Zmeny v obchodnom registri
13. 7. 2023
Cieľom novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri, je odbúrať povinnosť evidencie druhu a čísla dokladu totožnosti u konečných užívateľoch výhod v obchodnom registri a v registri mimovládnych organizácií.
Podľa platnej právnej úpravy sa vyžaduje zapisovať do uvedených registrov údaje o druhu a čísle dokladu totožnosti. Táto právna úprava bola zavedená zákonom č. 52/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Faktom však je, že ani z AML smerníc ani z iných záväzkov Slovenskej republiky nie je možné odvodiť požiadavku na evidenciu údajov o druhu a čísle dokladov totožnosti o konečných užívateľoch výhod v príslušných registroch. V tejto súvislosti je potrebné uviesť, že evidencia druhu a čísla dokladu totožnosti je problematická aj s ohľadom na situácie, kedy dochádza k vydaniu nového dokladu totožnosti, čo núti zapísané osoby aktualizovať údaje zapísané v dotknutých registroch, a teda ide o zbytočnú administratívnu záťaž. Uvedené platí o to viac, že nedávne zneplatnenie certifikátov v občianskych preukazoch slúžiacich na vyhotovovanie elektronického podpisu viedlo k hromadným výmenám občianskych preukazov, čo následne spôsobuje hromadné zmenové konania najmä vo vzťahu k podnikateľom zapísaným do obchodného registra. Pôvodným zámerom zavedenie tejto evidencie bolo dosiahnutie stavu jednoznačnej identifikácie fyzickej osoby, ktorá je konečným užívateľom výhod. Na dosiahnutie tohto zámeru však plne postačuje rodné číslo ako jednoznačný identifikátor fyzickej osoby. Berúc do úvahy skutočnosť, že konečnými užívateľmi výhod nie sú len a výlučne občania Slovenskej republiky, tak nie je namieste rezignovať na evidenciu druhu a čísla dokladu totožnosti úplne, pretože v prípade cudzincov títo častokrát nedisponujú rodným číslom či obdobným jednoznačným identifikátorom. Z tohto dôvodu sa preto podľa právnej úpravy bude vyžadovať evidencia druhu a čísla dokladu totožnosti len v prípade osôb, ktoré nie sú občanmi Slovenskej republiky. Predkladateľ považuje zvolené riešenie za dostatočne vyvážené z hľadiska jeho praktických dopadov.
Na účely dosiahnutie vyššie uvedeného cieľa bola potrebná novelizácia zákona č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákona č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K
Tržby v slovenskom priemysle sa dostali najnižšie za posledné roky
12. 8. 2019
Tržby v priemysle v júni poklesli o 7,4 percenta a dostali sa na najnižšiu úroveň od júla 2016.Ako ďalej informuje Štatistický úrad SR, vývoj ovplyvnil pokles v dodávke elektriny, plynu, pary a studeného vzduchu o 12,8 percenta.V ťažbe a dobývaní to bol pokles o 7,8 percenta, v priemyselnej výrobe o sedem percent. Rast bol len v dodávke vody, čistení a odvode odpadových vôd, odpadoch a službách odstraňovania odpadov o 11 percent. Zo špeciálnych zoskupení priemyselných odvetví, ktoré sa najviac podieľali na celkovom poklese tržieb, najvýznamnejšie zníženie zaznamenali podľa úradu vo výrobe dopravných prostriedkov o 6,8 percenta.
V dodávke elektriny, plynu, pary a studeného vzduchu to bol pokles o 12,8 percenta, vo výrobe koksu a rafinovaných ropných produktov o 41,9 percenta, vo výrobe kovov a kovových konštrukcií okrem strojov a zariadení o 8,4 percenta a vo výrobe strojov a zariadení inde nezaradených o 8,2 percenta.
Celkové tržby v priemysle sa v prvom polroku zvýšili o 4,1 percenta. Vývoj ovplyvnil podľa úradu rast v dodávke vody, čistení a odvode odpadových vôd, odpadoch a službách odstraňovania odpadov o 13,3 percenta, v priemyselnej výrobe o 5,4 percenta, v ťažbe a dobývaní o 3,7 percenta. Pokles bol v dodávke elektriny, plynu, pary a studeného vzduchu o 6,1 percenta. Ďalšie dáta ukazujú, že mzdy v priemysle rastú pomalšie Niekoľkomesačné spomaľovanie rastu miezd v priemysle vyvrcholilo ich medziročným poklesom v júni. "Predpokladáme, že vplyv na to mala najmä variabilná zložka miezd a súvisí to so slabnúcim rastom priemyslu v dôsledku slabnúceho externého dopytu, najmä z Nemecka," uviedol pre agentúru SITA analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák. Tento trend by podľa neho mohol pretrvávať aj nasledujúce mesiace. "Cyklické spomaľovanie ekonomického rastu by malo uvoľniť aj trh práce, čo by mohlo postupne zmierniť i tlak na rast miezd," tvrdí. Trh práce na západe krajiny by však mal podľa Koršňáka zostať aj napriek očakávanému uvoľneniu napätý a nedostatok pracovnej sily by sa mal len zmierniť. "Tlak na rast tarifných miezd tu pravdepodobne preto stále zostane, hoci by už nemusel byť až tak výrazný ako v minulých rokoch," očakáva. Variabilná zložka mzdy by však v niektorých mesiacoch, podobne ako v júni tohto roka, mohla podľa analytika celkový rast priemernej mzdy v odvetví úplne vymazať. Ako pre agentúru SITA upozornila analytička Slovenskej sporiteľne Mária Valachyová, mzdy v priemysle ešte v prvom kvartáli tohto roka rástli medziročne približne o šesť percent. Júnový mierny medziročný pokles miezd v priemysle podľa nej prichádza po raste v máji o desať percent. "Predpokladám, že časť variabilných odmien mohla byť vyplatená o mesiac skôr. Uvidíme v ďalších mesiacoch, či ide len o výkyv alebo sa v priemysle znižovali rôzne príplatky, či odmeny," povedala. Priemerná hrubá mesačná v priemysle v júni tohto roka medziročne klesla o 1,1 percenta na 1 125 eur. Hrubý mesačný zárobok nad tisíc eur mali v júni tohto roka zamestnanci v šiestich odvetviach. Na čele je už dlhodobo odvetvie informačných a komunikačných činností, kde hrubá mzda v júni medziročne stúpla o 2,6 percenta na 1 943 eur. Za ním nasledoval priemysel so spomínaným hrubým zárobkom 1 125 eur. Hrubou mzdou nad tisíc eur sa môžu pochváliť aj zamestnanci v predaji a oprave motorových vozidiel, ktorí v júni dostávali v priemere 1 043 eur, čím si medziročne polepšili o 3,8 percenta.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)
Banky musia držať od augusta väčší objem kapitálu, o rok to bude ešte viac.
12. 8. 2019
Národná banka Slovenska (NBS) rozhodla, že banky musia na Slovensku držať viac kapitálu. Postupne sa tak zvyšuje miera tzv. proticyklického kapitálového vankúša. oteraz bola miera vankúša na úrovni 1,25 percenta, od augusta tohto roka sa zvýšila na 1,5 percenta a od augusta budúceho roka to budú rovné dve percentá.
Za posledné tri roky je to už štvrté zvýšenie úrovne kapitálu.
Prítomnosť dobrých časov, narastajúcej zadlženosti, nízkych úrokov a silnej konkurencie na úverovom trhu môže podľa centrálnej banky viesť k podhodnocovaniu rizika zo strany bankového, ako aj súkromného sektora.
Táto situácia núti národnú banku podľa jej vyjadrení hľadieť dopredu. Jej cieľom je rozhodovať v súčasnosti o vytvorení vankúša, ktorý by mohol v budúcnosti pokryť aspoň časť nákladov z existujúcich rizík.
Ekonomika Slovenska sa podľa Národnej banky Slovenska nachádza vo fáze rastu, ktorá sa výrazne prejavuje aj na finančnom trhu.
Priaznivá situácia na pracovnom trhu a prehrievajúca sa ekonomika produkujúca nad úrovňou svojho potenciálu sú jedným zo zdrojov tvorby rizík.
V prípade obrátenia ekonomického a finančného cyklu bude časť pracovných pozícií ako aj príjmov domácností a podnikov neudržateľná. To môže mať podľa centrálnej banky v budúcnosti dopad aj na schopnosť splácať úverové záväzky.
Dopyt po nových úveroch. Ďalším faktorom ovplyvňujúcim tvorbu rizík je podľa centrálnej banky pretrvávajúca nízka úroveň úrokových mier, čo zvyšuje dostupnosť úverov, ako aj dopyt domácností a podnikov po nových úveroch. Proticyklický kapitálový vankúš je prudenciálnym nástrojom, ktorý sa zaviedol v dohode Bazilej III na odvrátenie účinkov hospodárskeho cyklu na úverovú činnosť bánk.
V čase prosperity, keď dochádza k vysokému úverovému rastu, sa na jeho základe od bánk vyžaduje, aby mali dodatočný kapitál.
V prípade, že sa hospodársky cyklus otočí a hospodárska činnosť spomalí, alebo dokonca zaznamená pokles, sa tento vankúš môže uvoľniť, čím sa banke umožní naďalej úverovať reálnu ekonomiku.
Celú situáciu výrazne podporili aj banky, ktoré v dôsledku silnej konkurencie na úverovom trhu a snahy o udržanie zisku zvyšovali ponuku úverov.
Úvery súkromnému sektoru rastú dlhodobo, keď objem úverov poskytnutých súkromnému sektoru sa za posledných desať rokov zdvojnásobil.
Zvýšenie úrovne proticyklického kapitálového vankúša by nemalo mať podľa národnej banky zásadný vplyv na úverový trh v podobe dodatočného spomaľovania rastu poskytovaných úverov.
Okrem silnej konkurencie na slovenskom úverovom trhu bankový sektor aktuálne disponuje aj dostatočnou úrovňou kapitálu prevyšujúcou aktuálnu kapitálovú požiadavku.
Vzhľadom na súčasné úrovne kapitálu v bankách by tak bankový sektor nemal mať zásadný problém ani s plnením novej úrovne kapitálovej požiadavky po zvýšení vankúša, domnieva sa Národná banka Slovenska.
Niektoré banky však budú pre jej naplnenie nútené pristúpiť k zmene ich doterajšej dividendovej politiky a ponechať väčšiu časť zisku v bankách.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)
Novela Trestného zákona
8. 8. 2019
Od 1. 8. 2019 nadobúda účinnosť novela Trestného zákona.
Upravuje predovšetkým kontrolu dodávateľského reťazca vrátane systému sledovania a zisťovania, protiprávne konanie zahŕňajúce aj trestné činy, medzinárodnú spoluprácu, ktorej súčasťou je výmena informácií na účely presadzovania práva, vzájomnú administratívnu a právnu pomoc, extradíciu a zabezpečenie financovania. Protokol je už v súčasnosti z podstatnej časti implementovaný v právnom poriadku Slovenskej republiky, pričom novelizácia je čiastkového charakteru a zabezpečuje sa ňou úplná implementácia protokolu.
Okrem toho sa novelou zákona rozširuje právna úprava využitia technických prostriedkov pri kontrole výkonu niektorých rozhodnutí vydaných v trestnom konaní vrátane podpory využívania alternatívnych trestov, rozširuje sa možnosť rozhodovania samosudcu v trestnom konaní, koriguje sa úprava ukladania doživotného trestu bez možnosti podmienečného prepustenia z výkonu trestu odňatia slobody, rozširuje sa úprava využitia videokonferencií v trestnom konaní a zavádza sa nová skutková podstata trestného činu falšovania a vyhotovenia nepravdivej zdravotnej dokumentácie (§ 352a).
Ochrana verejného záujmu
6. 8. 2019
Ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov bol novelizovaný dňa 31. 1. 2019, pričom jeho znenie vyšlo v Zbierke zákonov Slovenskej republiky pod č. 66/2019 Z. z. Uvedený ústavný zákon nadobúda účinnosť dňom 1. 1. 2020.
Pri rokovaní o návrhu ústavného zákona došlo v jeho záverečnej časti pri hlasovaní o pozmeňujúcich návrhoch k tomuto ústavnému zákonu k pochybeniu, keď bol prijatý text ústavného zákona k čl. 2 ods. 1 písm. zp) v znení pôvodného návrhu a súčasne i v znení navrhovanej zmeny. V nadväznosti na úpravu znenia písmena zp) je potrebné vykonať úpravu aj vo vzore „Oznámenie funkcií, zamestnaní, činností a majetkových pomerov verejného funkcionára“ (príloha č. 1) a vo vzore „Oznámenie verejného funkcionára po skončení výkonu verejnej funkcie“ (príloha č. 2) tak, aby boli v súlade so znením písmena zp).
Vzhľadom na potrebu jednoznačného znenia vzoru prílohy č. 1 „Oznámenie funkcií, zamestnaní, činností a majetkových pomerov verejného funkcionára“ a vzoru prílohy č. 2 „Oznámenie verejného funkcionára po skončení výkonu verejnej funkcie“ sa v tomto návrhu navrhuje z hľadiska legislatívnej techniky ako súčasť tejto novely úplné znenie prílohy č. 1 a prílohy č. 2 v znení vyššie uvedených zmien.
Navrhované zmeny v novele tohto ústavného zákona nadobudnú účinnosť spolu s účinnosťou ústavného zákona č. 66/2019 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného zákona č. 545/2004 Z. z.