Zmeny v obchodnom registri
13. 7. 2023
Cieľom novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri, je odbúrať povinnosť evidencie druhu a čísla dokladu totožnosti u konečných užívateľoch výhod v obchodnom registri a v registri mimovládnych organizácií.
Podľa platnej právnej úpravy sa vyžaduje zapisovať do uvedených registrov údaje o druhu a čísle dokladu totožnosti. Táto právna úprava bola zavedená zákonom č. 52/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Faktom však je, že ani z AML smerníc ani z iných záväzkov Slovenskej republiky nie je možné odvodiť požiadavku na evidenciu údajov o druhu a čísle dokladov totožnosti o konečných užívateľoch výhod v príslušných registroch. V tejto súvislosti je potrebné uviesť, že evidencia druhu a čísla dokladu totožnosti je problematická aj s ohľadom na situácie, kedy dochádza k vydaniu nového dokladu totožnosti, čo núti zapísané osoby aktualizovať údaje zapísané v dotknutých registroch, a teda ide o zbytočnú administratívnu záťaž. Uvedené platí o to viac, že nedávne zneplatnenie certifikátov v občianskych preukazoch slúžiacich na vyhotovovanie elektronického podpisu viedlo k hromadným výmenám občianskych preukazov, čo následne spôsobuje hromadné zmenové konania najmä vo vzťahu k podnikateľom zapísaným do obchodného registra. Pôvodným zámerom zavedenie tejto evidencie bolo dosiahnutie stavu jednoznačnej identifikácie fyzickej osoby, ktorá je konečným užívateľom výhod. Na dosiahnutie tohto zámeru však plne postačuje rodné číslo ako jednoznačný identifikátor fyzickej osoby. Berúc do úvahy skutočnosť, že konečnými užívateľmi výhod nie sú len a výlučne občania Slovenskej republiky, tak nie je namieste rezignovať na evidenciu druhu a čísla dokladu totožnosti úplne, pretože v prípade cudzincov títo častokrát nedisponujú rodným číslom či obdobným jednoznačným identifikátorom. Z tohto dôvodu sa preto podľa právnej úpravy bude vyžadovať evidencia druhu a čísla dokladu totožnosti len v prípade osôb, ktoré nie sú občanmi Slovenskej republiky. Predkladateľ považuje zvolené riešenie za dostatočne vyvážené z hľadiska jeho praktických dopadov.
Na účely dosiahnutie vyššie uvedeného cieľa bola potrebná novelizácia zákona č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákona č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K
Firmy sa môžu uchádzať o peniaze na zamestnávanie matiek na kratšie úväzky
6. 9. 2019
Firmy sa môžu uchádzať o peniaze na zamestnávanie matiek na kratšie úväzky
O tieto zdroje sa budú môcť uchádzať firmy, ktoré budú môcť požiadať úrady práce o dotáciu na vytvorenie miesta pre ženy, respektíve rodiča, na kratší úväzok alebo na prácu z domu. Tento projekt nadväzuje na projekt budovania detských kútikov, ktorý bol realizovaný v minulosti. O finančné prostriedky sa budú môcť uchádzať zamestnávatelia vo všetkých krajoch, okrem Bratislavského kraja. "Cieľom projektu je zlepšenie podmienok na zosúladenie rodinného a pracovného života, zvýšenie zamestnanosti osôb s rodičovskými povinnosťami, najmä žien," uvádza sa v cieľoch projektu. Rodičom by tak mal vytvoriť možnosti vrátiť sa na trh práce. Cieľovou skupinou sú uchádzači o zamestnanie vedení v evidencii úradov práce najmenej tri mesiace, ženy s rodičovskými povinnosťami, ktoré sa starajú o deti vo veku do šiestich rokov, alebo uchádzač o zamestnanie, ktorý žije ako osamelá osoba s jednou alebo viacerými osobami odkázanými na starostlivosť, ktorá sa stará aspoň o jedno dieťa pred skončením povinnej školskej dochádzky. Projekt je zameraný najmä na flexibilné, čiastočné pracovné úväzky. Ide o pracovný pomer na kratší pracovný čas, delené pracovné miesto, domácku prácu a teleprácu. Projekt budú realizovať jednotlivé úrady práce, pričom by sa mal realizovať aj v znevýhodnených okresoch. Príspevok budú môcť čerpať zamestnávatelia, ktorí sa rozhodnú matky, respektíve rodiča, zamestnať na dobu určitú alebo na neurčitý čas. "Povinný čas trvania pracovného miesta je minimálne tri mesiace, pričom finančné príspevky na úhradu časti celkovej ceny práce sa poskytujú zamestnávateľovi mesačne najviac počas 12 mesiacov v závislosti od trvania pracovného pomeru," uvádza sa v projekte. Generálny riaditeľ ústredia práce Marián Valentovič ešte v auguste avizoval, že zamestnať by sa mohlo vďaka tomuto projektu približne tisíc uchádzačov o zamestnanie, alebo aj viac. Príspevky sa budú refundovať do 95 percent celkovej ceny práce na daného zamestnanca, maximálne do výšky 844 eur, čo predstavuje 1,2-násobok minimálnej mzdy. Úrady práce budú od septembra oslovovať všetkých uchádzačov o zamestnanie, ktorí spĺňajú podmienky projektu, ale aj samotných zamestnávateľov, ktorí majú nahlásené voľné pracovné miesta.
(Zdroj: ekomonika.sme.sk)
V Bratislave vznikne centrum excelentnosti v spolupráci s Čínou
6. 9. 2019
Blockchain je metóda spravovania registra medzi účastníkmi bez závislosti od tretích strán. Na Slovensku vznikne centrum, ktoré môže prispieť k technologickej revolúcii. Centrum excelentnosti je výsledkom medzinárodnej spolupráce Číny a krajín strednej a východnej Európy v oblasti blockchainu. Ten sa vo sfére IT považuje za revolučnú technológiu. Sídlo bude mať okrem Bratislavy aj v Pekingu. Informoval o tom generálny riaditeľ spoločnosti Decent Matej Michalko.
Obrovský úspech a prejav dôvery. Špeciálne stredisko na výskum a inovácie v oblasti blockchainu by malo v Bratislave vzniknúť počas niekoľkých týždňov. Pri príležitosti otvorenia výskumného centra v čínskom Pekingu o tom informoval Michalko. Spoločnosť Decent zastupovala Slovensko pri rokovaniach v rámci medzinárodnej spolupráce v oblasti výskumu a vývoja medzi Čínou a takzvanou Platformou 17 + 1 (krajiny strednej a východnej Európy a Čína). Podľa Michalka ide o "obrovský úspech a prejav dôvery, keďže centrum excelentnosti bude práve na Slovensku". Už v súčasnosti registruje centrum podľa Michalka záujem približne 50 členov z Európy a z Číny. Prevod peňazí počas niekoľkých sekúnd. Blockchain je metóda spravovania registra medzi účastníkmi bez závislosti od tretích strán. Novinka sa môže z pohľadu zákazníka prejaviť napríklad pri finančných transakciách. "Blockchain umožní uskutočniť prevod peňazí počas niekoľkých sekúnd bez potreby využitia bánk a bankových služieb. Ide pritom o maximálne zabezpečenie dát používateľov," vysvetlil Michalko. Cieľom centra excelentnosti je podľa Michalka stať sa popredným výskumným a inovačným hráčom pre blockchain a technológiu distribuovanej databázy transakcií, ktoré sa majú aplikovať v priemyselných aplikáciách v rôznych odvetviach, ako sú energetika, financie, letectvo, výroba, logistika, obchod, médiá či elektronická štátna správa.
(Zdroj: ekonomika.sme.sk)
Upustenie od výkonu trestu domáceho väzenia
4. 9. 2019
V nadväznosti na novú právnu úpravu podmienečného upustenia od výkonu zvyšku trestu domáceho väzenia v nových ustanovenia § 68a a § 68b Trestného zákona sa precizovali od augusta 2019 aj zákonne podmienky upustenia od výkonu trestu domáceho väzenia podľa Trestného poriadku.
Súd po novom môže upustiť od výkonu trestu domáceho väzenia alebo jeho zvyšku, ak zistí, že odsúdený ochorel na nevyliečiteľnú životu nebezpečnú chorobu alebo nevyliečiteľnú duševnú chorobu. Nevyliečiteľnou životu nebezpečnou chorobou je taká choroba, ktorej následky na zdraví bez ohľadu na dĺžku trvania vedú k úmrtiu postihnutého. Nevyliečiteľnou duševnou chorobou je taká choroba, ktorá síce vo svojich dôsledkoch nespôsobuje smrť postihnutého, ale jeho nespôsobilosť vnímať okolitý svet a reagovať naň spôsobom primeraným duševne zdravému človeku. Zaviedla sa aj možnosť podať opravný prostriedok (sťažnosť) proti takému rozhodnutiu súdu.
Zvukový a obrazový záznam z výsluchu
2. 9. 2019
Trestný poriadok sa doplnil o nové ustanovenie § 263, ktorým sa explicitne ustanovilo, že na prehranie zvukového a obrazového záznamu o výsluchu vykonaného prostredníctvom videokonferenčného zariadenia sa použije znenie o čítaní zápisnice o výsluchu svedka, obžalovaného alebo spoluobžalovaného.
Taktiež sa doplnil § 264 s cieľom, aby sa na prehranie zvukového a obrazového záznamu o výsluchu vykonaného prostredníctvom videokonferenčného zariadenia použili ustanovenia, v prípade, že sa svedok odchýlil v podstatných bodoch od svojej skoršej výpovede. Týmto spôsobom sa má zabezpečiť vysvetlenie a odstránenie rozporov v jeho výpovediach.
Znením § 295 ods. 2 sa upravuje, resp. ustanovuje, že obmedzenia vo vykonaní dôkazu prehraním obrazového a zvukového záznamu z výsluchu svedka, ktorý bol vykonaný prostredníctvom videokonferenčného zariadenia, platia iba pre verejné zasadnutie konané o odvolaní.