusko chce zabezpečiť dostatok palív na vlastnom trhu Ceny ropy v piatok vzrástli, pričom cena Brentu sa priblížila k hranici 94 USD a cena WTI prekročila 90 USD za barel (159 litrov). Napriek momentálnemu rastu však za celý týždeň smerujú ceny ropy k poklesu. TASR o tom informuje na základe správy agentúry Reuters a údajov agentúry Bloomberg.
Cena severomorskej ropnej zmesi Brent s dodávkou v novembri dosiahla do 7.26 h SELČ 93,88 USD (88,27 eura) za barel. Oproti predchádzajúcej uzávierke to znamená rast o 58 centov (0,62 %). Cena americkej ľahkej ropy WTI dosiahla 90,31 USD/barel. V porovnaní s predchádzajúcou uzávierkou to predstavuje rast o 68 centov, alebo 0,76 %. Za celý týždeň však ceny ropy smerujú k miernemu poklesu, prvému po troch týždňoch rastu, pričom za dané obdobie vzrástli o viac než 10 %. Nahor ich ťahali najmä obavy z nedostatku ropy na trhu v závere roka po tom, ako Rusko a Saudská Arábia oznámili, že predlžujú dobrovoľné škrty v produkcii a vo vývoze komodity až do konca roka...
B
(Zdroj: aktuality.sk)

Cena elektriny by sa nemala v budúcom roku výrazne meniť, rozhodla vláda

15. 9. 2023 Cieľom návrhu je zabrániť negatívnemu vplyvu vysokého nárastu cien elektriny na odberateľov z domácností. Ministerstvo hospodárstva pripravilo návrh opatrení vo všeobecnom hospodárskom záujme na zabezpečenie bezpečnosti, pravidelnosti, kvality a ceny dodávok elektriny na Slovensku v roku 2024. Cieľom návrhu, ktorý schválila vláda, je zabrániť negatívnemu vplyvu vysokého nárastu cien elektriny na odberateľov z domácností. Cena elektriny by sa tak v budúcom roku nemala výraznejšie meniť.
Trhové ceny energií sú v roku 2023 podľa rezortu hospodárstva naďalej extrémne vysoké a volatilné, čo je spôsobené vplyvom viacerých geopolitických faktorov. "Vzhľadom na to, že trhová cena elektriny v roku 2023 vstupuje do vzorca na výpočet jej ceny pre zraniteľných odberateľov na rok 2024, očakáva sa, že bez prijatia vhodných opatrení by boli títo odberatelia zasiahnutí nárastom cien elektriny," uviedlo ministerstvo hospodárstva v predkladacom návrhu. Vláda by mala podľa materiálu vziať na vedomie prebiehajúce rokovania o zmluve medzi štátnymi orgánmi Slovenska a spoločnosťou Slovenské elektrárne. "Zmluvou by sa mala zabezpečiť výroba a dodávka elektriny v objeme 5,79 terawatthodiny zvýšenom o ďalších 0,03 terawatthodiny za každý kalendárny mesiac roka 2024 nasledujúci po mesiaci, v ktorom dôjde k spusteniu do prevádzky jadrového zdroja EMO3, za cenu 61,2077 eura za megawatthodinu na rok 2024," uviedol rezort hospodárstva. Minister hospodárstva Peter Dovhun by podľa návrhu mal do 15. septembra uložiť výrobcom elektriny v zariadeniach na výrobu elektriny z jadrového paliva povinnosti vo všeobecnom hospodárskom záujme a určiť podmienky, za ktorých budú tieto povinnosti plnené. "Materiál a nariadenie, ktoré súvisí so všeobecným hospodárskym záujmom, je konkrétnym krokom, aby sme dostáli svojho slova, to znamená, aby sme zabezpečili silovú časť elektriny a jej cenu na budúci rok v tej výške 61,20 eura," povedal Dovhun po rokovaní vlády. Aká by mala byť konkrétna cena elektriny pre regulovaných odberateľov v budúcom roku však nespresnil s tým, že okrem ceny silovej elektriny do výpočtu koncovej ceny vstupujú aj ďalšie poplatky, ktorých výška zatiaľ nie je stanovená.
S
(Zdroj: hnonline.sk)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Zina
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
náš partner