Zmeny v obchodnom registri
13. 7. 2023
Cieľom novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri, je odbúrať povinnosť evidencie druhu a čísla dokladu totožnosti u konečných užívateľoch výhod v obchodnom registri a v registri mimovládnych organizácií.
Podľa platnej právnej úpravy sa vyžaduje zapisovať do uvedených registrov údaje o druhu a čísle dokladu totožnosti. Táto právna úprava bola zavedená zákonom č. 52/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Faktom však je, že ani z AML smerníc ani z iných záväzkov Slovenskej republiky nie je možné odvodiť požiadavku na evidenciu údajov o druhu a čísle dokladov totožnosti o konečných užívateľoch výhod v príslušných registroch. V tejto súvislosti je potrebné uviesť, že evidencia druhu a čísla dokladu totožnosti je problematická aj s ohľadom na situácie, kedy dochádza k vydaniu nového dokladu totožnosti, čo núti zapísané osoby aktualizovať údaje zapísané v dotknutých registroch, a teda ide o zbytočnú administratívnu záťaž. Uvedené platí o to viac, že nedávne zneplatnenie certifikátov v občianskych preukazoch slúžiacich na vyhotovovanie elektronického podpisu viedlo k hromadným výmenám občianskych preukazov, čo následne spôsobuje hromadné zmenové konania najmä vo vzťahu k podnikateľom zapísaným do obchodného registra. Pôvodným zámerom zavedenie tejto evidencie bolo dosiahnutie stavu jednoznačnej identifikácie fyzickej osoby, ktorá je konečným užívateľom výhod. Na dosiahnutie tohto zámeru však plne postačuje rodné číslo ako jednoznačný identifikátor fyzickej osoby. Berúc do úvahy skutočnosť, že konečnými užívateľmi výhod nie sú len a výlučne občania Slovenskej republiky, tak nie je namieste rezignovať na evidenciu druhu a čísla dokladu totožnosti úplne, pretože v prípade cudzincov títo častokrát nedisponujú rodným číslom či obdobným jednoznačným identifikátorom. Z tohto dôvodu sa preto podľa právnej úpravy bude vyžadovať evidencia druhu a čísla dokladu totožnosti len v prípade osôb, ktoré nie sú občanmi Slovenskej republiky. Predkladateľ považuje zvolené riešenie za dostatočne vyvážené z hľadiska jeho praktických dopadov.
Na účely dosiahnutie vyššie uvedeného cieľa bola potrebná novelizácia zákona č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákona č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K
Ministerstvo hospodárstva chce znížiť administratívnu záťaž podnikateľov
21. 7. 2009
Ministerstvo hospodárstva SR chce podnikateľskému sektoru pomôcť znížiť administratívne povinnosti. Identifikovalo 42 právnych predpisov, z ktorých vyplýva 1235 informačných povinností.
Podľa informácií z internetovej stránky MH SR meranie
administratívnych nákladov už v súčasnosti prebieha a zisťuje sa, či dané
náklady vytvárajú pre podnikatelské prostredie administratívnu záťaž. Prvé výsledky prieskumu by verejnosti mali byť
známe na jeseň tohto roku.
Meranie je realizované prostredníctvom dopytovania podnikov aj
živnostníkov. Cieľom prieskumu je zistiť
jednak časovú náročnosť plnenia vybraných informačných povinností a jednak výšku iných nákladov spojených s ich plnením. Ide teda o finančnú záťaž, ako sú kolky, poplatky,
režijné náklady či náklady na externé služby.
Súčasťou merania je aj možnosť
súkromného podnikateľského sektora vyjadriť názor na jednotlivé informačné
povinnosti a navrhnúť potenciálne jednoduchší spôsob ich plnenia. Návrhy
podnikateľov budú zohľadnené při formuláři opatrení pre podporu jednoduchého, transparentnejšieho
a zdravšího fungovania podnikatelského prostredia.
Skúmajú sa zákony z oblasti účtovníctva, daní, poplatkov, konkurzu, reštrukturalizácie
či obchodného a občianskeho práva. Informačné povinnosti vyžaduje aj sektor
regulácie trhu a investičných stimulov.
Podnikatelia dostanú tiež možnosť vyjadriť sa k administratívnym nákladom,
ktoré sú spojené s prácou, zamestnanosťou a odvodmi.
Prečítajte si aj:
Rozhodujúci týždeň pre automobilku Opel
20. 7. 2009
Nadchádzajúce dni ukážu, komu pripadne automobilka Opel. Dnes skončí lehota, počas ktorej mohli záujemcovia o Opel podávať svoje ponuky.
Okrem
kanadsko-rakúskej Magny sa o Opel uchádza finančný investor RHJ International
(RHJI) a čínsky podnik BAIC. Spolková vláda Nemecka dáva prednosť Magne. Nádeje
BAIC na víťazstvo v tejto
hospodárskej súťaži sa považujú za nízke.
V prípade
všetkých uchádzačov o Opel však podľa spolkového ministra hospodárstva treba
ešte vyjasniť mnohé dôležité otázky:
Ide jednak o
mieru rizika v prípade každého uchádzača o automobilku, a jednak o konsolidačné
opatrenia na vytvorenie konkurencieschopného automobilového koncernu.
Začínajúcim podnikateľom pomôže dobrý podnikateľský zámer
15. 7. 2009
Začínajúci podnikatelia ručia svojím príjmom, nehnuteľnosťou, firemnou alebo bankovou zárukou. Rôzne banky majú rôzne podmienky.
Tatra banka vyžaduje ručenie nehnuteľnosťou alebo ručiteľom, VÚB
banka požičiava až pol roka po spustení biznisu, Slovenská sporiteľňa posudzuje každú žiadosť indviduálne,
podnikanie v zdravotníctve podporuje ČSOB.
Vo všetkých prípadoch je podmienkou
získania úveru kvalitný podnikateľský zámer.
Microsoft vyrovnáva náskok Google
14. 7. 2009
Gigant Microsoft odpovedal firme Google na konkurenčný produkt Docs. A trvalo mu to len pár dní.
Oznámil, že na serveroch Microsoftu ponúkne počas budúceho roka k dispozícii online kancelársky balík Office.
Informáciu uverejnil americký spravodajský
portál CNN.
Pôvodne mal Microsoft túto novú službu poskytnúť v rámci svojho portálu len platiacimi zákazníkom. Keďže však Google, ktorý pred pár dňami ohlásil
prácu na novom, bezplatnom operačnom systéme pre notebooky, rozhodol sa
Microsoft ponúknuť produkt zadarmo.
Konkurencia medzi dvoma gigantmi na trhu - Microsoftom a Google - sa teda
znovu vyostrila.