Zverejňovanie poradia okresov
Ministerstvo investícií bude na ročnej báze na svojom webovom sídle zverejňovať poradie okresov v zozname vybraných okresov zoradených podľa ukazovateľa...
Zákon o štátnych symboloch Slovenskej republiky
Cieľom novely zákona č. 63/1993 Z. z. o štátnych symboloch je zavedenie povinnosti označiť všetky budovy vo vlastníctve štátu štátnou vlajkou Slovenskej...
Nové členenie stavieb
Podľa novej Vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb Úrad pre územné plánovanie a výstavbu...
Štruktúra a prevádzka informačného systému územného...
Vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky č. 60/2025 Z. z. o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania...
Linka 116117 – linka pomoci
Linka pomoci je určená na odľahčenie linky tiesňového volania 155 (ďalej len „LTV155“), ktorá často čelí preťaženiu v dôsledku vysokého počtu volaní. Novela...

Murphy radí

Život je smiešny

Potenciálny klient sa v kancelárii pýta advokáta: „Koľko u vás stojí konzultácia?“ „Tisícku za tri otázky.“ „A nemáte pocit, že je to trochu drahé?“ „Áno, to je. A aká je vša tretia otázka?“

Sudca vojde do sály, buchne kladivkom a oznamuje: „Skôr ako začneme, musím vám povedať jednu vec. Obhajoba mi zaplatila 5 000 €, aby som rozhodol v jej prospech. Obžaloba mi zaplatila 3 000 €, aby som rozhodol v jej prospech. Aby bol proces spravodlivý, vraciam obhajobe 2 000 €.

Advokát sa ujal obhajoby klienta. Už pol hodiny ho predstavuje ako človeka poriadneho, pracovitého, čestného, skromného, priateľského atď. Klient sa nakoniec rozčúli: „Človek mu zaplatí hromadu peňazí, aby ho obhájil, a on tu celý čas vykladá o niekom úplne inom!“

(Myšlienky bez cla)
Život je žart...

Absolútny Škót je ten, kto pri ceste vlakom odloží do puzdra okuliare, ak za oknom práve nie je pekná krajina.

Muž zavolá na letisko a pýta sa: „Viete mi povedať, ako dlho trvá let odtiaľto do Paríža?“ „Moment, pane...“ „Hmmm, celkom rýchlo. Ďakujem.

Vždy si požičaj peniaze od pesimistu, pretože ten nikdy nečaká, že mu ich niekedy vrátiš.

(Myšlienky bez cla)
Rady podnikateľom

Lepšie byť malým pánom, ako veľkým sluhom.

Točí sa mi hlava. Galileo pri recepcie na počesť svojho objavu.

Nemáte oheň? Otázka boha Prometea okolostojacim ľuďom.

(Myšlienky bez cla)
Opatrnosti nie je nikdy dosť

Veľké oči vedú k prázdnemu žalúdku.

Nič nie je väčšie a silnejšie ako strach.

Tí, ktorí sú prvý v rade, sú vždy aj prví na rane.

(Murphyho zákony v bájkach)
Hlúposti sa medze nekladú

Najľahšie sa daruje to, čo ti nepatrí. Ide o pradávnu obyčaj, ktorá dnes prežíva renesanciu, a ktorú niektorí dokonca zlepšili tak, že predávajú, čo im nepatrí.

Aj malá vec môže byť príčinou veľkej katastrofy. Opatrnosti preto nikdy nie je nazvyš - hlavne vtedy nie, ak má človek dobré miesto.

Spoza dostatočne veľkého oltára nevidieť somára. Preto nikdy nevieš, komu sa práve klaniaš.

(Murphyho zákony v bájkach)

Zmeny v obchodnom registri

13. 7. 2023 Cieľom novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri, je odbúrať povinnosť evidencie druhu a čísla dokladu totožnosti u konečných užívateľoch výhod v obchodnom registri a v registri mimovládnych organizácií.
Podľa platnej právnej úpravy sa vyžaduje zapisovať do uvedených registrov údaje o druhu a čísle dokladu totožnosti. Táto právna úprava bola zavedená zákonom č. 52/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Faktom však je, že ani z AML smerníc ani z iných záväzkov Slovenskej republiky nie je možné odvodiť požiadavku na evidenciu údajov o druhu a čísle dokladov totožnosti o konečných užívateľoch výhod v príslušných registroch. V tejto súvislosti je potrebné uviesť, že evidencia druhu a čísla dokladu totožnosti je problematická aj s ohľadom na situácie, kedy dochádza k vydaniu nového dokladu totožnosti, čo núti zapísané osoby aktualizovať údaje zapísané v dotknutých registroch, a teda ide o zbytočnú administratívnu záťaž. Uvedené platí o to viac, že nedávne zneplatnenie certifikátov v občianskych preukazoch slúžiacich na vyhotovovanie elektronického podpisu viedlo k hromadným výmenám občianskych preukazov, čo následne spôsobuje hromadné zmenové konania najmä vo vzťahu k podnikateľom zapísaným do obchodného registra. Pôvodným zámerom zavedenie tejto evidencie bolo dosiahnutie stavu jednoznačnej identifikácie fyzickej osoby, ktorá je konečným užívateľom výhod. Na dosiahnutie tohto zámeru však plne postačuje rodné číslo ako jednoznačný identifikátor fyzickej osoby. Berúc do úvahy skutočnosť, že konečnými užívateľmi výhod nie sú len a výlučne občania Slovenskej republiky, tak nie je namieste rezignovať na evidenciu druhu a čísla dokladu totožnosti úplne, pretože v prípade cudzincov títo častokrát nedisponujú rodným číslom či obdobným jednoznačným identifikátorom. Z tohto dôvodu sa preto podľa právnej úpravy bude vyžadovať evidencia druhu a čísla dokladu totožnosti len v prípade osôb, ktoré nie sú občanmi Slovenskej republiky. Predkladateľ považuje zvolené riešenie za dostatočne vyvážené z hľadiska jeho praktických dopadov.
Na účely dosiahnutie vyššie uvedeného cieľa bola potrebná novelizácia zákona č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákona č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K

Štátna zľava na kúpu nového auta zabrala

9. 3. 2009 Pomoc štátu sa už odzrkadľuje aj v praxi. Odkedy vláda rozhodla o šrotovnom, predajcovia zaznamenali takmer dvestopercentný nárast návštevnosti. V niektorých predajniach si vďaka šrotovnému začali klienti dokonca nové autá už aj objednávať.
Podľa predajcov zatiaľ nie je  technicky úplne doriešené preukazovanie likvidácie starého auta. Obávajú sa, že niektorí kupujúci  môžu doklad o zošrotovaní starého auta sfalšovať, na čo by neskôr doplatil predajca. Dotiahnutie technických detailov by sa malo uskutočniťzajtra.
Rada pre záujemcov o kúpu  nového auta s príspevkom
- overte si, či staré auto spĺňa podmienky
- odhláste staré auto z evidencie
- zájdite s ním do šrotovne a vypýtajte si doklad o likvidácii
- tento doklad predložte pri kúpe nového auta
- distribútor auto predá za cenu zníženú o 1 000  alebo 2 000 €
- preplatenie 1 000 alebo 1 500 € si bude distribútor následne nárokovať od štátu
Podmienky, ktoré musí spĺňať auto na zošrotovanie pre príspevok
- auto bolo vyrobené pred 1. januárom 1999
- auto bolo zaregistrované najneskôr 31. decembra 2008 na meno žiadateľa o príspevok
- auto sa musí dať identifikovať podľa čísla karosérie
Príspevok sa vzťahuje na kúpu  nových áut, ktoré
- nemajú  najazdených viac ako 6 000 kilometrov
- neboli uvedené do prevádzky pred viac ako polrokom
- nestoja viac ako 25 000 eur
(Zdroj: HNONLINE)

Flexibilita je jeden z najdôležitejších výkonných parametrov firmy

6. 3. 2009 Presviedčajú sa o tom firmy, ktoré posielajú ľudí domov, oznamujú nútené dovolenky, či zaraďujú sa do kolónky bankrot. A to aj napriek tomu, že ich konkurenti si svoju pozíciu obhajujú.
Odpoveď sa nachádza priamo v konkrétnych firmách. Tie, ktoré sa dokázali prispôsobiť trhu,
súčasné turbulencie prežívajú znateľne jednoduchšie. Flexibilita je totiž jeden z najdôležitejších výkonných parametrov firmy.
Prispôsobivosť podniku sa začína pri  pozornom sledovaní potrieb zákazníkov. Tí sú známi svojovou premenlivosťou a zároveň netrpezlivosťou. V súboji o zákazníkov vyhráva ten, kto je schopný im dodať to, čo chcú, rýchlejšie ako konkurencia. Zároveň získava lepší cash-flow, pretože skôr dostane peniaze.
Firmy sa neustále predháňajú uvádzaním noviniek na trhu. Otázkou však je, ako často meniť produktové portfólio. Každý produkt má svoju životnú krivku - od fázy zrodu, až po fázu zániku. Fáza zániku je charakteristická tým, že produkt stráca štatút výnimočnosti, robia ho všetci a za nízke ceny, celá konkurenčná súťaž je tak iba o nákladoch.
Treba zobrať do úvahy, že meniť a inovovať produkty treba v dostatočnom predstihu pred týmto posledným štádiom.
Flexibilita firmy je podmienená
Podpornými vplyvmi
- neustálym mapovaním potrieb zákazníkov
- rýchlym a lacným reagovaním na požiadavky klientov
- diverzifikovaním portfólia služieb a produktov
- dosiahnutím flexibility logistického a výrobného reťazca
- schopnosťou kooperácie
- zlepšovaním plánovania
- skracovaním rozhodovacích procesov
- znižovaním administratívnej záťaže a byrokracie
- schopnosťou reagovať na fluktuáciu v dopyte
- schopnosťou inovovať
Obmedzujúcimi vplyvmi
- investíciami do zariadení, ktorým chýba "pružnosť"
- výrobou vo veľkých dávkach
- priebehom zákazky cez množstvo procesov, v ktorých sa nachádza veľa plytvania
- predimenzovanými kapacitami
- vysokými fixnými nákladmi
- nevhodnými technológiami
- zlým nastavením organizačných konceptov
- nedostatkom strategickej flexibility
(Zdroj: HNONLINE)

Hoteliéri prehodnocujú cenovú politiku

6. 3. 2009 Kým pred pár mesiacmi so znížením cien vyčkávali, situáciu aj u nich zmenila hospodárska kríza. Hoteliérsky trh sa totiž bude musieť v roku 2009 vyrovnať s prepadom záujmu na úrovni 14 až 40 percent.

Jednou z príčin tohto prepadu  je pokles kurzov mien okolitých štátov. 
Okrem znižovania cien na základe vývoja musia preto hoteliéri  pristupovať aj k takým nepopulárnym opatreniam, ako prepúšťanie zamestnancov.
Hoteliérom problémy nespôsobuje iba finančná kríza, ale aj zvyšovanie konkurencieschopnosti.  Slovensko je už dlhšie známe svojimi nadhodnotenými cenami v hoteloch.  Kvalita a rozsah služieb však často nezodpovedali týmto cenám. Kríza teda prinútila hotely zamyslieť sa nad cenotvorbou a prehodnotiť ju tak na horách, ako aj v mestách.
Očakáva sa, že aj v prípade, že dôjde k oživeniu ekonomike, hoteliérstvo bude jedným z posledných, kde sa situácia začne zlepšovať. 
(Zdroj: HNONLINE)

Rada na krízu - zoštíhľovať náklady ale nepodceňovať marketing a komunikáciu

6. 3. 2009 Kríza ukázala, že biznis nejde sám. Väčšina firiem sa počas nej snaží zoštíhliť náklady. Dôležité však je ani v čase hospodárskej krízy nezanedbať získavanie nových zákazníkov a zabezpečiť starostlivosť o tých existujúcich.
Šetrenie na marketingu by síce v krátkodobom horizonte mohlo znamenať úsporu, ale zo strednodobého a dlhodobého hľadiska žiadny marketing znamená  stratu zákazníkov aj stratu pozície na trhu. Firma, ktorá škrtá na marketingu sa dlho neudrží.
Výraznejší marketing neznamená nutne zvyšovanie marketingových rozpočtov. Skôr je potrebné zvýšiť  objem času, ktorý  firma venuje  komunikácii so zákazníkmi. Sústrediť sa  na lacné a efektívne prostriedky na informovanie zákazníkov. Vypustiť rôzne tlačené propagačné materiály – napríklad letáky, a reklamný rozpočet z menej efektívnych prostriedkov takmer celý presunúť  na internet.
Kríza však zároveň umožňuje nový pohľad na podnikanie, dáva šancu uvedomiť si, kde sa dá ešte zapracovať a kde sú rezervy, ktoré treba efektívnejšie využiť.
Kríza ukázala, že vo firme treba zjednotiť sily a snažiť sa nastaviť procesy tak, aby firma skutočne fungovala ako jeden celok, jeden organizmus s jasným cieľom - uspokojiť dlhodobých zákazníkov a získať nových.
Poučením z krízy je, že aj keď vo firme všetko funguje dobre, je užitočné sa aspoň niekoľkokrát do roka zastaviť a prehodnotiť procesy, internú štruktúru, náklady aj marketingové aktivity.  Každá firma dokáže fungovať efektívnejšie a s menšími výdavkami, ako sa na prvý pohľad môže zdať a môže dosahovať rovnaké alebo aj lepšie výsledky.
(Zdroj: HNONLINE)
máj 2025
T po ut st št pi so ne
18 28 29 30 1 2 3 4
19 5 6 7 8 9 10 11
20 12 13 14 15 16 17 18
21 19 20 21 22 23 24 25
22 26 27 28 29 30 31 1
23 2 3 4 5 6 7 8
Dnes má meniny Ferdinand
1
Dôležitý termín
1
Sviatok
martinus
n� partner