Zmeny v obchodnom registri
13. 7. 2023
Cieľom novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri, je odbúrať povinnosť evidencie druhu a čísla dokladu totožnosti u konečných užívateľoch výhod v obchodnom registri a v registri mimovládnych organizácií.
Podľa platnej právnej úpravy sa vyžaduje zapisovať do uvedených registrov údaje o druhu a čísle dokladu totožnosti. Táto právna úprava bola zavedená zákonom č. 52/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Faktom však je, že ani z AML smerníc ani z iných záväzkov Slovenskej republiky nie je možné odvodiť požiadavku na evidenciu údajov o druhu a čísle dokladov totožnosti o konečných užívateľoch výhod v príslušných registroch. V tejto súvislosti je potrebné uviesť, že evidencia druhu a čísla dokladu totožnosti je problematická aj s ohľadom na situácie, kedy dochádza k vydaniu nového dokladu totožnosti, čo núti zapísané osoby aktualizovať údaje zapísané v dotknutých registroch, a teda ide o zbytočnú administratívnu záťaž. Uvedené platí o to viac, že nedávne zneplatnenie certifikátov v občianskych preukazoch slúžiacich na vyhotovovanie elektronického podpisu viedlo k hromadným výmenám občianskych preukazov, čo následne spôsobuje hromadné zmenové konania najmä vo vzťahu k podnikateľom zapísaným do obchodného registra. Pôvodným zámerom zavedenie tejto evidencie bolo dosiahnutie stavu jednoznačnej identifikácie fyzickej osoby, ktorá je konečným užívateľom výhod. Na dosiahnutie tohto zámeru však plne postačuje rodné číslo ako jednoznačný identifikátor fyzickej osoby. Berúc do úvahy skutočnosť, že konečnými užívateľmi výhod nie sú len a výlučne občania Slovenskej republiky, tak nie je namieste rezignovať na evidenciu druhu a čísla dokladu totožnosti úplne, pretože v prípade cudzincov títo častokrát nedisponujú rodným číslom či obdobným jednoznačným identifikátorom. Z tohto dôvodu sa preto podľa právnej úpravy bude vyžadovať evidencia druhu a čísla dokladu totožnosti len v prípade osôb, ktoré nie sú občanmi Slovenskej republiky. Predkladateľ považuje zvolené riešenie za dostatočne vyvážené z hľadiska jeho praktických dopadov.
Na účely dosiahnutie vyššie uvedeného cieľa bola potrebná novelizácia zákona č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákona č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K
Ceny liekov ako aj ich predpisovanie sa zmení
14. 9. 2011
Poslanci schválili zákon o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín.
Na základe týchto zmien by mali pacienti ušetriť takmer 50 miliónov eur za rok. Medzi nové pravidlá patrí predpisovanie účinnej látky, nie lieku, ten môžu lekári doporučiť. Nebudú tak zodpovední za vydaný liek a predpísanú účinnú látku. Ceny by mali byť druhé najnižšie v EÚ. Zákon, po podpise prezidentom, nadobudne účinnosť od decembra 2011.
Cena zlata vzrastá
18. 7. 2011
Cena troyskej unce zlata stúpla nad 1600 USD
Ako uviedla agentúra Reuters cena zlata neustále stúpa. Záujem o zlato sa zvyšuje vďaka dlhovej kríze v USA a Európe. Investori ho považujú za bezpečnú investíciu v období neistoty. Aj u ostatných drahých kovov sa cena zvyšuje.
Medzitýždňový rozdiel cien pohonných látok
11. 7. 2011
Pohyb spotrebiteľských cien pohonných látok v 26. týždni 2011 v porovnaní s cenami v 25. týždni 2011 bol ovplyvnený znížením cien PHL
Podľa Štatistického úradu SR na vývoj priemerných spotrebiteľských cien pohonných látok v 26. týždni 2011 v porovnaní s cenami predchádzajúceho obdobia vplývali nižšie ceny natural 98 oktánového benzínu o 0,035 Eur (2,12 %), natural 95 oktánového benzínu o 0,009 Eur (0,62 %) a motorovej nafty o 0,006 Eur (0,45 %). Cena LPG sa nezmenila.
Výstavba diaľnic by mala pokračovať
6. 7. 2011
Vláda schválila Program pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014
V priebehu štyroch rokov plánuje Ministerstvo dopravy začať stavať a sprevádzkovať 130 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Financovanie stavebných nákladov by malo byť z viacerých zdrojov. Najmä z eurofondov, zo štátneho rozpočtu a z úveru od Európskej investičnej banky. Mali by byť využité aj príjmy z výberu mýta a predaja diaľničných známok. Ďalšia možnosť zdroja financovania výstavby by mohla byť z diaľničných dlhopisov.