Zmeny v obchodnom registri
13. 7. 2023
Cieľom novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri, je odbúrať povinnosť evidencie druhu a čísla dokladu totožnosti u konečných užívateľoch výhod v obchodnom registri a v registri mimovládnych organizácií.
Podľa platnej právnej úpravy sa vyžaduje zapisovať do uvedených registrov údaje o druhu a čísle dokladu totožnosti. Táto právna úprava bola zavedená zákonom č. 52/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Faktom však je, že ani z AML smerníc ani z iných záväzkov Slovenskej republiky nie je možné odvodiť požiadavku na evidenciu údajov o druhu a čísle dokladov totožnosti o konečných užívateľoch výhod v príslušných registroch. V tejto súvislosti je potrebné uviesť, že evidencia druhu a čísla dokladu totožnosti je problematická aj s ohľadom na situácie, kedy dochádza k vydaniu nového dokladu totožnosti, čo núti zapísané osoby aktualizovať údaje zapísané v dotknutých registroch, a teda ide o zbytočnú administratívnu záťaž. Uvedené platí o to viac, že nedávne zneplatnenie certifikátov v občianskych preukazoch slúžiacich na vyhotovovanie elektronického podpisu viedlo k hromadným výmenám občianskych preukazov, čo následne spôsobuje hromadné zmenové konania najmä vo vzťahu k podnikateľom zapísaným do obchodného registra. Pôvodným zámerom zavedenie tejto evidencie bolo dosiahnutie stavu jednoznačnej identifikácie fyzickej osoby, ktorá je konečným užívateľom výhod. Na dosiahnutie tohto zámeru však plne postačuje rodné číslo ako jednoznačný identifikátor fyzickej osoby. Berúc do úvahy skutočnosť, že konečnými užívateľmi výhod nie sú len a výlučne občania Slovenskej republiky, tak nie je namieste rezignovať na evidenciu druhu a čísla dokladu totožnosti úplne, pretože v prípade cudzincov títo častokrát nedisponujú rodným číslom či obdobným jednoznačným identifikátorom. Z tohto dôvodu sa preto podľa právnej úpravy bude vyžadovať evidencia druhu a čísla dokladu totožnosti len v prípade osôb, ktoré nie sú občanmi Slovenskej republiky. Predkladateľ považuje zvolené riešenie za dostatočne vyvážené z hľadiska jeho praktických dopadov.
Na účely dosiahnutie vyššie uvedeného cieľa bola potrebná novelizácia zákona č. 530/2003 Z. z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákona č. 346/2018 Z. z. o registri mimovládnych neziskových organizácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K
Prezident podpísal novelu zákona o potravinách
27. 2. 2013
Prezident SR podpísal novelu zákona o potravinách z dielne ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka.
Výrobcovia, predajcovia a prepravcovia potravín si tak budú musieť od 1. apríla dávať väčší pozor na kvalitu a bezpečnosť potravín.
Nová legislatíva dáva viac právomocí kontrolórom a policajtom a zároveň sprísňuje sankcie za nedostatky. Pokuty pre nepoctivých obchodníkov a dopravcov sa po novom môžu vyšplhať až k sume piatich miliónov eur v prípade, že na trh opakovane umiestnia nekvalitný a zdraviu škodlivý tovar.
Prezident odobril aj novelu zákona o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy. Tá ruší značný rozsah výnimiek oslobodzujúcich od platenia odvodov za odňatie kvalitnej poľnohospodárskej pôdy na stavebné účely. Zákon nadobudne účinnosť 1. apríla tohto roku.
Zamestnávanie ľudí cez agentúry sa môže sprísniť
27. 2. 2013
Dvaja zamestnanci v jednej firme a dve rozdielne pravidlá.
Na jednej strane štandardný zamestnanec, ktorému po dvoch rokoch musela dať firma zmluvu na dobu neurčitú. Na druhej strane pracovník z personálnej agentúry, ktorému takéto pravidlá nehrozia a každý rok musí zmluvu obnovovať. Tento problém by mal čoskoro riešiť rezort práce s odborármi.
Cez personálne agentúry, ktoré asociácia zastrešuje, pracuje denne približne 30-tisíc ľudí.
Zamestnanosť nepotiahnu ani automobilky
26. 2. 2013
Zamestnanosť na Slovensku tento rok nepotiahnu ani automobilky.
Zatiaľ čo vlani pre rekordné nárasty výroby prijímali stovky ľudí, tento rok sa očakáva skôr stagnácia.
Od produkcie automobiliek je pritom výrazne závislá aj rozsiahla sieť subdodávateľov.
Automobilky u nás tento rok podľa odhadov Zväzu automobilového priemyslu vyrobia asi 900 tis. vozidiel, čo je zhruba rovnaký počet, ako vlani. Rok 2012 bol pre ne pritom rekordný, medziročný nárast výroby sa vyšplhal až na 40,6 percenta. Automobilový priemysel u nás vlani zamestnával zhruba 74 tis. ľudí.
Slovensko môže v agrosektore stratiť desaťtisíce miest
26. 2. 2013
Na Slovensku sa bez vyriešenia problému zamestnanosti na vidieku nikdy nevyrieši fenomén nezamestnanosti.
Naopak v dôsledku pokračujúceho úpadku slovenského poľnohospodárstva, ako aj pre súčasné nedobré nastavenie rozpočtových vzťahov v agrosektore, stratí do roku 2016 priamo v prvovýrobe minimálne 10.000 až 15.000 pracovných miest. Slovensko v minulosti napríklad vyrábalo 105 % svojej potreby potravín mierneho pásma. Nemáme ropu, máme však lesy, pôdu, máme poľnohospodárske skúsenosti, ktoré boli pred 15 až 20 rokmi na špičkovej svetovej úrovni.