Zmeny v sociálnom poistení
5. 3. 2024
K zmenám zákona, ktorým sa dopĺňa zákon o sociálnom poistení, dochádza z dôvodu zamedzenia vzniku značných hospodárskych škôd v poľnohospodárstve a potravinárstve a nepredvídateľného vývoja cien vstupov a odbytových cien agrokomodít, čo si vyžaduje adekvátnu pozornosť zo strany štátu a finančnú podporu.
Obsahom zákona je predĺženie obdobia uplatňovania tzv. odvodovej úľavy pre zákonom stanovený okruh zamestnávateľov v poľnohospodárskom a potravinárskom sektore. Podľa súčasnej právnej úpravy zamestnávateľ vykonávajúci hlavnú činnosť vo vybraných triedach divízií SK NACE Rev.2 neplatil za obdobie od 1. augusta 2023 do 31. januára 2024 poistné na nemocenské poistenie, poistné na starobné poistenie, poistné na invalidné poistenie, poistné na poistenie v nezamestnanosti, poistné na financovanie podpory v čase skrátenej práce a poistné do rezervného fondu solidarity z vymeriavacieho základu mesačne najviac v sume 700 eur za každého zamestnanca.
Týmto zákonom sa toto obdobie predlžuje, a to do 30. júna 2024. Zároveň dochádza k rozšíreniu okruhu zamestnávateľov v poľnohospodárskom a potravinárskom sektore, na ktorých sa táto odvodová úľava uplatňuje za obdobie od 1. marca 2024 do 30. júna 2024. Znamená to, že odvodová úľava pre stanovený okruh zamestnávateľov sa bude uplatňovať aj za kalendárne mesiace marec až jún 2024. Odvodová úľava sa stanovuje z vymeriavacieho základu mesačne najviac v sume 750 eur za každého zamestnanca, t. j. v sume minimálnej mzdy platnej v roku 2024. Ostatné zásady uplatňovania odvodovej úľavy pre zamestnávateľov v poľnohospodárskom a potravinárskom sektore zostávajú naďalej zachované.
Uvedený zákon má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie a negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
S
Ako ušetriť na prevádzke počítačových tlačiarní
19. 3. 2009
Rozmýšľať treba už pri nákupe tlačiarne. Ujasniť si, čo všetko v tlačiarni potrebujeme a budeme aj reálne využívať. Tým sa vyhneme tomu, že zaplatíme za niečo, čo nepotrebujeme.
Výrobcovia radia nastaviť nižšiu kvalitu tlače a tlačiť obojstranne. Tam, kde to nejde automaticky, otáčať papier ručne.
Pri prevádzke tlačiarní možno ušetriť
nasledovnými spôsobmi:
– Kúpiť zariadenie, ktoré zodpovedá našim potrebám. Zbytočné je platiť za funkcie,
ktoré nevyužijeme.
– Čo najčastejšie využívať nižšiu kvalitu tlače označovanú Draft, ktorá
spotrebuje najmenej atramentu či toneru.
– Preferovať čiernobielu tlač pred
farebnou. Rozdiel v cene dosahuje až 8 centov na stranu.
– Podľa možnosti čo najčastejšie tlačiť
obojstranne. Pokiaľ to zariadenie umožňuje, nastaviť tzv. Duplex automaticky, prípadne obracať
papier ručne.
– Používať kazety a zásobníky s čo
najväčším obsahom, pretože majú najlepší pomer vyťaženosť/cena. Pri
atramentových uprednostniť tlačiarne s delenými
náplňami.
– Šetriť elektrickou energiou. Platí
zásada – čím novšie zariadenie, tým nižšia spotreba.
– Firmy môžu ušetriť aj kontrolou spotreby tlače pomocou správcovských
softvérov a rôznymi obmedzeniami pre zamestnancov.
– Ušetriť môžno aj na náhradných
náplniach. Neoriginálne či znovu plnené sú aj o polovicu lacnejšie, výrobcovia
ich však neodporúčajú.
Pracovná sila na Slovensku už nie je najlacnejšie vo V4
19. 3. 2009
Kvôli prijatiu eura a oslabeniu okolitých mien Slovensku patrí spomedzi krajín V4 druhé miesto nákladového rebríčka. Lacnejší sú Poliaci a Maďari, Česi sú od nás stále ešte drahší.
Z pohľadu zahraničných
investorov to znamená, že ak chcú vyrábať lacno, Slovensko už nemusí byť takou
jednoznačnou voľbou.
Lacná pracovná sila a z toho plynúca vyššia
konkurencieschopnosť krajiny nie sú o tom, že niekto by tu chcel pracovať
lacno, ak by mohol dostať viac. Svojmu zamestnávateľovi asi nik nepovie: Viem, že je finančná kríza, chcem pomôcť podniku, preto mi znížte plat o 15 %.
Cesty pre opätovné získanie zahraničných investorov
môžu byť dve. Prvá je, že prácu dokáže
zlacniť štát, povedzme, cestou nižších odvodov, alebo druhá, štát by sa mal
postarať o to, aby na cene práce až tak
nezáležalo.
Prvú cestu
vláda zatiaľ odmieta, pravdepodobne najmä pre to, že na také niečo nemá
peniaze. Druhou cestou je podpora vzdelanostnej ekonomiky, aby sem prichádzali
odvetvia a podniky s výrobou, kde je vyššia produkcia pridanej hodnoty, kde je
pre zamestnávateľov dôležitejšia kvalita pracovnej sily a na plate ľudí im
až tak nezáleží.
Nový stavebný zákon
18. 3. 2009
Nový zákon o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon), ktorý pripravilo Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja (MVRR) SR dnes s pripomienkami schválila vláda. Zákon by mal začať platiť 1. júla 2010.
Cieľom novej
právnej normy je vytvárať predpoklady na rozvoj územia tak, aby sa
dosiahol súlad prírodných, civilizačných a kultúrnych hodnôt. Splnenie zákona
si vyžaduje zodpovednú prípravu územnoplánovacej dokumentácie a jednotný postup
obcí, krajov a ministerstva.
V obstáraní územných plánov sa obce a kraje
musia riadiť metodickými usmerneniami ministerstva. Do územnoplánovacej praxe
sa tak prenášajú závery stretnutí ministrov EÚ k otázkam územnej súdržnosti a
mestským politikám.
Návrh zákona zachováva štruktúru
územnoplánovacej dokumentácie, rozširuje však povinnosť mať územný plán pre
obce s počtom obyvateľov vyšším ako
tisíc. To si bude vyžadovať novú štruktúru územnoplánovacích podkladov a ich
aktualizáciu. Novinkou v zákone je povinnosť poskytovať podklady spracované
orgánmi verejnej správy a vlastníkmi infraštruktúry pre územnotechnické
podklady.
Nový zákon v časti stavebného poriadku kladie
dôraz na zefektívnenie preventívnej kontroly štátu pri výstavbe objektu a
redukciu administratívnej náročnosti povoľovacích konaní podľa novej
diferenciácie stavieb. Návrh zákona obsahuje aj ďalšie významné zmeny. Bude
fungovať inštitút auditora stavby a posilnia sa nástroje kontroly na sledovanie
realizácie projektu stavby a odstraňovanie nedostatkov, vrátane udeľovania
pokút.
Súčasťou návrhu je rozhodnutie o zachovaní
živnostenských oprávnení na živnosti v oblasti stavebného zákona získané do 1.
júla 2010.
Osobný bankrot
17. 3. 2009
Ak prídete o prácu, minú sa vám úspory a zrazu nevládzate splácať úver a visia nad vami exekúcie, môžete vyhlásiť osobný bankrot.
Vyhlásiť konkurz sám na seba trvá asi tri
roky a niečo to stojí. Zrelým na konkurz sa stanete, ak sa stanete platobne neschopným. To znamená, že máte minimálne dvoch veriteľov, ktorým nestíhate platiť pohľadávky
ani 30 dní po lehote splatnosti. S návrhom na vyhlásenie konkurzu alebo počas
konkurzu je na príslušnom súde potrebné podať aj návrh na oddlženie. Konanie o
oddlžení prichádza do úvahy len vtedy, ak aj po predaji všetkého majetku
dlžníka zostanú nevyrovnané pohľadávky.
Ako sa zbaviť dlhov?
- osobný bankrot musí povoliť súd
- trojročné skúšobné obdobie sa začína nadobudnutím
právoplatnosti uznesenia o povolení
oddlženia
- dlžník musí na konci každého skúšobného roka
poskytnúť súdu stanovený objem peňazí
- táto suma predstavuje najviac 70 % celkového
čistého príjmu dlžníka za uplynulý rok
- tieto peniaze po odpočítaní odmeny správca
pomerne rozdelí medzi veriteľov
- počas skúšobného obdobia musí dlžník
vynaložiť úsilie na získanie zamestnania alebo začať podnikať
- počas skúšobného obdobia nemôže byť na
majetok dlžníka vyhlásená exekúcia
- skúšobné obdobie súd zruší, ak dlžník
porušuje pravidlá alebo ak jeho príjem nepokrýva ani odmenu správcu
- súd po uplynutí skúšobného obdobia rozhodne
o oddlžení
- neuspokojené pohľadávky zanikajú a stávajú sa nevymahateľnými
- súd uznesenie o oddlžení zverejní v
obchodnom vestníku.
V osobnom bankrote príde dlžník o všetok
majetok okrem toho, ktorý nepodlieha exekúcii. Exekúcii nepodlieha napríklad
bežné oblečenie, nevyhnutné vybavenie domácností, niektoré pracovné pomôcky,
zdravotnícke pomôcky, peniaze na
bankovom účete a hotovosť do 100 €.
Inštitút osobného bankrotu u nás funguje od
roku 2006 a požiadalo oň zatiaľ 107 osôb. Súd vyhovel šiestim. Trojročné
skúšobné obdobie zatiaľ neuplynulo nikomu.